Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 889 ggr
Naquita
0

Jag måste flytta.....

Iaf känns det som det. jag blir TOKIIIIG i alla idiotiska grannar som släpper ut sina katter vind för våg. kan räkna upp 25-30 stycken som HAR ägare som springer här. senast i raden är en liten liten kattunge jag mötte ute igår förmiddags. så söt, kanske var en 4 månader. svartvit , sådär härligt komönstrad ni vet. den satt i en rabatt och när den fick syn p mig rusade den mot mig, jag satte mig på huk , hon spann o hoppade upp i knät o lade sig. ville inte hoppa ner men jag hade ju bråttomn:((( VARFÖR VARFÖR släpper folk ut sina småttisar såhär?? denna kisse ville inte vara ute. hon satt bara där i rabatten och så fort en människa gick förbi rusade hon till dom.

ja, några andra grannar har jag ju berättat om sedan innan. Finns några till. Deas katt blev påkörd, hamnade på Växjö. Dagen efter hon kommit hem släppte de ut henne haltandes!!!!!

jag lovar, blir jag inte ovän med hela grannskapet snart så har jag ett jädrans bra tålamod!

Jag klarar inte av att se grananrna behandla sina katter såhär. utekatter är en sak, men när katterna lider av det. d….flytta till landet, någon?

siberlina
0

jag förstår  hur  du  känner .man undrar  varför  folk skaffar katt.

MariannE11
0

det är ju skrämmande hur folk beter sej mot sina katter….undrar hur många kattägare som egentligen inte borde ha katt?… fy….. förstår att det känns jobbigt för dej som ser allt det här…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jenna-Gun
0

Det är många det.

Antar att hälften inte

borde ha katteller andra djur öht.

Jenna:(

Alexej
0

Men du har väl bra kontakter till fastighetsskötaren eller förvaltning?

Kan du inte med deras stöd skriva ihop ett papper över djurhållning? Fastighetsägare borde också vara intresserad av att minska på alla dessa katter hos er och då måste man börja med alla kattägare.

Kan du inte ringer upp de och bestämma en tid för att prata igenom problemet? Kanske tillsammans med Melinda?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

#4 Mycket bra förslag Alexej! Tänkte på det jag med! Det vore väl rätt väg att gå, för ensam mot en massa vresiga grannar "som kan bäst själv" kan inte Naquita göra sådär enormt mycket mer än att bli ovän med dom..

Lena
0

Usch vad jobbigt för sig att ha så mycket ansvarslösa kattägare som grannar. Det blir alltid både jobbigare och mer svårhanterbart när man har det i sin omdelbara närhet på det där sättet.

Det bästa man kan göra i en sådan situation (om man orkar bo kvar) är nog att kämpa på och visa på hur god katthållning ser ut. Diskutera med omgivningen och som Alexej skriver försöka få stöd av fastighetsägaren. Jag har sett många exempel genom åren att folk tar till sig mer än vad man kan tro. Fast det kan ta lång tid innan kronan ramlar ned.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sugar
0

Problemet är svårt. Det verkar vara mycket katter i just Ronnebyområdet som har det svårt. Kattägare tar inte ansvar för sina djur. Katten lever ett farligt liv. Det är inte lätt att vara katt i dag. Jag upplever att just kattens liv är minst värt. Det har varit mer kattungar än någonsin i dagstidningen. Eländet tar aldrig slut. Det är för lätt att skaffa katt.

Det är svårt att tala grannar tillrätta utan att man blir ovänner. Alla har inte samma inställning vad gäller katter. Jag funderar mycket på hur man ska få upp kattens dåliga status. Det räcker inte att plocka upp och rädda katter. Det måste till något annat. Det räcker inte med id-märkning och registrering i nuläget. Jag tycker att det ska vara förbjudet att ha okastrerade katter ute i tättbebyggt samhälle. Så länge det springer okastrerade katter ute vind för våg så tar aldrig eländet slut med alla dessa kattungar. Nya kattungar hela tiden, som gör att de katter som redan är ute och hemlösa är de som har det sämst.

När jag var barn sparade man inte alla kattungar i en kull.Hon katten fick behålla en eller två ungar. Men nu ska alla kattungar räddas. Till vilket pris? Till vilket liv? Vad finns för garanti att de får leva ett långt och lyckligt liv och bli älskade? Hur vet man att de sparade kattungarna inte åker ut till ett liv på gatan?  Jag tycker att de katter som redan finns ska prioriteras. Jag har varit uppfödare av raskatter i många år. När jag insåg hur illa det var ställt med alla hemlösa katter ville jag inte bidra med att öka kattbeståndet. Jag valde att ta hand om hemlösa katter.

För att återgå till grannarna. Jag har själv problem med oansvariga grannar. Jag har försökt att tala en granne tillrätta,Som bor ca 4 km härifrån. Jag har deras vuxna utkastade katter här. För de har skaffat nya kattungar. När jag påpekade att deras katter var här fick jag till svar att de flyttar (katterna ). Nu springer deras 5 månader gamla kattungar här. Jag vet inte om de hittar hem? Jag har talat om hur mycket hemlösa katter det finns och att de ska kastrera sina katter så att de stannar hemma. Eftersom grannen inte vill ha de vuxna hanarna så har jag tagit hand om dom. Katterna är underbart sällskapliga. Jaha, så springer det 3 långhåriga här , och i går fick jag reda på var de kommer ifrån. Jag har redan haft långa samtal med dessa vad gäller skötsel och tillsyn av andra djur.

Mitt råd är ta det försiktigt med grannarna. Man kanske måste sätta upp informationsblad i trappuppgångar. Det är frustrerande. När man ser hur katterna har det som är ute. Jag har aldrig haft någon katt som har fått gå och komma som den vill. Då skulle jag inte kunna sova om natten.

Sugar

anebit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna affisch sitter uppe på flera ställen i fastigheter i Eskilstuna och Torshälla…………………….

Man får ju verkligen hoppas att mattar och hussar tar till sig informationen….

Jag har kvar den stor så att ni kan klicka upp den och läsa…..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=af4f6117-d57b-4f45-9138-0549f0c35619&Filename=Bild 001.jpg)

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

#8 Vilket bra initiativ med en sådan lapp!

#7 En lag om att alla utegående katter ska vara kastrerade är vad man skulle önska sig. Men man får hoppas på att det i alla fall blir lag om obligatorisk ID-märkning och registrering för då kan man driva ansvarsfrågan på ett helt annat sätt.

Grannar är ett svårt kapitel, den saken är klar. Jag tror dock (eller vet av egna erfarenheter) att man kan föra en dikussion som så småningom leder vidare, fast det gäller att inte gå på för hårt för då stänger de öronen helt. Problemet är bara att man själv nästan går under på kuppen innan det hinner bli någon synbar förändring.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Den affischen är riktig bra. Det har varit mycket tjafs och diskussion om att fastighetsägare hota med uppsägning när det finns okopplade utekatter. Men det går ju inte på ett annat sätt. Oönskade katter blir ändå utkastade, men finns den regel i hyreskontrakten kanske många avstår från att skaffa katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sugar
0

#10 #8

Instämmer, bra.

I en stad i Småland i början på 90-talet Blev det sanering av katter Det sattes upp anslag i alla trappuppgångar. Det blev förbud att ha lösspringande katter. Lösspringande katter plockades upp och gasades ihjäl. Många kattägare var förtvivlade. Familjekatter, katter med halsband blev avlivade, trots löfte om att det inte skulle ske.

Jag har släktingar i den staden. Man ser bara undantagsvis någon katt där. Det är fortfarande förbjudet i hyreshus att ha lösspringande katter där.

Där är inte de problemen. Jag har hört mig för via förmedlare av katter. Det har inte varit några samtal om katter som behöver tas om hand.

Jag föreslår att man tar kontakt med sin kommun och frågar vad det finns för regler. Ibland finns det information på deras hemsida. Olika kommuner kan ha olika regler.

Sugar

Engla
0

Sannslöst att det kan och få vara så. Varför släppa ut så unga katter? Man kan ju undra om alla katterna är kastrerade…Förvånad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis