Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 388 ggr
NisseHult
0

Trodde jag läste fel

Jag satte å läste på Djurskyddsmyndighetens hemsida. Blev helt förstörd. Där det står att man får ha en katt per kvadrat meter, dock endast 15-20 växande djur? Och att tak höjden måste vara minst 2.10. Det betyder alltså att dom har mer yta uppåt att leva på än den dom står på.

Låter inte detta konstigt?

Miija
0

TS.   Det är nog som med hästhållning. Inte att de behöver höjden för egen person utan det är uträknat luftmängd för att de inte ska ha ont av ammoniaklukt/ångor m.m.

vanessa
0

Det har att göra med att katter även lever på höjden. Och en vanlig takhöjd är 2.10. Så det är väldigt bra regel tycker jag.

Förstår inte hur du lyckades ta dig in på djurskyddsmyndigheternas sida, då den är nedlagd. Har sökt saker där själv men möter att allt hänvisas till jordbruksverket. Min dator är kanske inte vän med mig :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mettan
0

Men som privatperson får man ju ha högst 9 katter utan tillstånd. Mammakatt med ungar räknas ju som EN katt. Detta måste väl gälla för uppfödare och djurhem?

NisseHult
0

ja självklart ska de ha höjden. Och det kan ju vara för djur uppfödare eller djurhem. men det står att minsta plats för en katt är 5 kvadrat. sen utöka en katt per kvadrat.

Jag hittade sidan vi Västerås kommuns hemsida.

vanessa
0

Även djurhemmen har den regeln för katter, och det tycker jag är superbra. Vi och många fler hem har det så, och först då kan katter leva som de behöver. För katt i liten bur en längre tid är inte bra för muskulatur med mera. Sedan om de är skygga så fungerar det inte alls. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Denna kommentar har tagits bort.
miranda1
0

#2 Här hittar du djurskyddsmyndighetens gamla hemsida Vanessa:

http://dsmweb.sjv.se/