Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1608 ggr
Imasy
0

Vad sägs om en egen Hittekatter-fond?

Behovet av ekonomisk hjälp är ju med andra ord stort, och Nelliefonden verkar ju dö ut.

Finns det två eller fyra personer till här inne so skulle ha ett intresse i att bilda en egen fond med allt vad det innebär?

Vill att vi ska vara ett ojämt antal utifall vi blir "oense" om något Flört

Imasy
0

PM mig i såfall :)

Alexej
0

Vet att Gunilla är intresserad och Sophia 85 och jag skulle också gärna vara med!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Och jag

Jenna

sofia85
0

Jag ska skriva en artikel om det i kattbladet… har skaffat ett plusgiro för ja tyckte att det kändes lättast. men om någon vill hjälpa mig med detta e ja super gald över all hjälp

har bestämt att fonden ska heta "Billyfonden" (Alexandras förslag) ja har hittat några företag som kanske kan tänka sig att sponsra med lite pengar:)

sofia85
0

KattBladet är nog ett bra sätt att sprida det i början i alla falll… alla där är ju "kattfolk" :)

Alexej
0

Då är vi 5 personer, alltid bra när man ska rösta…:)

Billyfonden har jag tänkt på sedan jag läste om Billy. jag menar ifall jag hade vunnit pengar nånstans eller så hade jag kallad den efter Billy. Hoppas Marieborg blir glad för det!

Alla som inte vet vem Billy var här finns att läsa om honom.

Han var en av de överlevande katter från Järfällavillan (Hitta hem) och fick ett kärleksfullt hem hos Marieborg. Men trots alla försök överlevde han inte sviterna av vanvårdstiden.

http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=05107489-c677-43a1-a599-8d6949ef18db

http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5a472075-b8bd-4c6c-97ca-f19756064b9f

Marieborg, jag hoppas att du tycker det är okay att jag skriver här om Billy och visar bilder.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sofia85
0

Ja ska sätta mig och skriva ner lite men ni som är intresserade kan ju pm:a mig. Bra om vi är 5 så vi e "ojämt" antal:)

abuelas
0

Hej..jag vill hemskt gärna vara med..men då blir det ju ett jämt tal igenFundersam

Ni kan ju höra av er om ni vill ha med en kattfrälst norrlänning!Skrattande

Anita

Alexej
0

Det måste ju inte vara ojämnt, vi kan väl slåss lite…Oskyldig

sofia85
0

Ja ska sätta mig ner och tänka över detta.. man är ju egentliegn aldrig för många men för många viljor kan ju bli mycket ibland. Ska skriva ner bakgrund och tänkande. Hör gärna av er till mig via pm om ni vill hänga på, har idéer eller tankar.

Hawknestgrove
0

Ja det är toppen. Nu återstår att se, vad som händer med Nelliefonden. HAr ju lagt ut lite här i enegen tråd, där jag även hänvisar till SKS där frågan också debatteras. Billyfonden är ett bra namn.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

attmar
0

Jag är intresserad! Fast ni kanske inte behöver fler nu?

sofia85
0

Ja ska kolla men ganska många har redan anmält intresse… men ja skriverupp alla så ja vet

storAnnette
0

Om ni tänker starta en riktig fond måste vissa regler följas.Kolla med länsstyrelsen!

Tillsynen är viktig för att alla ska veta att allt går rätt till.Dels vill givarna veta att pengarna går till det som de ska gå till,dels behöver de som har hand om fondmedlen tillsynen för att inte riskera tråkigheter om något skulle hända.

Hawknestgrove
0

Ja, självklart måste allt kollas, så att det går rätt till. Jag vet, att Nelliefonden sköttes så, att penarna betalades i på M:s konto,för att öppna och hålla ett  eget konto är faktiskt dyrt och så taskigt att slänga onödiga pengar i halsen på plusgirot eller banken. Vad kostade plusgirot att öppna, Sophia?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

Kostar det pengar att öppna ett konto? jag betalar inte ett öre för mina mer än ev kortavgifter, är det anorlunda om det är en fond? fy på banken i såfall. Jag tycker id`en är god då nelliefonder inte verkar fungera.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hennum
0

när ni får igång fonden så vill jag söka pengar till kastrering av Jansson som vi tagit hand om, om det nu räknas som att ta hand om en hittekatt. för vi har verkligen inte råd. :( 

så jag hoppas att ni lyckas med er fond. för min egen (:P) och många andras skull.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sofia85
0

Plusgiro kostar 144 kr och det kommer ja betala själv… självklart ska allt kollas upp. Ja håller på och läser och skriver just nu:)

sofia85
0

Jag har pratat med en man som har jobbat med fonder och stiftelser innan och jag har mail länstyrelsen med frågor.

han sa att jag ska sätta ihop en styrelse. x antal medlemmar.

jag ska välja ut några här som anmält sitt intresse och se om ni är med på det. jag kommer att fråga såna som ja vet vilka ni är. förlåt ni andra som vill hjälpa till om ja inte "väljer " er

Jag är väldigt tacksam för alla som erbjudit sig:)

Hennum
0

oj, vad du har mycket saker att göra. helt otroligt. hur orkar du ha så mycket idéer och sedan genomföra dom oxå? :P

sofia85
0

Min hjärna fungerar så bara… tusen idéer varje dag:)

Det här är nog det hemliga receptet:):)

3dl vilja

1dl dumhet

1dl glädje

10 dl envishet

20 dl kreativitet :)

Alexej
0

Och sedan blandar noga…:)

sofia85
0

Jo precis det glömde jag:)

marieborg
0

Jättegulligt att ni vill döpa fonden efter vår underbara Billy! Både jag och Stefan blev sååå glada. Kan inte beskriva med ord hur tacksamma vi är!!

Tack Alexandra för att du tänker så mycket på vår Billy-Booby.

Imorgon är det exakt 7 månader sedan han somnade in och vi saknar honom så. I helgen ska vi till Strängnäs där vi spred hans aska för ca en månad sedan.

Sidentass
0

Jag är också intresserad..fick nämligen hjälp av Nellifonden till att rädda en hankatt, Felix,  som jag aldrig, aldrig någonsin glömmer..han var min första "hittis" och det var han som stöttade mej att i fortsättningen ta hand om fler herrelösa missar..

Ciiviic
0

jag vill också hjälpa till så gott jag kan !

bara att säga till vad jag kan göra… om det nu finns något :)

Jag sitter iallafall hemma om dagarn *suck*

Alexej
0

#24Och jag är glad att ni blev glada!Skrattande

Imasy
0

ja, vi får se nu då om vi får denna båt i hamn Glad

Lena
0

Tanken är inte alls dum! Ta bara reda på ordentligt vad som gäller så att det inte blir några tråkiga bakslag för er. Det är bra att ni är några stycken som jobbar med det, för det kan onekligen bli en hel del jobb.

Vet att diskussionen varit uppe att vi skulle starta en fond via Hittekatter i Fokus. Personligen har jag dock backat då jag inte vågat ta på mig mera arbete än det som faller på mig som Sajtvärd. Just när det gäller pengar är det ju så himla viktigt att det sköts nogrannt och blir seriöst ända ut i fingerspetsarna. Det får aldrig uppstå några som helst tvivel vart pengar går. Blir det fel kan det göra att hela hittekattsverksamheten får dåligt rykte.

Det bör vara ett postgirokonto som är bara är knutet till fonden. Då blir det lättare att redovisa.

Fint namn på fonden! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
0

jo, det är ju mycket att tänka på, för blir det fel så drabbar ju det bara katterna.

maggan47
0

vill också vara med, var ju med på Nellies tid, och den respons den katten fick på gamla blå, gjorde att hon i dag lever ett bra liv, hon var en mager, utsvulten kisse, med max 1 dag kvar att leva, på grund av undernäring m.m och har blommat upp i sitt kattliv, Maggan47

martdat
0

Hur går det med fondplanerna?

Alexej
0

Ingen aning!

Imasy
0

Det går framåt ;)

Om jag förstår Sofia rätt, ska vi väl alla samsas om vilka regler som gäller. I det stora hela verkar det bara vara det som är kvar att göra innan vi kan tuta och köra :D

och Sofia håller på med fondens hemsida också. Vi fick förresten inte heta fond, utan det blir stiftelsen.

Denna kommentar har tagits bort.
[Daisy-Moa-Elsa]
0

Enligt länsstyrelsen "Fonder blev stiftelser när den nya stiftelselagen kom 1996"

sofia85
0

Det går bra… har skickat in papper nu och ska prata med länsstyrelsen imorn…

Alexej
0

är mer nyfiken på styrelsen, fick aldrig något svar.

martdat
0

Jag med!vilka blir det i styrelsen?

Alexej
0

Jag hoppade av fonden nu pga att bara Sophia ville ensam bestämma som ordförande vilka ärende ska vara med. Jag var först tillfrågad som vice ordförande sedan blev det en tjej som jag inte känner utan förklaring. Som svar på min avhopp blev jag bara utesluten av insynen till msn-gruppen.

Allt detta är inte seriös och jag kan inte rekommendera Sophias fond längre. Jag ångrar bara att Billys namn blev indragen i fel grupp.

Sophia, så behandlar man inte vuxna människor. Det här är ingen dagislekplats. Du kan inte manipulera andra på det viset.

Lena
0

#40 Okey vad trisst att det blev så här galet. Håller med om att man bör vara flera med insyn i en sådan här fond, samt flera som avgör vem som får bidrag.

Sofia hur tänker du nu? Förstår inte riktigt dina tankegångar. Ska ni starta en sådan här fond måste det var 100% seriöst och det ska vara full insyn, väl genomtänkt och allt det där. Annars är det ingen idé att starta den då det gör mer skada än nytta. Det värsta som kan hända är att välgörare tappar förtroendet för en insamling/fond. Det skadar inte bara den aktuella fonden utan även insamlingar i andra ändamål.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sofia85
0

Jag ska skicka ett mail till dig men inte har hunnit. Har haft så mycket att göra. Anledningen till att du inte blev vice ordf var för att ja ville ha nån som ja känner bättre och har mer kontakt med.

Jag ska välja ut ett antal ansökningar varje månad för att en del ansökningar kanske inte är seriösa och andra kanske har akut fall som får gå före. När styrelsen (inte jag då) röstat får självklart resten av styrelsen se ansökningarna. Anledningen till att alla inte ska läsa ansökningarna direkt är för att jag ska ta bort namnen på alla ansökningarna så att de som röstar inte får rösta på ex. någon dom känner.

Jag har kontakt med både länsstyreseln och skatteverket. Och har en person som hjälper mig med alla papper så seriösare kan det inte bli i en stiftelse. Jag ska även ha en revisor som kollar upp redovisningen så att allt stämmer.

Man utesluts ur msn gruppen när man inte är med i styrelsen längre. Någon dagislekplats finns det inte tid för, ja jobbar med detta hela tiden och det är väldigt tråkigt att du känner så här. Min tid går till att försöka göra så att katterna får det bra…

Alexej
0

Det var bl a det här som störde mig:

Ordförande: Har ansvar för ekonomiska redovisningen och utbetalningar. Om det skulle uppstå något problem mellan styrelsen ska ordförande styra upp. Slutgiltiga beslutet tas av ordförande. Ordförande väljer ut några ansökningar varje månad som senare vice ordförande och ledamöterna ska rösta på. Alla ekonomiska beslut måste gå genom ordförande. Ordförande kan själv utesluta andra i styrelsen.

Sophia, det här handlar inte om vem som har rätt eller fel. Men jag är dubbelt så gammalt som du och giller inte att bli behandlad så där. Jag tog väldigt illa upp att du som enda reaktion på min avhopp bara stängde av mig från msn-gruppen. Trodde du verkligen att du kan göra som du vill utan någon reaktion från mig? Hur vill du bygga upp en seriös insamlingsfond nu? Som jag skrev till dig bestämmer jag hellre själv var mina pengar ska gå till.

Bästa råd jag kan ge dig är att låta fonden sova in tills vi har har kommit på en bättre lösning, för idén med en hittekattsfond gillar jag fortfarande.

Alexej
0

Läste din inlägg. Jag önskar dig lycka till. Jag vet att du har gjort mycket för att det skulle bli en seriös fond, men jag tycker inte om hur den är uppbyggt.

För mig är det här avslutad nu.

sofia85
0

Jag har ansvaret om något händer och för att allt redovisat. Och om någon i styrelsen inte följer reglerna osv kan ja utesluta dom. Och om något ska betalas ut så måste det självklart gå genom mig. Jag tycker inte att det är konstigt alls.

Jag ska inte låta stiftlsen sova då jag har jobbat jätte mycket för att detta ska bli bra. Allt är snart klart och jag är jätte nöjd och har fått mycket beröm. Katterna kan inte vänta…

essut
0

Verkar inte vara nån seriös fond om du ska ensam bestämma vilka som ska få bidrag Sofia..Tycker att alla i styrelsen ska få bestämma med dig..

En sån fond vill jag inte bidra med pengar tyvärr…Så jag håller med Alexej i det här fallet.

sofia85
0

Men alla i styrelsen ska vara med och bestämma…!! Vi ska bestämma slutet av varje månad.

martdat
0

#47 mm, fasst du skulle ju sortera ut vissa ansökningar först? är ju inte fare play,,,

sofia85
0

Ja ska inte ens vara med och bestämma vilka som ska få bidrag… Ja ska sortera ut oseriösa. Det kommer komma in många ansökningar som är oseriösa och det tar för mkt tid för alla att läsa igen dom också. Alla som lämnar in en godkänd ansökan med alla uppgifter ifyllda kommer att visas för styrelsen.

Imasy
0

Tråkigt att det skulle bli såhär när man försöker göra något bra Gråter

Först och främst så vill jag påpeka att alla försla på regler är just förslag, ingen är klubbat ännu, och alla tankar och ideer är välkomna. Men någonstans måste vi ju börja och försöka styra upp om hur vi ska gå tillväga med de ansökningar. vi kan ju inte börja dividera hur vi ska göra när vi har ansökningarna i handen.

Nu vet ju inte jag om/vad som sagt sinsemellan Alexej och Sofia, men varför ska man ha tillgång till en diskussions grupp som bara rör styrelsen när man valt att ej vara med längre?

Med allt som har varit runt nellie fonden kännde vi att all redovisning är a och o.

karins
0

Den här tråden började ju bra! Men ska det bli en fond måste ju alla dra åt samma håll, utan bråk :(

Lena
0

#45 Jag tycker det är oklokt av dig att du som ordförande skaffar dig en sådan envåldig makt där du bestämmer allt, är kassör, gallrar ansökningar och kickar ut styrelseledamöter som inte passar. Jag tvivlar inte en sekund på att du är ambiös och vill väl. Men om det ska bli något bra av detta måste du vinna människors förtroende. Jag är rädd för att man inte gör det  med en sådan konstelation.

#50 Se det istället så här. Bättre att diskussionerna kommer nu istället för när fonden redan har startat. Även om inte alla ropar hurra, vilket naturligtivis alltid är trevligare - är det konstruktivare med kritik i det här läget. Det finns inget som är så känsligt som att ta hand om andras pengar. Det måste bli rätt. Som du själv skriver har vi ju Nelliefonden som ett lärande exempel på hur det inte får bli.

Vad ni måste fundera på är om fonden ska vara Sofias egen fond som privatperson eller fungera i ett större sammanhang. Det är viktigt att vara tydlig i detta. Jag har själv inte riktigt fattat hur det är tänkt.  (är möjligen ovanligt trögtänkt) Om jag inte missuppfattat allt gick det väl tidigare ut ett allmänt upprop med frågan vilka som ville vara med.

//Lena

Imasy
0

ja, som sagt, än så länge så är allt vi diskuterat bara förslag, tankar och ideer, och alla i styrelsen kan komma med sitt förlag.

jag tror inte att alla alltid kan bli 100% nöjd i alla beslut vi kommer att ta, men då måste ju majoriteten avgöra.

Det fungerar ju inte heller att så fort man inte får sin vilja igenom, ska man hota med att hoppa av/ alt bli hotad att bli utsparkad.

Tycker att det är jätte tråkigt att Alexej inte vill vara med längre, men vi kan ju inte tvinga henne om hon inte tycker det känns bra.

Ser att flera har skrivit att det inte känns seriöst. Vad är det som ni anser oseriöst? ingen är väl bättre än att man kan ändra på sig? Och hur kan det anses seriöst hur vi sins emellan sorterar ut ansökningarna, och vem/vilka som gör det? huvudsaken är väl att fonden fyller sitt syfte, ge pengarna till de behövande katterna? förstår inte hus de kan ses som oseriöst hur vi sins emellan delar upp arbetet mellan styrelse medlemmarna?

Imasy
0

Det är ju just det vi håller på med, diskuterar, hur vi ska gå tillväga. Däremot så trodde jag att det var något vi i styrelsen gjorde tillsammans i en grupp, inte på ett allmänt forum. Visst är det bra med kritik, både bra och dåligt. Men jag tycker att det känns fel att det vi i gruppen diskuterar ska läggas ut här på forumet, för jag tycker det är en privat diskution. Ska vi sedan och redovisa allt som har med ansökningarna (som för övrigt vi har tystnadsplikt om utanför styrelse medlemmarna) att göra, och hur vi motiverat vårat beslut för att inte bli paj-kastade?

Detta är inte Sofias egen fond, och jag såg att hon redan själv har skrivit det, men för att förtydliga det hela, så när hon sållat ut de oseriösa ansökningarna lämnar hon över dessa till oss, och det beslut vi tar har hon inget att säga till om, utan hon ser glatt till att betala ut pengar till de som vi andra tycker ska ha dem.

är det där skon klämmer, att det är sofia som sållar bort de dåliga ansökningarna? (denna fråga är ställd till alla)

storAnnette
0

Hmm,det finns en del frågetecken.

För det första - finns det redan en styrelse?Har det tagits fram ändamål och regler eller jobbar ni med det?Vad är det för typ av stiftelse?Vem sköter tillsynen?

Skriver detta för att jag önskar er att lyckas.Allt måste vara i god ordning innan man startar upp.Det finns mycket att tänka på,t ex att bestämma utdelningen (hur mycket av det som kommer in som ska fördelas,hur ofta det ska göras och när/hur/var/vilka som kan ansöka).

Lena
0

#53 Jo det är lite olika det där hur en fond bildas. Ibland bildas den för att grundaren har en stor summa pengar som den vill ska gå till ett speciellt ändamål, det kan t.ex. vara ett arv. I andra fall är den baserad på insamlingar från allmänheten. Så är väl tanken med den här fonden har jag uppfattat det.

Om man vill att människor där ute ska känna sig motiverade att bidra till fonden är det oerhört viktigt att det känns seriöst i deras ögon. Att det är klara spelregler/riktlinjer för hur medlen fördelas och att det går att få insyn i ekonomin. Om en sådan fond toppstyrs av en ordförande blir det inte riktigt så. Ja jag tror det är där skon klämmer.

Den här texten som tydligen står i era stadgar:

Ordförande: Har ansvar för ekonomiska redovisningen och utbetalningar. Om det skulle uppstå något problem mellan styrelsen ska ordförande styra upp. Slutgiltiga beslutet tas av ordförande. Ordförande väljer ut några ansökningar varje månad som senare vice ordförande och ledamöterna ska rösta på. Alla ekonomiska beslut måste gå genom ordförande. Ordförande kan själv utesluta andra i styrelsen.

Det ser helt enkelt inte bra ut. Särskilt inte om det ska vara en fond ur ett vidare sammanhang. Mitt råd är att ni filar på den texten och får till en mer demokratisk framtoning.

Eftersom den här tråden startade, plus att Sofia och någon mera tidigare haft trådar om samma sak är det inte så konstigt att vi känner oss engagerade och har synpunkter. Dessutom har det ju funnits en lång diskussionstråd om Nelliefonden.

Som #55 skriver är det viktigt att allt är i god ordning innan man startar. Då är det bra att stämma av i ett sådant här forum, använda oss som referensgrupp. Om vi som är sådana hittekattsfreak slår bakut då kan det vara värt att ta sig en funderare. Sedan gör ni naturligtvis som ni vill. Men är man smart lyssnar man av omgivningen och tar till sig synpunkterna.

//Lena

Imasy
0

Stor Anette:

ja, vi är en existerande styrelse. Vi håller fortfarande på att diskutera en del regler, men den del har vi kommit övverrens om, vilket också går att läsa om på www.vidjur.se

Ang tillsynen så är papper skickade till både länsyrelsen samt skatteverket om det var det du menade. Hur det ligger till med dessa papper kan Sofia svara bättre på.

hur mycket som delas ut varje månad ligger fortfarande under diskussion, men det kommer att bero lite på hur mycket pengar som finns i stiftelsen.

sofia85
0

Lite av den texten är redan ändrad. Det var inte meningen att Alexej skulle visa innan det blir klart det stod tydligt i reglerna att såna saker ska diskuteras färdigt först.

Vi håller fortfarnade på och jobbar medallt inget är helt bestämt. Ja ska visa pappren för en på banken och kolla om dom kan hjälpa oss. Ja vi har en styrelsen redan.

Hur mycket som kommer att delas ut beror självklart på hur mycket som kommer in. Det är fortfarande frågetecken hos oss också. Vi försöker göra detta så seriöst som möjlgt det är därför det tar lite tid. Men det viktigaste är att det blir bra och att vi kan hjälpa så många katter som möjligt.

supermoccine
0

Lite tips för en mer demokratisk stiftelse:

• Låt alla som anmält intresse för att engagera sig rösta om vilka som ska sitta i styrelsen. För att veta vad man röstar på kan alla göra varsin ordentlig presentation, så behöver man inte undvika de man inte känner personligen.

• Ha en separat ordförande och kassör. Dessa bör aldrig vara densamma. Och båda bör väljas av styrelsen eller eventuellt den större gruppen.

• Sätt upp tydliga stadgar för vad som kan göra att man blir utesluten ur stiftelsen, detta bör inte kunna vara till föremål för godtycke.

• All information (t.ex. ansökningar) bör komma ut till alla styrelsemedlemmar. Kanske går det att upprätta ansökningsformulär som ger ansökan viss anonymitet i beslutsfasen. Dock får man tänka på att det förmodliigen ofta kommer gå att se på detaljerna vilket fall det handlar om ifall det redan är diskuterat på hittekatter.ifokus.

• Formulera ett tydligt mål och formulera i stadgarna vad man ser till när man väljer vilka som ska få pengar osv.

• Bestäm vad som ska krävas för att ett beslut ska vara giltigt, hur många som ska ha röstat etc.

• Bestäm om hela styrelsen måste vara med när beslut tas för att det ska vara giltigt eller hur många som kan vara borta utan att det blir ogiltigt. Tar man beslut på för få personer blir det ofta demokratiskt tvivelaktigt.

• Bestäm mötesform. Antar att det handlar om någon sorts internetmöten. Välj plattform, hur ni gör med kallelser till möten. Hur långt innan man måste kalla för att mötet ska vara giltigt t.ex. Samt hur och vem som sparar undan protokoll.

• Bestäm hur ni ska redovisa inkomster och utbetalningar.

• Titta på andra organisationers stadgar! Det finns mycket att lära.

En stiftelse får lov att vara väldigt odemokratisk och toppstyrd, det är anledningen till att bl.a. Livets Ord är en stiftelse, för att Ulf Ekman ska ha oinskränkt makt. Nu vill jag verkligen inte jämföra sofia85 med herr Ekman, absolut inte, det är jättebra jobb hon har gjort och intentionen med stiftelsen är ju också väldigt bra. Jag vill bara säga att även om det är tillåtet med odemokratisk struktur så skulle jag och säkert många med mig hellre skänka pengar till en stiftelse med mer demokratiska arbetsformer. Jag tror stiftelsen skulle få in mer pengar till att hjälpa katter då.

supermoccine
0

Jättekul att arbetet är på gång i varje fall!

Imasy
0

ang denna text som Alexej la ut, tror jag inte att Sofia menar att "om du inte gör som jag säger, eller tycker annorlunda än mig kommer du bli utesluten".

vet ju många här som skänkt pengar till nellie fonden, där pengar hamnade på en enskild persons konto, med en taskig redovisning, där man fortfarande gav pengar. men för att ett av våra förslag (som för övrigt inte var för allmän beskådan) hamnade på detta forum, är vi enbart oseriösa. hur går detta ihop?

sofia85
0

Bra punkter du hade skrivit!

De flesta har vi redan lagt ut förslag på… Jag kan inte skriva mer här än det jag redan gjort eftersom vi inte bestämt något helt. Vice ordförande har också tillgång att se allt så det är inte bara ja. Alla får det att låta som ja är jätte hemsk. Ja förstår inte hur folk kan få en sån här sak till en dålig sak.

sofia85
0

Ni som vill kan ju gå in och kolla på våran hemsida

DEN ÄR INTE HELT KLAR bara så ni vet….men där står ju lite i alla fall..

sofia85
0

Oj glömde visst sidan :)

www.vidjur.se klicka sedan på billystiftelsen

supermoccine
0

#61 Det tror jag inte att folk tycker, men nu när vi har möjligheten att påverka stiftelsen i en bra riktning gör vi naturligtvis gärna det :)

Förresten, en kommentar till den första punkten bland mina förslag: jag menar alltså att det vore bäst att upplösa styrelsen och göra om valet på ett mer demokratiskt sätt.

Alexej
0

Ingen "tystnadsplikt" i världen kan hindra mig att reagera när jag tycker nånting är fel.

Jag är emot enmansmakt och jag har påpekat brister till dig flera gånger utan att du ville ändra på det.

Du vill gallra ut oseriösa? Det bestämma du bara själv? Jag tror att jag är själv kapabel till att bedöma det. Du vill göra det utan att visa upp namn i ansökningar? Det är ingen kattbildtävling, just att veta namnet kan vara viktigt. Hittekattsvärlden är liten. Men framförallt ville du inte lyssna. Jag tycker det är farligt när en "ordförande" tar sig själv på för stort allvar och inte ens reagera på kritik. Det ska inte vara en maktposition. En hittekattsfond borde ha bättre pondus än en massa energi och snabba idéer nämligen förtroende. ni har koll på skattekontoret och allt. Det är bra och viktigt, men det viktigaste bryr ni er inte om. Lyssna på andra och uppträda som en mogen och erfaren grupp.

Jag har inte det minsta förtroende till fonden och kommer inte att rekommendera den!

supermoccine
0

#62 Nej, nej, du får inte tro att vi tycker du är hemsk. Det är jättebra att ni alla tagit tag i detta och vill driva en stiftelse. Underbart! Jag är helt säker på att texten kring ordförande som kom ut här inte alls var meningen att ha en despotisk innebörd utan att det bara blev fel pga av ovana.

Imasy
0

*suck* varför läser ni inte vad vi skrivit innan ni talar om hur vi ska göra?

allt detta och mer där till är redan genom tänkt. allt ni har att gå efter är ett stycke ur ett förslag (som fö var privat?) som Alexej visade. Vad vet ni mer om vad vi pratat om? tycker det känns lite lågt att dra förutfattade meningar och komma med pekpinnar när ni inte har fått all information, som inte ens vi har bestämt klart om.

supermoccine
0

En ordförandes roll brukar vara ansiktet utåt och ibland rollen som ordförande på möten, men det blir väl lite annorlunda när ni har möten på nätet. En ordförande ska inte ha mer makt eller information än övriga styrelsemedlemmar.

supermoccine
0

#68 Ja, det stod en del på sidan, men inte era stadgar ännu. De måste väl vara satta innan ni börjar verksamheten?

sofia85
0

men verksamheten har inte börjat….!

när vi är klara ska ni alla få läsa stadgar på hemsidan! och den kommer då vara godkänd från skatteverk osv. så ja skrivit här över.

supermoccine
0

#68 Ni har heller ingen kassör ännu. Det är ju a och o för sådan här verksamhet.

supermoccine
0

#71 Ok, jag fick intrycket av sidan att det var fritt fram att börja ansöka.

Imasy
0

självklart kan inte Sofia bestämma precis allt själv, då hade vi inte ens behövt ha en styrelse.

sofia85
0

#73 Det står under syfte med ganska stora bokstäver att stiftelsen ej är klar. Men ja kan skriva det med stora bokstäver fram också så alla ser!

Lena
0

#61 Jag säger inte att ni är oseriösa men att det kan verka så om ni följer det utkast som Alexej la ut. Sedan känns det i mina ögon som att det blev lite fel det här med att Alexej uteslöts ur MSNgruppen snabbt som ögat. Ni hade kanske kunnat löst det på ett bättre sätt?

I mina råd utgår jag inte bara utifrån min egen person utan utifrån hur målgruppen kan förmodas tänka. (Jobbar enhel del med information och kommunikation i jobbet) När det gäller Nelliefonden har det inte kommit så mycket bidrag dit senaste åren. Den stora massan har med andra ord valt andra ställen dit de gett sina bidrag. Vill ni starta en fond som ger klirr i kassan för hittekatter så tar till er goda råd och synpunkter. Jag vet att det kan vara jobbigt att få kritik, men om man kan ta emot den kan det leda till konstruktiv utveckling.

#59 Superbra råd du gett! :)

#65 Tror också att ni vinner på att börja om på ny kula igen med styrelsen.

Bra jobbat annars. Tanken är god men behöver finslipas lite. Men det tar alltid tid när man startar något nytt, vilket bara är bra. Bättre att ha en bra grund att stå på när man väl kör igång.

//Lena

supermoccine
0

Förslag till styrelseposter:

Ordförande - sköter kontakterna utåt

Kassör - ansvarar för hur pengarna tas omhand (men alla ekonomiska beslut tas naturligtvis av hela styrelsen)

Sammankallande - kallar till möten i god tid

Hemsideansvarig - uppdaterar hemsidan

Protokollansvarig (motsvarande sekreterare) - ser till att alla mötesprotokoll finns i ordning 

Och jag puffar fortfarande för omval så alla kan känna att det blivit en bra start :)

supermoccine
0

#75 Måste erkänna att jag mest ögnade igenom på jakt efter stadgar, men det var på sidan "vill du ansöka" som jag lade märke till att det inte stod något om att stiftelsen inte är igång än.

Imasy
0

jag förstår inte varför styrelsen ska splittras för att ni fick se något som inte är klubbad regel?

sofia85
0

#78 Det står klart och tydligt på första sidan nu. Så att alla kan se.

supermoccine
0

#79 Anledning jag ser till att starta på ny kula med styrelsen är att den första styrelsen valdes av en person om jag förstått det rätt. Det är ju inte ett särskilt demokratiskt förfarande och det gör ju så att stiftelsen framstår som mindre seriös. Ett omval skulle kunna göra så att vi eventuella bidragsgivare kan känna oss mer trygga med att saker och ting har gått rätt till och mer villiga att öppna plånboken.

sofia85
0

Nu vill jag bara säga en sak till alla. Vi är inte klara ännu och det ni läst var inte ens klart. Inget är klubbat ännu. När allt är färdigt så ska ni få läsa allt och då kan ni säga vad ni tycker. Jag är jätte tacksam för alla era förslag men vi vet det mesta redan och håller på att diskutera idéer fram och tillbaka för att det ska bli så bra som möjligt. När vi är klart ska ju allt vara godkänd från skatteverket och registrerat hos länstyrelsen. Och då kan ni säga vad ni tycker istället.

supermoccine
0

#82 Är det inte bra om vi kommer med förslag nu så att det blir så bra som möjligt från början? Det är väl jobbigare att göra om saker sen? Be gärna om hjälp och tips här. Vi är många som sitter inne med olika erfarenheter som kan komma till gagn för stiftelsen. Utnyttja oss! Det är i allas vårat intresse att stiftelsen blir så bra och så lockande för bidragsgivare som möjligt.

sofia85
0

Jo det är jätte bra men vi kan väl få göra färdigt det vi har diskuterat först och så får ni gärna komma med förslag sen. Ja vet att många av er är duktiga… ja har lärt mig massor här på hittekatter…

Alexej
0

Just det att du inte vill lyssna på andra gör dig oseriös, Sophia. Välj en ny styrelse! Jag personligen skulle kunna acceptera Imasy som ordförande. Det var hennes idé från början. Men vill ni ha stöd från hittekatter är det bättre att köra öppet med allt!

supermoccine
0

#85 Håller med om att öppenhet är viktigt för trovärdigheten. Och att lyssna är oerhört viktigt.

Jag ser två vägar för denna stiftelse. Antingen tuffar den på i odemokratisk anda och då kommer den att få in väldigt lite pengar. Eller så startar man om styrelsen på demokratisk väg, kör med öppna kort, lyssnar och skapar bra stadgar och man har all möjliget att få hittekattmedlemmarnas förtroende samt våra rekommendationer till andra, dvs klirr i kassan för kissarnas skull.

supermoccine
0

#84 Jag menade kanske inte just våra kunskaper kring hittekattsproblematiken utan t.ex. Lenas erfarenheter från jobb med information och kommunikation, mina erfarenheter från politiska organisationer och alla andra som har erfarenheter från t.ex. katthemmens styrelser och så vidare.

Alexej
0

Jag har tröttnad på diskussionen. Ni fick höra en del men om ni inte vill lyssna på argument känns det fel. Lycka till med fonden men jag bestämmer hellre själv över mina pengar!

Imasy
0
Hennum
0

vad tråkigt att det blev så mycket krångel med det här. jag vet inte mycket om sånna saker, men jag hoppas att ni kommer igång och att det kommer funka bra.

Imasy
0

jag känner att just nu slutar jag att fortsätta diskutera i denna tråd tills allt är klart, för alla här bildar en egen uppfattning om information som ni ej har.

Visst är all kritik bra, men allt detta som ni har talat om för oss hur vi ska göra har vi redan tänkt på, men hade ni frågat så hade vi kunnat tala om det.

Ni klagar på ett förslag som ej är bestämt, där Sofia står utmålas som " enväldig härskare" över fonden. Men ni har ändå så tycker ni att att fonden/ stiftelsen ska upplösas. vem ska isådanfall ta över? och vem bestämmer om vilka som ska få rösta? är detta hittekatters egen fond menar ni, där alla medlemmar ska bestämma?  hade ni krävt detta om alexej inte hade gått ut här och skrivit över vad hon var arg/besviken/irriterad på?

jag vet inte om jag är trög, men vad menar ni med "köra med öppna kort"? vi hade inte planerat att inte göra det. kräver ni att vi i styrelsen ska diskutera allt i en öppen tråd här på forumet? att kreti och pleti ska ha tillgång till msn gruppen?

jag vet redan vad en del av er tycker om detta, och jag  lägger locket på tills allt är klart. När allt är klart kommer allt redovisas som det redan har sagts. då kommer en del att tycka att allt detta är skit och inte vill ge några pengar, andra kommer att tycka att det är bra och ge pengar. det är upp till var och en, och alla kommer inte att bli 100% nöja iallafall. Snälla, Låt oss bli färdiga först innan ni tar ställning till stiftelsen. 

Alexej, om du har ork/lust att diskutera detta vidare sins emellan oss i fonden, kan du inte be sofia släppa in dig i msn gruppen så tar vi det där?

supermoccine
0

#91 Mitt förslag var att alla som anmälde sitt intresse för att vara med i styrelsen utgör den grupp som väljer styrelse och att styrelsen (alternativt den tidigare gruppen) väljer vem som ska sitta på vilken styrelsepost.

Jag tycker att det är bra att alexej ryter ifrån när saker och ting sker på ett odemokratiskt sätt.

Jag ger gärna pengar till en sådan här fond, men då vill jag att den är demokratisk till strukturen.

Jag tror nog att det ska gå att knåpa ihop något som faller så gott som alla i smaken, men om man inte frågar får man inget veta och om man inte tar till sig den feedback man faktiskt får, ja, då är man faktiskt ganska arrogant.

Stadgar är viktiga. Det är de som är grunden i verksamheten. De politiska organisationer jag är med i har inskrivet i sina stadgar att stadgarna inte kan ändras om man inte får majoritet för ändringarna på två efter varandra följande årsmöten. Därför är det så viktigt att de blir bra från början. En stiftelse är inte detsamma som en politisk organisation såklart, men man bör ju inte heller ändra stadgarna hursomhelst. Därför ber jag er att vända er till forumet för kommentarer innan ni spikar era stadgar. 

Öppenheten behöver såklart inte vara absolut. Ni behöver inte ge alla tillträde till er msn grupp eller diskutera allt här i forumet, men ni bör heller inte vara såhär hemliga och förtegna om ni vill inge förtroende. Det enda vi har haft att utgå ifrån är alexejs citat om ordförandeposten och det som är presenterat på hemsidan och när ni säger att vi skriver om saker vi inte vet något om, ge oss då informationen så att vi kan hjälpa till innan stadgarna är tagna och "huggna i sten".

Lycka till!

Lena
0

Som sagt vi har delat med oss av våra synpunkter, det borde vara en tillgång om man som ni ska starta en fond av det här slaget. Detta att få veta lite vad hittekattfolk själva tycker och har för erfarenheter. Som jag ser det är det på det här stadiet man har nytta av de goda råden, inte sedan när allt redan är klappat och klart. Tycker det är lite synd att ni mer eller mindre verkar ta det som förolämpningar, för så är det ju faktiskt inte.  Jag säger inget mera i detta nu utan önskar er lycka till. Och har ni redan tänkt på allt vi framfört så är ni ju en god bit påväg.

//Lena

storAnnette
0

Med tillsyn menar jag revision förstås.Någon ska alltid kontrollera att allt går rätt till just för att folk ska kunna lita på att det de ger pengar till går till rätt saker.

Själv ger jag inte pengar till t ex Nelliefonden,hellre då direkt till privatpersoner som behöver hjälp till kastrering mm.Det är för att jag tycker att om man går ut som en fond eller stiftelse krävs det mer (man får in mer) och det får inte gå till så som det gjort med Nelliefonden (privat konto,osäkert om det ens finns två ledamöter,ordf ensam firmatecknare,ingen kontroll eller insyn alls).

Det är ett bra initiativ och bra att ni gör ett grundligt förarbete.Ni kan titta på olika stiftelser och fonders hemsidor och läsa stadgar och liknande,ettklickförskogen är ett exempel.Kattfonden är också genomtänkt och har en väldigt bra marknadsföring iom att de fått med sig Mjau.

Stiftelser och fonder är inte alls som föreningar men det är precis lika viktigt att rätt personer sitter i ledningen.

Glad Lycka till!

sofia85
0

ska genast kolla på ettklickförskogen, tack för tipset!Glad

Imasy
0

jag startade denna tråd för en månad sedan. de önskemål som i princip fanns var att det ekonomiska ska redovisas. inget konstigt med det.

sista inlägget som skrevs var av martdart den 5/11, tills alexej meddelade sitt avhopp igår. alltså skrevs inget i tråden på 22 dagar.

under dessa 22 dagar har ni väl kunnat komma med massor av tips och råd, förslag, önskemål mm mm, men nej, vi måste i princip göra klart allt,  för att sedan få veta att alltihop var förgäves, för att vi skulle gjort si eller så.

Supermoccine, jag citerar dig:

….och om man inte tar till sig den feedback man faktiskt får, ja, då är man faktiskt ganska arrogant.

Vilken feedback har vi inte tagit till oss? Du tycker inte att du gör ett rejält påhopp genom att kalla oss för arroganta? inte du heller har skrivit i tråden på dessa tre veckor med tips eller förslag, så jag kan inte förstå vad du greundar ditt påstående på. Sedan lite längre ner skriver du att vi hemlighåller allt, ja, vad är det då du har blivit nekad för information? klart vi hade berättat hur det låg till om någon ville veta. jag tror inte tex vancerfonden basunerar ut alla tankar och förslag på ideer på sin hemsida, är de också hemliga och arroganta?

jag tycker det är jättegulligt av er att ni bryr er och vill att detta ska fungera, men i princip allt det ni gett tips/förslag om, har vi arbetat med under den tiden tråden legat på is.

varje år kommer ju ett årsmöte att hållas, och alla förslag är välkomna in till stiftelsen på ändringar/ förbättringar eller vad det nu kan vara. Tanken är ju inte att det ska bli sämre, utan åt det andra hållet. men vi måste väl få igång på ruljansen innan ni eller vi kan säga att vi skulle gjort si eller så, eller att det eller det kan bli bättre.

men åter igen, inget är klart, stiftelsen ligger under arbete.

Imasy
0

StorAnette:

Med revision, menar du då att en oberoende revisions firma ska sköta ekonomin?

Alexej
0

Billyfonden borde inte heller ligga på din egen privata hemsidan. Vad händer om du slutar som ordförande?

Imasy
0

Alexej, pratar du med mig eller sofia? jag länkar till stiftelsen från min sida, om det var det du menade?

Alexej
0

Nej, jag menade Sophia. Att man länka från sin hemsidan till fonden är klart. Jag menade att ha fonden på sin sidan. Sophias sidan är inte jämförbar med SKS. Nu känns det som Sophias egen privata fond med gratisreklam för hennes sida och som sagt vad händer med sidan när hon skulle sluta som ordförande?

Imasy
0

tja, det är väl inte bättre än att vi flyttar den till en egen fristående sida när allt är klart. kanske lättare för andra att hitta sidan om den heter typ www.billstiftelsen.se eller nåt. men ja, så länge inga invignings band är klippta tycker jag inte att det gör något att den ligger där så länge.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hej, efter ha läst tråden i ett svep inser jag att det finns många goda råd till styrelsen, ta till er dem som konstruktiv kritik och för de goda råd de är, ta dem inte som ond kritik. Ni har vänt er hit om denna fond, bland engagerade hittekattsmänniskor och  klart folk här blir engagerade och kanske kan låta lite hårda. Men tror nog "kritiken" grundar sig i en välvilja att det ska bli bra då allas hjärtan ömmar för hittekatter.

Tycker nog man inte i detta läget ska jämföra öppenheten i Billyfonden med Cancerfonden, det är lite att jämföra päron och äpplen i detta läge. Givetvis ska inte alla veta allt, men när man vänt sig engagerade människor på en site för hitterkatter för att starta en fond måste man nog ge lite mer information än andra redan etablerade fonder.

Tror att det är A-O för att en liten fond ska lyckas i början är att den känns geuint seriös. En första känsla jag får är att fonden känns alldeles för knuten till EN privatperson när den ligger på en privatpersons hemsida, sen är jag säker att ni skapar en egen när tid finnes. Ni bör även byta mailadress på Billyfonden då den heter llyinfo@vidjur.se   vidjur är samma som privatpersonens hemsida. Vill styrelensen inte betala för en mail finns många oberoende gratis mailadresser att tillgå. Sen bör ni kanske fundera på hurvida ni ska lägga ut alla privatpersoners namn (som har donerat) på hemsidan. Dels är det ett jättejobb för styrelsen att hålla aktuellt men frågan är hur lagen om PUL ställer sig till det….kan vara värt att kolla upp om ni inte redan har gjort det. Jag är övertygad om att ni lagt ner massa tid och engagemang men det skadar aldrig att lyssna på råd, finns säkert många olika kunskaper och kompentenser bland gemenman på hittekatter.ifokus.

Det finns så många fonder att donera till, privatpersoner att hjälpa och alla katthem tar emot gåvor så det är av väldigt stor vikt tror jag att för att denna fond ska lyckas att den ger ett seriöst intryck. Glöm inte att alla här på hittekatter.ifokus är presumtiva reklampelare i framtiden för denna fond och finns inget förtroende…ja då är det inte bra. Och som saker har presenterats här i tråden, så finns jobb att göra på den biten. Lycka till i fortsatta arbetet.

Lena
0

#96 Det blir tyvärr fel hur vi än gör känns det som. Anledningen att diskussionerna satte fart efter dessa 22 dagar var ju naturligtvis att det nu fanns konkreta saker att diskutera igen. Jag vet att det har getts en hel del goda råd redan innan i andra trådar om det här ämnet. Försök nu för guds skull att inte ta det personligt. Ni gör ett bra jobb men det finns saker att jobba vidare med om ni verkligen vill att det här ska bli en stor fond som många vill bidra med. Upp med haken nu och se det positivt istället! Bättre med ärliga synpunkter än en massa tyckande bakom kulisserna.

//Lena

Imasy
0

ta inte detta på fel sätt nu, men många av er "kritiserar" oss för att vi inte tar åt oss av tips och råd när vi inte ens har bett om det? allt det ni skriver om ligger redan under bearbetning, så jag förstår inte vad som är problemet?

handen på hjärtat, hur många av er hade bombarderat oss med tips och råd om inte alexej dragit liv i denna tråd, som legat vilade i 22 dagar?

att sedan gnälla om vilken mail adress vi skickar våra mail på tycker jag är en riktig petitess, vad spelar det för roll?

Hur många gånger ska vi behöva säga att inget är klart ännu? ja, hade vi sagt nu är det klart, i skrivande stund, ja, då är kritiken verkligen befogad, för det återstår en hel del innan vi kan köra igång, men snälla! låt oss få göra färdigt först.

Imasy
0

jag måste säga att jag har tappat lusten till allt, för ni gnäller och kritiserar och påpekar att vi ska göra si eller så, men ingen av er läser vad vi faktiskt skriver. hade ni läst vad vi verkligen skrev hade denna tråd haft många färre inlägg.

Förlåt, men jag känner att jag tappar humöret, och blir snart, tja, arg, för jag vet inte hur jag ska beté mig för att det jag redan har skrivit ska gå in?  jag känner mig som en upphakad cd skiva där jag i inlägg på inlägg måste upprepa "inget är helt klart,inget är helt klart,inget är helt klart inget är helt klart".

det går jättebra att komma med pekpinnar att gör si eller så, men jag har ingenstans sett stt någon skrivit typ "jag är jätteduktig på ***, vill ni ha hjälp?"

sofia85
0

Klart vi ska ha en egen sida men har denna så länge tills allt är igång bara… Känns fruktansvärt dumt att lägga ner pengar på en sida som vi inte ens är klara med.

Ja tänker inte diskutera ämnet mer nu och hör av mig i en ny tråd när allt är igång!

storAnnette
0

Nu förstår jag inte riktigt,ska ni ha årsmöte?Då är det en förening ni ska bilda?

Revision kan skötas av en firma (dyrt) eller av en (hellre två) kunnig(a) person(er).Denna person måste vara helt utan kopplingar till någon i styrelsen och kunnig i både ekonomi och förvaltning.En revisor ska inte granska enbart ekonomin vilket man oftast felaktigt tror utan även att förvaltningen sköts på rätt sätt (det som sägs i stadgar,att lagar följs i stora drag).

Det är en hel del jobb innan man startar upp.Önskar att det funnits EN rikstäckande riktigt bra fond,den mest kända är ju Kattfonden.Det tråkiga med den är att det bara går till katterna på Solgläntan,även om det förstås är en bra sak.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#104 det om mailadressen var ett råd i all välmening, även petitesser kan ha påverkan på det allmänna intrycket av fonden. Jag är helt införstådd med att ni inte är klara än, men är det inte då man kan behöva råd och även åsikter så att man kan undvika göra fel?

Jag skrev det absolut ej som några pekpinnar, men alla kan vi ju tolka allt olika.

JosephineF
0

Även jag har läst igenom tråden och tycker att det ges råd i all välmening på löpande band och att ni två som pratar för stiftelsen, Sophia och Imasy låter som om ni står med taggarna utåt till all konstruktiv kritik. Att påstå att de som vill hjälpa gnäller tycker jag är rent oförskämt. Bla supermoccines tips och råd är ju klockrent till för att hjälpa er, inget annat. Säger som flera innan - ta till er kritiken istället. Som ni går an nu ger ni inget seriöst intryck.

Lena
0

IMASY det kallas konstruktiv kriktik inte GNÄLL! Nu blir även jag lite frustrerad och tycker att vi tar och låser tråden. Vi kommer helt enkelt inte längre nu.

Vill trots detta önska er lycka till och hoppas att ni ser det annorlunda när ni sovit på saken.

//Lena

Alexej
0

Det blir nog en invigning utan kunder!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer