Två kattungar bor under min veranda.
Det bor två kattungar (cirka tre månader gissar jag???) under min veranda. Jag har själv två katter, den ena är nog pappa till de här ungarna. Den andra är en kastrerad hona (och farmor till kattungarna). Jag har inte sett någon annan katt (mamman till ungarna) och jag har inte sett ungarna tidigare heller. Jag tror att de har flyttat hit nyligen. Förutom mina egna katter har jag två hundar och en dotter på snart två år och väntar ett syskon till henne i februari. Jag har begränsat med plats & tid, med andra ord, även om mitt hjärta är stort.
Jag vet inte vad jag ska göra nu. Ska jag mata dem? Jag har gett dem människobebisvälling, vatten, kyckling och torrfoder. Ska jag försöka få dem vana vid mig, bli tama? Ska jag försöka fånga in dem och lämna dem till ett katthem? Ska jag ringa polisen? Ska jag lägga ut en annons här?
För jag kan ju inte bara strunta i dem - det finns inte!
Bifogar en bild på den ena. Den andra är mörkgrårandig med vita tassar & nos.
Dessutom undrar jag varför kattungarna är med kattpappan… Någon som har någon teori om det?
Tacksam för råd, hjälp & svar!
~ Jennie
Ja, de måste in. Så unga katter klarar knappast av vintern som kommer nu. Synd att du inte skrev på din sidan, var du bor. Inte alla katthem är lämpliga, avliva istället. likadant med polisen. Men du måste kastrera din hankatt, för det är kattägarens ansvar att minska antalet hemlösa katter och då är hanar med. Hankastrering kostar inte mycket och du får en lugnare katt som inte strilar mer och framförallt inte bidrar till ännu mer ungar.
Skriv gärna var du bor!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Puttar upp för dem som kan mera
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag bor i Stockholms län.
Jag skrev inte inlägget för att få skit för att min hankatt inte är kastrerad utan för att få hjälp om vad jag kan göra nu när situationen är som den är.

http://www.djurhjalpen.nu/frameset.htm
Ta kontakt med någon av de här katthemmen. Tyvär så har många överfullt nu när många katter måste in inför vintern:( Men testa och hoppas att det ordnar sig!
Prova även http://www.stadskatten.org/

Tack Tezza & Marieborg för länktipsen!
Tråkigt att du ser det det som skit när jag skrev om att hankatter borde vara kastrerade. Tycker det är en självklarhet. Och att tipsa om kastreringen är också ett sätt att hjälpa framförallt för att det inte bli fler kattungar i framtiden.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Du har rätt i det, Alexej. Jag kan till och med hålla med dig. Men när någon vänder sig med ett problem som den vill få hjälp med så blir det inte bättre av att andra säger vad de anser att man har gjort för fel, eller borde gjort.
Du vet heller inte varför min katt inte är kastrerad. Jag kanske har en anledning till varför det är så. Det vet ju inte du.
Nej, men då kunde jag inte skriva så mycket mer för jag visste inte var du bor. Adressen till ett katthem i Malmö hade inte hjälpt dig.
Jag tycker det är jättebra av dig att du ta hand om kattungarna nu och hoppas du får in de på ett bra katthem. Men ring inte till Djurens Vänner i Stockholm. De har ett eget avlivningslokal för de anser att den bästa hjälpen är en avlivat katt.

Och de kallar sig Djurens vänner???
Det var ett bra tips, tack.
Just nu lutar det åt att jag ska försöka få in dem och tama till dem och integrera dem i vår familj. Om det inte funkar så ska jag försöka hitta bra familjer åt dem.
Jag vet bara inte hur jag ska få in dem - om jag ska prata med dem utomhus några dagar och låta dem vänja sig med mig eller om jag ska tvinga in dem eller vad jag ska göra. Är de för tokiga & elaka så kommer det inte funka alls eftersom min dotter är van vid snälla katter som inte rivs & bits.

Åhhh..vilken fin kisse!!! Ser att du fått tips om länkar till katthem..snart kommer vintern..och det blir så kallt om stackars missarna..om alla katthem skulle vara överulla nu i dagsläget vore det ju bra om någon i din närhet kunde hålla dom innei något rum tills plats kan hittas antingen i ett jourhem/permanent hem eller katthem..
Slår mej också tanken här i skrivande stund, att man skulle kunna ordaa med något varmt krypin till dom där dom är nu..i väntan på infångningen..varma filtar..frigolit är väl värmegivande också om jag inte helt är ute o cyklar..
Sen brukar jag alltid rekommendera att man kastrerar katterna..finns ju så många stackars hemlösingar redan..

Vad bra att du ska ta in dom till dig. Försök att få låna en kattfälla finns ho Katthemmen att få låna ibland..
Sen är det väl dax att kastrera din hankatt tror jag. Så det inte blir mer kattungar under vintern hos er..
jag vet inte varför du inte har kastrerad din hankatt. men efter det här hoppas jag att du gör det, så det inte blir fler kattungar. som inte får något hem kanske. kram solweig
Ca. 3 månader. Borde gå lätt att få de tama. Kattungar är rädda men nyfikna. Kanske får in de med mat-tonfisk luktar gott och frestande. Antigen genom en öppen dörr eller i en bur med hjälp av en snöre. Jag fångade in en katt genom att binda fast ett långt snöre som var fäst i dörren och satt tyst inne och väntade tills katten vågade sig in. Sedan är det alltid bra att ha de i en provisorisk karantän-typ badrum. På ett katthem sitter de 2 veckor i karantänen efter vaccineringen för att vara säkert på att de inte har någon sjukdom. Då kan man passa på att avmaska de och evt. behandla mot öronskabb. Katten på bilden är jättesöt, då blir det lättare att hitta ett bra hem sedan.
Du får acceptera uppmaningen med kastreringen. Det är inget påhopp men om fler skulle kastrera sina katter skulle vi inte behöva sajten hittekatten. Det finns långt över 100 000 hemlösa katter där ute som försöker överleva.

Tack för tips & råd :)
Inte tack för påhoppningar om kastreringen av min hankatt. Hade jag vetat att det var så många moralfolk här hade jag vänt mig till ett annat forum för hjälp, eller skrivit på ett sätt så att det inte framgick att det är min katt som är pappa.
Hur många tror ni egentligen det är som söker hem till "kattungar de hittat" fast de egentligen äger mamman eller pappan eller båda två???
Bara för att man är ärlig behöver man inte få massa pekpinnar riktade mot sig!
Det skrev jag efteråt i min inlägg: Du får acceptera uppmaningen med kastreringen. Det är inget påhopp, men om fler skulle kastrera sina katter skulle vi inte behöva sajten hittekatten. Det finns långt över 100 000 hemlösa katter där ute som försöker överleva. Just vi som jobbar på ett katthem vet hur många som "hittar" sina egna katter och hur plötsligt en del kan bli allergiska. Men det hjälper inte situationen eller katten. Det gör det bara enklare för vissa kattägare. Vi kan inte göra så mycket åt det utom att uppmana till kastreringen. Vi får väldigt många hjälprop om övergivna katter och kan inte hjälpa alla. Det finns för många. Det är inte bara du som har en okastrerad hane. Annars skulle det inte finnas så många hemlösa. Men vi kan åtminstone säga till.

Ja, men det räcker väl ändå med en gång (från dig). Sen behöver ju inte andra hoppa in i tråden och bara skriva det och inget annat! Det hjälper ju ingenting! Dessutom har jag ju tänkt ta hand om kattungarna själv eller hitta hem åt dem!
Bra! Då får du fundera hur du bäst får in de och att du förbereda tex badrummet med låda osv.
Du har ju katter själv, så du är ingen nybörjare. Då har du säkert viktiga saker hemma. Banminth är en bra avmaskningsmedel för kattungar. Blir kul att höra hur det går!
Jieo, det är tyvärr så, att vi här inne ser för mycket sk*t, helt enkelt. Vi är rätt hårda i tonen och har den devisen, att alla katter som inte skall vara i avel, skall kastreras. Huskattavel är ett av de fulaste ord som finns här inne. Men jag hoppas, du har fått de råd du behöver, för att få in dem. Du skriver, att det inte är din hankatt som är pappa. Utgår ifrån, att det då är en raskatt som skall användas i avel. Så ha överseende med oss, för vi får som sagt se den abslouta baksidan av allt. Vill på sätt och vis påsta, att detta är Fokus allra sorgligase sajt. Men hänger du här inne, så ser du, att vi i det närmaste kan förflytta berg! Så ta inte illa vid dig! Tonen här inne är rå men hjärtlig, i ordets rätta bemärkelse! Du blir snart van!

Finns det ingen som har nån teori om varför kattungarna är med pappan? Har det hänt mamman nått? Lämnar de mamman vid en viss ålder?
Jag är ingen proffs på kattungar men kanske hon blev dräktig igen-då vill de inte ha kontakt till sina kattungar mer eller kanske påkörd eller liknande. Men som jag vet lämnar de inte sin mamma självmant.
tänkte lite på det här med din dotter och kattungarna. jag har haft sju hittekattungar här i omgångar under hösten och iofs har jag inga barn, men jag tror nog inte att du behöver oroa dig så mycket för det. kattungarna kommer antagligen att vara ordentligt rädda för människor (särskilt för barn som rör sig lite oberäkneligt (om du förstår hur jag menar)) så har kattungarna bara ställen att gå undan och gömma sig på så tror jag inte att det ska vara någon fara. våra kattungar har hållit sig långt ifrån oss så länge som de är rädda, och när de väl har börjat våga vara framme lite mer så kommer du ha lite koll på vad ni ska passa er för och du kommer ha kunnat börja vänja din dotter vid att man inte kan vara likadan med de katterna som med de andra.
Hur gammal är din dotter?

# 23. 2 år står det i # 0
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jag har nog börjat lära mig att bara se texten om katter, missade resten. Sorry Jieo!

Hon blir två i början av nästa år och en månad efter det ska vi få en lillebror till henne så de här kattungarna skulle inte kunnat komma mycket olägligare.
Hon är dessutom väldigt djurvan eftersom hon har haft katter och hundar omkring sig sedan hon var en dag gammal. Våra vuxna katter älskar henne och har ett enormt tålamod med henne och visar väldigt mycket kärlek till henne (kanske kan leta upp nån bild senare om nån vill se). Jag är rädd för att min dotter inte skulle förstå skillnaden på våra katter och kattungarna och det skulle kunna sluta illa.
Men det är bara att göra det bästa av situationen. Vi har ett stort badrum + bastu och de kanske skulle kunna bo där tills vidare i värsta fall. Om jag bara kan få kattungarna att bli hundvana så är det inga som helst problem att hitta fina familjer till dem. När katten som nu är pappa till kattungarna var unge så fick jag ett enormt gensvar på annonsen just eftersom de var vana vid hundar.
Det största problemet just nu är ju att locka in dem eftersom de är väldigt skygga.
Vad avis jag blir, en bastu skulle jag gärna vilja ha. Och ett badkar.:(
Med din dotter blir det nog inga stora problem, ofta vill de inte ens leka för mycket med kattungar efter första rivmärke och när de märker i vilket tempo kattungar ofta lekar. Så var det med mina barn. Inte ville de ligga stilla i dockvagn.
Sedan är det bara bra med hundar. Jag har själv 8 katter och 2 stora hundar. Det var aldrig några problem. Några katter var lite rädda i början, men nu funkar det hur bra som helst.
Men infångande…En hungrig katt går lättare att fånga och kattungarna är säkert hungriga nu.
Det finns en film hur man kan fånga in katter, kanske du kan fixa ihop nåt liknande:
http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3f007843-ce3e-4c8d-9408-3116e2ad69cb

De är inte så hungriga just nu eftersom de har kalasat på kycklingfilé & välling & leverpastej & mjölk & … osv.
Kattungarna har börjat titta in genom verandadörren (glas ända ner till golvet) och de tasslekte genom glaset med katten som inte är deras pappa idag. Våra hundar viftade på svansen när de såg dem. Hade inte varit så kul/lätt om de ställde sig och raggade och råskällde direkt, vilket de brukar göra på alla främlingar.
De verkar nyfikna men så fort jag rör mig mot fönstrer eller öppnar dörren försvinner de hur snabbt som helst.
Ja, jag får göra något snart för mitt hjärta mår inte bra av att ha två kattungar under verandan nu när det börjar bli kallt (tur att vi har inbyggd golvvärme i husgrunden = de ligger ändå rätt skyddat under verandan i hörnan mot betongen som iallafall är ljummen).
Jieo, jag ser inga påhopp om din okastrerade hankatt i den här tråden. Jag ser bekymrade engagerade kattvänner tipsa dig om att kastrera honom just för att undvika den här situationen. Dessutom tycker jag att du, med din respons visar att du är medveten om problematiken och det är bra! Jag hoppas du gör slag i saken och kastrerar honom!
Angående kattungarna då. Mamman kan ha blivit påkörd/skadad, sjuk.. Hon kan vara dräktig igen, det kan gå enormt fort har vi sett i Naquitas trådar.. Jag vet dessutom om en hona som följde med hanen hem och födde ungarna i hans ägares garage, smart hona! Där var det till att se till att pappan tog sitt ansvar ;)
Hoppas du får deras förtroende och hittar nya fina hem åt dom, det är jättefint att du bryr dig! Lycka till!

Men när det gäller min hane så är det en helt annan sak, en helt annan tråd och jag skulle inte kunna kastrera honom hur som helst, bara.
Jag kommer definitivt hitta bra hem åt dem. Annars stoppar jag ner dem i paket den 24:e december och ger bort dem till oanade släktingar! 
Hoppas inte:) Det är därför katthem inte säljer katter direkt före jul.

Det var faktiskt ett skämt, Alexej! :)
Jag vet, men det finns tyvärr många som vill ha en söt kattunge under julgranen. Det är därför många katthem inter säljer då.
Men en snäll och fredlig fråga bara, varför vill du inte kastrera din hankatt?

Gunilla - i huset vi bor i bodde en familj som lämnade kvar en okastrerad hane. Den här katten är totalt livsfarlig (typ) och har varit på alla mina katter (min äldsta katt Maja gick bort i januari
- hon var liten och fredlig men den här idioten hoppade på henne ändå). Han har varit på min hane & min hona och ibland har det till och med sett ut som om han velat bråka med hundarna men han blir snabbt ivägjagad av dem!
Så nu när min hane inte kastrerats så bråkar han iväg den här idioten till katt. Jag förstår den där katten också, han har ju bott här och anser att vi har snott hans hus.
Jag är faktiskt rädd för att om jag kastrerar min hankatt så kommer han bli sönderslagen av den andra katten eller uppäten av en räv! Det må låta fånigt men det är sant.

Beklagar sorgen efter Maja!! Det är hemskt att mista de gamla!
Klart intressant att veta varför hankatten din ej kastrerats! För mig med tre hanar var det svårt att förstå den biten när jag har varit med om deras könsmognad…min sömnlöshet pga deras "ovettiga" beteende och olåt. Jösses vad de skrek och levde rövare! Man lär sig något nytt var dag här inne.
Den andra hankatten låter som ett ärende för ett katthem om han är "dumpad". Kan ej vara roligt varken för honom eller er som du beskrivit det.
Hoppas du kommer på ett sätt att locka in/fånga "kattungarna"! Lycka till!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Vad synd det låter om stackars katten som blivit kvarlämnad och således går runt och mår dåligt - okastrerad dessutom. Vem tar ansvar för honom och ser till att han blir kastrerad om möjligt?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Nej, nej, nej! det kommer han INTE att göra! Hans revir minskar i radie, det stämmer, men det är ju inten nackdel, snarare tvärtom! Vår granne/hyresgäst här, har två kastrerade hankatter. De är så tuffa, så de tom jagar bort rävarna! Men, de går aldrig långt! Toppen var väl när Carl eller Anton(katterna) Blev störtförb****e och jagade iväg en älg, som fredligt gick och betade här! En kastrerad hane håller sig närmare huset, men är lika benägen att försvara sitt revir för det. det är Arne (vår kastrat) levande bevis på. Han jagade en okastrerad hane på flykten. Tror nog, att alla, som sysslar med TNR projekt vet att en kastrat är lika tuff som en okastrerad, om inte värre. Kraftigare blir han också och får mer kraft att klå sina motståndare. Så du har allt att vinna och inget att förlora! Goda jägare är de också, så du förlorar inga musfångare! Det enda du tappar, är allt som blir nerpinkat! OCh det kan du väl gärna vara förutan! kastrera även honorna, du har samma vinst där!

Varför inte försöka fånga in den andra katten..Han behöver ju oxå ha nånstans att bo.
Den andra katten är inte en idiot det ska du inte komma och säga.
Tycker fortfarande att du ska kastrera din hankatt, det du skriver är ingen anledning att inte göra det. Han kommer att bli pappa flera gånger om och det är ditt ansvar om det blir ett kattkoloni där ni bor.
Ja, det är synd om den andra stackars lille med…..Borde kastreras han med, men ok, du kan inte ta ansvar för den, det förstår jg fullt ut.
Då är det kanske dags att fånga in den andre hanen med en fälla. Men som jag fattar det har du utekatter. Det har jag också. Men jag vill att de varken kan göra kattungar, strila inne eller att de gå för långt bort. Men jag tror inte att en rävskulle han någon chans och slagsmål om rangordningen har de ändå. Då blir de rena kampmaskiner. Ingen chans att gå emellan.
Men det är en annan tråd. Viktigast är att kattungarna kommer in.

Jag sa ju det från början att det är en helt annan tråd det där.
Katten som bråkar med mina katter bor hos en "granne" (nej, vi är inte vänner) men han anser ändå att vår tomt ingår i hans revir eftersom han har bott här.
Jag kallar honom idiot eftersom han har fått alla mina katter att bli helt sönderslagna och kommit hem med klor som suttit fast vid ögonen & såriga & blödande.
Ja, mina katter får vara ute. Även det är en helt annan tråd.
I det här fallet tycker jag man får göra ett val som seriös djurägare. Antingen kastrerar man sin hankatt och släpper ut honom eller så stänger man honom inne så han inte har fysisk möjlighet att begåva er bygd med kanske hundratals kattungar. Det är DÄRFÖR vi försöker få dig att förstå vikten av att kastrera, du föder indirekt upp mängder med kattungar nu när du låter din okastrerade hane gå ute. Det är ett snabbt, billigt ingrepp på en hane. Och är du rädd för vad den andre katten åsamkar dina katter för skada, släpp då inte ut dom alls. Skulle du låta dina barn leka med elaka barn??
Du gör allt rätt Jieo, förutom kastreringsfrågan. Det ÄR jätteviktigt, vi bråkar inte på dig utan anledning! Tänk själv att det kan sitta precis hur många kattungar som helst ute som är ättlingar till din hane.. Kan du sova gott om natten när du vet att det fryser ihjäl kattungar som till 50% är din förtjänst? Givetvis tycker jag samma om kattmamman och eventuella ägare.
Vi vill bara få dig att förstå hur viktigt det är! Och inte genom att vara elaka och peka finger, utan genom att upplysa. Och jag tycker den här tråden är reltivt upplysande. Jag tolkar inget i den hittills som påhopp.

Så pga att de som ägde huset innan oss och han som har katten inte tagit sitt ansvar så måste mina katter vara inlåsta? Är det det du menar, Jossan? För det går jag inte med på. Vi bor på landet och det finns inte att hålla katter inne. Det går inte.
Om den där bråkkatten inte ansåg att vår tomt ingår i hans revir och inte fanns här och bråkade med mina katter hade jag kastrerat honom.
Personligen tycker jag att det är galet att lämna kvar en katt hos en granne när man flyttar. Stackars katten. Stackars oss som flyttar in i kattens hus.
Jag tycker ändå inte om att få massa "du måste kastrera din katt" "du måste förstå hur viktigt det är". Som jag skrev ovan hade jag likaväl kunnat undanhålla att det är min katt som är pappa till katterna och då hade ni säkert bara varit snälla och hjälpt mig med det jag vill ha hjälp med!
Det är precis tvärtom. Om din hane går omkring okastrerad kommer han att bli en allt värre bråkmakare ju äldre han blir. Både hemma och mot andra katter. Två okasterade hankatter kan slåss tills de stupar. Det blir dyra veterinäräkningar och många oönskade kattungar på köpet. Den bästa lösningen vore att få den övergivna hankatten infångad och kastrerad samtidigt som du kastrerar din egen kisse. En okastrerad hankatt vandra även iväg långa streckor och utsätter sig på så vis även för stora risker.
När det gäller de små kattungarna är det en bra idé att sätta dem i bastun första tiden. Då ser du lite hur de reagerar i kontakten med människor. Förvildade katter kan reagera med att klösa och riva i ren panik om de känner sig pressade. Men i och med att dessa kissar är helt unga tror jag det kommer gå bort ganska snabbt.
Vad som hänt mamman är svårt att säga. Det kan mycket väl vara som andra skriver i tråden att hon stött bort ungarna för att hon börjat löpa igen. Det är ganska säkert att det är den okastrerade hankatten som är pappan för annars skulle han inte acceptera kattungarna på det vis som han gör.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är den katten ett problem måste han ju kunna lösas på något sätt. Du kan inte använda EN katt som du inte ens rår om som anledning till att vara upphov till mängder av hemlösa kattungar? Det måste du väl också förstå? Du är inte ens säker på att din katt slutar jaga bort denne när han är kastrerad. Katter går dessutom att hålla inne. Personligen skulle jag inte släppa ut min hankatt till en elak frässe oavsett. Men tycker du att det är värt många katters liv att inte kastrera din egen så ok. Jag tycker att det låter helt befängt. Jag skulle inte göra så.

Jossan:
Ärlighet varar längst. Det är sant. Speciellt om man vill bli utskälld i ett forum. Fattar du inte att jag likaväl kunnat skriva att "oj, jag hittade några kattungar" och ni hade varit jättesnälla istället. Om du vill bråka Jossan har du valt fel person. Jag tänker inte förklara för dig att min katt inte går att hålla inne. Kanske är du inte medveten om att det är svårt att göra innekatter av utekatter (om inte djurplågeri) men inte svårt att göra utekatter av innekatter!?
Men då kan du komma hit och jaga iväg katten som vill ha vår tomt som revir så ska jag kastrera min hane sen om det är så himla enkelt.
Och nej, det blir inte "mängder kattungar" för vi bor på ett sånt sätt att det inte finns möjlighet att bli det.
Vi kan vända på det hela och säga såhär. Din hankatt är med stor sannolikhet pappa åt ungarna. Där har du svaret på frågorna i ditt ursprungliga inlägg. Det är ditt ansvar, inte polisens eller ett katthems eftersom det är din förtjänst att dom fötts.
När jag stöter på en stenvägg märker jag det. Lägger ner den här diskussionen eftersom inget jag säger får dig att förstå.

Men okastrerade katter håller sig gärna inte bara runt huset. De kan gå lååånga sträckor. Och på längre sträckor kan det finns okasterade honkatter. Ingen här vill bråka med dig. Vi vill bara ge dig råd.
Har själv två katter som har varit utekatter innan de kom till mig och de lider inte alls av att vara innekatter. Jag hoppas det löser sig med kattungarna och att du hittar hem till dem!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jag bor på en Ö!!! Det finns liksom inte obegränsat med katter här som är kandidater att bli mamma. Det går inte att gå låååånga sträckor!
#44 Om du kasterar "bråkstaken" kommer problemen att försvinna av sig själv. Hela hans beteende har att göra med att han är just okastrerad. Sedan är det inte så konstigt att han upplever tomten som sitt revir för det är ju precis det det har varit för honom tidigare. Dock minskar revirmarkerandet om en katt blir kastrerad. Det allra bästa vore om han kunde bli infångad av något katthem i Stockholm. Om du kontaktar något av hemmen via länkarna ovan kan de kanske sätta honom på en kölista.
I ett land som Sverige med 100.000 tals hemlösa katter kan vi som är engagerade i hittekattsproblematiken tyvärr inte tiga om vikten av kastrering. Det är tyvärr så illa att de hemlösa katterna blivit landets största djurskyddsproblem. Det är inte förrän alla kattägare tar sitt ansvar och kastrerar sina fritt utegående katter som vi kommer att komma tillrätta med dessa problem.
Dock brukar inte ägare av okastrerade katter jubla när vi framför detta budskap. Det blir ofta mer eller mindra sura miner där kattägaren tycker att vi inte ska lägga oss i. Att vi trots detta fortsätter beror på att vi ser konsekvenserna av de okastrerade katterna varje dag. Det är en verklighet som är minst sagt vacker, en verklighet som de flesta inte vill veta av att den finns.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag tycker först måste kattungarna in och sedan kan vi fundera tillsammans hur man kan lösa hanproblemet. För som du har det nu är det inte bra. Vad tror du om grannen vill behålla katten eller kanske gå det att prata med de om kastreringen. Får han mat och hem där? Kanske vore bästa lösningen att han bli infångad, kastrerad och får ett eget hem.

Men ta in kattungarna i bastun, innan det blir för kallt,för dom små liven. Att dom är med pappan är säkert så att mamman stött bort dom nu..hon kanske till och med väntar en ny kull kattungar, om det inte hänt något annat med henne. Två okastrerade hankatter blir rivaler och de slåss på liv och död, om de okastrerade honkatterna. Så är livet..och det är ett hårt liv. Men rädda nu dessa fina kattungar!

Den okastrerade bråkkatten bor hos en granne, det har jag skrivit ett par gånger.
Jag har inte varit medlem här många timmar men jag tänker lämna det här forumet. Tyvärr får man ju nästan bara skäll här. Några bra råd & tips i början men sen är det ju bara skäll. Om ni verkligen bryr er om katter så borde ni inte skrämma iväg folk som vill katter väl. Jag hade lika gärna kunnat skita i dom där kattungarna! Aldrig ens kommit hit och skrivit nått!
Jag är trots allt en människa som bryr mig och ni ger er på mig på det här viset.
Nej Jieo, jag hoppas att du stanna. För ingen blir hjälpt om du bara ger upp. Försök att få in kattungarna nu, resten kan man ta sedan.
#54 Nu överreagerar du lite tycker jag. Det är ju faktiskt goda råd vi ger dig och inget annat. Det är jättebra att du försöker hjälpa de små kattungarna. Och i förlängningen blir det ändå bättre om du kastrerar hankatterna. Det är vad vi vill säga till dig utfrån den stora erfarenhet vi faktiskt har. Av det du skriver förstår jag att du inte vet så mycket om hur katter fungerar. Det gjorde inte jag heller i först början. Men jag har lärt mig av mer erfarna kattägare genom årens lopp. Så ta nu det här på rätt sätt istället. Vi vet nämligen vad vi talar om på den här sajten. Det är inte av elakhet vi ger dig dessa goda råd utan av omtanke om katterna och även dig själv.
//Lena

Vi här på hittekatter kämpar ofta i motvind, så vi verkar väl lite råbarkade, Man kan inte ta åt sig för mycke här.

Jag ger inte upp, Alexej. Jag ska se till att de där kattungarna får ett bra hem, kanske i mitt hus, kanske hos någon annans hem. Det tänker jag göra. Och jag ska berätta om det för folk som bryr sig om mig och ger mig stöd. Inte för folk som bråkar med mig.
Jag hade hoppats på att finna stöd här. Det ger mig ingen styrka inför kattungeinfångandet/omhändertagandet att bli bråkad på om andra saker. Det får mig bara att bli ledsen. Och det orkar jag bara inte med. Ni har ingen aning om vad som pågår i mitt liv mer än det jag skrivit här.
Folk tänker alldeles för sällan på att människor är varelser som har varit med om saker & är med om saker som man inte har en aning om när man träffar dem, än mindre stöter på dem på internet. Det döljer sig faktiskt äkta människor med äkta liv och äkta problem bakom nicknamnen.
Ja, jag är ingen hemlighet liksom många här. Det verkar inte, som du läste mitt inlägg alls? Men se nu först till, att du får in de små och får dem utplacerade eller sålda. Vi har sorger ovh bederövelser här inne, må du tro och vi elar dem ofta med varandra, av alla slag. Du har inte varit ine här tillräckligt länge, för att känna dig hemma. Som jag sa, detta är nog Fokus allra sorgligaste sajt, men viktigaste.OCh snälla, Jieo, läs mitt inlägg!

Vi har alla äkta liv och äkta problem, här försöker man hjälpa dig med ett av dina även om du inte ser det så. Du vill ha hjälp med kattungarna, de som svarat dig vill också hjälpa framtida ungar genom att förhindra att de blir till. De vill även hjälpa dig och dina katter så att de två hanarna inte ska slåss. Därför tjatas det om kastrering och att båda bör kastreras. Ett vidare perspektiv men fortfarande en önskan om att hjälpa dig med ditt problem. Faktiskt.
Angående kattungarna. Eftersom du har katter antar jag att du har transportbur? Dra ett långt snöre, fäst vid gallret/luckan, genom buren. Locka kattungarna att gå in i den genom att lägga ett spår av mat (t ex tonfisk brukar vara oemotståndligt) in i buren och en liten större klick längst in. När de slår sig till ro för att äta klicken längst in drar du snabbt igen luckan mha snöret. Det är bra om man är två så att en kan bibehålla snöret spänt, och luckan stängd, medan en annan springer fram och låser igen luckan ordentligt. Sedan kan ni enkelt flytta/bära kattungarna till det rum du vill att de ska vara i. Lycka till!

