Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1377 ggr
thilda-
0

2 kattflickor söker nytt hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan vi är 2katt flickor som söker ett nytt hem för vi trivs inte riktigt så bra i lägenhet.. Vi är 1 och 2år. Mor och dotter.
Vi vill komma till ett kärleks fullt hem men HELST inga barn för jag (mamma) är lite blyg och skygg av mig så jag vill komma till ett lugnt hem. Min dotter är busig och mycket fart i och är jätte kelig, kryper nästan in i kläderna på dig :)

Vi är tyvärr osteriliserade och ovaccinerade.. men du kan få oss mot betalning på det så kommer vi hem till dig steriliserade och vaccinderade och klara :)

många kattkyssar från Zmilla (2år) och Zelda (1år)
på bilden är jag Zelda

Mymlan
0

På vilket sätt visar de att de ej trivs i lght?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

thilda-
0

kissar inne.. de gjorde dom inte då vi bodde ute på landet i lägenhet då dom fick va ute katter

thilda-
0

Lillan gör de.. Zelda.. glömde skriva de :)

Mymlan
0

Kastrera dem så är jag till 98% säker på detta slutar. Fertila honor kan kissmarkera precis som hanar *har 2 såna honor själv*

Vad har du gjort för få dem att sluta? vad gör du åt det? detta går att fixa.

maggan47
0

okastrerade katter visar ju också sitt revir, genom att kissa, dessutom 2 honor som kämpar om rangordningen, varför inte kastrera och vaccinera katterna till att börja med, tror jag är bra för både er och honorna, och visst går det att vänja ute katt till innekatt kram och lycka till Maggan47

thilda-
0

så fort vi har kommit på henne nån gång så har vi sprutat vatten på henne och vi har även användt STOP dressyr spray för katter och hundar.. funkade ett tag men inte nu
Dom har ju en kattlåda som är ren dygnet runt.. men dom typ sten vägrade sen dom fick bli innekatter på heltid

Mymlan
0

Jag är helt säker på dessa kommer sluta med kissandet.

thilda-
0

jo men jag är less på dom nu.. går ju inte en dag att dom har kissat inne! nä nu får det vara nog tyvärr! + så har jag 2 katter till och dom har aldrig någonsin kissat inne

Mymlan
0

Varför kastrerar du dem inte?

miranda1
0

Har du bara en låda på fyra katter? En bra regel är att ha en låda för varje katt plus en till. Prova med 3 lådor ellr nåt.

Har du tänkt berätta det för den nya ägaren att dom kissar inomhus? Det slutar inte samma dag dom kastreras.

Engla
0

Men det är ju verkligen värt att kastrera dem, skadar ju iaf inte.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Alexej
0

No comment.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

thilda-
0

vi har 2 lådor :) okej.. men jag tror faktist att dom skulle sluta om dom får komma ut och springa! istället för att sitta "in låst" i en lägenhet! det känns inte rätt mot dom.. jag vill att dom ska komma till ett kärleks fullt hem på landet som kan ge dom ett "bättre liv" än vad jag kan ge dom! om ni förstår mig rätt!

Mymlan
0

Ska de vara ute så ska de vara kastrerade så inga oönskade kattungar föds.

thilda-
0

jo jag vet :) och dom kommer att bli de om dom hittar ett hem

anniii
0

Varför ska du bara kastrera katterna om de hittar ett nytt hem??? Är de inte värda det om de bor hos er? Lektion nr ett är väl ändå att könsmogna katter revirmarkerar och kastrerar man dem så försvinner det begäret. Min ena katt började också kissa inne i sängen när hon blev könsmogen men självklart ringde vi veterinären direkt och fick en tid. Sen dess har hon ALDRIG kissat utanför lådan…

JosephineF
0

Är det inte så att det är din mamma som äger dessa katter? Och att det är hon som inte vill kastrera dom? Sist vi talade hade du väl inte fyra katter? Då hade du bara dessa två vad jag kommer ihåg?

essut
0

Jag förstår varför dom kissar inne, dels är dom inte kastrerade och att du sprutar vatten på dom. Man ska aldrig spruta vatten på katter.

Jag undrar om du inte har tröttnat på katterna helt enkelt.

Nä kastrera dom så kissar dom inte inne det är mitt råd.

miranda1
0

"jag är less på dom nu" skriver hon i inlägg 8….  : /

vanessa
0

Sorgligt. Kastrera, kastrera så löser det hela sig. Skaffa inte fler katter om det är så att du tröttnar på att arbeta med dem. För katter är inte en slit och släng vara. Så kastrera och de kan vara kvar. Hur länge har de varit inne? För det tar tid att vänja sig. Men gör man en bra miljö för dem så blir livet underbart även inne. Det är ett arbete att ha djur, och inte något man kan göra halvdant.

Så kastrera, låt dem gärna vara i ett rum en vecka, så att de åter lär sig att gå på lådan. För med arbete och vilja så kan man lösa det hela. Det handlar om vilja från dig också. Så tänk om, lyssna på råden och ta till dig.

Men de andra kissarna, kom fanns de innan eller kom de efter dessa katter? För det kan påverka också om det var först och helt plötsligt kommer det in nya kissar på reviret. Då blir det lite av en maktkamp. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

JosephineF
0

Alltså, den här tjejen är 17 år och det är hennes mamma som äger, och vill omplacera, katterna. Iaf var det så för några månader sedan.. Vad mig anbelangar ska dom inte ha katter alls eftersom dom inte tar hand om dom på bästa sätt - och då menar jag inte materiellt utan med kastrering osv. Vad jag reagerar över nu är att det plötsligt finns två katter till i hemmet! Jag hörde inte ett ord om fler än dessa två sist det här var på tal.

miranda1
0

käckt av mamman att lasta över ansvaret till en 17 åring….

Hawknestgrove
0

Vadå less??????Verkar inte som det lagts många strån i kors för att beteendet ska sluta…. Det är väl inga mobiltelefoner det är frågan om, eller begagnade bilar? ÅH, jag bryyyyyyter!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

thilda-
0

Lillan är min och stora är mammas… Vi har 4 katter nu eftersom mammas kille har flyttat upp och han hade 2 st med sig.. Varv en har hittat ett nytt hem redan. och kommer att flytta inom kort… Less och less.. jag är less på att dom kissar inne hela tiden och så… Dom har vart inne katter i över 2år snart.. utom lillan

karins
0

Då har ju livet för katterna förändrats, mycke som är nytt för dom. 2 nya katter på deras revir tex. inte konstigt dom protesterar. oj vad rörigt, vems katter är det som ni inte vill ha längre?

essut
0

Ni kanske inte ska ha några katter alls verkar det som…

Snälla kastrera katterna på en gång, då slutar dom att kissa inne.

karins
0

Och ja kastrera dom för sjutton gubbar!

thilda-
0

Zelda har nu hittat ett hem! och kommer så småning om bli steriliserad!! :)

thilda-
0

Bara Zmilla nu som inte har ett hem ännu.. Ingen som är intresserad?

Katten på bilden har oxå hittat ett nytt hem, och kommer att flytta inom snar framtid…

essut
0

Lycka till med att Zmilla får ett bra hem till slut…

Hawknestgrove
0

Jättebra! Skynda påmed kastreringen bar, så det inte blir fler kissar!

thilda-
0

#31 japp ;)

thilda-
0

första bilden på Zmilla.

Ingen här som är intresserad av henne?

thilda-
0

Andra…

Hon var inte så sugen på att va med på bild idag ^^ hon är lite små skygg/blyg av sig

thilda-
0

Tredje
blundade på bilden men ^^

thilda-
0

Sista :)

Hawknestgrove
0

Så vacker!!!! Men prova med en seriös annons på blocket. Ta minst 300 kr och kräv kastrering av henne när tiden är mogen. Du kangärna muta lite och säga att du betalar gärna tillbaka lite av köpeskillingen, bara du får se att ingreppet är gjort.

thilda-
0

hihi tack :) hon är vackrare i verkligheten ;)

Jo jag ska ta och sätta in på Blocket med om ingen här är sugen på henne

Hawknestgrove
0

Sugna är vi väl alla, men har huset fullt… tre katter……

thilda-
0

okej aj då ^^,

karins
0

….Jag har sju katter. Det går icke med fler.

JosephineF
0

_thilda_: Säg åt din mamma att kastrera henne NU och SEDAN omplacera henne. Det är hennes förbenade skyldighet som ägare, det är ingen som har tvingat på henne katten! Börjar bli vansinnigt less på omplacering för att katterna kissar inne - dom gör det för att dom INTE ÄR KASTRERADE!

thilda-
0

Tvärr så måste jag meddela att Zelda har rymt :( Hon fick hjärte sorg då Trizze flyttade till ett nytt hem, så Zelda smet ut på Balkongen .. (Natten till onsdagen) och hoppade ner från Andra våningen. :(

Mymlan
0

#43 Vad gör ni för hitta henne igen? söker ni? anmält henne som försvunnen hos polisen? satt upp lappar med bild? eller skiter ni i det med orden en katt mindre? tyvärr så finns det såna människor som säger/tänker så eller att vi hittar henne inte eller ngn annan finner o tar hand om den.

JosephineF
0

#43 Är det samma som rymde sist? Fortfarande okastrerad? Suck.. Hur lyckas hon för övrigt ta sig ut på balkongen nattetid??

Jenna-Gun
0

Man blir så tröööööööööött

anebit
0

?????????????????? Fundersam

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

thilda-
0

Jaa :( det är samma katt.. Zelda:( Hon är hopplös! Engilt Grannen så hade vi glömt balkongdörren öppen och hon har då smitit ut och hoppat upp på Fönsterbläcket eller vad de nu heter. och ramlade ner till dom som bor nedanför på deras parasoll eller vad de nu heter.. och sen hoppat ner oskadd och sprungit iväg :(

Och vi ska sätta ut lappar och lägga ut en annons i tidningen och får vi ingen napp så ska vi anmäla henne till polisen :(

JosephineF
0

Jag säger inget mer i detta ärende.. Jag blir så trött..

Mymlan
0

Säger ej heller mer. Har man katt eller djur överhuvudtaget så har man tagit på sig ett ansvar och man får då ha koll. Man lämnar ju inte en 1 åring utan uppsikt eller har koll att hemmet är säkrat så det inget händer.

Man får höra en den ena än den andra ursäkten *detta var nu en allmän mening* här verkar detta vara så genomskinligt. Kanske redan avlivad o skyller på smet. Ja inte vet jag.

Jag har haft katter sedan jag var 10 år alltid innekatter och inte en enda har smitit ut varken genom fönster eller balkong. Skulle ngn smita så skulle jag anmäla, efterlysa på studs inte vänta. Vänta på vad bättre tider?

Nä, nu ska jag gå och bry mig om mina katter..

Faxlin
0

#50: Vill inte säga något om just detta ärende. Är inte insatt. men att säga att katter inte rymmer det är fel. Det kan hända hos alla faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mymlan
0

#51 visst det kan hända men alltför många har det som en ursäkt då de vill bli av med sin/a katter och kanske ej vill säga de avlivade den.

Är väl egentligen bättre avliva än bara släppa ut den vind för våg. Även om jag anser att man kan hitta ett hem men det kan ta lite tid ibland.

Jag har aldrig sagt att en katt ej rymmer, det förekommer.. Men ibland så är det rätt genomskinligt..

thilda-
0

Vadå? Det spelar ingen roll om katten är kastrerad eller ej.!!!!!!!!! Alla katter kan rymma och det spelar ingen roll om det är min katt eller din.. ALLA KATTER KAN RYMMA… What ever om den inte vad kastrerad då?.. dom rymmer ju vilket fall som hellst.. Som tex min fd katt som rymnde då jag flyttade hem till mamma… Han var kastrerad och han vart på körd och dog av inre blödningar.!

PUNKT SLUT MED DETTA BLIR SÅ ****A F*******D

anebit
0

Men vi menar ju att hon kan bli med ungar  s.k. hoppsankull…..

Det är ingen som menar att hon rymmer för att hon inte  är kastrerad….

Om ni inte hittar henne så kan hon ju bli en hemlös som föder hemlösa ungar…. kull på kull……

Det är därför man alltid skall kastrera sina katter ifall dom rymmer, du vet ju att det finns massor av stackars hemlösa katter som lider..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

JosephineF
0

#53 Nu är det såhär att icke kastrerade katter ska man hålla inomhus till alla medel. Denna katt har rymt förrut och ni har fortfarande inte kastrerat henne TROTS att hon kissat inne, då glömmer man inte att stänga balkongdörren! En okastrerad katt är mer benägen att rymma då den har fortplantningsinstinkten i sig. Tänker fortfarande inte skälla på dig i detta fall då det är din mamma som har ANSVARET över katterna.

