Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 942 ggr
Uppkatten
2020-06-06 20:05

Riskerar att tvingas låta avliva sin katt

Felicia och hennes katt Felix har bott i Kanada i ett år. Hemresan har skjutits upp en tid p g a coronapandemin, och nu när de äntligen nått Arlanda har intygen som Felix behöver för att komma in i Sverige blivit ogiltiga…

Felicia riskerar nu att behöva låta avliva sin katt…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3aR8K/felicia-fast-pa-arlanda-med-katten-felix--vagrar-avliva-honom

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Herveaux
2020-06-06 20:11
#1

Så hjärtskärande när djur kommer i kläm. 😢

Jag hoppas verkligen det går att lösa med karantän i hemmet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Catlady91
2020-06-06 20:14
#2

Gud så hemskt!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

LolloB
2020-06-06 20:17
#3

Jag undrar vad de vinner på att avliva katten!?!

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Magi-cat
2020-06-06 20:19
#4

Måtte det ordna sig!!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-06-06 20:23
#5

Usch då. Hoppas innerligt att det löser sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-06-06 20:25
#6

#3 Handlar om risken för smitta. Vilken kan kännas lite sådär med tanke på att Sverige varmt välkomnade hit folk från wuhan utan att sätta dom i karantän.

Annons:
Uppkatten
2020-06-06 20:25
#7

Det här är inte första gången något sådant här händer. Fattar inte varför det inte verkar finnas någon karantän där man kan få hyra in sin katt för den tid som behövs. Om man inte kan få hemmakarantän. Eller kanske kunde katten få åka ensam tillbaka till Kanada, om nu matten inte får resa tillbaka dit.

#3 Jag antar att det är av smittskyddsskäl. Har varit så i tidigare fall vet jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-06-06 20:26
#8

Jag känner att det uppstår en del frågetecken här…

Fanns det verkligen inga veterinärer i tjänst i  hela Kanada? Kunde inte katten ha stannat hos pojkvännen i Kanada istället för att resa utan giltiga intyg?

Observera att det även står: "Eftersom Felicia är svensk medborgare finns det en chans att hon får ta med Felix hem för en hemmakarantän, skriver Jordbruksverkets kommunikatör Ingela Grahn i ett mejl till Aftonbladet".

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
2020-06-06 20:27
#9

Varför inte ta dit en veterinär som får undersöka katten då? Problemet löst! Känns som att det ska krånglas till i onödan, ibland. Man förstår ju varför de nekar, och det är bra att de är hårda så vi inte får hit en massa sjukdomar. Men det är en ganska speciell tid nu, tycker jag. Resan var tänkt att bli av i mars, men pga pandemin så kunde de inte resa. Och de kunde inte fixa nytt intyg. Så man kan väl vara lite tillmötesgående och ta dit en veterinär som kollar katten?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
2020-06-06 20:33
#10

Avlivning är det billigaste alternativet för djurägaren om inte karantän i hemmet godkänns, men skulle inte tro att avlivning är det ENDA alternativ som ges.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2020-06-06 20:36
#11

#10 Det har funnits liknande fall tidigare där avlivning HAR varit det enda alternativet som getts.

#8 För sent för preventiva åtgärder nu. Nu gäller det ju att hantera situationen så som den har blivit, tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-06-06 20:42
#12

#11 Jag tycker inte att djur ska avlivas, men det är inte heller ok att djurägare  nonchalerar de regler som faktiskt finns och bara förutsätter att det inte kommer spela någon roll om djuret har giltiga intyg eller inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2020-06-06 20:52
#13

#12 Jag håller med om att det inte är ok att djurägare nonchalerar regler, men det ska inte gå ut över katten (som absolut inte är skyldig på något vis). Det borde finnas en karantän, där kattägaren sedan får lösa ut sin katt, eller där t ex ett katthem kan ta över katten efter karantänstiden. Man bör också beakta att kattägaren i det här fallet är mycket ung och att den röra som är nu kring coronapandemin inte är lätt för någon att begripa sig på….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Herveaux
2020-06-06 21:08
#14

#13 Vad har ägarens ålder för relevans? Att man är ung gör inte att man hamnar på en räkmacka och kan komma undan påföljder av att man inte följer regler, pandemi-tider eller ej. 

Utan att ha läst mer om just det här fallet än i artikeln ovan så tycker jag väl hon kunde haft lite mer framförhållning och tex haft tät kontakt med JBV/tullen och hört sig för så mycket det går att "Vad händer om alt. A, B eller C inträffar…?"
Även om JBV bara skulle kunna ha svarat för vad som gällde under den dagen så hade kanske hela den här soppan kunnat undvikas.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
2020-06-06 21:14
#15

#14 Nej, man hamnar inte på en räkmacka och ska inte komma undan påföljder MEN här är det ju katten som drabbas (och den är definitivt oskyldig). Vi känner inte till fallet närmare, och vad som gjorts och inte gjorts, men nu är läget som det är och då får man hantera det därifrån. Och då rimligtvis inte på kattens bekostnad. 

Sedan är det nog trots allt som så att ålder har en viss betydelse för ens kännedom om samhället, hur man kan agera o s v. Tror nog de flesta av oss är lite mer kloka och erfarna vid 55 års ålder än vid 21…? 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
2020-06-06 21:14
#16

#14 fast är man ung så kan det ibland vara svårt att förstå riktigt hur stort detta med pandemin är. Och man tänker kanske inte på att tillstånd och intyg kan bli ogiltiga. Dessutom kan hon ha haft mycket att tänka på, i.o.m pandemin och oron över resan hem till Sverige och hennes visum, så hon glömde bort detta helt enkelt. Kan hända vem som helst.

Men jag tror det är det Uppkatten menar med att hon är ung.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Herveaux
2020-06-06 21:44
#17

#15 #16 Kan man hålla koll på ett papper med ett "bäst-före-datum" (hennes visum) så är det inte raketforskning att hålla rätt på ett annat papper med ett "bäst före-datum" tycker jag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

OberonsMatte
2020-06-06 21:54
#18

Jag undrar också över meningen: "Att förnya intygen blev dessutom omöjligt när hela Kanada hamnade i lockdown - inga veterinärer jobbade". Kan det verkligen vara sant att inga veterinärer jobbade?

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
2020-06-06 22:00
#19

#18 Jag följer flera YouTubers som bor i Kanada och en av dem hade inga problem att få vet.vård när hennes ena katt vart sjuk…

Edit. Veterinary services still offered during coronavirus pandemic, but distancing measures in place BY MELISSA COUTO THE CANADIAN PRESS
https://globalnews.ca/news/6792765/veterinary-services-coronavirus-ontario/ (8 april 2020)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
2020-06-06 23:42
#20

Men nu är läget som det är, det går inte att backa och göra om och göra rätt.

Och det hjälper inte katten att hålla i pekpinnen och tycka en massa om hur matten "borde ha gjort istället".

Nu gäller det ju att reda ut den situation som redan har uppstått, på ett sätt så att katten inte råkar än mer illa ut.

Och matten - kommer med all sannolikhet inte att göra om samma misstag igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2020-06-06 23:42
#21

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Herveaux
2020-06-07 06:43
#22

I #11 nämns att det funnits liknande fall tidigare där avlivning varit det enda alternativet för djurägaren.
Varför skulle detta fall hanteras annorlunda OM det faller sig så att hemkarantän inte godkänns?
Var inte de andra djurens ägare tillräckligt unga, hade inte tillräckligt mycket att tänka på kanske? Missade de också att det fanns verksamma vettar som kunde ha avhjälpt hela scenariot till att börja med?

Jag avskyr att djur riskerar att avlivas pga människors rena klantigheter men att göra skillnad på folk och folk (eller fall och fall) bara för att deras historia skrivs om i media tycker jag är så skevt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
2020-06-07 10:03
#23

#22 Nu vill jag att du ger dig, annars kommer jag att ge dig skrivförbud här på HiF.

Jag minns inte om frågan om hemkarantän var aktuell t ex i det senaste fallet jag känner till. Det kan ha handlat om medborgarskap och liknande, och att det leder till skillnader i hur ärendena bedöms.

Kan informera om att det slutade rejält illa både för matte och katt i det tidigare fall som jag närmast tänker på, vilket är helt oacceptabelt. Det HADE gått att hitta en bra lösning OM alla goda viljor hade hjälpts åt.

Jag kan inte se att det någonsin är rätt att avliva en frisk livsduglig katt under de här omständigheterna, utan det måste finnas fungerande rutiner. För kattens skull. Varför ska katten plikta med sitt liv för en situation den inte kan rå för.

Att ta hjälp av media är vettigt. På så sätt får andra kunniga människor möjlighet att berätta om det finns en väg ut, ett alternativ. Och finns det ingen vettig väg ur en sådan här situation - kan trycket från allmänheten göra att en sådan väg skapas. Om inte nu - så kanske framöver.

Men grälsjuk får du vara någon annanstans. Det är inte det HiF är till för. Här ska fokus vara på katten.

Matten gjorde ett misstag och det kan jag lova dig att hon är mycket väl medveten om nu. Hon kommer inte att göra om det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2020-06-07 10:07
#24

#21 Skrivit under!🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2020-06-07 10:16
#25

Ber om ursäkt då,  lämnar er ifred och hoppas katten kan komma in i landet via hemkarantän. 👋


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

cattisa
2020-06-07 11:36
#26

Skulle det göra skillnad om katten varit inomhus hela tiden eller om den varit ute ibland? Rent teoretiskt tänker jag att en katt som varit inne hela tiden borde ha mindre risk att föra med sig smitta av något slag. Förutsatt att den inte träffat andra katter förstås. Jag tror inte att det står något om ifall den varit ute eller inne i artikeln.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

OberonsMatte
2020-06-07 12:04
#27

#26 Jag läste i en annan artikel att katten (enligt ägaren) är en innekatt och att rabiesvaccinationen fortfarande är giltig.

Eftersom den här situationen uppstod precis innan helg (när JBV har stängt) är det förmodligen därför det blivit en paus i ärendet till på måndag.

Jag hittade en artikel om en annan katt utan giltiga handlingar, men där framkom det att ägaren själv valde avlivning istället för kostsam karantän. https://unt.se/sigtunabygden/smuggelkatt-avlivades-vid-gransen-4868247.aspx

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Uppkatten
2020-06-07 12:55
#28

#27 Det där ärendet minns jag, och tidningsartikeln speglar dessvärre inte händelsen som den var. Det var inte frågan om ett smuggelförsök. Handlingar fanns, men det var datumen på de olika intygen som inte stämde överens med vad veterinären sedan intygade. Katten avlivades mot ägarens vilja, och matten fördes till psykauten. Någon karantän fanns inte att tillgå (inga erbjudanden om t ex hemkarantän).  

Allt är som bekant inte så som det framställs i media. Precis som du själv brukar påpeka. En nära vän till mig var engagerad i ärendet, och försökte hjälpa matte och katt.

Tyvärr fattar våra myndigheter inte alltid humana och bra beslut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-06-07 12:58
#29

Hjälp katten Felix - mejla jordbruksverket!

Här kan du läsa mer om hur du kan göra för att mejla och påverka:

https://www.facebook.com/svekatt/photos/a.347708131928382/3264312656934567/?type=3&theater

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-06-07 13:03
#30

#27 Jag tror ö h t inte att det finns någon karantän för katter i Sverige (annat än ev. hemkarantän)? 

Hojta gärna till om du vet om någon. Eller om någon annan vet? Jag vet att vi har diskuterat detta förr på sajten, men vet inte att det finns någon karantän som är igång i dag?

Så här skriver JBV när det gäller t ex fåglar: "Handelsfåglar som kommer från länder utanför EU måste vistas i karantän i 30 dagar. Det finns dock inga godkända karantäner och karantänsstationer i Sverige.

Men hur är det för katter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-06-07 13:21
#31

#27 Kan tillägga att om alternativet "kostsam karantän" hade funnits, så hade det startats en insamling för att täcka kostnaderna… (i det s k "smuggelärendet").

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-06-07 22:33
Magi-cat
2020-06-08 07:21
#33

Hoppas hoppas!!! 🤗🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2020-06-08 11:29
#34

#32 Hoppas sötnosen Felix får hjälp nu! 🐱🤗

Annons:
Maria
2020-06-08 11:35
#35

Håller tummar och tassar❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Catlady91
2020-06-08 11:41
#36

Håller tummar, tår och morrhår!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Vixxen
2020-06-08 13:38
#37

Några uppdateringar om hur det gått?

Magi-cat
2020-06-08 17:42
#38

Hittade det här på Kattgruppen, Facebook:

"Felix får leva!! ❤️❤️❤️Våra röster har gjort skillnad."

🤗🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-06-08 17:43
#39

Åh så härligt ❤

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-06-08 17:46
#40

Ska få ny vaccinering och undersökning, sitta i karantän i 21 dagar. Kostnad 30.000kr.

Uppkatten
2020-06-08 21:01
#41

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2020-06-08 22:27
#42

#41 Hurra! 🥳👍🙂

Uppkatten
2020-06-10 11:23
#43

Många var vi som mejlade JBV med ett krav på att katten Felix skulle få leva. JBV svarar oss nu följande:

"Hej!

Tack för ditt mejl och för att du engagerar dig i katten Felix öde. Vi förstår att det väcker känslor när det uppstår en situation som denna.

Anledningen till att vi har ett regelverk när man reser med sina husdjur är för att vi vill skydda Sveriges djur och människor mot smittsamma sjukdomar. Hundar och katter som kommer till Sverige kan ta med sig sjukdomar som vi inte har i Sverige och smitta andra djur, eller till och med människor. Rabies är till exempel en sjukdom som är dödlig för både människor och djur, och djur kan bära på den lång tid utan att det syns på djuret. Regelverket är alltså till för att upprätthålla ett gott smittskydd och hindra att rabies och andra allvarliga sjukdomar förs in i landet. 

Vi har nu sett över detta ärende och kommit fram till att Felix kommer att få komma in i landet efter att ha suttit isolerad en period och på nytt vaccinerats mot rabies, så att han då uppfyller införselvillkoren. Vi har ingen godkänd kattkarantän i Sverige, men vi har kunnat göra denna lösning under just de förutsättningar som är just nu. Vi, liksom resten av världen, anpassar oss efter de förutsättningar som coronakrisen ger och det gäller även inom detta område. Vi har trots corona ingen möjlighet att tumma på smittskyddet för allvarliga sjukdomar som kan drabba våra djur, och i förlängningen oss själva. Det är därför mycket viktigt att vi även i fortsättningen är noggranna med att djur som inte uppfyller införselvillkoren inte släpps in i landet."

Jag tycker det är högst anmärkningsvärt att det inte finns någon godkänd kattkarantän i Sverige. Det innebär att fler katter kommer att kunna råka lika illa ut som den s k "smuggelkatten" gjorde (se #27-28). Det är helt orimligt att döda en katt som inget ont har gjort, och samtidigt skjutsa matte till psykakuten.

Så: jag är glad att Felix får leva, men det behövs ett skydd - i form av karantänmöjligheter - för kommande katter när det blivit något strul/fel i pappren el dyl. Kanske är det lika illa ställt även för andra djurslag?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-06-11 07:53
#44

Uppgift från nätet: "Felix har nu träffat veterinären och kommer att få åka hem 30 Juni."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-06-12 20:02
#45

Ytterligare en bekräftelse från Jordbruksverket: 

"Vi har ingen godkänd karantän för katt i Sverige. Det ställs mycket höga krav på karantäner, både ur djurskydds- och smittskyddsperspektiv."

Desto viktigare att ha en då, kan jag tycka?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2020-07-01 13:17
#46

Nu har Felix suttit färdigt i karantän och blivit hämtad av sin matte. 🙂😍🥳

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/felicia-och-felix-aterforenas-pa-arlanda

Magi-cat
2020-07-01 14:04
#47

Hurra! 💖😻🐈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: