Hur få Villemo till veterinären?
Jag behöver tips på hur jag ska få med mig lilla Villemo till veterinären för vaccinationsspruta. Villemo har varit en riktig skyggis men har bott hos mig i drygt ett år nu och har blivit tamare än jag kunde förvänta mig. Jag anade så klart att det inte skulle bli helt enkelt att få in henne i en transportbur men jag kände mig ändå ganska hoppfull eftersom hon går att klappa, bära korta stunder och hon känner sig ganska trygg med transportburen då den oftast står framme.
Vi har haft en tid bokad för vaccination. Då la jag lite skinka i buren för att Villemo självmant skulle gå in. Det har alltid funkat med mina tidigare katter och det gick utmärkt även denna gång tills Villemo kastade en snabb blick på mig och genast insåg att något lurt var på gång. Snabbare än blixten låg Villemo uppkrupen i soffans stoppning och tänkte inte komma fram. Jag fick helt enkelt plocka med mig en annan katt till vaccination istället. Som tur är har jag några stycken.
Problemet verkar vara att Villemo känner av att något är på gång och reagerar då med att bli helt omöjlig att ens komma i närheten av. Jag vill helst inte heller förstöra det förtroende som byggts upp under det senaste året men hon måste ju vaccineras på ett eller annat sätt. Någon som har några bra tips?
Fråga om veterinären kan göra ett hembesök! Kostar lite extra, men kan vara värt det om du vill bibehålla förtoendet..
Jag skulle ringt och bokat tid hos veterinär Therese Höijer http://www.vikdalenshemveterinar.se/
Hon gör hembesök och är jättegullig. Det var hon som kom hem till oss när Billy skulle somna in.
Som Jossan skrev så är det dyrare men ja tycker det kan vara värt pengarna.
Lycka till!

Försök att inte oroa dig för att förtroendet ska raseras, min erfarenhet hittills är att det inte händer, faktiskt tvärtom. Vet inte om det är för att kissen är så glad för att den får komma hem igen, eller vad det är, men de har varit mer framåt efter veterinärbesök än innan. :-)
Börja i god tid innan det är dags att åka så att du inte känner tidspress, och har möjlighet till flera försök. Välj en veterinärstid då katten brukar vara framme. Locka katten, med godis eller lek, in till ett rum där det inte finns omöjliga gömställen, t ex badrum om du inte har badkar, där buren redan står. Om katten gillar kattmynta kan du spreja sådan i buren så kanske kissen t o m går in självmant. Om du då redan sitter vid buren är det bara att stänga (funkar inte att skynda sig fram, då fattar de på en gång).
Har du tid på dig kan du öva några veckor på att få in katten i buren självmant, så vet du vad som åtminstone brukar fungera den dag det är dags, och det gör det hela mindre dramatiskt för katten också (och för dig). Sedan är det klart att just det som brukar fungera inte kommer att göra det när det väl behövs, finns alltid någon liten hustomte som sätter käppar i hjulet. ;-)
Men herregud, det går inte att lura Villemo, hon är för smart för några tricks.
Ring mig imorgon så får vi prata om vaccinationen.