Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 529 ggr
sofia85
0

Snälla hjälp med tips

Någon som har tips på hur man fångar in vilda kattungar? Dom som skulle fångas in idag gick inte att fånga in. Tänkte kanske att ni har några bra tips..

martdat
0

Fälla var vad som krävdes i sommras när jag höll på.. elr hitta boet sen lurpassa tyst som en mus tils de visar sig , men fälla är att rekomendera, vi lånade av en jägare.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sofia85
0

Eftersom det finns stora katter där och dom inte ska fångas in förrän det finns katthem så kanske fälla inte blir bra… ja menar om en stor skulle sätta sig i där..

tussilago
0

o, jag hittar inte tråden, men det har ju varit en tråd tidigare där det fanns en liten video om en fälla som eg var mer som en låda som man ställde upp och drog undan stödet för när katterna var under den? är det någon som känner igen beskrivningen och vet vilken tråd det var? undrar om det inte var naquita bland annat som ville hitta någon som kunde bygga en sådan fälla. någon som känner igen?

Naquita
0

Droptrap heter den:) den e super, där kontrollerar man själva vilka katter som ska fångas och när:) Har ev. en som bygger en åt mig,hoppas jag

martdat
0

Kommer det in en vuxen katt går det ju att släppa ut den ijen om inte annat,även om det e trist.  har tyvärr inget bättre att föreslå. vi provade det messta i somras, dottern tog två ungar genom att lurpassa vid boet, de andra två fick vi ta med fälla. jag vaktade i timmatal utan att lyckas, något som ni kan prova är att INTE ha mat i fällan, små ungar går in av nyfikenhet medans vuxna nog är mer misstänksamma. låter lurigt men det funkade ju uppenbarligen för oss för vi hade ingen mat och fick bara ungar, ingen vuxen trotts att minst fyra vuxna fanns på samma ställe.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tussilago
0

just det ja, så var det ju. och här är länken till den gamla tråden:

http://hittekatter.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=3f007843-ce3e-4c8d-9408-3116e2ad69cb

tack naquita! hoppas det kan vara en lösning för dig, sofia85!

Kittekatten
0

En fälla kan man lösa ut manuellt också, man måste inte ha den på automatik, genom att sätta ett långt snöre i sprintern och fälla plattan åt fel håll så den ligger platt mot 'golvet'. Jag sätter inte fälla på automatik när det är kattungar som ska in, det är alldeles för ofta som de kommer flera stycken och då kan det gå illa genom att en unge (eller mamman) kan vara inne och kliva på plattan medan en annan unge är på väg in. Usch…

Vi har också använt sk trådburar, samma princip där, man fäster ett snöre i luckan och drar upp den när rätt katt gått in för att äta. Är det fel katt som äter får den äta färdigt och sedan fyller man på med nytt 'bete'. På så sätt vänjer sig även den katt man inte ska ta in för tillfället att gå in i något för att äta och är då lättare att få in när det är dags för den att få komma in i värmen.

sofia85
0

Vilken bra idé! Ska geanst kolla upp det