Någon med kunskap om sköldpaddor?
Djurhemmet Tigerharen har precis fått ett samtal om två sköldpaddor som akut behöver omplaceras då de lever i varsin plastbalja (och har troligtvis gjort så i flera år). All information jag har fått fram är att den ena är en rödörad, den andra vet jag ingenting om. Jag har sen tidigare inga kunskaper om just sköldpaddor och de här måste hämtas imorgon så jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få om hur jag bäst förbereder för dem. Är det någn här som har kunskaper om sköldpaddor som skulle kunna ghjälpa mig? Eller kanske vet vart jag kan vända mig. (Jag har även skrivit på reptiler iFokus och på zoonens forum). Jag vill verkligen att de här sköldpaddorna ska få en chans att få det bättre så all hjälp jag kan få är oerhört välkommen!
Om det finns någon som skulle kunna ställa upp som jourhem så hör hemskt gärna av dig till linn@tigerharen.org. Sköldpaddorna finns i Göteborg men vi kan ordna med transport neråt skåne nu i helgen!
det enda jag kan komma på är att antingen googla, zoonens forum, alt djurmagazinets sida har ju lite info.
Såg att du redan har hittad till reptilerifokus;) Hoppas du får bra hjälp där.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jag trodde först att det handlade om två sköldpaddsfärgade katter..hoppas verkligen att det ordnar sig för dom..själv är jag alltför okunnig om sköldpaddor för att kunna ta hand om dom..men hoppas att du får hjälp från tex reptiler i fokus eller på någon annan sajt där man pratar om de är djuren..

oj, ja det går ju lätt att tro när jag skriver här på hittekatter
.
Jag tänkte inte ens på det, är så inne i att ta reda på hur jag ska lösa det här.

Jag har två vattensköldpaddor. Svarar gärna på dina frågor, om jag kan.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Ja frågan jag har just nu är väl främst vad är den bästa nödlösningen för att skapa en plats för dem? De ska förhoppningsvis komma vidare till någon med mer kunskap om just sköldpaddor så fort som möjligt, så att investera i ett akvarium är ju inte riktigt aktuellt för mig.

Har du badkar?

Har haft vattensköldpadda. Så vatten behövs, sedan stenar så att den kan ligga ovanför vattnet. Den ska ha UV-ljus på sig. Maten den kan få består allt från räkor, fisk, till grönsaker. Gärna ska den få tillskott av kalk, för skalets skull och utvecklingen. Då det var en tid sedan jag hade sköldpadda så skriv så att Engla kan svara på det, vettigare än vad jag kan. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Skrev ett inlägg på reptiler. Som Vanessa säger, känn på skalet, är det mjukt så har de förmodligen kalkbrist. Jag tycker att det har varit svårt att få tag i kalk. Varken djuraffären eller veterinären säljer det här. Djuraffärerna visste inte ens att man gav vattensköldpaddor kalk! Sannslöst.
Pellets finns att köpa i djuraffären. Rått kött älskar mina paddor. 

Japp jag har badkar och jag har faktiskt en uv-lampan som jag använder till screentryck, jag hoppas på att den kanske funka till dem så länge. Kan man ha olika arter tillsammans? allt jag hittar när jag söker på internet tyder på att de inte trivs med andra från annan art och de här ska ju tydligen vara två olika.

Gå in på www.repti.net, där finns all info du behöver och otroligt kunniga människor.

tack för tipset. ska även ringa till blå stjärnan direkt imorgon för att få en tid så de kan titta på dem. Har fått ett tips om en veterinär där som ska vara duktig med just sköldpaddor. Sen är det väl bara att hålla tummarna för att ett hem eller jourhem går att få tag i så de slipper dras med mig som inte kan något om dem

Hoppas det löser sig! Måste sova nu. Berätta gärna hur det går!
Radisa, så¨gullig du är! De är nog väldigt tacksamma att de fick komma till en så snäll typ som du!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

När du matar dem för övrigt, så släng inte köttet eller liknande i badkaret och lämna det. Jag brukade dingla med det framför sir Charles Paddington som han hette.. Och så hugg. Passa dina fingrar. De äter när de ligger under vattnet och drar alltså ned fodret dit och sväljer. De äter inte liggande på stenar. Min gjorde inte det i varje fall. Sir Charles Paddigton fick nytt hem och visade sig vara Miss Charlene Paddington. /Vanessa

Jag läste någonstans att man kan ha en separat "matningsbalja" för att undvika att det blir allt för smutsigt i vattnet. Det verkade ju rätt smart. Är ju bra om de ska bli tama också för att de vänjer sig att bli hanterade i samband med något positivt. Nu borde jag verkligen gå och lägga mig och sova. Ska hämta dem kl 9 imorgon.

Men vilka sötisar.. Har hört om fler som ger paddorna kattmat, torrfoder.. Det ska tydligen inte vara helt fel.. Men jag vet inget om sköldpaddor, bara återger det jag hört..

Skulle inte ge dem kattmat. Det är olika för olika arter. Som att kalk är viktigt för paddorna. De med skal alltså. /Vanessa

Skrev ett långt inlägg här, men så försvann allt när det skulle publiceras! 
Ge dem inte kattmat. Paddor älskar räkor, prova det. Tänk på temperaturen i vattnet. Blir det för kallt kan de sluta äta. Det ser ut att vara rödörade sköldpaddor. De brukar vara kända för att bitas. Min paddor har bara bitits en gång under dessa sex år. Det var Flossan, och det hände alldeles nyligen. Men han blev väl arg på min sambo eller något…
Jättebra att du räddade dem! De är jättefina!

Nu har de fått tillbringa förmiddagen på blå stjärnan och få en ordentlig undersökning. Veterinären tyckte iallafall att de var i bra skick med tanke på omständigheterna. Den rödörade hade dåliga blodvärden och dåligt syreupptag men det beror antagligen på att de levt utan rätt tempererat vatten och uvljus. Och den mindre har en kronisk förminskning av ena näsborren så den har lite luftvägsproblem men annars var det ingen fara med någon av dem. Den lilla ville inte äta alls igår men när jag hade hämtat dem hos vetten och jag testade med tonfisk blev den alldeles tokig. De är himla söta alltså, jag har aldrig haft en tanke på att ta hand om reptiler innan men nu börjar jag förstå charmen med dem även om det verkar vara ett himla jobb att sköta om dem.
Imorgon ska de vidare och få bo var och en för sig i en miljö som är anpassad dem så förhoppningsvis ska det bli riktigt glada paddor snart:)
Har dom fått permanenta hem menar du? =)

Låter som om de har fått en bra andra chans nu i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#24 nej så bra är det tyvärr inte. De ska till ett jourhem. Jag har fått en vattenskada i mitt badrum så de ska riva ut allt där snart så det är inte läge för mig att ta hand om vattenlevande djur, så jag har bara varit mellanhand eftersom det var panik.
Okej, då förstår jag. Huvudsaken är att de får de bra! Vad gulligt av dig låna ut badkaret =) Vad sött det låter =)