Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 718 ggr
Ankie
0

Djurskyddet och samarbetet instanserna emellan

Jag har nu skrivit en insändare i vår lokaltidning Ljusnan, jag blir så upprörd för jag har hört så mycket nu att djurskyddet här i Bollnäs blir påhoppat. Vad som har hänt tänker jag inte ingående gå in på. Jag hör att det inget händer när folk anmäler och när något har hänt det är oftast då något händer. Det är ju inte djurskyddets fel de får ju inget göra Jag vill att ni läser detta och vill gärna höra era synpunkter.

Djurskyddet behövs i tider som dessa

Djurskyddet är en organisation som är helt ideel. De som jobbar där har inget betalt utan är där av en enda orsak och det är att de vill vara djurets talare när de far illa. Många tycker fortfarande att djur är en slit och släng vara som man bara släpper in när det passar
oss som människa om de överhuvudtaget får komma in i värmen alls. Någon slänger åt de lite mat när det passar, en del har katterna som råttfångare, då får de oftast bo ute, få mat ute
och ett liv nästan utan kärlek. En del har någon helt sonika bara lämnat efter sommarens glada dagar, de har då helt plötsligt fått en större katt att ta hand om än den lilla som var så lämplig.
Varför ägaren inte tar ett större ansvar kan jag med viss mån förstå, det händer ju ingetnär någon vänlig människa försöker hjälpa detta djur att få ett värdigare liv. Det är väl det samma som att tala om att du får göra som du vill med djuret det händer inget förrns djuret är nästan döende. Finns det ingen som talar om för ägaren att du ska inte göra så där för det kan få rättliga efterspel så fortsätter
han stilla i sin takt tills det kanske inte finns något mer att göra för det stackars oskydliga djuret. För oskyldig är
vad de är, hur mycket misshandel eller vanvård ett djur råkar ut för så är de alltid ägaren trogen. Nja, det är ju här folk ringer till djurskyddet för att tala om att ett djur far illa vad gör vi, undrar de. Ja, djurskyddet får ju inte göra något utan säger åt de att ringa till djurskyddsinspektören eller polisen.Vad gör de då i sin tur? Jag tror inte polisen har tid att prioritera dessa anmälningar om djur, djurskyddsinpektören har nog förmodligen så mycket att göra att det inte hinns med. De ringer då igen till djurskyddet och blir arg på de för att ingenting görs. Visst är det märkligt, djurskyddet är till för djuren men har inte någon laglig rätt att ingripa. Ska de som ringer och ser vanvården tvingas se på när djuret far illa och djurskyddet ska med sin vetskap om detta inte kunna göra något för att de får inte. Det måste kännas hopplöst. Jag tycker det är bedrövligt, ge djurskyddet all rätt i världen att rädda det stackars djuret. Det är ju det de är till för. När polisen inte har tid och djurskyddsinpektören är överhopad av arbete, vem ska då hjälpa? Hur ni går till väga när ni får in en anmälan om ett vanvårdat djur eller en katt som setts hemlös? Vad gör ni då när någon ringer privat eller om djurskyddet ringer till er? Hur går samarbetet till mellan, djurskydd, polis och djurskyddinspektören? Finns det något samarbete? Jag och många med mig skulle väldigt gärna att ni ger oss ett svar på detta? Djurskyddet är till för djuren, jag är medlem där och vet att ni är behövd. Hur skulle ett Bollnäs utan djurskydd se ut? Ja, det vet ni nog svaret på då skulle det inte finnas någon som helst hjälp eller något som helst hopp för alla dessa hemlösa katter som fryser ihjäl på vintern eller hundar som blir slagen. Katter finns det gott om och vanvård av djur kommer inte på något vis att minska. I det stora hela så är det djuren som kommer i kläm om samarbetet inte fungerar mellan de olika instanserna. Varför ska det vara så besvärligt och krångligt och ta sådan tid? Jag vill ha svar!!
Ankie

Alexej
0

Jag ser det lite annorlunda.

Hur ska vanliga människor veta skillnaden mellan djurskydd och djurskyddsinspektören? Jag tycker att felet ligger på Djurskyddet Sverige med sits i Stockholm som gärna vill att anslutna djurhem har namnet Djurskyddet xxxx. Då uppstår såna problem som du pratar om. Människor ringer till Djurskyddet på orten och tror att de kan ingripa vid misstänkt vanskötsel eller misshandel utan att veta att de ringa till ett vanligt djurhem utan minsta möjligheter att agera. Därför tycker jag att namnet är fel och vilseledande.

Sedan är många djurhem inte bara anslutna till djurskyddet. Där jag jobbade är djurhemmet ansluten till Djurens Vänner, djurhemsförening och Djurskyddet!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

Djurskyddet är väl mest en organisation till för att informera om djurskydd, inte för att ingripa i olika ärenden? Deras målsättning är att påverka lagstiftning, informera, bla genom REDE och olika kampanjer. Jag tycker också att namnet Djurskyddet är lite missvisande, man får lätt tron att dom är fysiskt aktiva eller hur jag ska uttrycka mig..

Hawknestgrove
0

Håller mewd de övriga här. Man kan tro att det är en statlig mynbdihet, om man inte är kunnig i frågorna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankie
0

Men vad tycker ni som har läst insändaren, var den bra eller fattade man inget av den?

Hawknestgrove
0

Den är bra, men aningen för lång, för gemene man. Så var berddd att tidningen kanske kortar ner den.

Ankie
0

Jaha, gör de så men då får vi hoppas att de tar med det väsentliga. Allting tycker jag då…Ska blir roligt att läsa när den kommer med.

Hawknestgrove
0

Absolut! Sen ar det väl Vanessa, tror jag, som är duktig på journalistik, som sa de bevingade orden… " Kill your Darlings"…..Svårt, men för att nå ut till de som verkligen behöver veta, så får man ibland göra det!