Etiketttips-råd
Läst 361 ggr
Uppkatten
2020-06-29, 23:25

Chipavläsare i mobilen

Hängt på Facebook igen… Annons om hittad/observerad katt. 

En gosig katt, anträffad på en gångstig,  nära hus och villor i ett område där det bor gott om katter.

Genast hör flera personer av sig i tråden och anser att katten måste räddas. Så katten tas in, utan att man alls har försökt ta reda på om katten bor i närområdet eller inte. Ingen har heller ryckt ut med chipläsare för att kolla.

Då slår nästa FB-gäng till och hävdar att den "räddade" katten nu i själva verket är stulen. "Man får inte stjäla andras katter!" 

Det blir närapå "världskrig" i tråden… 

Som så många gånger tidigare.

Efter några timmar hör ägaren så av sig i tråden. Katten - som är okastrerad - tycks leva ett rätt "fritt" liv, men dyker upp där hemma någon gång ibland. Ägaren vill gärna få tillbaka sin vandrande katt.

Jag bara suckar inombords. För det är klart att man ska rädda katter om de behöver räddas, men man kan samtidigt inte springa runt och "rädda" varje katt som man får syn på utomhus. Men att kalla det för "stöld" när någon tar in katten för att eftersöka ägaren tycker jag också är att gå för långt. Det har trots allt varit kring 30 grader varmt nu en längre tid - då kanske det rent utav är klokt att ta in katten och servera vatten om man känner att något "inte stämmer"… för att i nästa steg annonsera etc…

Ja, ibland är det långtifrån självklart hur man ska agera… och inte blir det lättare för den upphittare som hamnar i kläm mellan två stridande grupper på Facebook…

Och så dyker då ägaren upp - en ägare som inte har låtit kastrera sin katt, trots Jordbruksverkets regler om att katter SKA vara kastrerade om de ska vistas fritt ute… Botten att inte ha skött den biten, tycker jag. 

Jag önskar SÅ att varje katt vore ID-märkt och ägarregistrerad, och att ID-chippet gick att läsa av med hjälp av mobilen. Så otroligt praktiskt det skulle vara sådana här gånger - så himla enkelt att snabbt kunna kolla av om katten man blir bekymrad för hör hemma i närområdet eller inte…

Finns det verkligen ingen där ute som kan uppfinna en chipavläsare i mobilen…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
PernillaJ
2020-06-29, 23:32

Jag har inte testat sådan själv, men om man googlar finns det chipläsare som kopplas till mobilen 🙂

T ex denna, https://shop.petscanner.com/products/pet-scanner-micro-usb

Uppkatten
2020-06-29, 23:40

Intressant! Har inte sett den tidigare. 

Problemet med den modellen är väl bara att det är ungefär som att ha en vanlig chipläsare med sig. D v s man behöver "extra utrustning" med sig när man ger sig iväg ut, det räcker inte med själva mobilen (som ju de flesta av oss ändå har på sig). 

D v s jag skulle vilja ha funktionen inbyggd i själva mobilen… 🙂

Wizbot
2020-06-30, 03:18

De flesta moderna smartphones har en inbyggd NFC-läsare. Tyvärr har den en annan frekvensstandard än mikrochippen vi märker djur med men jag tror att det skulle inte krävas allt för mycket utveckling för att få fram en standard som fungerar med mobiltelefoner. Sen att jag tror att dessa typer av människor ändå inte skulle fatta varken hur de använder tekniken eller att de bör göra det. Eftersom de inte ens förstår att man ska anmäla till polisen när man hittat andras egendom och tagit hem den.

eskils
2020-06-30, 13:40

#0 "Katten - som är okastrerad - tycks leva ett rätt "fritt" liv, men dyker upp där hemma någon gång ibland. " 

VilkaTystTyst idioter det finns! Stackars katt och stackars alla oönskade kattungar.

RAotNB
2020-07-22, 01:42

Skulle vara praktiskt med chipläsare, och man blir less på att höra om alla bortsprungna katter som lever vind för våg. Tycker att det är lite märkligt att ägarna i det fallet #0 tar upp inte har kastrerat katten då det är lag på det.

Alea jacta est ~ Tärningen är kastad
Uppkatten
2020-07-22, 09:02

Katten i exemplet ska vara kastrerad nu, enligt vad kattens familj har skrivit på Facebook. Katten ska också ha försetts med GPS, som den dessvärre tappade efter en kort tid…

Men det generella problemet fortsätter; med galet många bortsprungna katter, galet många kattägare som letar efter sin familjemedlem, och galet många människor som träffar katter i varierande skick ute som det vore önskvärt att man kunde kolla chip på - på ett enkelt sätt.

Chipmärkta katter och lättillgängliga chipläsare är helt nödvändigt för att förbättra välfärden och tryggheten för landets katter.

Sedan innebär förstås inte det att man ska kolla chip på varenda katt som man möter där ute… Men när man får känslan av att något inte stämmer, eller när katten inte verkar OK - då vore det bra att kunna plocka fram en app på mobilen som kunde hjälpa till att läsa av kattens chip och som kanske t om per automatik sökte igenom de olika ID-registren.

RAotNB
2020-07-22, 11:08

#6 så bra att det är åtgärdat nu. Har också hört om GPS som försvunnit.

Uppkatten
2020-07-29, 15:36

Eller som någon sa: "Man skulle kunna ha en drönare i form av en liten insekt som kan flyga över katten och scanna chip". Risken är väl bara att katten slår ihjäl eller äter upp drönaren… 😃

RAotNB
2020-07-29, 21:22

#8 Aldrig hört den om "insektsdrönare", men lät fyndigt.

Ja, helt riskfritt är det nog inte i praktiken. 😂

Upp till toppen