Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 547 ggr
Lona
2

Katthona med ungar

Det bor en kattmamma med minst tre ungar under vår grannes altan (vi bor i radhus). Ungarna är kanske 6-8 veckor? Det är inte grannens katt, jag vet inte om det är någon som äger den men den har i alla fall inget halsband. De ser ut att vara i ganska god kondition och är inte särskilt skygga, de är framme mitt på dagen även när de vet att de är iakttagna. Men det känns inte särskilt bra, det lär ju komma en ny kull snart och sen rullar det på.☹️ Ska jag agera på något vis? (Jag är medveten om att jag låter helt handfallen men vet inte vad som är bäst, dels för just dessa katterna, dels rent allmänt för hemlösa katter i området.) Jag har ställt ut vatten till dem, antar att jag borde ge dem mat? Vi har rätt stora problem med råttor i området så det känns inte så lämpligt men katterna måste ju äta även om det blir rabalder med grannarna. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[[eskils_]]
4

Om jag vore du skulle jag kontakta närmaste Svekatt-anslutna katthem och berätta om den lilla kattfamiljen. De kanske kan hjälpa till att scanna katthonan för att se om hon är märkt och har en ägare. Och de kan ge andra goda råd, t ex om det är tillåtet att kastrera ägarlösa kattmammor, och hur snart i så fall. De kanske t o m kan ta in katterna direkt.

Nyttig blötmat (t ex Mjau) för katthonan skulle jag också ställa ut, plus vatten.

Vad säger grannarna, vill de hjälpa till? Tycker de att katterna är till besvär?

Uppkatten
3

Instämmer med #1. Kontakta ett SVEKATT-anslutet katthem snarast för stöd och hjälp. 

Katter med så små kattungar ska inte gå ute på egen tass. Du ska absolut mata, ge vatten, fota/filma samt räkna kattungarna o s v. 

Det är viktigt att katthonan stannar kvar hos er med ungarna tills hon kan få hjälp, så att hon inte t ex drar iväg med ungarna p g a brist på mat o s v. Matar ni på ett och samma ställe varje dag så är det också lätt att t ex placera en fälla där (om inte kattfamiljen är så tam att det är enklare att fånga in dem på annat sätt). 

När katthemmet tar in dem (vilket jag hoppas sker omgående!) så är det viktigt att veta hur många kattungar som finns och hur de ser ut, så att man inte missar någon kattunge som då blir kvar ute. Därför är det viktigt att fota och räkna!

Katthemmet kommer att kolla efter ev. ID-märkning/ägarregistrering, de allra flesta katthem efterlyser ägaren på olika sätt, och hittas inte ägaren så hjälper de kattmamman och kattungarna till fortsatt goda kattliv.

Jag vet att det har varit flera dräktiga katthonor som kattägare har efterlyst under våren/försommaren, så att katthonan är ute med ungarna behöver inte betyda att hon är hemlös, men oavsett så behöver kattfamiljen hjälp så snart som möjligt.

Superbra att du/ni reagerar och agerar!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Och skulle någon anse sig äga katten - och medvetet hålla katten och ungarna ute - så är det bra att katthemmet tar in katterna och får prata med familjen och informera om att det inte längre är tillåtet att ha okastrerade katter gåendes ute…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TccT
0

#3 Det är väl inget, tyvärr, krav på att kastrera utekatter?

Uppkatten
7

#4 Från och med den 15 juni i år så skall katter vara kastrerade om de ska gå ute, alternativt att man på annat sätt förhindrar att katterna fortplantar sig. 

2§ Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Allmänna råd till 6 kap. 2§ Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.

"Bör" i sådana här sammanhang ska normalt sett tolkas som "skall".

Hade det varit en "planerad dräktighet" så har jag svårt att tro att honan nu skulle befinna sig ute under en altan med sina småbebisar… 

Och blir honan kvar ute - okastrerad - så kommer den "överdrivna reproduktionen" som ett brev på posten… En katt kan på ett år bli väldigt många katter (som får ungar - som får ungar - som får ungar…)

Så, jo - hon kan vara på rymmen. Är hon det inte - utan medvetet utsläppt eller dumpad- så är det dags för ett allvarligt samtal med kattägaren.

I det föreliggande fallet så brister kattägaren (om det finns någon) troligtvis även i andra avseenden, eftersom det t ex finns krav på att katter ska ha tillsyn minst 2 ggr dagligen. Vilket är superviktigt inte minst när det finns kattbebisar med i bilden.

Så här är det bara att ösa på med de åtgärder som behöver göras, enligt min uppfattning.

[[eskils_]]
6

#4 Jo, det är det numera! 👍 Här kan du läsa och lyssna om de nya reglerna:

https://sverigesradio.se/artikel/7496483

och här:

https://www.expressen.se/nyheter/nya-kastreringskrav-for-utekatter-det-har-galler/

#5 Bra skrivet!

TccT
1

#0 Hoppas du får hjälp av ett katthem och att hon är märkt så hon hör hemma nånstans. Bara råkat rymma och blir enda kullen. #5 #6 Så inget missförstånd att jag tycker katter kan gå runt och para sig bäst dom vill. Tycker att alla ska vara märkta dessutom och inte gå lösa ute heller. Beroende på hur man bor kanske. Men ordet bör är lite dumt/ fegt val när dom skrev texten. Som i artikeln i länken är bör mest en rekommendation. Mer än tvingande som skall är. Det skulle istället stå: Katter som rör sig fritt utomhus skall vara osv. Då finns det inget kryphål i ett ev fall.

Uppkatten
1

Carina-J
1

Ska försöka förtydliga, och hoppas att det blir mer begripligt. Ser på många sidor att folk blandar ihop lagar med allmänna råd. Från och med 15 juni så säger lagen att djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för. Exemplen som ges i allmänna råd är till för att hjälpa djurhållaren att göra rätt, dvs följa lagen. Vill djurhållaren göra på något annat vis, och som får samma effekt så är det fritt fram. Man kan ju t ex hålla katten inne, ha nätad uteplats eller gå med den i koppel utomhus. Men kravet är alltså detsamma; ingen oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion. Och detta gäller inte bara utekatter utan ALLA katter. Det finns ju som bekant missärhem också, där reproduktionen sker ohämmat även inomhus. De allmänna råden tog tyvärr bara upp exempel på vad man kunde göra med utekatter för att följa lagen, men man bör ju även kastrera innekatten om man har flera av olika kön och de inte ingår i ett avelsprogram. Annars får man se till att ordna det på annat vis, t ex med p-piller eller ha dem åtskilda. För lagen måste man följa.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
3

Snart kan även en ny lag om märkning och registrering av katt bli verklighet. Ett regeringsförslag på detta har skickats ut på remiss till berörda myndigheter, organisationer, kommuner och andra intressenter. Om vi har tur kan lagen träda i kraft redan 1 januari 2021. 👍 Här kan ni själva gå in och se vad de olika intressenterna svarat, angående märkning och registrering av katt. https://www.regeringen.se/remisser/2020/01/remiss-av-ds-201921-markning-och-registrering-av-katter--ett-forslag-och-dess-konsekvenser/

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Lona
0

Ber om ursäkt att jag inte har svarat! Det är tydligen en annan grannes katter och jag ska "ge fan i hans katter".🙄 De verkar ändå må rätt väl så det är knappast ett djurskyddsärende men han kan ju inte hindra mig från att ställa ut vatten och mat på min egen tomt så… Det tråkiga är väl att det kommer att rulla på med kullar hela tiden. Får de ungar även på vintern? I så fall måste man väl kunna ingripa?

Uppkatten
4

#11 Som jag minns det så styrs det där med kattungar av ljuset, så ju längre söderut man bor i landet desto större torde risken för "ungar året om" vara. 

Eftersom det inte längre är tillåtet att ha fertila katter gående ute på det här sättet så antar jag att man kan anmäla till Länsstyrelsen, som i sin tur då har att kontakta kattägaren för diskussion. Länsstyrelsen kan även ställa krav på åtgärder för att honan och ungarna inte ska föröka sig. 

Risken är annars att din granne inom något år kommer att ha en liten nätt kattkoloni på ca 20-talet katter… Och då får ni (och katterna…) problem…

För ja, katterna kommer att få ungar - som får ungar - som får ungar… Det brukar gå rätt fort att få en koloni där hemma om man ingenting gör…

Lona
0

#12, Han säljer dem tydligen, hur han nu hittar köpare - men är man inte det minsta kräsen vare sig som "uppfödare" eller köpare så… Just nu är det ju dessutom stor efterfrågan på i princip ALLA sällskapsdjur, undrar hur många som kommer att få stanna hos sina nya ägare när coronaviruset har lugnat ner sig?

Uppkatten
3

Men vad jag förstår så får man inte längre bara släppa ut en katthona så att hon kan bli dräktig (vilket jag gissar att den här kattägaren har gjort?). 

Nya djurskyddsbestämmelserna säger ju att:

1 §  För att hundar och katter ska få användas i avel ska följande krav vara uppfyllda: 1. Föräldradjuren ska ha lämpliga anatomiska, fysiologiska och beteendemässiga egenskaper och dessa egenskaper får inte riskera att påverka negativt varken föräldradjurens eller avkommornas hälsa och välfärd. 

Släpper man ut sin katthona har man ju ingen aning om vem hon parar sig med och därför är det inte längre lagligt att "avla" på det sättet….