Tänk efter innan du skaffar katt.
Innan Du skaffar katt.
Har du råd att ha katt?
Katten ska försäkras, kostnaden varierar mellan olika försäkringsbolag och om det är renrasig eller huskatt mellan ca 300-700 kr/året.
Katten ska vaccineras 1 gång om året ca 280 kr. Grundvaccinationen är 2 sprutor med ca 3-4 veckors mellanrum
Katten ska ha mat. Ca 150 kr/månad ( beroende på vilken mat katten äter) Ge hellre kvalitetsmat för högre kilopris än den billigatse kattmaten, nyttigare=med mindre veterinärvård
Katten måste ha kattsand till toalådan ca 70- uppåt kr i månaden
Katten ska kastreras och ID-märkas ca 600 - 1200 kr
Det kan bli oförutsedda veterinärkostnader även om katten är försäkrad är självrisken hög.
Tänk efter först:
Katten behöver mycket kärlek och omvårdnad för en lång tid framåt.
En katt kan leva i över 20 år om du har tur. Det är mycket givande att ta hand om en katt, men man ska inte glömma att det också är ett stort ansvar.
Som kattägare gläds jag åt mina katters sällskap och trots att jag haft katt i mer än 25 år är jag fortfarande lika fascinerad över hur underhållande och charmiga katter är.

När katten blir könsmogen
Katter har en mycket utpräglad könsdrift med löptider som följer tätt inpå varandra. Om katten inte kan avreagera sig kan den bli svårhanterlig och framför allt mycket högljudd . Hankatter kan också börja skvätta urin omkring sig. Det här börjar nån gång mellan 6 mån -1 års ålder. Istället för att tröttna och slänga ut katten som många tyvärr gör, gå till veterinären och få den kastrerad. Det är inte längre nödvändigt att katten får löpa en gång före kastrering utan kastreringen kan ske vid en ganska tidig ålder (rådfråga veterinär). Det är dock bra om hankatter får bli fullvuxna/könsmogna först eftersom dom annars blir mindre till växten och mer "honkattliknande". Sen är det problemet löst för all framtid och Du kan njuta av ett behagligt och betydligt tystare ;-) liv med din katt. Kastrering av honkatter är ganska dyrt, eftersom det är en mer invecklad operation än för hankatter. Alternativet kan var att för en period ge henne p-piller och få henne kastrerad när man har råd. Men man ska vara medveten över att det finns risker med att ge p-piller under långa tider. Det är alla kattägares ansvar att kastrera sin katt, även om Du har en hankatt som går ute Ta Ditt ansvar och kastrera den. Enda möjligheten för katter att få bättre status är att det inte blir för många av dom.
Är Du osäker eller har några funderingar rådfråga en veterinär.

Vem tar hand om katten om Du måste resa bort?
Ibland kan man bli tvungen att åka hemifrån för en period, finns det någon som kan ta hand om katten då? När katten är ung går det bra om någon vän eller släkting tar hem den till sig under tiden man är borta. Men för en äldre katt som har svårare att anpassa sig är det bättre om den får stanna i den välkända omgivningen och någon istället kommer till hemmet och tar hand om den. Antingen att någon bor i lägenheten, eller gör dagliga besök för att ge katten mat och sällskap. Ett annat alternativ kan vara kattpensionat.
200 Råd till kattägare
Boken riktar sig till både nyblivna och erfarna kattägare och ger råd och tips som kan göra livet lättare för dig själv och mera nöjsamt för katten.
Flera husdjur?
Det går alldeles utmärkt att ha t ex hund och katt tillsammans. Det bästa är om hunden kommer först och katten senare, (lättare för hunden) och det underlättar om katten är ung. Men med tålamod går det att få även äldre katter att acceptera hunden, eller en annan katt. Att skaffa en katt till är ett bra alternativ om man tycker att katten är för mycket ensam De flesta katter uppskattar sällskap. Visst kan dom fräsa i början, men efter en tid kommer dom oftast överens. Det viktigaste är att inte bli nervös om dom blir ilskna på varandra, det brukar gå över lika fort som det börjar. De flesta kombinationer av djur fungerar om man som ägare tar det lugnt och har tålamod. Själv har jag haft två katter en hund och en dvärgkanin samtidigt utan problem, har nu 8 katter i olika åldrar.

De här katterna tillhörde författaren/webmastern
Från vänster Jesper 8 år Ronja 3 år Mira 20 år och Niki 15 år
Både Mira, Niki och lilla Ronja har gått bort
Minneslunden skapades till min Miras minne.
Jesper är 14 år och mår bra, han har nu fått nya kattkompisar

Om djuren varsamt får lära känna varandra

Infinner sig snart harmoni
Det var ett klokt och bra inlägg. Det skulle passa bra som en artikel. Kan du tänka dig att vi gör om det till en artikel?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fast det är inte jag som har skrivit det…
Nej nej Lena, den här texten kommer från kattvärnet Haninges hemsida så den har troligen copyright.. Linsenhejhej, har du frågat om du får låna texten och bilderna?
Nej då ska vi inte använda den om den kommer från annan hemsida. Inte utan tillstånd i alla fall.
Vi har redan en artikel om samm tema som vi själv skrivit: Läs Här!
Vi får nöjja oss med den så länge. Annars tänkte jag att det är ett så viktigt ämne att vi kan ha flera artiklar om det.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Oj, jag viiste inte att man skulle fråga. Men jag skrev iallafall adressen längst underst.