Öronskabb på katthem i Västernorrland
Finns tydligen flera brister där. Sorgligt när ett katthem inte sköter sig!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Snott med mig länken till Spinns forum nu
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Bra att djurskyddsinspektören jobbar med ärendet. Han verkar ju seriös, i alla fall enligt artikeln. Att anmäla till Djurskyddsinspektören är precis den vägen man ska gå om man misstänker att en katthemsverksamhet inte håller måttet.
Sedan står det ju i artikeln att vissa saker är överdrivna i anmälningarna. Så kan det också vara ibland, folk anmäler utan att det finns fog. Enligt statistik är merparten av alla anmälningar som kommer in till djurskyddsinspektörerna utan grund.
När det kommer till just öronskabb är det en lurig åkomma. Det kan ligga latent och är inte alltid synlig. Därför kan man inte dömma ut ett katthem helt om det visar sig att det förekommer öronskabb bland katterna. Dock är det viktigt att behandling ingår i rutinerna.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppdatering: Djurskyddsinspektören har varit till katthemmet på inspektion och ansåg att verksamheten fungerade tillfredsställande. Katterna får behandling mot skabben med barnolja, vilket är vad veterinären rekommenderat. De sjuka katterna var avlivade. Antalet katter har minskats till det man har tillstånd för.
Katthemmet är inget bra katthem, men inte så dåligt att det behöver läggas ner. Karantänrutinerna ska ses över och man ska diskutera vidare med veterinär hur katternas hälsa ska kunna förbättras. Det finns mycket att ta itu med för att göra det mer välfungerande. Bl a ska katterna fortsättningsvis helst vara kastrerade och vaccinerade innan de flyttar ut från karantänen. Allt ovan enligt djurskyddsinspektören.
Tydligt är att man städat upp inför inspektionen, ryckt upp sig en del på ytan i alla fall och därmed rinner det hela ut i sanden. Men det har i alla fall blivit uppmärksammat man har problem och det kommer att följas upp.
Kan bara hoppas att förhållandena för katterna verkligen kommer att bli bättre. Nu har jag gjort vad jag kunnat och det blev inte mycket av det, känns det som. Det måste till ren vanvård för att något mer ska hända, även fast det är ett katthem och syftet är att hjälpa djur, och det är det enligt djurskyddlagarna inte fråga om här.
Vill uppmuntra alla kattvänner som bor lämpligt till eller har vägarna förbi att åka dit och titta vid tillfälle, så man åtminstone har ögonen på sig av kattvänner som inte är så lätta att finta bort.
Stort tack till dig, som rörde i byken. Nu får vi som sagt hoppas, att det inte stannar upp, utan att de har ögonen på sig. Som jag sa i Spinn, synd på kissarna som avlivades. Man kan undra, var blev de sjuka? Innan de kom, eller på katthemmet?
#4 Men får väl ändå se det som positivt att saker och ting blivit uppmärksammade och att de nu har en del krav på sig att förändra och förbättra, vilket de tydligen redan gjort. Katthemmen behövs ju så innerligt väl där uppe i Norr såväl som i alla delar av landet. Därför är det väl ändå bättre om det går att få ordning på verksamheten än om den blir nedlagd.
Hoppas nu att Djurskyddsinspektören håller sitt vakande öga på djurhemmet. Det brukar de göra när det handlar om saker som ska rättas till.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Är besviken på att man inte tog krafttag, men är visst så det brukar vara. De har ju ryckt upp sig tidigare och jag hoppas naturligtvis det blir ännu bättre och håller sig på en acceptabel nivå.
Katthem behövs självklart, men de ska ju skötas på ett vettigt sätt.
Med tanke på att karantären används som motsvarande smutsrum på sjukhus, där allt nerskitet hamnar, lådorna sköljs ur osv, är det ju risk för att katterna smittas när de sitter där. Skabben finns ju spridd i alla rum och jag tvivlar på att barnolja funkar när så många har det och även vildisarna. Det finns dessutom inte folk. En ensam person kan inte sköta detta, allrahelst som han inte har alla indianer i kanoten.
Men nu måste jag släppa detta, jag kan inte göra mer för just dessa katter. Hoppas att myndigheterna och alla kattvänner som har möjlighet att åka dit inte gör detsamma.
#7 Nu ligger ansvaret på Djurskyddsinspektören. Men om du eller någon annan ser att det inte står rätt till framöver går det ju alltid att göra en ny anmälan.
//Lena

Själv är jag ju portförbjuden där, så det går tyvärr inte för mig att åka dit. Jag fick inte ens hämta mina kläder om inte nån ur styrelsen var där som vakt.
Hehe, men jag har för mig, att någon skulle dit o ch Walraffa…..
Har varit mycket skriverier om det katthemmet, bor bara två mil ifrån så det är det närmaste. Dom har sökt bidrag från kramfors kommun för att kunna ha kvar verksamheten, men dom fick avslag, så vet jag inte hur det blir.
På ett sätt är det ju dåligt om det inte sköts, absolut, man har ändå ett stort ansvar nrä man har sådan verksamhet. Men samtidigt kan dom inte göra allt, och det här handlar ändå om Härnösand, med väldigt få invånare (eller ja, knappt 20.000), och framförallt, väldigt många oengagerade bakåtsträvande människor. Dom BRYR sig inte, därför är det svårt att få dit folk, och pengar, osv. Så jag tror tyvärr att valet står mellan att ha ett katthem som fungerar lite sådär, eller att inte ha något katthem alls.

En härnösandsbo!
Då kan vi prata lite lokala förhållanden.
Deras stora misstag var ju att flytta verksamheten till Utansjö bakanför Pärleporten, avsides och med en äldre befolkning. Nog för att de har stora fina lokaler nu, vilket de inte hade när de höll till uppe på Kusthöjden. Men där är ju som ett djurcentrum med veterinärmottagning och hunddagis/djurbutik mittemot. Mer lämpligt där än ute i busken.
Härnösand är ju en skolstad och borde inte vara svårt få ungdomar som ställer upp volontärt, om de flyttade tilbaks till Kusthöjden eller ännu hellre mer centralt. Finns ju gott om tomma lokaler att hyra.
Menar du att härnösandsborna inte bryr sig eller de som siter i styrelsen till djurhemmet? Att härnösandsborna inte bryr sig i sånt som sker i Utansjö är ju ingen nyhet….
Se där, nu kanske det kan börja röra sig lokalt!
Jag tror också det var bra att röra om där lite och att djurskyddsinspektören och alla inblandade har fått en varning också för framtiden.
Jag fick aldrig ett svar från honom trots påminnelse.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Klart det hade varit bättre om de hade varit kvar i Härnösand, men det är naturligtvis dyrare, så på sätt och vis förstår jag dom. För att kunna ha bra lokaler att vara i var dom tvugna att dra sig utanför stan eftersom de inte får några ordentliga bidrag.
Att få seriösa ungdomar att göra nånting GRATIS, det är förmodligen nästan omöjligt i en stad som Härnösand, alla är antingen rika ungdomar (som skiter i katthemmet) eller fattiga ungdomar som jobbar på Intervjubolaget/Resultat/McDonalds för att tjäna pengar (de har därav ingen tid för idéellt arbete).
Sen är problemet också att just ungdomar inte kan ta sig till Utansjö hursomhelst, ungdomar har inte råd med bil (förutom de rika som skiter i katthemmet), och kan därför inte ta sig ut dit..
Jag är 19, och min goda vilja räcker inte långt när dom ligger en BRA bit utanför Härnösand, och jag inte akn ta mig dit utan skjuts…

Ventauriel: Hmmm… Det handlar ju inte bara om att pumpa in bidrag, utan även hur man förvaltar de pengar man faktiskt har och får in via donationer och liknande.
Varför tror du att de skulle varit tvungna att flytta till Utansjö? Lokaler finns i ju i stan. Hyran är inte precis billig, 90 000 per år. Det är Jan Landin Fastigheter som äger lokalen nu.
Att ungdomen i Härnösand skulle vara mer likgiltiga än på andra platser i landet tror jag inte alls på. Inte heller att de skulle ha mer ont om tid eller vara så bortskämda att de skiter i allt pga för mycket pengar. Och ideellt arbete kan ju innebära att man går dit och klappar katterna en stund, bara en sån enkel sak skulle vara en välgärning.
Däremot har du helt rätt i att det ligger avsides och svårt att ta sig dit. Inte smart lägga ett katthem där, läget är superviktigt om man ska få kattköpare. Men om man inte vill folk ska hitta dit är det ju perfekt.
Alexej: Är inte myndighetspersoner skyldiga att besvara post inom en viss tid? Du kan alltid kolla om det blivit diariefört.
Visst är det bra det blev lite omrört. Djungeltrummorna går och kattspekulanter är nog inte lika okritiska efter vad som stod i tidningen. Men jag tror det krävs en rejäl omorganisation för att det ska bli bra.

Ska kanske förklara lite bättre varför 90 000 i hyra per år är så dyrt, närmast ocker tycker jag. I Utansjö är husen jättebilliga, man får ett hyfsat hus för 200 000 eftersom ingen vill bo där. Det räcker väl knappt till ståplats i en garderob i Stockholms innerstad, men här är det annat.
Det är ju förståss driftskostnader, räntor mm också, men ändå väldigt dyrt för att ligga ute i busken.