Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2130 ggr
Ella00
0

Avlivningshotade djur - finns det ingen hemsida?

Funderade just på hur man kan hjälpa djur i nöd, och dom som är i den största nöden är ju dom som är hotade till livet, att avlivas. GråterKollade på livlinan.se, men där fanns ytterst få djur….. Kan det vara så att de hotade djuren håller till på nån annan sida som jag ännu inte hittat??

Vore enormt kul att få hjälpa till, just när det är så illa ställt för dom. Hästar, katter, hundar, kaniner - ja, alla djur.

Nån som vet vart infon finns??

Känns meningsfullt!!

Radisa
0

Adopterar du någon av de djuren som finns hos tex livlinan eller hos oss på Tigerharen så skapas en plats för de andra djur som också behöver den, alla som behöver få komma till djurhem är ju avlivningshotade på ett eller annat sätt, de behöver vår hjälp för att överleva. Vill du bara hjälpa tillfälligt så anmäl dig som jourhem! Det kan vara svårt att hinna lägga ut alla djur man kontaktas om på en hemsida då det kräver tid och arbete, och när man jobbar med något akut brukar det första vara att ringa runt mm för att få tag i en bra lösning så snabbt som möjligt.

Ella00
0

Radisa: Jaha, så indirekt är även djuren på djurhem hotade till avlivning och det hänger liksom ihop?

martdat
0

Om du tar emot en katt från ett katthem så blir det en plats ledig till någon annan hemlösing, de är oxå avlivningshotade då de går under av svält. köld. sjukdommar och galna djurplågare som finns överallt och dessa människor som inte drar sig för att plocka fram bössan om de ser en hemlös elr bortsprungen katt.

Kul att du vill hjälpa. all hjälp är välkommen!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ella00
0

Jag har velat hjälpa till i flera år. Det som hindrat mig är boendet: bor på 24 kvm på andra våningen. Katten måste väl bo inne eller hur? Känns som att den kommer bli galen av den lilla ytan……

Kan man bli "matvärd" åt en specifik katt också? Om den bor nånstans i katthemmets regi och man betalar maten, sanden och annat trevligt åt den??

martdat
0

en akutkatt tar tacksamt emot 24 kvm helldre än att gå ute o svälta och frysa. men det finns ju flera sätt att hjälpa, kontakta katthem nära dig så finns det säkert något att göra. vakta fällor, mata kolonier, köra till veterinärer o annat, transporthjälp behövs alltid. mm mm mm.

martdat
0

http://www.djurhjalpen.nu/ 

här kan du bli fadder!

Klasson
0

Jag och en kompis från Livlinan håller på att starta upp en ny förening ang att hjälpa sådana djur!

P.s. Livlinan är lagd på is.

yavannaKementari
0

Om du bor i de sydligare delarna av landet så behöver KKS både stödhem, körhjälp, mathjälp och allt möjligt :)

Deras hemsida: www.kks.nu

Ella00
0

Ok, ska ringa!

Bor i mellansverige.

Klasson: vad ska ni starta?

Tezza
0

Tycker man att man bor för litet så finns de oxå massvis med djur som kräver mindre yta som är i behov av hjälp, så som marsvin (älskar marsvin, har dock inget själv nu) kaniner mm. På Tigerharens hemsida finns det säkert olika sorters djur som behöver hjälp..

Härligt att du vill hjälpa till!

Klasson
0

Ella00

Det kommer bli som livlinan typ,Kommer hjälpa alla djur från möss till kossor..

råtter,kaniner,katter,hundar,hästar,får,kor.. JA alla djur som behöver hjälp. även terrarie djur..

jag håller på att diskutera med Skattevärket nu ang att starta en förening/organisation  sen ska hemsida upp.

Men vi finns ju i Norrland. Å kommer mest att arbeta här,men vi har inte dragit någon gräns så de kommer bli hela svergie!

Ella00
0

Klasson: Hur ska ni göra med stora djur som hästar och kor?

Stämmer det att travhästar nästan alltid slaktas efter karriären??

Klasson
0

Hästar, som är iakut behov av hem, kommer komma hem till mig. Tjejen jag startar upp med har oxå hästvana!

Korna kommer vi oxå akut plasera om de blir akut! Annars så är de ju att dom är kvar hos ägaren tills nytt hem hittas.

Men jag har planer på att leta nogare å titta upp köparna .. De ska värkligen passa!

Klasson
0

Många travhästar slaktas efter karriären!

Många travägare vill inte se sin travhäst som ridhäst, men många hästar kommer till nya hem.

Men de finns dom travägare som heldre skjuter el slaktar sin häst.. De finns många sådana här iaf i landet iaf.

anniii
0

Du skulle ju kunna, trots litet boende, bli stödhem åt någon katt i nöd även om du inte väljer att skaffa någon permanent. Att vakta fällor är också något som föreningarna behöver hjälp med och har du bil är det kanonbra. Förutom alla andra tips som du redan har fått så kan du sätta upp rivlappar åt olika djurhem och föreningar. Tex så finns det sådana på KKS hemsida. Har du ingen möjlighet att skriva ut så kan du maila Morgan, morgan@kks.nu.

Man kan också hjälpa till genom att tillverka saker som sedan säljs till förmån för utsatta djur. Tex så virkar jag myntamöss som säljs på KKS webbshop. Det är jätteroligt och pengar behövs ju också. Alla bäckar små… Skicka ett meddelande om du vill hjälpa till med mössen ;) 

Skriv gärna i vilken stad du bor så kan du ju komma i kontakt med forumare som bor på orten.

Ella00
0

Jag bor söder om sthlm.

Låter som att det finns en hel del att hjälpa till med! KKS verkar vara en toppen verksamhet, strukturerad och fin sida!!

Sant, kissen kanske skulle ha det bättre här än ute i regnrusket hungrig….. Ska även ringa katthemmet här i närheten…..

Men jag har aldrig hört talas om instanser som räddar hästar, det låter intressant med! Det är tydligen alltför många som avlivas av dom som varit travare och inte har "ridvana"….

Katter, hästar och smådjur äe mina storfavoriter…..

Klasson
0

har du aldrig hört om hästar som räddas??

Jag har räddat en hel drös som hotat med avlivning,pga något fel.

En häst skulle avlivas pga hälta?  fanns inte ens någon hälta,men dåliga tänder? som nu är fixat å klart… hästen anv i ridning

Ella00
0

Klasson: Fantastiskt!!!!Skrattande

Vad jag menade var väl att det kanske inte skrivs om det lika mkt som om katter….kanske beror det på att det existerar fler hemlösa katter än hemlösa hästar…

Oavsett vilket, är det samma sak där att det finns flera sätt att hjälpa till än att ge hästen boende på min balkong? Flört Om man ej har egen stallplats att erbjuda, hur kan man hjälpa till då? Finns det föreningar som pysslar med detta med?

Klasson
0

Jag o en kompis håller på att starta. Vi har även kontakt med Djurskydd å sånt.. så ..

Men jag vet inte om någon annan.. Inte som har så stora djur.

Sen hästar å sånt som vanvårdas skrivs de inte mycket om..

anniii
0

Hästvärnet och Ósk-hjälpen är de enda som jag känner till som räddar hästar i nöd. Min syster fick genom kontakt köpa två shettisar från ett vanvårdsfall fast genom polisen. Polisen betalade stallplats tills de hittade nytt hem till dem och en tjej i stallet ringde upp min syster och frågade ifall de kunde ta hand om pållarna. Hon visste att de tagit hand om hittekatter och har flera hästar själva. Tror att det är vanligt att sådana här saker sköts utan organisationer inblandade men självklart är det bästa om någon förening kan vara mellanhand för att kolla köparen ordentligt. Annars kan ju djuren komma i fel händer ännu en gång.

Hästvärnet vet jag inte så mycket om mer än att de tar hand om vanvårdade hästar och hittar nya hem till dem.

www.neverneverland.se/horses räddar islandshästföl från slakt. De är en biprodukt i medicinindustrin och de flesta fölen slaktas när det blir vinter. Min syster och hennes man har köpt tre st föl som kommer hem till dem 25/11.

Gillar själv inte travsporten och bojkottar all form av spel på detta. De flesta i den branschen verkar ju bara vilja tjäna pengar och skiter fullständigt att det är djur det handlar om!!!

Hawknestgrove
0

Förlåt att jag lägger mig i debatten om hästar, men det finns inte mycket alternativ när det gäller hästar som är uttjänta. Man får liksom inte gräva ner en häst lite hur som helst. de är ju ganska stora……Samma gäller ju kor. De går ju till slakt för att bli föda.Så där är ju debatten egentligen att äta eller inte äta kött….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Pelusa
0

#16 Ella, bor du söder om Stockholm så har du ett av Sveriges största katthem i ditt närområde, nämligen Stockholms katthem.

Förra året förmedlade det katthemmet drygt 500 hemlösingar…. och räknar man så att man hjälper tre katter för varje hemlösing som får ett hem, så blir ju antalet det tredubbla.

Dvs en får åka hem, en får komma in i värmen på den tomma platsen och en ställs i kö och kommer därmed ett steg närmare stugvärmen. Fast i själva verket hjälper man ju i praktiken många fler, om man räknar med alla ofödda kullar som därmed inte blir av i praktiken och som slipper gå under därute i buskarna i vårt kalla land.

På katthemmet finns nog alltid plats för en hjälpande hand.

/Pelusa

Ella00
0

Gunilla: Hundar kan man ju inte heller gräva ner hur som helst? Samma värderingar som vid hundar, katter och andra djur borde väl gälla….just att om de är friska och pigga/kan räddas så har de väl rätt till att leva vidare?

Men det är väl bara min egen personliga åsikt…..oavsett storleken på djuret, bör de ju ha lika rättigheter…

Ella00
0

Pelusa: Ja det har du rätt i. De lämnar ju plats åt andra osv, det är sant! Inte tänkt på det, men indirekt räddar man ju fler…. Ska ringa dit!! Det låg ju rätt nära! *glad nu* Söta kissar hade dom också!! GladGlad

Ella00
0

Hmmm…troligen heter Hästvärnet nåt annat pga finns inte på google, men jag letar vidare.

Hawknestgrove
0

Ellas, rätt, egentligen…. Men det behövs inte en grävmaskin för att gräva ner en hund. vilket man behöver för en häst eller ko…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Radisa
0

På Tigerharen hjälper vi alla djur som behöver vår hjälp och som vi kan ordna en lösning för. Men det stämmer ju att det är främst katter och hundar som tas upp när det pratas om hemlösa och avlivningshotade djur. Vi har omplacerat kor, hästar, får, getter, höns osv som inte annars är så vanligt att man ser hos djurhem i Sverige. Jag hoppas verkligen fler organisationer dyker upp med ett brett arbetsområde för det finns så många djur av alla möjliga arter som behöver vår hjälp! Och jag tror att vi kan öka alla djurs status och lyfta fram värdet av deras liv om vi väljer att arbeta med alla djur som behöver vår hjälp och inte enbart en art!

Ella00
0

Radisa: Tack och fint skrivet!! Det är ett enormt hedervärd och fantastiskt arbete ni bedriver, som arbetar med detta!!! Eloge till er!!

Det är säkert inte helt enkelt alltid heller…