Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 4676 ggr
karins
0

Hur bygger jag en rastgård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det klart, vi flyttar till ett hus efter nyår :-) Så nu vill jag ha en tråd med bilder och tips på hur jag ska bygga en rastgård till mina sju älskade katter..massor med tips!

Så här ser huset ut…ja nya takpannor ska på till våren..

Alexej
0

Jättefint hus! Stor grattis!

En fin rastgård och en fin kille kan du se under:

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=32689

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karins
0

Ja den rastgården var ju helt underbarGlad Kanske lite för avancerad för mig att bygga. Tänkte mig med nät och lite klättergrejer som inte är alltför svårt att snickra ihop.   Tack! jag längtar till jag kan flytta in!

JosephineF
0

Men gud vilket fint hus!! Lyllos dina katter! =)

marieborg
0

Å va kul!! Grattis!

Jättefint hus. Vill oxå haFlört

karins
0

Tack! det ska bli underbart att bo i hus:) Katterna kommer säkert att trivas dom oxå. och nu vill jag ha bilder och tips från er som byggt rastgård!

Engla
0

Kul Karin! Var någonstans finns huset? *Nyfiken*

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Ankie
0

Ja det vore bra om du fick lite råd så kunde jag oxå få ta del av de. Vi ska till nästa år med att bygga en rastgård åt katterna ute. Det är ju inte bara inte, sedan vill man ju inreda lite åt de med.

Alexej
0

Kollar under länkar. Avsnitt 9-Heta tips för kattägare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karins
0

#6 Spjutsbygd..

karins
0

# 7  Just de nu vill vi ha lite tips!     

# 8 Hittar inga heta tips för kattägare?!

karins
0

Vad för slags nät ska jag använda till kattgård?

Har nu hittat dom heta tipsenGlad

Alexej
0

På den sidan i tyska ebay finns många kattnät till salu. Antar de är mycket billigare än i Sverige. Framförallt om du behöver mycket. Kattgårdar behöver ju taknät till skillnad till hundgårdar.

http://tierwelt.listings.ebay.de/Transport-Sicherheit_Netze_W0QQfromZR4QQsacatZ63105QQsocmdZListingItemList

Alexej
0

Jula har ett bra nät som går lätt att jobba med.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Galvat nät

Galvaniserat nät. För inhägnad. Mått: 1x10 m

för 199 kronor.

karins
0

Katzenschulznetz i massor!

karins
0

Tack snälla Alexej för nät tips!

Engla
0

Aha, i Spjutan. Har ni köpt eller ska ni hyra huset? Så skönt med trädgård!

kattlover
0

Vad gäller nät tycker jag du ska höra med Gunilla H. Tror att hon fick nät över när hon hade byggt sin utegård.  Ett mjukt och lättarbetat nät, jättebra!

Jättefint hus förresten! Grattis!

karins
0

#16 Vi ska hyra huset. Ja det ska bli skönt att ha en trädgård. Pojkarna åker på vedklyvning och gräsklippning. Det finns även en öppen spis. Mysigt på vintern när det blåser snålt.

#17 ja just det Gunilla ja, hon har ju byggt en rastgård!

Alexej
0

Karin, jag bor i ett liknande hus och jag stortrivs. Bara öppnar dörren på våren. Jag älskar att gränsen mellan bostad och naturen försvinner. Det är för mig lyx!

Simson
0

Vilket underbart hus!!! Grattis! NU blir jag avundsjuk!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sidentass
0

Grattis till den så fina huset! Där kommer ni säkert att toppentrivas! Ser att du fått länkar ovan om rastgård..det är något som jag också ska titta på…har tummen mitt i handen nämligen..

karins
0

#20 Ja detta är lyx även för mig! Alexej ditt hus ser jättemysigt ut! Naturen utanför dörren, det är livetGlad

MorganP
0

#23 Ja då får jag ju senare komma upp och hälsa på My. Mozart & Company i rastgården.

karins
0

Du är så välkommen så Morgan!

karins
0

Puttar för mera tips. inredning, hur förankrar man rastgården i marken? Ska man fästa den i väggen på huset? Alltså hur gör man den rymmningssäker? Trappa från fönster? Mera tips! Gärna bilder från era rastgårdar, ni som har….

Pelusa
0

Hej Karin.s

Vi byggde lite på vår katthage i somras. Stolpar och takstolar impregnerat trä, 4,5 x 4,5. Tog reveteringsnät som kommer i rullar på 25 m, bredd 1 m. Små fyrkanter, svetsade. Ska enligt uppgift vara det starkaste nätet som finns. Måste ju kunna stå emot grävlingar t ex.

Det finns några bilder i mitt album både på rastgården (på altanen) samt katthagen utanför om du vill kika!

