En fråga om kloklippning.
Det är så att Pontus behöver klippa sina klor som är ganska långa. Men hur gör man när man inte får lyfta upp honom? Har försökt men han blir helt vild och hans hjärta slår som bara den. Har ni några bra tips om det hela.
Får du mjuka honom på benen när han sover? Ta då en klo per gång du mjukar. Vaknar han av ett klipp tar du bort saxen. Så tränade jag Grynet, och det har fungerat. Alla sätt är bra utom de dåliga =)

Tack för tipset, ska försöka med det under helgen..
Ja, här låter jag Esther vara kvar på golvet och sätter mig på knä, med henne mellan benen. Sen låser jag mina fötter bak, så hon inte kan smita. Brukar vara ett svettigt jobb, snart dagsa igen, hör jag, för nu låter det som en liten vovve när hon går. Hon vägrar ju gå ut i rastgården och kloa av sig där, som de andra två. Men annars så kan du ju göra så, att du tar en klo i taget. Glöm inte sporrarna(tummen)MAssor av beröm, så vänjer hon sig till slut. Skulle det knasa, så får du be veten om Nozinan.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi har samma problem med en av jourkissarna, han blev i början helt hysterisk när man rörde hans tassar eller lyfte honom och kom åt tassarna.
Det har blivit bättre, han tillåter lyft om man bara håller runt kroppen men har fortfarande inte fått klippa klorna ordentligt och de är långa, och otroligt tjocka. Vi har fått ta en och annan då och då men då man inte kan titta och hålla i ordentligt är vi rädda för att klippa i pulpan, då skulle vi aldrig mer få komma nära klorna. Men vi gör som #1, övar med att klappa på ben & tassar, och klappa honom med klosaxen.
#3 - vad är Nozinan? Någon form av lugnande antar jag?
Dessutom är han så kopiöst stark så fasthållning är en omöjlighet. Vi kämpar vidare…. I övrigt är han ju världens snällaste så vi tror inte det är kört. Vi har dessutom funderingar på att låta honom få stanna hos oss 

Jag försökte klippa hans klor för en stund sen när han låg i fåtöljen. Fick bara klippa 2 klor, sen ville han inte vara med.
Ska försöka med på din metod Gunilla, hoppas det fungerar. När Pontus går så låter det på långt håll, precis som din Esther.
#4# Pontus är oxå stark, han väger ju 6 kg..
Kul om kissen får stanna hos er.
essut, det funkar bra, men ha grova byxor på dig. Första gången provade jag i shorts. INTE bra….

#6 Har man osolade ben ser man ju ut som en polkagris då
*ser det framför mig…*
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Exakt…….

Nu har vi klippt Pontus klor, tyvärr så blev det med våld.
Vi kunde inte vänta längre. Så nu ligger han under badkaret sen flera timmar tillbaka. Hoppas bara att han inte går tillbaka i sin utveckling.
#9 Det tror jag inte. Han kommer säkert bara ligga där ett bra tag men sen tar nog nyfikenheten över. Vet hur det är..man känner sig så elak men det behövs ju. kram

Jag har ett litet knep med en av våra katter, hon är dock ingen hittekatt och problemet med henne är egentligen inte bristande tillit, hon är bara grinig (18 år gammal halvblind/halvdöv dam som alltid haft sina egna idéer) och blir sur när man än tar i henne om inte HON har initierat kontakten, så att säga. Jag virar en handduk runt kroppen och alla ben som inte ska klippas, så att hon inte kan "hoppa ur famnen på en" - detta gör att processen blir mycket kort. Det är ju dock något av ett övergrepp och kanske inte är någon bra idé på en katt som inte annars känner sig trygg.
HEhe, jag har randiga ben… Klippte klorna på Esther i fredags….Snacka om sur liten kärring…..Tur att det bara är framtassarna som man behöver ta!

Helge blev väldigt duktig på att klippa klorna när han märkte att han fick godis efteråt så nu går det som en dans men han är sådan med allting, får han belöning så kan han lära sig en massa saker, annars skiter han högaktningsfullt i att förstå någonting :)
Ja, esther fiår också godis efteråt, fast hon är tjióck. Men det går så länge mellan varven, så hon glömmer allting, tyvärr även godsiset

#10# Du hade rätt, nu är han som vanligt igen kelig som bara den.
Vi gjorde så att jag hade handskar och en tjock tröja på mig, sen fick husse klippa Pontus klor. Men han var verkligen stark, tur att jag hade stadig grepp om honom. Tyvärr så gillar han varken skinka eller räkor, det är det vi bjuder på när Milou blir klippt.

vad bra att ni lyckades… men mina så försöker jag klippa rätt regelbundet.. helst var 14edag för att dom ska vara vana…. å sen att klippa en klo eller två i början för att vänja dom….jag kör med stjälpaomkullprincipen…..ju rundare katt desto svårare att ta sej ur greppet….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#16 rundare katt…
essut. det är väl lättare, än när maggan ska klippa lukas klor. då får dom vara fler vetrinärer. med skyddskläder o dyikt.

Jag vet att Lucas är hopplös när det gäller kloklippning.
Tusse fick vi gå till veterinär för att klippa klorna, han var verkligen hopplös. Men på slutet så var han så snäll så vi fick klippa honom, till och med kamma honom utan att vi blev bitna…
Jag har för mig att Pontus gillade kokt fisk när han bodde hos mig. Ett tag fick jag mängder av fisk från fiskeklubben som jag rensa och kokade. Aborrar var det. Går nog med torsk med.
som sagt veterinärbesök med Lucas, när det gäller kloklippning, och tro inte att jag inte funderat på allt, till och med 2 forumare här, som hjälp, tack Marianne och Essut, det gick ju bra!!!! veterinärbesök dagen efter, han gillar det bara inte, och så har en sporre, som växer okontrollerat fort, och är jättegrov, så det är svårt, trodde det skulle bli bättre nu när han är gammal, men icke, gick bättre på sista läkarbesöket, men var nog en tillfällighet
Maggan47

#20# Har provat gett Pontus torsk, men han har bara luktat på den..
#21# Jag och Marianne ville ju vara så hjälpsamma, vi trodde att vi skulle fixa det hela
Men tji fick vi..

§20 Gav du abborre till katten!?!? Snacka om att kasta pärlor för svin. Abborre som är så gott, jag blir nästan gråtfärdig när jag hör sånt 
Förlåt att jag tar ett sidospår, men gädda, det har jag massa i frysen, filead. Är den likvärdig näringsmässigt med AlaskaPollok eller torsk? Alltså inte att ge varje dag, utna lite då och då. Jag gillar gädda själv, men jag får äta den ensam. Janne har taskiga barndomsminnen, så han äter inte det.

Kan inte insjöfisk innehålla tungmetaller? Jag vet inte om det är relevant, det kanske inte är så mycket - är det någon som vet? (Gädda är väl insjöfisk? Jag fiskar inte särskilt ofta!!!)
Jo, det gör ju abborre också, för det är ju också insjöfisk. Det var därför jag frågade. Nu är det ju inte så att jag ens tänkte ge dem det varje vecka och absolut inte till Arne, som har lite svaga njurar. Tänkte bara näringsmässigt. Och ibland till flickorna
#23 Du får göra dej bekant med någon som är med i en fiskeklubb så kan du få fisk så du går på knäna. Jag fick efter dom hade haft tävlingar eftersom jag hade så många jourisar då och jag fick 3-4 fulla kassar åt gången och jag rensa, koka och frös in så jag höll på att stupa. Det värsta var att en del var inte riktigt döda heller eftesom dom kom direkt efter tävlingen. Fy vad jag mådde illa! Sedan fick mina jourkatter lite då och då och jag skickade även till katthemmet.
Gubben, aborre är apgott!! Synd att vi så sällan får det. Får skicka ut min gubbe och Atlantseglaren i somar med nät.(Ja, vi får fiska med nät i den sjön, vi har både jakt och fiskerätt)

Abborre och gädda finns ju i östersjön så insjöfisk är väl ändå att ta i? visst kan du ge gädda till katten. Jag är nog böjd att hålla med din gubbe där Gunilla :)

…är inte namnet "Östersjön" ännu mera avskräckande..?

Ja jag vet inte men äter man kött så kan man ju drabbas av allt från galna kosjukan till tarmcancer så lite skit i fisken spelar väl ingen roll i sammanhanget. Den lilla mängd fisk man ev ger en katt (eftersom stora mängder ändå inte är nyttigt) är säkerligen ofarligt.