Beskrivning på virkade möss
Är det någon som har en beskrivning på virkade möss ?
Stickade går också bra : ) .
Helst i bildform… Då jag ej kan namnet på alla konstiga maskor, vet bara hur man gör dom :P hehe ..
Tänkte börja göra såna till kks ..

SUveränt att du ska börja att virka möss till KKS! Det behövs!
Någon som kan ge Ciiviic beskrivning?
Det kan du få av KKS. Det finns också flera medlemmar här på sajten som virkar sådana möss.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Toppen : )
Nån som har något annat förslag på nå rolig leksak man kan göra? Jag har så sjukt lite att göra hemma : / . håller på och klättrar på vägarna, samt försöker sluta röka. så perfekt tillfälle : )
Bara att mata på massa med skit : ) så jag aktiverar mig :)
Måste ju även ha när jag ska sitta i köket flera timmar, så mina nya stödisar lär känna mig : )

Kanonbra! Maila mig så skickar jag mönster på mina näbbmöss
med en gång! Tyvärr har jag ingen beskrivning med bilder ännu, men det finns en jättebra virkskola på http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/hekle_start.php
Luftmaskor och fastmaskor är de enda som används till mössen så det är inte så mycket att hålla reda på!
Jag kunde inte heller virka innan jag började virka möss till KKS, men det går ganska fort att lära sig! Nu virkar jag bara i bakre maskbågen, det är fel men lättare! 

#0 tass för att du vill hjälpa till med att tillverka kattleksaker vilket, som #1 skriver verkligen behövs då efterfrågan i vissa lägen är större än tillgången. Kan ni hjälpa till att även tillverka andra former av leksaker eller har andra idéer så maila gärna till susanne@kks.nu.

Morgan : Håller på och donar här hemma massor : ) tänkte jag skulle göra några, sedan maila Susanne för att se om det är något att sälja : ) Mina katter älskar dom iallafall, dom jag gjort hittills : )
men dom leker med allt :P
När ni gör mynta möss blandar ni bara helt sonika in lite torr mynta i stoppningen eller använder ni mynta sprej?

Jag använder torkad mynta som blandas in i stoppningen, det håller längre än sprayet.

#7 Numera är det nästan enbart torkad mynta som leksakerna är preparerade med, innan hade vi dock en del leksaker med myntaspray. Som sagt så numera säger vi till tillverkarna att tillverka med mynta innan de syr ihop leksakerna. Som #8 skriver så håller det klart längre.

vart köper man mynta ???
Toppen då vet jag, tackar

Har man trädgård går det att odla kattmynta själv och torka. Finns annars att köpa i zoobutiker. Tex finns det www.guldfisken.se

*censur* *censur*
Mina råttplaner går inte bra, får ringa min farmor imorgon. för detta funkar inte : /

Funkar det icke..behöver du hjälp med virkningen?

Neeeh vette tusan vad jag gör för något ! Men de går åt skogen

Kanske är det mönstret som är dumt i beskrivningen! ;)
Har du fått till maskorna? Är det formen på "trekanten" som blir fel?

ja alltså maskorna kan jag … de är nog tre kanten som blir en stor knut när jag gör …. fråga mig inte hur jag lyckas

Hur går det här Ciiviic? Man kan ju göra lite olika när man minskar på maskorna för att det ska bli en trekant. Lättast är ju att hoppa över en maska i början på varvet, och sedan inte virka i sista maskan, och låta 3 maskor bli kvar i toppen på trekanten.

Aaah kan ju tala om att många svärord och lite annat flugit ur min mun den senaste timmen. Men ringde min famor, som inte var hemma , den gången jag har nå viktigt att säga, men ska försöka om en halv timme igen !
Så får vi se om lilla Liinda får nå virkade möss !

Du kämpar på bra! Jag är säker på att du lyckas, och då blir du så lycklig, och lilla Liinda oxå ;-)

hehe ; ) Nu tror jag att jag hittat hur man ska göra : )
Har iallafall lycktas att virka en barbie mössa som min lilla syster fråga om de va *morrmorr*
#4 vilken bra länk för en totalnovis som jag. Hoppas man inte bryter mot nån webblag men sparade ner deras info i ett dok som jag bifogar här men skrev in deras webbadress. Fick dock spara om som txt så alla bilder försvann, men jag kan maila dokumentet med bilder om ni pm ar er mailadress.
Apropå det. Morgan, Har Susanne fått min senaste sändning? Där har jag även skickat med fotona
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Wooohoo !! Nu kan jag :) fast, dom är inte så jätte perfekt, men jag vet hur man ska göra, :) Lite fler och dom kommer bli perfekta :)

Grattis!!! Kul att det funkar och visst tar det några försök innan det sitter. Mina första blev inte så bra, men mina egna katter tyckte att de var okej :)
Det bästa tricket för en bra myntamus är att ha en ganska liten virknål så att de blir täta och fina! Jag brukar använda 2,5 till nästan alla garner.

#25. ja råkade köpa en lite väl lite, och en lite väl stor. så måste ner på stan igen imorgno, innan jobbet och köpa en ny :P

Grattis till lyckad virkning utav mus! Ja virknål 2,5 använder jag till nästan alla garner oxå ;)
Är det någon som har möjlighet att lägga ut mönstret på mössen? För mig räcker det med en beskrivning utan bilder.
Medarbetare på jack russel terrier

#23 Har inte koll på om Susanne fått sista sändningen, hon inte online nu på msn så jag kan kolla men antar det. Maila henne gärna för säkerhets skull.
Morgan, fått grejerna?

#30 Leksakerna har nått slutdestinationen, stort tack :-) Denna gång var det ingen brevbärares katter som fick leka med dem 
Hehe, ja, ett kuvert blev ju stulet ur min postlåda, innan det ens gick iväg med posten och ett försvann ju på vägen från brevlådan i Skee. Det med Stingo nr 2. Antar jag. HAr två getingar kommit fram, så är det inget som försvunnit via posten i alla fall.

Elcyion, välkommen som myntamusvirkare! PM.a mig så ska jag skicka mönstret till dig. All hjälp behövs…

Anni jag är nyfiken på ditt mönster till kks möss. Kan du inte maila över det till mig. karin.s57@gmail.com
Jag måste påminna om en klausul angående kks-mönstrena
"Angående mönster som är gjorda just för KKS så vill de som gjort mönstrena inte att de sprids vidare! Detta för att alla intäkter ska tillfalla KKS och katterna. Så snälla respektera detta och sprid inte mönstrena."
Så man kan inte virka av kks-mönstrena till andra katthem. Karin har gjort egna mönster och hon bestämmer givetvis själv.

Tycker det är lite löjligt att man inte kan virka av kks-mönstren till andra katthem, eller för husbehov för den delen. Det kommer ju katter till godo, är inte det det viktiga? Jag fick Annis mönster, men var inte helt nöjd med designen (speciellt inte när jag gjorde dem själv, blev mycket udda skapelser), utan gjorde då en egen variant (virkar runt så det blir en korv) och det var inte speciellt svårt att komma på. Kan jag, som inte virkat på väldans massa år och aldrig virkat speciellt mycket, på fri hand ta fram en acceptable variant så kan i princip vem som helst göra det och då känns det ännu mer löjligt att 'skydda' ett mönster från kks sida. Eller?

Som sagt mina mönster har bara de som virkar åt kks fått!

#36 Det är väl jättebra om du har kommit på ett eget sätt att virka möss på. Då kan du ju virka till vilka katthem du vill, eller till husbehov.
När det gäller specialmössen eller "lyxmössen", som jag är upphovskvinna till, så har det tagit mig många många timmar och drygt 200 virkade möss att komma fram till de mönster som finns idag. Jag fick en förfrågan från KKS om jag kunde ta fram ett mönster och det har jag gjort, men det var svårt och väldigt tidskrävande eftersom jag aldrig skrivit ner ett virkmönster förut. Jag har alltså skänkt mönstret till KKS och jag vill att varje krona som mössen genererar ska gå till just KKS. Sedan kan jag givetvis aldrig styra över hur människor väljer att göra. Om någon får ta del av mönstret och t.ex. väljer att virka för eget bruk så kan jag inget göra åt det. Men det går emot min önskan och mitt syfte med specialmössen, nämligen att få in pengar till KKS. Och märk väl, jag virkar inte heller själv för husbehov. Ibland ger jag mina egna eller vänners katter en mus som jag har gjort och då sätter jag alltid in motsvarande summa pengar som en gåva till KKS. "Ingen mannamån, lika för alla", som det heter i Karl-Bertil Jonssons jul.

Ni ska min mus : ( . Det ser ut som en ihopskruvad korv : /

Hmmm, Solkatten, jag har minsann också utvecklat mina näbbmöss själv! Jag har aldrig ens sett det vanliga KKS-mus-mönstret. Bara lyxmöss men det förstod jag ingenting av så det blev ingenting virkat med det…
Eftersom det inte var KKS som bad mig utveckla det, utan jag gjorde det på eget initiativ så anser jag att "rätten" (eller vad man nu ska kalla det till dessa simpla möss) inte tillhör kks. Jag har skickat mönstret till folk här som visat intresse för att hjälpa till i djurshopen, något som jag trodde var välkommet.
Tycker att det är oerhört tråkigt att det blir en sådan här diskussion med citerad text och allt. Jag antar att påhoppen gäller just mig eftersom det är jag som har skickat mönstret :( Jag har även fått telefonsamtal om det. Eftersom jag hade skrivit mönstret själv och mina näbbmöss inte ser ut som de vanliga kks-mössen trodde jag inte på något sätt att jag gjorde något som inte skulle uppskattas. Vill bara en gång för alla klargöra att det är mitt eget mönster jag "bjudit ut" här och ingen annans.

tråkigt att de ska bli så här för att man ville hjälpa till så blir de såna här grova diskusioner om det…
tråkigt

Hej!
Först och främst. Finns ingen sådan "klausul" som omnämns gällande mönsterna vilket skrivs om i #35.
KKS började som sagt för flera år sedan med denna idé att kattleksaker är populära och trodde väl aldrig att den skulle få en sådan genomslagskraft. Därefter hörde tillverkare undan för undan av sig till KKS om att hjälpa till och sedan har utvecklingen fortskridit, vilket jag vill att den ska fortsätta göra då leksakerna etc är en rolig hjälp för de fyrbenta samt livräddande för de katter KKS tar hand om.
Vill dock INTE att detta ska vara något som enbart är för KKS då alla kattföreningar arbetar med samma gemensamma mål, hjälpa avlivningshotade katter. En del beskrivningar har enbart KKS, en del beskrivningar har skapats av kreativa personer som själva väljer vilka katter de vill hjälpa, däribland förhoppningsvis KKS.
Var tvungen att förklara, hög tass för er hjälp!
Mvh
Morgan

Bra skrivet Morgan : ) .Du kommer alltid in och skriver nå vettigt när det behövs : )

Då kan vi fortsätta att virka leksaker utan bråk nu då hoppas jag!

Ja det hoppas jag med : )

nemen gud vilken söt… inte ens mina blir så bra.
Jäkla korkskruvar

Jag vill se dina korkskruvar Ciiviic ;-)

Hahah aaa ska leta fram dom ! Katternas leksaker verkar inte duga… Ni kan få se kort imorgon, har vi tur så leker dom fram dom imorgon
Vet att 1 ligger inne vid skyggisarna så den lär jag inte komma åt utan fight
Inte visste jag att mitt lilla inlägg skulle misstolkas, så jag får klargöra och svara.
#36 Det är som jag skrev en önskan från de som gjort mönstrena att det ska gynna KKS.
#40 Vad kul att du gjort egen variant och givetvis bestämmer du hur du vill göra med mönstret. Det är inte alla som gjort mönster till KKS som har blivit ombedda att göra det utan erbjudit sig själva.
Jag förstår inte varifrån du får att mitt inlägg är ett påhopp på dig. Varför tar du åt dig? Jag citerar vad jag själv skrivit i dokumentet med mönstrena. Vad är det för fel att citera det? Jag gjorde ett inlägg för att påminna om att mönstrena från KKS bara ska spridas till de som virkar åt KKS.
#42 Jo det finns det! Om man sen ska kalla det klausul eller nåt annat men faktum kvarstår att de som gjort mönstrena inte vill att de ska spridas till andra än de som virkar åt KKS. Sen finns det givetvis mönster som vem som helst kan använda men jag ville bara påminna om de som mönstertillverkarna uttryckligen sagt att de ska gynna KKS. Vad är det för fel med det.

#50 Diskuterar inte detta vidare då jag anser det vara pasé utifrån gårdagens diskussion. Vill du diskutera vidare har du min msn.

Morgan då : ) . Flygande ängel igen : )

Jaa du Solkatten. Varfär jag tar åt mig? Går det att tolka på annat sätt? Jag är den enda i den här tråden som har skickat mönster (och det är mitt eget)…
Jag vet inte vad det är för dokument med mönster som du pratar om. Jag har ett eget mönster och det är det jag skickat till folk. Detta är utan klausuler. Mig veterligen har KKS själva aldrig haft tillgång till mitt mönster. Har bara skänkt ett tusental färdiga möss, som jag gjort med mitt eget mönster.
Kommer att sluta läsa den här tråden så skicka privat meddelande om du vill nåt mer.

Anniii NEEEJ du ska få hjälpa mig med mina korkskruvar :P

#53 Och jag tackar dig samt alla andra tillverkare för den enorna arbetsinsats ni bidrar med till de nödställda katterna. Återigen stort tack!

Den här tråden började med att Ciiviic ville hjälpa till att virka möss till kks, och då ett mönster och hjälp med detta. Som hon fick av annii. Nu förmodar jag att det hela handlar om lyxmössen och de vanliga kks mössen!
Så ciiviic nu fortsätter vi tråden med dina korkskruvar och glömmer allt annat! Vill se dina Annii möss. Du kan fråga mig oxå om du behöver hjälp med virkningen!

Karin : ) Tack : )

#56 God sammanfattning, får du MVG på ;-)

#58 To de ;-)