Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 624 ggr
Mettan
0

Katter och hundar är INTE husdjur!

Mettan
0

I en dom i Marknadsdomstolen om oskäliga avtalsvillkor (MD 1979:9) fastslår domstolen att det gamla uttrycket "hemdjur" motsvarar uttrycket "husdjur"

Jag fick inte in det jag kopierade här i inlägget, så därför har jag bifogat just resonemanget kring det avtalsvillkoret som en pdf-fil.

Man fastslår att HUSDJUR är nötkreatur, svin och får, INTE hund och katt, som är SÄLLSKAPSDJUR.

Som ni kanske minns blev Christian uppsagd från sin lägenhet på grund av att han tog hand om katten Snurre.

Enligt detta resonemang har han ju inte något husdjur och kan därför inte anses ha bruti mot de särskilda villkoren i hyresavtalet. Katten Snurre är ju ett SÄLLSKAPSDJUR.

Självklart ska detta med i överklagandet, och jag lovar att det ska bli roligt att se socialens reaktion på detta. Skrattande

Alexej
0

Vad bra att han inte tog ett får eller en ko med sig hem:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mettan
0

SkrattandeJust det! Gissa om jag skrattade när jag läste det! Visst är det att hårddra saker och ting, men det har ju DE gjort, så nu är det vår tur. Glad

Christian har fått förlängning på kontraktet med EN månad i taget, MEN samtidigt har de skickat meddelande till Kronofogden om avhysning, men det ska naturligtvis bestridas och där borde man också kunna använda detta avsnittet. Även i lagstiftningen används ju "hemdjur",när man säger att en hund inte får skada "hemdjur" och då menas tydligen kossor, får, scin och höns och liknande.

Känns som en starkare ställning nu och jag har massor med ammunition, så de ska nog få lära sig vad de har gett sig in på. Med hjälp av Anette C, hennes assistent Annica och övriga av Anettes kolleger, ska vi nog se till att "sätta dem på pottan".

Hawknestgrove
0

Grattis! Mettan, hur går det med lilla Semlan och lille lILLEMAN? jag försöker putta upp för dem så gott jag kan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Men det är fruktansvärd att sätta en människa som redan har det svårt så under press. Jätteskönt att du hjälpa honom!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mettan
0

Hej!

Ja, som vanligt är de väldigt "fyrkantiga" och bryter för fullt mot § 1 i SOL om respekt för människan.

Nu ska jag bara få ihop det hela, men ikväll måste jag komma i säng i vettig tid. Vi hade kalabalik här igår kväll. En av mina grannar påstod vara sjuk, han har diabetes. Så räddningtjänsten bröt upp dörren med hjälp av fastighetsskötaren. Vi har inga huvudnycklar här. Så var han inte hemma. Hund och 2 katter, så jag tog ner hunden till mej, men fick gå upp med honom sedan när låset hade bytts, för det fungerade inte riktigt bra här med mina kissar.

Husse kom hem vid 3-tiden inatt och kunde inte komma in, men såg lappen på dörren, så han kom. Han hade bara varit hos en kompis. Det var hans f d fru, som blev orolig och fick panik, ringde 112, så de om hit i en farlig fart.

Jag har inte sovit ett dugg inatt, så jag har inte orkat fundera på någonting idag, varken katt, hundar eller överklaganden. Hoppas få sova LITE inatt i alla fall, så att jag kan fungera hjälpligt i morgon.