Och so what om katten är kastrerad eller inte när den rymmer - så uttrycker man sig inte på en HITTEKATTSIDA! Ta ansvar över era katter för 17! Du får helt enkelt gå ut och leta kattstackaren tills du stupar! Du kan väl inte sitta och vänta på att någon ringer och säger att dom hittat henne påkörd heller!? Ta med mamma ut också. Blir så irriterad på det här så snart åker jag upp och letar kattstackaren själv!

karins
0

Vad händer här då…svirr svirr..I vart fall så spelar det roll om katten är kastrerad!!! Det finns tillräckligt med hemlösa kattmammor och ungar som lider där ute. och det är inget att rycka på axlarna åt!

Hawknestgrove
0

Ja, nu fårvi väl hoppas, att katten kommer tillrätta ochatt den äntligen får bli kastrerad! MAn får bara inte glömma en balkongdörr två gånger. Kan inte hjälpa. tycker det liknar väldig nonchalans i denna katthållning. det är ingen här inne, som har påstått, att kastrering gör en katt till Stålmannen och skyddar den från allt, det får man absolut inte invagga sig. Men mycket undviks. Slagsmål som resulterar i överkörningar, rivskador och framför allt, kattungar, som ingen egentligen vill ha, hur söta de än är…..Så tyvärr Thilda,denna sajt få rdu nog ingen tröst för hur du betedde dig på. Däremot, så kan vi försöka dämpa din oro och ge dig de råd som du tycks behöva.

gubben
0

§53 DU blir förbannad??? Vad tror du att vi härinne blir då? Du är less på katterna, du sprutar vatten på dem när de kissar !?!?!? och lämnar balkongdörren öppen på andra våningen till okastrerade katter och undrar vad det spelar för roll om hon är okastrerad när hon rymmer. Väx upp!! Det verkar som om hela familjen är omogen och inte ska ha några djur alls. Mammas kille flyttar in med två katter och sen ger man bort dem och nu är man less på sina egna och ska ge bort dom också och skyller på att KATTERNA INTE TRIVS I LÄGENHET. WOW säger jag, nu har du i alla fall lyckats reta upp mig på kvällskvisten.

miranda1
0

Vadå? Det spelar ingen roll om katten är kastrerad eller ej.!!!!!!!!!

Det finns 100 000 hemlösa katter i Sverige, det behövs inga fler. Katthonor som inte är kastrerade har könsdriften kvar och därför är risken större att dom rymmer. Utgår ifrån att ni inte har gett henne p-piller heller. Mamma, du och sambo borde tänka efter.

Mymlan
0

#59 hur arg man än blir, inga personliga påhopp. Försvarar dem inte. Anser oxå de inga mer djur ska ha.

miranda1
0

ja, jag vet…. nån annan får nog ta bort mitt inlägg :)

Mymlan
0

#61 Ingen fara och jag vet det är svårt många ggr hålla tand för tunga..

thilda-
0

Asså ni vet ju inte hur vi tar hand om våra djur.. så ni kan ju inte säga att vi "aldrig" mer ska ha några djur…. Vore annat om vi slog våra djur så dom va värsta misshandlade o gudvet allt vad de nu heter… Zelda har iallafall hittat hem. Hon stod nedanför balkonen o jamade..

Och ang vi hade glömt att stänga den.. de var för att låsas farsan är rökare och han glömde stänga dörren efter han gick o la sig.. tydligen.. Vad vet jag?? jag var inte ens hemma så…

JosephineF
0

#63 Det finns annat än fysisk misshandel som förstör djur. Exempelvis kan dom bryta ben vid hopp från andra våningen, behöver jag säga mer? Vet att du pysslar med hästar och du är säkert jätteduktig och ansvarsfull med hästarna. Men din MAMMA ska banne mig inte ha katt! Det är bra att ni omplacerar dom nu istället för att avliva. Hur har det gått för de andra katterna? Zelda hade väl ett hem som skulle kastrera henne?

Alexej
0

okay Thilda, men du märker själv att så här går det inte. Sätt in annonser nu på Blocket och försök hitta ett bra hem till henne. Jag förstår att du inte ha några pengar för att kastrera henne, men om din mamma inte orkar ta i problemet, måste du göra det. Det är du skyldig katten. Skriv under katter,nu-diskussionsforum-kattakuten. Hoppas du har tur och KRÄV att den nya ägaren kastrera katten!!!

Glömde, skönt att Zelda är hemma igen. Tar hand om henne nu, annars kommer du alltid ha dåligt samvete för det!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Har man innekatt och balkong finns det en enkel lösning som de flesta ansvariga kattägare gör. Nämligen att näta in balkongen. Enkelt sätt att se till att pälsklingarna inte rymmer, Speciellt när de har könsdrift som gör att de vill rymma. På denna sajt så försöker vi rädda hemlösa katter, och de flesta av oss har fullt med katter som det är. Så sök hem på andra sätt, och jag önskar dig lycka till. Även om jag önskar att kissarna kastreras, för då slutar de kissa inne och slipper bli bestraffade för något de inte kan styra själv. /Vanessa

Mymlan
0

http://www.katter.nu/forum

Annonsera under akut katter

gubben
0

§63 Vet vi inte hur ni tar hand om era djur? Du har ju just beskrivit hur ni gör, dvs ni tar inte hand om dem alls. I ditt inlägg där du beskriver hur du sprutar vatten på katten när hon kissar så låter det som om du tror att hon gör det för att reta dig. Förstår ingen i din familj att det är ett naturligt beteende för ett fertilt djur att markera revir? Det finns böcker att köpa om hur man tar hand om katter och där kan man läsa allt man behöver veta. Får man fråga VARFÖR ni ens har skaffat några katter när ni uppenbarligen varken kan något om dem eller ens är intresserade? Köp en leksakskatt i stället, den är det OK att slänga ut när man har tröttnat. Be gärna din mamma komma in här och läsa, det skulle hon behöva uppenbarligen.

Hawknestgrove
0

Rökare?? Det är jag med och röker inte heller inne. Men man får ju passa, så man inte släpper ut katterna! Se för guds skuill till, att katterna blir kastrerade! Speceillt Zelda nu när hon har varit ute och kanske redan blivit betäckt. eftersom du skriver här inne, så verkar det som om du bryr dig, ananrs så hade du aldrig brytt dig om att skriva här. Alltså har du tagit på dig ett ansvar. Du har väl ditt studiebidrag? Avsätt det för att kastrera katten. eller är det så, att katter inte är värda att lägga pengar på? Nä, ni borde inte ha katt. Arma kisse, som bor hos såna människor, som inte ens kan hålla koll på om en dörr är stängd eller inte. Kunde faktiskt vara en liten unge….. Hoppsan, den bara ramlade ner…..

Lena
0

Det mesta är säkert redan skrivit om hur man bör göra för att bli av med problemet kissande okastrerad honkatt. Kastrera, kastrera! Svårare än så är det egentligen inte. Jag är hundra på att det här problemet helt och hållet skulle lösa sig om de bara blev kastrerade, vilket är något man bör göra med alla katter som inte ska användas till avel.

Lägger även in länken till en artikel om de här problemen: När katten inte är rumsren

Läs den och följ råden. Där finns mycket matnyttigt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

har missat denna tråd tidigare..och har inte mycket annat att tilläga än att upprepa ordet..kastrera!!

thilda-
0

#68.. hur ska man annars kunna fya dom då? alla har ju helt enkelt sina egna metoder.. Ena gör si ena gör så.. ingen gör ju 100% samma

Zelda har hittat hem ja, och dom skulle höra av sig sen om vilken dag osv….

Hawknestgrove
0

Om man ser att en katt kissar på fel ställe, så tar men den bestämt i famnen, då slutar den automatiskt att kissa. lägger den på rygg, som en bebis. sen bär man iväg med den till kattlådan och sätter den där. Har du tur, så fortsätter hon att kissa. Annars så får du sitta där, och sätta katten på lådan gång på gang på gång. Till slut kissar den och då ska man berömma. Precis som man gör med en hundvalp, när man tränar den att bli rumsren. För det är ju inte själva kissandet, som är fel, utan stället! Försök tänka lite i de banor en katt har! För det första, så saknar djur slutledningsförmåga på det sättet som vi har. Sedan kommer deras intelligens aldrig över en tvåårings nivå, om du jämför med en människa. Och som sagt, KASTRERA!!!!!!

thilda-
0

#73 HON SKA KASTRERA SLUTA NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DET ÄR HENNES NYA ÄGARE SOM INTE HAR HÖRT AV SIG OM DATUM…………………………. GAAAAH KAN NI INTE LÄSA? JAG SKREV DE JU PÅ #72

Mymlan
0

Man behöver ej skrika, vi är ej döva.. Men du har ju hela tiden ej lyssnat, noterat ej brytt er om våra råd. Så förstå varför folk blir arg.

miranda1
0

de enda som ska fyas är ni ägarna…. katterna mår inte bra, ska dom fyas för det? suck, ni fattar inget när det handlar om katter och kommer aldrig att fatta nåt heller.

Lena
0

#72 I det här fallet är det nog helt lönlöst att fya katterna överhuvud taget eftersom det sannolikt har med hormoner att göra. Då är det enda som hjälper en kastrering.

Om du läser artikeln jag tipsade dig om i #70 så inser du att fyandet kan få motsatt effekt, göra katterna otryggare och ändå mer benägna att kissa på fel ställe.

Bra att det verkar lösa sig med nytt hem för den ena av katterna i alla fall och att ni tänker se till så att de blir kastrerade.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

"74 fattar inte… har de nya ägarna beslutat att båda katterna skall kastreras? Du hade ju en kvar??? Bestämmer de nya ägaran om den kvarvarande kattens kastrering? Så kan man tolka det du skrev i alla fall. Och oavsett katt eller hund, man fyar inte när den kissar! För det är ju inte själva kissandet som är fy, eller hur?Så vi tjatar om samma sak kastrera, för då slutar kissandet och då slipper ni få fler kattungar, som er hemmavarande katt antagligen redan har!

gubben
0

Så ni gav bort den ena katten till okända människor, okastrerad, och nu litar ni alltså på att de kommer att kastrera henne? Jaja, oerhört ansvarsfullt, verkligen Ledsen. Katten kan också vara sjuk i urinvägsinfektion, då brukar de också kissa på "fel" ställen eftersom de förknippar lådan med att det gör ont och urinvägsinfektion kan också ha att göra med att katten är okastrerad. Stackars katter säger jag bara…..

Jenna-Gun
0

Stackars katt.

Hawknestgrove
0

Tummen ner…….Gråter

thilda-
0

#79. Den ena var kastrerad redan och vaccinerad. men tjejerna är icke kastrerade.. men deras nya ägare har fortfarande inte hört av sig om datum!

gubben
0

Varför ska nya ägaren höra av sig om datum? För att vara på säkra sidan så borde ni ha kastrerat katten innan ni gav bort henne? För jag förmodar att ni inte ens tog betalt för henne.

thilda-
0

#83. för att dom ska hämta henne där och jag kan stort sett alla dagar utom nu på lördag då jag ska tävla.
dom betalar kastreringen

gubben
0

§84 Hämta henne där?? Ni har ju redan givit bort henne? Har inte de nya ägarna henne då? Kastrering är ju ingenting man gör via drop-in utan man måste beställa tid hos veterinären och lördagar är nog inte ett alternativ. Du uttrycker dig lite kryptiskt så det är inte lätt att förstå vad du menar.

vanessa
0

Har de katterna eller inte? Ska de eller du beställa kastrering? Fattar absolut ingenting. /Vanessa

Mymlan
0

#86 Tror hon försöker komma runt lögnen.. Jag tror inte alls på historien. Katten är ev hos nya ägaren okastrerad eller fortfarande ute på vift eller smitit ut åter igen via balkong dörren. Vad vet jag..

Hoppas att de inga fler djur skaffar..

Lena
0

#84 Om jag förstår det rätt kommer den nya ägaren att betala för kastreringen vilket kommer att göras i samband med överlämnandet. Det låter ju som en bra lösning i så fall.

//Lena

gubben
0

§88 Förutom då att hon skrev förut att katten redan har hämtats av nya ägare. Så har i alla fall jag fattat det.

Madde80
0

Det känns också som att mycket i den här tråden har gått fel just för att det blivit missuppfattningar om vilken katt som är var och när den skall bli kastrerad etc.

Vad jag har förstått så var det en av sambons katter som fick hem och flyttade först. Zelda blev tingad till ett hem, men de nya ägarna hämtade henne inte direkt utan de skulle hämta henne "där" (hos veterinären?) efter kastrering. Dock så funderar jag lite på inlägg #82 där det är båda tjejerna som skall få komma till nya hem efter veterinären. Är det samma hem?

Och hör ni… att anklaga någon för att ljuga eller att skälla på dem när de inte är lika upplysta som ni är aldrig bra för hittekatternas sak. Denna tråden började jättebra, men urartade till kaos. Visst, jag känner inte till bakgrundshistorien som en del av er verkar göra, men misstag kan alla göra och när det är gjort får man göra det bästa av det istället för att skälla för att misstaget blev gjort från första början.

Jag vet att det är svårt när man ser så mycket elände och ansvarsflyende, men visa att ni är bättre än de som gör katterna illa. Be the bigger man.

Till slut: _thilda_, bra att du kom hit och bra att du tagit till dig av råden att kastrera katterna innan de kommer till nya hem, för det är så jag har förstått det. Hoppas att allt går bra och att katterna trivs dit de kommer!

thilda-
0

#85 nej, Zelda är fortfarande kvar. Vem har sagt att vi ska på drop in på en lördag? :S.. jag sa ju liksom.. jag kan alla dagar UTOM lördag.. ok?.. och gett bort har vi inte gjort.. Dom för "köpa" henne mot kastrering. och det är klart att jag vet att man måste beställa tid dessutom. Men det är inte MITT problem. utan deras, för det är hennes nya ägare som bestämmer iaf.

#86. DOM beställer. 

#87 vadå ljuga? jag ljuger inte. det är ni som missförstår mig. 

#88 JAAAA äntligen äre någon som fattar *ler*

#89 nix. Dom får Zelda efter kastreringen

#90 Håller med

Lena
0

#90 & #91 Instämmer, det har blivit en serie av missförstånd i den här tråden. Inte helt ovanligt tyvärr att det blir på det sättet i och med att vi bara kommunicerar skriftligt här.

Men nu känns det väl som att vi rett ut bereppen.:)

//Lena

Hawknestgrove
0

Då verkar det lösa sig för bägge kissarna, alltså?

thilda-
0

ja

Erika91
0

såg inte denna tråd förrän nu..
Tur att dte verkar ha löst sig!

karins
0

Så bra att allt är ok. och har löst sig här!

Hawknestgrove
0

Då kan vi m a o pusta ut?

thilda-
0

japp :)

Hawknestgrove
0

Jättebra1 Snyggt jobbat!

Alexej
0

Puttar upp

Hawknestgrove
0

Ja, hur har det gått?

Alexej
0

Det blir några kattungar istället. :( Tråden-Om….

thilda-
0

Både Zmilla och Zelda hittade ett hem.. Allt lät lovande och deras nya familj lovade på heders ord att dom skulle steriliserade.. men efter få veckor så ringde de på dörren och lämnade tillbaka Zelda…………………………. Med BÄBISAR I MAGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gaah.. Dom höll inte de dom lovade! :( så nu är Zelda hemma igen.

Erika91
0

#103 Men skulle inte de som köpte Zelda och Zmilla betala för kastrationen till dig och sedan skulle de få tillbaka pengarna när de kastrerat katterna?

thilda-
0

jag fick pengar (per skalle, men inte sterilisering..) men dom skulle ordna en sterilisering senare

thilda-
0

Om du förstår hur ja menar

Hawknestgrove
0

No further comments……..

gubben
0

Det vettigaste hade ju varit att du kastrerade katterna INNAN du gav bort dem, precis som vi försökte få dig att förstå. Så nu har ni inte längre två katter utan kanske fem. Bra jobbat!

Erika91
0

#105 Det bästa var att de fick betala för kastreringen och sedan så får de tillbaka pengarna när du varit med dem och sett till så att de kastreras. Nu kommer ju Zmilla också få kattungar. Så är det fler katter i Sverige och det hjälper inte med dem katterna man räddar för det kommer nya hela tiden.

Kattolin
0

Jag sitter fortfarande och undrar hur det gick för dessa kissar!!!

Ankah
0

Jag funderar lite över det här med kastrering vs. sterilisering - är det inte så att sterilisering ENBART omöjliggör för katten att bli gravid, men inte tar bort något av könsdriftsbeteendet och inte heller eventuella kattungar som blivit till efter att de, till exempel varit på äventyr efter att ha rymt via en balkongdörr som lämnats öppen…? Är inte kastrering att föredra framför en sterilisering isåfall?

Jenna-Gun
0

Zelda var väl katten som rymde. Hon träffade säkert en hankatt redan då.

Så kom hon hem nöjd och dräktig.

Ggggggggrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Jenna

JosephineF
0

#111 Man steriliserar inte nu för tiden. Nu kastrerar man..

Ankah
0

Aha! Vad bra!

Glad

thilda-
0

Hon födde en unge i fredags.. men den dog tyvärr och det komme bara en så det är bra..

gubben
0

Alltså, detta kan väl ändå inte stämma. Den 25 September skriver du att ni har kvar Zelda och att de ska få henne efter kastreringen. Nu den 18 november säger du att hon födde en unge den 15 november. Mellan dessa datum har det gått 52 dagar och såvitt jag vet så går en katt dräktig i 63 dagar så Zelda var alltså dräktig redan när ni gav henne till de nya ägarna. Sedan nästan två veckor t.o.m och ändå skyller du på de nya ägarna????? Ta och visa lite ansvar när det gäller dessa katter nu va och sluta skyll ifrån dig på andra.

Mymlan
0

#116 katter går 63 - 65 dygn.. Historien stämmer inte.

gubben
0

§117 Var det inte precis det jag skrev?Eller du menar förstås att du håller med mig? Vad knäppt det blir ibland när man läser text.

Mymlan
0

#118 Menar höll med..

thilda-
0

den föddes för tidigt………………………………

gubben
0

§120 Och hur i allsin dar vet du det? Om du inte ens vet att hon var dräktig så kan du ju omöjligt veta det heller och dessutom är det nog rättså ovanligt bland katter som är välnärda att de föder för tidigt.

thilda-
0

men vi tror de iaf!!… eftersom den var så "outvecklad".. :S den såg jätte konstig ut! alldeles mager o tanig och den såg inte alls lik ut våra fd kull vi råkade ut för.. (många årsen)

Mymlan
0

Valser..

thilda-
0

vad är de?

Kan ta en bild om ni vill se den :S den ligger i en plastpåse på balkongen då vi inte vet vart vi ska hä den ngn stanns :S
Nån som vet vart man ska hä dom nån stanns? gräva ner den kanske? :S

Mymlan
0

Lämna in till veterinär eller gräv ner men man får ej gräva ner på en annans tomt/mark.

Alexej
0

Ju, det är det minsta ni kan göra för stackars ungen. Gräv ett hål på ett fint ställe och begrav den. Innan den hamnar i soptunnan.

thilda-
0

okej :)

gubben
0

Och se till att inte mamman går ut och blir dräktig igen utan håll henne inne i fortsättningen och nästa gång ni tänker ge bort en katt, se då till att det är någon som bryr sig om stackaren. Se också till att hon inte får mjölkstockning.

Imasy
0

En vän till mig fick ochså "outvecklade" kattungar, varav en var dödfödd, och den andra hade gomspalt och dog. Hon var fullt gången och väl omhändertagen, så det jag vill ha sagt, är att bara för att en hona är fullt gången när hon föder, betyder inte per automatik att allt går bra, och går det inte bra, ja då måste hon ha fött för tidigt.

stämmer inte den 15/11 bra ihop med antal dräkighets dagar bakåt i tiden då hon rymde? alltså att hon gått ca 63-65 dagar i fredags?

thilda-
0

En kompis komme till oss och tittade på kattungen.. konstaterat FÖRTIDIGT född!!

essut
0

Hur vet kompisen det?

gubben
0

§130 Om du har en kompis som är veterinär så tycker man ju att du kunde ha kastrerat katterna för länge sedan.

Mymlan
0

Endast veterinär kan konstatera för tidigt född alternativ obduktion.

Alexej
0

Jag tycker det är nog med tråden nu. Thilda, jag hoppas att du har begravt den lilla och försök nu på allvar att få in katterna på ett katthem eller sätt ut nya annonser på Blocket! Tänk på dina katter nu och försök att de får ett bra hem nu!

Lena
0

#134 Ja instämmer och tror bestämt att vi låser till den här tråden nu.

Thilde lyssna nu på alla goda råd så att det inte händer igen att katterna blir dräktiga. Det är slitsamt för dem och kan bli komplikationer. Sedan har vi alla problem med att hitta goda hem för kattungarna i en värld överfull med oönslade kattungar. Det blir då både billigare och enklare med kastrerade katter. Dessutom lättare att hitta goda hem åt katterna om de är kastrerade.

//Lena

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer