Annons:
Etiketttips-råd
Läst 432 ggr
Uppkatten
5/23/20, 11:41 PM

Lära katten att väga sig själv

Min ena katt är utefödd och låter sig inte hållas/lyftas/bäras. Däremot gosar hon med sin matte - på sitt eget sätt och när hon själv är sugen (dagligen!). Då får jag även passa på att känna igenom henne så noga det går, bedöma hennes hull etc. För även när det gäller "skygga" katter är det förstås viktigt att ha koll på hull och vikt, eftersom det är en viktig indikator på hur katten mår. Min tjej är dessutom semi-långhårig, och då finns ju även risken att man missar förändringar av vikten p g a all päls.

Nåväl. Helst bör man förstås väga sin katt regelbundet, flera gånger per år. Och det är klart att jag skulle kunna fösa in henne i en transportbur och väga henne, men hon blir väldigt stressad av det (trots att transportburarna står framme jämt sedan 9 år tillbaka, och ibland med godis i), så jag föser inte gärna in henne där utom när det är absolut nödvändigt.

På en föreläsning nyligen fick jag så tipset att lära katten att väga sig själv. Det gick ut på att man skulle träna katten att kliva upp på ett kartonglock och belöna med godis. Så småningom skulle man fästa kartonglocket på en våg, och med lite övning få katten att kliva upp där och "väga sig själv".

Är det någon som har provat på det här? Har du tips på en bra våg? Jag tänker att vågen både behöver vara rätt stor/stabil men ändå vara väldigt exakt även på lägre vikter (hon väger kring 4½-5 kg). Och dessutom måste den ju gå att starta trots att den har ett kartonglock ovanpå sig… 

Tar gärna emot tips på våg, och gärna bilder/berättelser från er som har egna erfarenheter av detta!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: