Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: utanför-ämnet
Läst 1133 ggr
Klasson
0

Inte fel av polisen att halshugga katterna!

Erika91
0

Herregud. Inget fel? Det tycker banne mig jag. Men jag blir så trött.

Alexej
0

Jordbruksverkets regler säger att kattungar kan dödas med slag mot huvudet senast vid 8 dagars ålder. Äldre djur måste avlivas antingen av jägare (med jaktgevär eller i undantagsfall pistol), eller av veterinär. I samtliga fall gäller att den som utför avlivningen måste vara väl förtrogen med avlivningmetoden.

Kanske dags att läsa lagar för chefsåklagare Kristian Augustsson vid riksenheten för polismål i Malmö.Skrikandes

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Grrrrrrrrrrrrrrrr

miranda1
0

"Polisen i Kronoberg gjorde inget fel när övergivna kattungar avlivades med halshuggning eller hårda slag mot huvudet."

Skojar han? Det är inte bara brott mot djurskyddslagen men även tjänstefel och brott mot "kadaverlagen" som nuförtiden heter nåt annat (man får inte kasta kadaver var som helst).

Har polisens och kommunens handlingarna hemma. Enligt polisen var kattungarna i eländigt tillstånd. Enligt djurskyddsinspektören och upphittaren var katterna friska, rena och fina i pälsen…. : /

SVAs preliminära obduktionsrapport uppger även att katternas hull är medelgott/normal.
"båda individer uppvisade flertal benbrott vid skallbenen samt massiva blödningar vid hjärna/…/Vidare undersökning pågår."

Jag samarbetar med nätverket "jurister för djurrätt" som jag och radisa ska träffa nästa vecka torsdag i malmö.  Då kommer säkert detta fall att tas upp.

Ciiviic
0

*censur*

gulliver
0

Det var väl ärligt talat ingen som var förvånad över att åklagare skulle komma med denna bedömning?

Jättebra att du Miranda har polisens och kommunens handlingar och att det förmodligen kommer att tas upp av jurister för djurrätt.

Hoppas verkligen att detta känslokalla fruktansvärda avrättande av de små försvarslösa liven kommer att drivas så långt det går kanske ända till EU domstolen.

Det får inte bara läggas till handlingarna.

maggan47
0

inget fel, förstår ingenting, ta upp deta fall, såklart Miranda, men vad anser dom humant???? Spika upp en katt i trädet, öva prickskytte, förstår inte att någon "däruppe" ser det sjuka i detta beteende Maggan47

karins
0

Näe  !

HannaAkutgruppen
0

det känns ju lite skumt att inte katternas ålder tas med i obduktionen… någon polis som tryckt på rätt knappar för att det ska uteslutas månne?

HannaAkutgruppen
0

det är ju inte som att det är svårt att avgöra ålder…har de öppnat ögonen är de över 8 dagar…

brutt
0

Hat jag känner Hat.Skrikandes

gulliver
0

#10 Hur vet du att kattungarnas ålder inte tas med i obduktionen?

På de fruktansvärt grymma bilderna som lades ut i pressen så såg de ut att vara betydligt äldre än 8 dagar.

Nej detta ska de inte få läggas locket på ELLER HUR?

HannaAkutgruppen
0

"En preliminär obduktionsrapport säger att katterna dog av hårt slag mot huvudet, rapporterar Sveriges Radio Kronoberg. Enligt åklagaren halshöggs sedan djuren för säkerhets skull. Men deras ålder har inte fastställts."

Det tolkar jag som att det inte står i obduktionen…

miranda1
0

åldersbestämning kommer att finnas med i obduktionens slutrapport. Har haft kontakt med djurskyddsinspektören om detta. Efter att hon har fått slutrapportet kommer hon att göra en åtalsanmällan.

/Miranda

Jenna-Gun
0

Mår illa.

gulliver
0

#14 En preliminär rapport alltså. Sista meningen i citatet tolkar jag som åklagarens uttalande.

Eftersom det är djurskyddsinspektör och länsveterinär som reagerat/agerat så är den springande punkten för att gå vidare med anmälan/åtal enligt djurskyddslagen just åldersbestämning.

Tack Miranda för upplysningen och din insats! 

Jag mår för övrigt också mycket illa.

Hawknestgrove
0

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

varför skriver de hela tiden 8 veckor? Det är 8 dagar det handlar om. Stor skillnad. Nu tror folk det är fritt fram att halshugga katter upp mot 8 veckor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, om det uppfattas så, att man får slå ihjäl kattungar som är upp till 8 veckor, så är det skandal. Att det dessutom förefaller, som om det är helt Ok att halshugga djur är ännu mer regelvidrigt. Tur bara, att jag inte vet vilka de där snutarna är! OCh vi väntar med spänning, Miranda, på vad som kommer fram!

kattassen
0

Idagens GP i Göteborg som når en halv miljon läsare varje dag kan man läsa rubriken: "Kattungar slogs ihjäl på rätt sätt". Vad f-n ger det för signaler till allmänheten. Många läser ju tyvärr bara rubrikerna och missar lite av innehållet.

Kan inte förstå varför man mörkar åldern på katterna. Jag har mycket svårt att tro att de endast var en vecka gamla och således föll inom ramen för godkänd avlivningsmetod.

Det hela är vidrigt och tyvärr känns det som om media vinklar det hela till polisernas fördel också eller?Skrikandes

Skulle sitta bra om någon kunnig i ämnet ville skicka insändare till GP om hur det egentligen ligger till och att poliserna har gått över lagens gräns.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Kattassen, gör det! Du har all info här om vad som är lagligt och inte lagligt!

miranda1
0

skickade följande insändare till GP 

Inget brott halshugga katter?

Hur kan en chefsåklagare påstå att det inte finns några brottsmisstankar mot de polismän som  slår ihjäl och halshugger två kattungar för att sen slänga de i skogen?

Enligt Djurskyddslagen 30 § får ett djur som påträffas svårt sjuk eller skadat avlivas omedelbart av veterinär eller polisman.
De två polismän påstår att kattungarna var i "eländigt skick". Enligt djurskyddsinspektören och barnfamiljen var kattungarna i bra hull (fin päls, inte undernärda eller sjuka). Även Statens Veterinärmedicinska Anstalten som har lämnat en preliminär obduktionsrapport bedömer att ungarna är i normalt hull.

Går man på inspektörens, barnfamiljens och SVAs linje, har kattungar avlivats utan stöd av djurskyddslagen och dessutom med olagliga metoder:

Djurskyddsmyndighetens "Föreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur" föreskriver, med stöd av 32 § djurskyddsförordningen, att avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel, genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet när det gäller valpar och kattungar upp till åtta dagars ålder.  (Alltså inte 8 veckor som det skrivs överallt i median.)

Enligt djurskyddsinspektören och barnfamiljen var kattungarna cirka 4 veckor gamla. Även på bilderna som publicerades i Expressen syns det tydligen att kattungarna inte är nyfödda och definitivt äldre än 8 dagar. SVA kommer att göra en yttrande om katternas ålder i samband med obduktionens slutrapport.

Att avliva katter som är äldre än 8 dagar genom slag mot huvud är alltså ett brott mot djurskyddslagen. Att avliva katter genom halshuggning är överhuvudtaget inte en lagligt godkänt avlivningsmetod. Dessutom har gärningsmännen utsatt katterna för onödigt lidande genom att inte använda den mest skonsammaste vägen för avlivning, om nu avlivning ansågs vara nödvändigt ur djurskyddssynpunkt, genom en överdos av narkosmedel eller genom skjutning med ett vapen.

Därför ska de två polismän åtalas för djurplågeri, brott mot djurskyddslagen och dessutom tjänstefel. Ytterligare ett brott har pågåtts med hänsyn till att man inte får slänga avlivade sällskapsdjur i skogen.

Mvh,
Miranda Oude Tanke
Göteborgs Katthjälp

Hawknestgrove
0

Wow! Hurra,MIranda, om man får säga så…….

Winta
0

Sjukt…! lbev bara arg när jag läste det där. Det har bara gått för långt med samhället med att halshugga stackars katterna/kattungarna. :( Själklart är det helt fel att göra det och hur kan de vissa påstå genom media o sånt att det inte var fel.

Mår riktigt kasst när jag läser sånt och hoppas att det blir stopp på det att sluta göra sånt mera….

gulliver
0

Toppen! Ska det inte meddelas till fler tidningar som t ex Smålandsposten, eller den/de kvällstidningar som publicerade reportaget med bilder?

Lena
0

Bra Miranda att du fått ihop en så bra skrivelse! Som sagt det syntes ju hur tydligt som helst att katterna var mycket äldre än 8 dagar. Och sedan fattar jag inte att man tycker halshuggningen är okey - det är ju faktiskt ingen tillåten avlivningsmetod späda ungarna än må vara. Tycker den där metoden om slag mot huvudet borde förvinna - vad är det för syn att man kan klubba ihjäl späda kattungar och hundvalpar med en sådan rå och avskyvärd metod.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Skrev också:

Hej, hur kan ni skriva om de halshuggna katter på den sättet:

Rätt att halshugga katter!

Polisen i Kronoberg gjorde inget fel när övergivna kattungar avlivades. Det stämmer inte. Det är chefsåklagare Kristian Augustsson som inte vet hur djurskyddslagarna ser ut. Det är förbjuden att halshugga katter äldre än 8 dagar och inte 8 veckor. Ni har skadat hela arbetet med hemlösa katter genom er rubrik. Nu är det många som tror att det är fritt fram att avliva sina katter. Hoppas ni rättar till det! Hälsningar Alexandra Gerhardt

Nore
0

Jag måste blanda mej i ingen polis har rätt o avliva ett djur, de måste ha jaktkort eller vapenlicens på jaktvapen, deras vapen är ett tjänstevapen som inte får användas vid avlivning. Tycker som ni att det är väl magstarkt att kalla det för halshugning, sen är det inte bara att slänga det avlivade djuret hur som helst utan grävas ner eller brännas.           NORE

miranda1
0

# 29 polisen har rätt att avliva ett djur, även med tjänstevapen, men bara när djuret som påträffas är så svårt sjuk eller skadat att den ur djursskyddssynpunkt ska avlivas omedelbart (30§ DL)

kattassen
0

Å vad bra miranda1 som tog tag i detta och gjorde ett svarsinlägg till tidningen. Jag ser det också som Alexej här ovan att hela arbetet med hemlösa katter och att höja kattens status slås helt ut av sådana här artiklar.

Jättebra att media får svar på tal!

Hawknestgrove
0

Ja, det värsta är, att de halshögg dem inte till döds, utan slog ihjäl dem och halshögg dem efteråt, "för säkerhets skull" Vad fasiken tror de? Att de nackade höns för att stoppa i grytan? Nä sparken borde de få! så sköter man inte sitt jobb som polis!

Hawknestgrove
0

Miranda, PM:at dig….

Hennum
0

usch o usch o usch…. det var mycket skummigheter kring det där. alla säger olika saker, polisen en och andra en. självklart tror jag inte i första hand på polisen, synd att dom inte är att lita på.

sånt här blir man så ledsen av.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mettan
0

Pratade med Anette C igår kväll (tisdag) och vi tog upp detta bland allt annat vi pratade om. Hon sade just att den där åklagaren inte vet ett enda dugg, så jag undrar om det inte är dags att på något sätt anmäla honom också.

Miranda, vi träffas i Malmö den 8:e. Diskuterade också om ni skulle sova över och jag sade att någon kunde sova över hos mej. Det är ju på vägen tillbaka till Gbg sedan. Jag kan bädda ner 2 personer, en kort och en lång (hörnsoffan), så det blir inga problem med den biten.

Madde80
0

Roger i RIX Morronzoo tog upp detta i morse, och återigen var det 8 veckor de sade (eftersom det är vad som har stått överallt). De tyckte att hela saken var vidrig, så om någon känner för att skriva ihop ett litet brev och skicka till dem så kanske de tar upp det i morgon…

Deras redaktionsassistent, Gill Wikander, som man skickar mail till är dessutom involverad i hittekattssvängen (eftersom hennes dotter jobbar på ett katthem) så om vi skickar in rena fakta, likt mirandas brev, så kanske…

modellflickan
0

JASÅ???????????

kattassen
0

Kanske miranda kan skicka sitt brev även till den redaktionen, det vore ju jättebra. Sakligt och korrekt.

miranda1
0

Ni får gärna använda teksten till olika utskick!

Hawknestgrove
0

Så det rör på sig? Ni är underbara!

miranda1
0

#35 Mettan, jag kan tyvärr inte vara med på mötet imorgon, har totalt kaos i mitt privatliv just nu och är tvungen att trappa ner en massa steg :( 
Har kontaktat Anette och Shalini om det.

Min insändare från inlägg #23 blev publicerad i söndags förresten. 

/Miranda

kattassen
0

Jag läste den, jättebra inlägg!

Madde80
0

O, vad bra Miranda! Var publicerades den? (Hittar den inte på GP, men jag kanske letar på fel ställe?)