Jag hade hoppats på att finna stöd här.
Det framgår ju tydligen ur dina inlägg att du inte har tänkt kastrera din katt och att du således kommer att forstätta bidra med att upprättahålla sveriges största djurskyddsproblem. Hemlösa katter.
Vad för stöd förväntar du dig då att få av människor som kämpar dagligen met att ta hand om det enorma antalet hemlösa katter som finns, vilket är en följd av att oansvariga kattägare inte kastrerar sina katter?
Vi städer upp efter dig och alla andra faktiskt. Så förvänta inte att vi applåderar.
#58 Så är det för de flesta av oss här att det döljer sig både motgångar och tragedier i vår liv. Men du ska inte ta det som ett personligt påhopp att vi ger dig goda råd om kastrering, det gör vi eftersom vi ser att det skulle vara den bästa lösningen när det gäller de problem du beskriver runt de okastrerade katterna.
Det primära just nu är dock att få in småttingarna i stugvärmen. Et sätt att få katterna infångningsbara om man inte har tillgång till fälla är att ge dem foder så nära huset som möjligt. De verkar ju intresserade av huset och tittar in på de andra katterna. Flytta utfodringsplatsen närmare och närmare huset. Öppna sedan dörren till t.ex hallen och ge foder innanför dörren längre och längre in i huset. Till slut kan du stänga ytterdörren när de är inne och äter.
//Lena
Jieo, jag gör ett sista försök att förklara vad jag menar.
Du bor på en ö. Din hankatt har därmed begränsat med honor att göra bebbar med. Risken är att han gör kull efter kull efter kull med just den honan som är mamma åt de två katterna du förbarmar dig över nu. När dessa ungar växer upp hittar de inga andra katter än sina syskon att föra släkten vidare med. Efter ett par år har ni en vild kattkoloni på ön där många av katterna är missbildade. Har din hankatt gått ute okastrerad länge är risken till och med att mamman till de här två kattungarna är hans egen dotter från en tidigare kull. Det kan också vara den andra fertila hanen som är pappa med finns inga garantier. Det vi här på sajten försöker få dig att förstå nu är att en framtida kattkoloni skulle kunna förhindras med ett ingrepp som kostar dig under 500:-..
Så snälla du, försök ta till dig det vi säger, vi säger det inte för att vara elaka.
Det du gör med de två kattungarna som bor under din veranda är UNDERBART! Det jublar vi över! Förstå oss rätt där! Vi vill bara att det ska stanna vid dessa två så du slipper mer bekymmer!
Ta nu infångandet av de två små i första hand med hjälp av de tips du fått ovan. Sedan kan vi diskutera fram en lösning på resten, okej?

Väldigt många hankatter är underbara med ungar, deras och andras. Till skillnad från vad folk många gånger tror. Många tror att det är som i lejonens värld där hanarna dödar kullarna för att endast deras gener ska gå vidare. Stämmer inte in på huskatter.
Jag tycker att du ska ställa ut en kattbur med mysiga, varma saker i. Så kommer nog kisseungarna börja lägga sig där för att vila. Fäst ett snöre i luckan till buren. Och dra igen den när någon kisse är i den. Så kan du lyfta in kissen till bastun. Och så göra det igen.
Ge endast lite mat vid den buren, så de söker sig dit. Du kan även ställa in maten i buren och dra igen den. Men gör det helst inte när den andra ser det. För de har en förmåga att förstå att det som hände inte är bra för dem.
När du sedan fått in kissarna får du vaccinera, id-märka (funkar bra med chip), avmaska och ge bra mat. Sedan när du säljer dem kan du ta ut priset du lagt ut på dem. Gärna lite mer. För gratiskatter ökar risken för att de blir hemlösa.
Be gärna din granne att kastera sin kisse, och så gärna din egen. Den blir faktiskt bättre på att försvara sitt revir då för reviret blir mindre och runt hemmet. Mina kastrater var riktigt duktiga på att få bort slagskämparna. Medan mina kissar sällan hade skador på sig.
Hoppas att allt ordnar sig med kattungarna.
Det är synd att du tycker att vi är jobbiga som vill att katter ska kastreras som inte ska gå i planerad avel. Det är verkligen inte ett påhopp dig. Vi uppskattar att du vill rädda kattungarna. Men vi liksom du har rätt att säga vad vi känner. Lycka till med kattungarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.