Missarna trivdes som kalvar på grönbete och hade en fin och lång jaga-nattfjärilar och vädra-pälsen-sommar :)

/Pelusa

Jenna-Gun
0

Pelusa Så fint det är hos

kissarna i hagen.

Superfint.

Jenna

anebit
0

Superfint Pelusa!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

karins
0

Tack för tips Pelusa!:) Så jättefin katthage du har, och så skönt dina kisar ser ut att ha det i denCool

Hawknestgrove
0

KArin, PM:A mig om din riktiga mailadress, så ska du få se hur vi byggde vår, från grunden! HAr massa bilder. OCh ja, jag har kvar nät. Har sålt 5 löpmeter, men har massor kvar ändå. Är supernöjde med det nätet. Låter inget när det blåser, vilket är en väldigt stor fördel! JAg tar 20 kr kvm eller 60 kr löpmeterna om du vill ha. Varje löpmeter är på 3 kvm.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Engla
0

Såg nu ditt hus på Blocket Karin! Verkar vara stort och bra!

Alexej
0

Har du länken, vill också se…

Engla
0

Alexej
0

Tack, låter bra. Skorsten ser risigt ut, finns eldningslov för det? Annars blir det väldigt dyrt med olja. Kanske en luftvärmepump? Älskar såna hus!

karins
0

Vi kommer att elda mest med ved. Tyckte oxå skorstenen såg risig ut. Men de som bor där nu, som oxå blir vår hyresvärd, får ju bekosta sotaren, som ska kolla öppna spisen och dylikt. Dom har bara eldat med ved och någon dunke olja. så skorstenen funkar nog.  Finns det kvar på blocket! fortfarande..där ser man..

Engla
0

Min mamma bor ovanför Spjutsbygd, så vi kanske ramlar in någon dag!Flört

karins
0

#37 Gör hon! Ja då kan ni ju ramla in när ni har vägarna förbiGlad

Engla
0

Bottnansmåla bor hon i. Vet inte om ni kommer att bo mitt i Spjutan?

karins
0

Jo mitt i Spjuta, Nästan i centrum …hö..inga bekvämligheter som affärer där inte! Bottnasmåla! måste kolla kartan…

Hawknestgrove
0

Snyft…. Ingen har vägarna förbi Hökebohult……

karins
0

Nämen Gunilla, inte vara ledsen…något besök får du väl ibland…synd att jag bor så många mil ifrån Hökebohult…

Pelusa
0

Alexej
0

Otroligt fint, Pelusa!!

MelindaS
0

Åh vad mysigt ställe!!! Är likt huset jag är uppvuxen på. Fast vi har litet stall och hagar också. Jag älskar lite älre hus och man får elda ved och lite så. Jag vill också bo så!!!! Vet du vad Karin! Jag tycker vi ska ha en hittekattsfika hos dig i ditt mysiga hus när du har kommit på plats efter nyår och framåt våren. Så kan vi alla under dagen hjälpa dig lite med rastgården om du vill!!! Glad Inte för jag är någon expert på att bygga rastgårdar men lite kan jag säkert hjälpa till med. *ler* I alla fall gosa med katterna medans andra jobbar hehe.

Kramar

karins
0

#45 Jamenvisst hittekattsfika hoss mig framåt våren blir toppen! Jag har alltid drömt om ett rött litet hus med vita knutar.  bygga rastgård….och gosa med katterna..du kan få slå i en spik som det står Melinda påGlad Jag hoppas få hjälp av min äldste sons kompisar, och så ska jag stå där som arbetsledare och tala om hur det ska vara..stackars killar!

MelindaS
0

Oh tack vad du är snäll! Vilken heder att få en egen spik hehe!!! Kör hårt med killarna haha!!! Katterna behöver sin rastgård fort och de vill ha en riktigt lyxig rastgård så killarna får jobba hårt. Är bara det allra bästa som duger till sina pälsklingar ju. Glad

Kramar

JosephineF
0

Banne mig, jag tror jag tar tåget ner och hälsar på jag med =) Var låg huset egentligen?? Lååååångt från Sundsvall misstänker jag? Vi kan ha en hittekattsträff hos Karin!! =)

karins
0

Ja huset ligger ca 2 mil norr om Karlskrona.. så det är ju en bit från Sundsvall:-) Men du får gärna ramla in du med, du kan oxå få spika i en spik som står Jossan på ;-)

JosephineF
0

Skrattande

Hawknestgrove
0

Hökebohult ligger 2 mil från norska gränsen

karins
0

Åker du ofta till Norge då Gunilla? Måste nog kolla i kartboken var du finns..Räcka ut tungan

Hawknestgrove
0

Hehe, KArin, inte så ofta nu, sedan det kostar 22 kr att åka över "broa" dvs Svinesundsbron.  MEn till min vet i Halden åker jag och vaccinerar mina katter. Kolla på www.hitta.se  så knappar du in Hökebohult, så ser du var jag bor!

karins
0

Ja där….Det var nära Norge, en  bit ovanför Göteborg. och där ligger ju Mellerud vid en sjö. Och där bor då Lena. Så du har Norsk veterinär du. Härifrån är det 35 mil till Göteborg vet jag…

MariannE11
0

jättefint hus…… där kommer ni att trivas…. ser fram emot rapporter om bygget sen….Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

JA, jag har 10 mil till Lena och 18 till Göteborg

karins
0

Nu sitter jag och funderar, vart ska jag bygga rastgården…..?

Här framsidan….

karins
0

Det var här på baksidan..utgång genom köksfönstret..som jag såg när vi var där idag..är ovanför källarnedgången, och det lilla köksfönsret, där vasken är…det är ganska högt upp till det..hmm..

JosephineF
0

Jag skulle nog välja framsidan så katterna har möjlighet att se när det kommer folk.. Å andra sidan, hur ligger det till solmässigt?

karins
0

Och här pojkarnas rum…och dom vill inte ha fönster med kattutgång, och jag ska bo på ovanvåningen….jag tänker så hjärnan kokar…

karins
0

#59  Solen går upp så den lyser in genom köksfönstret….Skog på baksidan och till höger om huset….fundera..fundera..

karins
0

Det lilla fönstret till vänster fram, är i trappen upp till ovanvåningen. Där skulle ju utgången till rastgård kunna vara….lr? Undrar om det är kvällssol på framsidan då…Någon mer som har någon ide´?

JosephineF
0

Vadå för lilla fönster fram?? Nu har jag gått vilse runt ditt hus.. =/

karins
0

Fönsret till vänster om dörren på framsidan….känner mig oxå lite vilsen..he..

karins
0

Eller så får rastgårdens utgång vara från källardörren…Ja jag funderar fortfarande, men måste nog gå och natta mig själv nu.

Jenna-Gun
0

Kan man inte ha kissarnas

utgång från ett källarfönster.

Jenna

karins
0

# 66 ja det finns ju ett fönster i pannrummet, under det lilla köksfönsret på gaveln. Så det skulle man oxå kunna ha som utgång..bra ide´ Jenna! Det finns en nergång till källaren i hallen..funderaFundersam

Engla
0

Oj, vilken trädgård, Karin!

karins
0

#68 Ja där blir härligt att vara framåt vårenCool

Hawknestgrove
0

Hade jag varit du, hade jag nog valt att ha den på baksidan. Man vet aldrig vilka knäppgökar det finns, bättre att gården är lite för sig själv. dessutom, så har katterna nog med aktivitet på baksidan, som passar deras behov. eftersom man tillbringar ganska stor tid i köket så är det ju bra att ha den på den sidan, så du kan ha koll. Gör du utgång från källaren, så slipper du bygga dörr för dig själv. Lite material och arbete sparat. Solskydd om det ligger för mycket i solen kan du lätt fixa, Plantera snbbväxande humle på den sidan som vetter mot söder, om det inte finns någon anna skugga. eller sätt helt sonika upp en Plåt första året. Vår gård ligger ju i norrläge, så jag har ju inte de problemen

karins
0

#70 Ja jag vill nog helst ha den på baksidan, och det måste bli från källaren, antingen dörren eller fönstret. Men jag måste nog ha dörr på gården även om den byggs utifrån källardörren, Veden ska ju in den vägen utifrån. Humle är en klätterväxt väl? Och tak kanske man skulle ha. Finns väl sådana där plast tak vad det nu heter…Tack för bra tips!

Hawknestgrove
0

Ahah, du ska ha in veden den vägen…. Ja, då får du förstås ha en dörr eller välja en annan plats för gården. Men du kan ju gott ta ett källarfönster som utgång för kissarna! Ja , humle är en k'ätterväxt, men du kan sätta upp en spalje alldeles vid sidan, så den inte klättrar direkt på kattgården, om du inte vill det. Humle är ju så bra, att du bara klipper ner lianerna på hösten, när de vissnat, så växer de ju upp igen nästa år.Men som sagt, du kanske inte ens behöver solskydd. Men det kan vara mysigt också att få lite skyddat från insyn från något håll.

karins
0

Ja skyddat för insyn är ju bra! Alla som bor i Spjutsbygd har sina katter löst springadnde…och där är mååånga. Men jag vågar inte släppa ut mina. Undrar hur det blir när andras katter upptäcker mina i rastgården..fräs..fräs kanske!?

Hawknestgrove
0

Går bra här. Vi har ett par lösspringande, som tillhör grannarna, har inte hänt något. Klart att Arne fräser, men inget mer.

karins
0

Ja dom kommer ju inte åt varandra ialla fall.