massor av kattungar lever under dödshot
I parken utanför min arbetsplats strax utanför Lund finns det ett par tre honor som någon 'glömt' när man flyttat. Dessa honor har under sommaren producerat 13 identifierade ungar plus troligen ytterligare en kull. Dessa katter kommer troligen skjutas om ingen kan hjälpa till.
Tjejen som har hand om huvudsakliga delen av matningen har tagit hem en kattunge född i tidigt i somras, ett äldre par har också tagit en. Jag ska försöka få hem ett par nästa vecka.
Av dessa tretton är en kull på fem så små så vi tror inte att de kommer må så bra i vinter. Tjejen som matar mest funderar på om inte det mest humana är att låta en veterinär ta bort dem så vi kan koncentrera oss på de övriga. Vi vet att det kommer skjutas katter, troligen när buskarna fällt alla sina löv.
Finns det någon som skulle kunna ställa upp som stödhem till en eller ett par av kattungarna? Förra året fanns det också massor av katter men i våras var det bara en förutom de vuxna kvar. All hjälp mottages med tacksamhet. Det här är lite för mycket för att vi ska kunna ro iland det själva.
/Anna

Jag kan ta emot några men jag finns i Sthlm.
Rädda katten i Malmö. KKS?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hej Malva01!
Förutom att få in kattungarna i skydd, de fem små helst tillsammans med sin mamma (om de nu är <12 veckor gamla), så måste de vuxna katterna kastreras.
Avlivning är absolut ingen lösning. Själv har jag knökafullt med både ärenden och även fullt med stödkatter hemma och det är inte många som anmäler sig att vara stödhem :-(.
Men vi brukar vara duktiga att gemensamt på detta forum lösa räddningen av utsatta, hemlösa och avlivningshotade katter.
Så kom igen nu alla på Hittekatter gnugga geniknölarna så löser vi det.
Har du lagt ut en tråd på Kattakuten www.katter.nu?
Dessvärre är det ju så att det är inte jag som bestämmer. Jag hjälper till att mata en eller ett par dagar i veckan. Jag har kontaktat KKS, de har ingenstans att sätta dem, men de kommer hjälpa till med kostander för kastration.
De jag tar hem nästa vecka ska kastreras på vägen hem, men de vuxna katterna är det svårera med. Vi vet ju fortfarande inte var alla ungar finns för vi tror att det finns fler små än de fem vi sett. Självklart ska de kastreras innan de får fler ungar men som läget är nu gäller det mest att göra problemet så osynligt som möjligt för att ingen ska börja skjuta dem.
/A
HellIPutUThrough: Man kan säkert frakta någon av de mer tama till Stockholm. Dessvärre finns det ju katter i behov av hjälp där också så om det inte skulle gå att lösa med transport finns det massor av kisar som behöver din hjälp.
Gulliver: Det var jag som fraktade Svedalakatterna till GBG för ett år sedan, och det är jag som tog Nisse från Hagaveterinären i somras.

Hej igen Malva01!
OK så det är du det ;-).
Två av kattungarna från Svedala bor sedan länge i egna permanenta hem. Den skyggaste lilla Vallmo bor hemma hos mig och gör små men ändå framsteg.
Törs jag fråga hur det har gått med Nisse? Om du inte vill skriva här så kan du gärna PM:a.
Vad jag menar är att även om det ser mörkt ut från början så har Hittekatters medlemmar till slut löst en hel del.
Puttar upp detta
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Samma fråga återkommer ständigt: Varför finns det inte fler här nere som ställer upp som stödhem? Särskilt ungkatter och kattungar brukar inte vara så svårt att hitta nya hem till.

Visst är det väl så att dessa katter bör skaffas som innekatter?
Jag tror att det är många som ställer upp som stödhem. Problemet är den enorma mängden katter. Det tar aldrig slut..
Katterna kan nog passa som inne och utekatter. De har inte råd att vara kinkiga. Jag letar lite i min bekantskapskrets efter platser i bra stall. Jag har en takktjej hemma som jag tror är släkt med detta gänget (troligen född förra sensommaren). Hon är det tuffaste jag träffat. Hon hette Mia men är nu omdöpt till TurboMia. Liten, helsvart och stencool. När jag ska till Blåkulla i påsk blir hon min häxkatt!
/A

Skulle vilja öppna ett katthem med några stycken…..då skulle man kunna ta emot fler…..
Två honor kommer kastreras på onsdag. Jag kommer ha dem hemma till måndag 12 dagar senare, släppa ut dem och fånga ett par nya. Den yngre kullen kommer troligen avlivas hos veterinär närmsta veckan alla kan fångas.. Detta känns otroligt trist, men jag orkar inte ta ansvar för fler än två åt gången och det finns ingen annan som kan ta någon. Tjejen som matar (med sin mamma) har tagit in en och kan troligen ta in mamman till den sista kullen när den är borta. Man kan då kastrera henne och antingen kan de behålla henne som stödis eller släpps hon ut igen.
/A
Puttar upp!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hur gamla är katterna som är kvar? Är dom tama osv?
Katterna är födda i våras (8 st) resten är födde i höstas (5-7 st, råder lite delade meningar). Någon har ställt en transportbur på ett av ställena där katterna brukar hålla till, ett par av småkisarna har inte synts till den här veckan.
De äldre är tama, de yngre lite skygga men inte vilda.
/A
PuttAR UPP!!!!

Putt
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna