Kostnad för drift av katthem
Hej!
Är ny här på forumet och i katthemsvärlden. Har några frågor att ställa till er som har erfarenhet och kunnande. Hoppas någon vänlig själ vill svara mig.
Mitt tänkta exempel gäller ett välskött katthem med bra lokaler och nödvändig utrustning, välskötta katter som veterinärundersöks, vaccineras, kastreras osv, har bra mat och sand plus god skötsel i övrigt.
Vi kan låtsas att katthemmet har tillstånd för 30 vuxna katter, en pensionatsdel med plats för fem katter, karantän, kattungerum med plats för tre kullar.
Vi kan också låsas att man har avtal med polisen och tar in huvuddelen katter via dem, plus enstaka ömmande fall.
Inga förvildade katter tas in och de som är såpass skadade att de kräver kostsam veterinärvård eller bedöms inte få ett värdigt liv avlivas via vette.
Mina frågor:
Hur många personer behövs för att driva ett sådant katthem? Hur många på heltid? Hur många volontärer? Hur många krävs för att ge ett minimum av omhändertagande? Hur mycket tid måste man lägga ner på helgen för att ge katterna den grundläggande skötseln, om inget akut inträffat?
Vi ponerar att man inte har någon spons alls och inga bidrag. Detta är ju bara ett tänkt exempel.
Vad vore rimlig kostnad för mat? Sand? Veterinärvård avseende det som ska fixas inför flytt ut från karantän? Veterinärvård avseende sjuka katter?
Hur många katter kan det vara rimligt att man omplacerar per år?
Vilka inkomster är rimligt att man har om man tittar endast på försäljningen av katter? (spons och bidrag inte inräknat).
Många frågor blev det… Jag behöver inte alls ha några exakta svar, uppskattningar mellan tummen och pekfingret duger fint. Ser gärna att man spånar lite kring frågorna och kommer med idéer.
Djurvänshälsningar/Sotis

Jag hjälper Katthemmet Kompis med en del saker. Kan dock aldrig arbeta på katthemmet eftersom jag bor så långt därifrån. Något jag har lärt mig är att det kostar att driva ett katthem, och vad jag vet så gör det de flesta det helt ideellt, de får alltså ingen lön för allt arbete. Jag tror att Miranda och Vanessa kan svara på din andra frågor!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jag förstår att lönekostnaden kan bli allt ifrån noll om alla arbetar ideellt eller är praktikanter, dömda till samhällstjänst osv. Därför frågar jag inte efter lönekostnad, det är liksom inte nån som kan uppskatta den.
Glömde fråga vad som kan vara rimlig inkomst från pensionatet om det alltid är minst tre katter där. Vad är rimligt att ta i avgift per dygn?
Vad brukar man få av polisen för att ta hand om en katt de stipulerade dagarna som "hittegods"? Man åtar sig även annonsering i lokalpress.
Tacka 17 för att jag förstår att det kostar! Jag vill bara ha reda på hur mycket!
Hoppas Vanessa, Miranda eller annan kunnig vill ge mig info. Den ska användas till ett gott syfte. *lovar*

Haha. Nä, jag var ju inte mkt till hjälp! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Oj, ser nu att jag lät lite kort i tonen, sorry…
Inget illa ment! Tack för ditt snabba svar! 
Kan bara berätta lite om DV Skara som förmedlar ca. 160 katter om året. I år blev det många mer antar jag.
2005: Veterinärkostnader 25 000 kr
Kattkostnader 22 000 kr
2006: veterinärkostnader 70 000 kr
kattkostnader 34 000 kr
Allt det bara ungefär som jag vet. Höjningen av vet.kostnader kom genom en omhändertagande av massvis med sjuka katter i början av året.
Sedan får katthemmet stora gåvor med kattsand och kattmat. Bara en del burkmat och id-mat behövs köpas.
De flesta katthem jobbar ideellt eller med personer som får lönebidrag.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tack för info Alexej!

