Galen på all kattsand över hela huset!
Nu orkar jag inte se eländet hemma hos mej… känns som jag inte gör annat än sopar upp sand här hela dagarna o nätterna…. jag har en badrumsmatta under lådorna som hindrar LITE iaf…. men Bruno skottar allt vad orkar efter varje besök…. till och med väggarna skottas….
hur gör ni andra för att slippa ha sand precis ÖVERALLT?… funderar skarpt på att köpa katthus med lucka i morron för att testa….
å en sak till… ni som har både katt o hund… hur gör ni med era kattlådor?…..är det hundarna som sköter rensningen eller har ni hittat en lösning på vad jag tror är ett problem: kattbajs är syndigt gott för en hund…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag har satt en lång hasp till badrummet så katterna kommer in och inte hunden. Funkar jättebra. Den andra kattlådan har jag tak på så den struntar han i..
Jag la ut en tråd en gång på hundsajten för jag var allvarlig bekymrat och lite äcklad över min ena hund som tycker kattbajs är det bästa som finns. Men det är tydligen ganska många hundar som gör det.
Absolut en kattlåda med tak. Tar bort luckan-åtminstone i början. Många katter är rädda för den.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag har mina kattlådor i en liten hall och har lärt mina hundar stt de inte får gå in i det rummet. Funkar med mina, men inte de hundarna som är här i jour ;)
sånnadär mattor med konstgräs är bäst att håla sanden från golvet. badrumsmattor är inte lika bra.
Klumpande kattsand är direkt livsfarligt för hunden att få i sig, så man bör vara försiktig..

vad härligt det är att när man nästan skrivit klart så kilar en katt över tangentbordet o sabbar ALLT…*morr*…
JO jag är grymt imponerad över era snabba svar..
har tänkt på detta med hasp men denna hund är ungefär kattstorlek så han lär säkert smita in…..
jag har en låda med tak men UTAN dörr o den funkar bra förutom att sanden väller ut….så jag tycker att en låda MED dörr borde kunna göras försök på innan jag byter ut samtliga…
största problemet är att min äldsta katt bosatt sej i köket där hunden kommer att vara…katten är sällan ute någon annanstans så hon har det extra lyxigt med både mat o vattenskål samt toa i köket…. känner att det inte är riiiiiktigt bra…. kan ju knappast ställa upp kattoan på köksbänken?…..
skickar kort på gullenosen…..

Min hund äter det som ligger på. Finns alltid någon katt som inte gräver ner och mycket mums finns det i trädgården. Hunden får inte kyssar mig mer…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Aj då.. Det var en liten läckerbit! Vad ska vi då hitta på? =) Kan du vinkla öppningen så den är en aning mot väggen? Katter är smidigare än hundar så dom kommer in ändå..
Skaffa en klicker annars och träna hunden med! Det kan göra underverk! Belöna så fort hon går förbi lådan utan att bry sig om den tex.. Du får träna ett tag, men det borde fungera!

vinkla borde bli toppen….ett uppdrag för sambon att verkställa….
katter smidiga?…. ingår min katt Globen i det begreppet?….
nävisst nej… hon heter ju Buzan men förväxlas lätt med en fotboll….
..såklart hon kan klämma in sina magar när hon ska på toa….
Haha, Globen! =) Vad charmigt! Försöka går ju, förhoppningsvis är kattsanden så pass tung att vovven inte orkar puffa tillbaka den ;)
Jag vill ha kort på Globen också!! =)

finns ingen kamera som kan få in det omfånget… ooops Buzan…. öööh…. jag pratade om GRANNENS katt såklart…. den som ser höggravid ut och får baxa sej fram….
… inte lilla nätta du inte…*host harkel*…..

Vi har tre lådor hemma, till två av dom har vi tak..så att sanden dom skrapar iallfall hamnar innanför..kanske värt att prova att sätta tak över en låda i taget för att se hur dom reagerar, accepterar dom det kan man ju övergå till övertäckta lådor generellt …
JA, kattbajs var en höjdare när jag hade både hund och katt. Så det är nog vovven som är värst på att dra ut sanden. Men att kattsand i så små m,ängder kan vara farligt? Fick aldrig några varningar om det… Kanske något att höra om på hundsidan? HAr du provat att ha låda med riktigt höga kanter? Vewrkar inte vara problem för katterna, har alltid en plastbalja med väldigt höga kanter när jag tvättar kattlådan, som jag lägger sanden i så länge och då är det alltid väldigt kissnödigt hos Arne, så han ska prompt gå upp i den, fast väggarna är 20 cm höga.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har kattlåda med tak och hundarna låter bli den. Är du less på sand kanske peewee låda med pellets kan vara ett alternativ? Många är mycket nöjd med den och jag funderar själv på att skaffa en. Den ska vara både ekonomisk och miljövänlig.
Jag har en liten grind intill rummet där lådorna står… typ 3-4 dm hög..den hoppar katterna lär över men inte hunden:) och det ser ganska bra ut med. En grind i vitt,,
känner igen problemet med all kattsand, hos oss funkar det rätt så bra med en vanlig låda med tak. men jag är väldigt sugen på att bygga en sådan här, de som gjort det i tråden säger att det minskat mängden kattsand på golvet. ser snyggare ut än att ha massa lådor överallt också :)

#15 Men så smart! Den sk ajag ha i tanke när det blir flytt till något större:) Sparad i favoriter:)
ja, visst är den smart :)
vi har gjort en annan konstruktion i badrummet, en tvåvåningslåda :D vi tog en vanlig lagerhylla och sågade lite så den passade in på det utrymme vi skulle ha den på. sedan är det en hylla längst ned där första lådan står på, en hylla över där andra lådan står och sedan en hylla över så det blir lite snyggt. sedan har vi klätt den med vaxduk som vi kan lyfta undan när vi ska rensa lådan. svårt att förklara, men hoppas du förstår… när vi hinner någon gång så ska vi förbättra den lite så det blir lite mindre sandspill, men annars är den super :)
Katthus den bästa ivestering jag gjort både funktionell och ser bättre ut. Ända nackdelen var att pga av stor katt så fick jag ta den luckan *s*. Sen har jag en matta utanför lådn och där hamnar det mesta.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

ja en grind låter bra…. tror kanske att tom Globen kan tränga sej över….
å Tussilago… vilket superbra tips… ser ju jättebra ut… ser lättare ut att städa än en låda med tak… men lådor med tak är säkert lätt att städa ur bara man får in taktiken att komma in som matte..
nu får jag mej en tankeställare….vad ska jag välja?..
tack för tipsen….

Mina hundar gräver i katt pottan så dom får fram de!
Jag har testat en kattlåda med tak,men då stack hundarna in huvudet å fasnade! Så de är uteslutet…

#15 Men åh vilken smart ide! O snyggt var det också..jag har tummen mitt i handen när det gäller det praktiska..men jag har sparat sidan i favoriterna!

#15 den Va jätte smart ;) haha, den ska jag hem å göra.. den kan inte hundarna fasna i 0)

#21, men den där va väll inte så svår att göra! de enda du behöver göra är ju att kapa ett hål =)
jag har funderat på att göra en tillfällig lösning med en flyttkartong - håller på att få KRUPP på all den där sanden. problemet är väl bara att man kommer få pappbitar överallt… men… hmm… nu kom jag på. man kan tejpa kanterna med silvertejp :) då slipper man ju kartongbitandet i kanterna :)

Mina Katter/hundar älskar att äta på allt som är Papp å ja allat som går att ha sönder =)
min ena katt med… hon blir helt besatt. men jag tänkte att man kanske kunde silvertejpa alla kanter… jaja, vi får väl se :) lovar att rapportera om jag testar!

Gör gärna de =)
Fast tar du silverteip så borde de ju inte klösa å gnaga på de
nej, den brukar de ju inte gilla :)
apropå silvertejp fick jag förresten ett annat bra tips på någon sida som vi har testat med framgång. vi hade problem med att vår ena katt krafsade en massa på dörrar för att få vår uppmärksamhet (gärna på natten ;) och det drev oss GALNA. då fick vi tipset att sätta fast silvertejp bak och fram (alltså med klistret utåt) och det har funkat hur bra som helst :) har tänkt pröva att ta bort det nu och se om hon har vant sig av helt med att krafsa på dörrarna, men nu har vi ju vant oss vid det och ser det knappt mer *ler*

#28 Jag brukar använda dubbehlhäftande tejp, men det funkar ju lika bra att bara "vända" på vanlig tejp.
Men suveränt bra funkar det!

Jag var också väldigt trött på kattsand, men nu har vi en Peewee och vips, så är allt problem med sand borta!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

#30 Engla, var det en lång invänjningsperiod? Funderar på när man som jag inte har egna katter utan bara stödisar… har blivit av med mina två kattungar nu och ska få en nykastrerad herre inom någon vecka, och är väldigt intresserad av att låta honom gå på Peewee istället, då jag tycker det är lite äckligt med sand över hela duschutrymmet och badrummet där man går barfota innan sängdags…

jag har en PeeWee låda… och den sköter sej perfekt… men det kan bero på att den bara används om det är rena rama superkatastrofen som nalkar sej…..till lådans försvar kan jag säga att den är på övervåningen dit katterna sällan går när det inte finns någon mysig säng att tillgå där…. (därinne huserar 4 akutkatter nämligen)… men om en vecka så tror jag att även övervåningen kommer att användas då husockupanterna flyttar…..

nya toalådan är invigd…. lite fundersam bara hur min jättekatt ska kunna få plats där?… han är den stora sprättaren á la grande….han har alltid vevartassen igång…..
Mysig variant!" Synd bara, att dew lådorna inte finns på alla Rustavaruhus
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
de verkar inte finnas på deras webbsida heller :(

# 31 Det tog ett tag innan de lärde sig att gå på den, men man får blanda med vanlig sand och med Peewee-ströet i början, så att de kan vänja sig vid det. Tyvärr är Peeween lite klumpig och stor, men ändå är det så lite plats där de ska göra sina behov. Blixten är också värsta grävmaskinen här hemma, men det fungerar väldigt bra ändå, tycker jag.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

jag kan meddela att jag är helt nöjd med toahus med lucka….ett litet minus är möjligen att det är jobbigare att rengöra… fast jag får ju tänka på att jag inte behöver springa runt och sopa och dammsuga från morron till kväll…..ska investera i flera framöver så fort korvörena ramlar in…

Jag har toahus med lucka, tycker inte dom är jobbigare att rengöra. Bara knäppa av taket, sen är det en vanlig låda. Jag tycker oxå dom är bra och katterna gillar husen