Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1681 ggr
johnnys girl
0

Riktigt upprörd...

I torsdags fick Katthemmet in en katt som lämnats in för avlivning. Kissen är ca ett år gammal och något överviktig. Skälet till att den skulle avlivas var att ägaren tycket att var för jobbigt att banta katten.

Jag blir så förb……. (förlåt, vet att man inte ska svära) Men av alla dumma skäl till att avliva en ung frisk katt så tar ändå detta priset.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

JosephineF
0

Förvånad

Onikan
0

Vad många dumma människor det finns!! Skrikandes
Det finns inte ord… tur att han fick komma till katthemmet istället!

Påminner om en annan dumhet som min kompis som är veterinär råkade ut för i somras på kliniken. Det kom in ett par med en katt som de trodde skulle ha ungar. En raskatt. Hon gick ute okastrerad men att hon kunde bli dräktig hade nog inte slagit dem. De hade ringt kvällen innan då hon troligen börjat föda, för i rumpan hängde det en kattunge halvvägs ute som paret inte ens hade sett!! Förvånad
Paret frågade min kompis hur stor hon trodde att chansen var för att deras katt hade parat sig med en RASKATT, för om det var "bondkatt" ville de verkligen inte ha ungarna. De frågade också "hon har väl inte ont?" Katten är mitt uppe i en förlossning, hon har jätteont! kunde min kompis inte låta bli att häva ur sig.

Kattungen i rumpan var förstås död, men i magen fanns 2 kattungar en på väg ut. Veterinärerna fick göra kejsarsnitt och plocka ut ungarna. De försökte övertala paret att behålla alla ungarna men de ville bara ha ungar som såg ut som mamman (som en raaaaskatt) så det slutade med att de två starkaste som legat i magen fick veterinärerna avliva och den svagare ungen som låg på väg ut från livmodern behöll de, som kanske inte ens skulle överleva…. :( Den var ju lik mamma!

Vad är det för fel på folk?!

JosephineF
0

Skrikandes

MelindaS
0

Jag finner inte ord för dessa två fallen. Jobbigt att behöva banta katten???? Men… herregud. Katten bär inte ansvar för hull och form den är i utan ägaren själv. I sådana här fall är det nog ägaren som behöver avlivas inte katten.

Jag mår illa av det senare fallet. Jag har velat bli veterinär men jag vet inte hur jag skulle klara av sådana fall när en ägare har låtit detta ske och sedan anser och ser på saker på det sättet som de gör i detta fall. Är så fruktansvärt att jag inte finner ord.

Kramar

essut
0

Undrar hurdana folk är funtade idag? Man blir så arg.

Alexej
0

Fattar inte varför raskattsmamman och ungen blev lämnad tillbaka.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

En fundering.. Veterinären är väl inte enligt lag tvingad att avliva kattungarna, eller hur fungerar det, ni som vet? En vet har väl rätt att vägra avlivning på ett friskt djur? Eller är det också en myt?

Simson
0

Men herre gud vilka människor det finns!!! Sådana här gånger är det bra att inte vara veterinären ifråga. Fattar inte hur de klarar av att behärska sig.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Highlandertess
0

När man hör om sådant här då är man tacksam att man inte är veterinär. Vilka hemskheter de får uppleva. Hoppas verkligen att det finns fall och ägare som väger upp för allt det hemska och att det goda ändå är i överflöd!

vanessa
0

Jisses, ibland undrar man hur folk är funtade. Finner inga ord. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Onikan
0

Jag tror inte att veterinärerna får neka en kattägare sin katt, nu var det ju en komplicerad förlossning och inte säkert att någon kattunge skulle överleva, men hur kan man bara välja bort 2 och spara 1?! Vilka människor…

Nej det är nog inte så lätt att vara veterinär alla gånger, men tänk vad många ggr de får rädda livet på en katt vars ägare storgråter i väntrummet, eller dylikt. De flesta veterinärer får nog ont i hjärtat när de är maktlösa, iaf på det djursjukhuset min kompis jobbat brukar alla försöka hjälpas åt att hitta hem om de får in hemlösa katter tex och i somras tog min kompis hem en liten kattunge på 7 veckor vars mamma blivit överkörd och syskonen dött, ingen annan kunde ta honom och hon kunde inte låta honom avlivas.

Det goda kommer nog aldrig utplåna det onda, men det kommer alltid kämpa för att minska det!

emjon
0

När ja läser denna tråd blir jag helt stum över vilka korkade och framförallt grymma människor det finns. Hur kan man för det första vilja avliva en katt pga övervikt och i andra fallet välja bort några katttungar? Fruktansvärt känslokallt och urusla kattägare.

Jag skulle nog inte klara av att jobba som veterinär utan risken för ett överfullt hem. Fanns ingen annan råd så skulle jag hellre ta hem dem än att avliva.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Liinda]
0

Jag förstår inte hur endel människor tänker, det är otäckt hur dom resonerar! :S

För mig var det tvärtom förut när vi behövde kejsarsnitt på våran förra katt hon var norskskogkatt men då var dom inte så populära som nu och veterinären tjatade på oss säkert en kvart om att avliva våran katt för att hon var en vanlig katt som inte var värd något sa han. Har aldrig varit så ledsen som då men vi tjata och tjata tillslut gick han med på att göra operationen.

marieborg
0

Ja, vad upprörd man blir!!

Idag fick jag äran att träffa den underbart söte och snälla katten i karantän . Satt med honom länge och gosade och han tyckte det var jättemysigt, han sträckte på sig och la sedan huvudet på sne och ville ha mer gos och det fick han. Han är lite stressad över att vara i karantän, jag tror inte han gillar andra katter, så hans aptit är inte den bästa men annars mår han bra…räddad från avlivning.

Vad jag förstod så hade ägaren haft honom sedan han var kattunge så det hans/hennes fel att den blivit överviktig!!!!!

Är det ngn som vet hur det verkligen är ang om veterinärer har rätt att stoppa avlivning på friska katter utan godkännade från ägaren? Vore bra att veta fakta…

Wiizy
0

jaha, det var ju klokt *inte*   Suck :O

johnnys girl
0

Jag vet åtminstone en veterinär som vägrar att avliva friska djur. Hon har egen praktik och då kan man ju välja sina kunder.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

JosephineF
0

Aha! Det kanske är privatpraktiserande som har ett val?

Marja
0

Katten är förvisso inte ett år utan född ca 2004 och hon som lämnade in katten hade inte haft honom sen han var en kattunge utan han var en hittekatt, ca 1 år när fd ägaren tog hand om honom, men ändå.

Att lämna in en katt för avlivning för att man inte orkar försöka banta katten, det är inte acceptabelt.

Vi får vara glada att veterinärerna inte avlivar katter utan att först kolla med katthemmen om det inte finns möjlighet för omplacering istället.

Veterinärer har inte laglig rätt att stoppa avlivning, däremot kan en veterinär vägra att avliva ett friskt djur. Åtminstone när det gäller privatpraktiserande veterinärer så är det är helt och hållet upp till veterinären vad hon/han har för policy.

Lena
0

Fruktansvärt när sådana här saker sker. Då värderar kattägarna inte sina katter särskilt högt. När jag hör dylika historier vill jag flytta tillbaka till Nederländerna där det är förbjudet att avliva friska djur.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

maggan47
0

min veterinärklinik i Väsby, avlivar inte friska djur, utan försöker omplacera själv, fråga Marianne, flera av hennes kommer därifrån, har själv hört samtal inför en semesterresa, då veterinär vägrade, men tog hand om katten själv, en frisk ungkatt, som olägligt nog, ville ha både mat och låda bytt, fast ägaren skulle ut och resa, tror någon man blir förbannadGråterMaggan47

Highlandertess
0

#20 - Värderade den personen en resa mer än sin katt? Huh! Sådana människor ska inte ha djur. Lyckas man inte fixa djurvakt så får man bli hemma.

Sidentass
0

men vad i hela fridens namn är det för folk som går på vår jord..man tappar hakan för mindre..och blir lindrigt sagt upprörd!! Måtte den människan aldrig skaffa djur igen!

anebit
0

CENSUR!  CENSUR!  Grrrrr, Morrrr Skrikandes

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

RoseM
0

men….arrgh *trött*