Hur många katter har DV Skara tillstånd för?
Jag trodde kostnaderna skulle vara mycket högre, speciellt som en massa sjuka katter räknas in och som har fått vård.
Om man bara räknar på kostnad för att göra dem flyttbara från karantän och de ej är sjuka, vad kan det kosta då? Kastrering, vaccinering osv Vi kan ju även uppskatta per katt, om det är enklare. Vi kan säga att man anlitar en och samma veterinär och har sedvanlig "mängdrabatt".
Alla svar mottages tacksamt!
Antalet har jag glömt…har kass minne. Kan tänker mig kanske 20 vuxna?
Men där blir alla katter vaccinerade, avmaskade, id-märkta och kastrerade.
Bara rena omplaceringskatter med id-märkning och kastrering och vacc.kort slipper karantänen.
Sedan har vi en jättebillig,bra veterinär där vi får DV-rabatt.
Men ibland måste en katt till Blå stjärnan och då blir det dyrt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
puttar upp
Hej välkommen hit!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack för välkomnandet, Gunilla H!
Välkommen hit, tantsotis
Funderar du på att öppna katthem? Jättebra isf. Jag läste i en rapport att vi skulle behöva bortåt 2000 katthem i vårt land om problemet med de befintliga hemlösingarna som finns därute idag ska kunna lösas.
Ser fram emot en liten presentation av dig på din sida!
/Pelusa

Tack Pelusa! 
Just nu håller jag bara på att samla in fakta om vad det skulle kosta att driva ett djurhem som i exemplet ovan. Jag personligen kommer inte att driva det, utan behöver få lite insyn i vad det egentligen kostar och vad som rimligen behövs för att sköta det på ett bra sätt.
Jag är ny inom katthemsvärlden och det var tråkiga omständigheter som förde mig hit. Men älskar katter över allt annat och vill av hela mitt hjärta hjälpa dem som har det svårt. Presentation kommer så småningom. 

Hejsan.
Som du skrev så är det väldigt många frågor. Näst intill omöjliga att svara på. Eftersom du i ditt exempel har allt perfekt redan på katthemmet så går jag till inkomstfrågan. Du kommer inte ha inkomst.
Man lägger inte mer tid på helgen än en vanlig dag. Ofta delar man upp dagarna i två delar. Morgon/förmiddag och sedan sen eftermiddag/kväll.
Någon/några håller i ansvaret för telefon, intag, och så vidare med det "yttre" arbetet med katterna.
Sedan angående hur många som får nya hem, beror helt på var du bor, hur du annonserar och presenterar katterna med mera. Över till polisen. Avtal med poliserna krävs troligen framöver. Och många polisdistrikt vill inte betala ett öre för katter.
Men, du kommer inte att tjäna ett öre.
Kolla kostnader med pensiont. Tror de ligger runt 100 kr/dygn. Detta område måste vara helt separat från katthemmet.
Hoppas att det svaren hjälper dig lite. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det kan vara svårt att så exakt säga vad det kostar att driva katthem. Kostnaderna tenderar att gå upp och ned beroende på de katter man tar emot och hur deras allmäntillstånd ser ut. De flesta av våra drygt 100 katthem i landet drivs dock helt ideellt och har bildat en förening. I föreningens stadgar finns de riktlinjer som katthemmet arbetar efter. Bästa sättet att få inflytande i ett katthem är att bli medlem i dess förening. För att få bedriva katthemsverksamhet måste man söka tillstånd från kommunen där katthemmet ligger.
Läs mera om detta här!
Det är ganska rigorösa regler som gäller för att man ska få tillstånd att öppna ett katthem. Den/de som driver det ska ha nödvändig kunskap, lokalerna ska vara lämpligt utformade, det ska finnas karantänsavdelning, burarna ska ha vissa minimimått etc. etc. Vad fortlöpande tillsyn kontrolleras sedan att katthemmet lever upp till alla dessa villkor.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tantsotis vill inte starta ett eget katthem, men hon praktiserade på ett katthem som tydligen missköter sig, dvs katterna får inte den vård de behöver.
#15 Om man misstänker att ett Katthem inte bedrivs seriöst är det bara att kontakta djurskyddsinspektören på orten. Det är som sagt deras uppgift att bedriva tillsyn på den katthemsverksamhet som förekommer. Att regler hålls vad gäller tilåtet antal katter, skötseln av katterna är god etc etc.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"