Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 425 ggr
emjon
0

En liten fråga bara

Nu undrar jag om ni brukar ge era katter majsvälling? Om ni gör det hur klarar kattens mage det?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Erika91
0

Förra sommaren när Sverker var på katthemmet så var han plastpappa till fem övergivna kattungar. De fick majsvälling för att ersätta lite av moderns mjölk. Då fick även Sverker lite eftersom det tydligen skulle vara bra med lite majsvälling för vuxna katter också.. Han tyckte då om det och hans mage var bra precis som kattungarnas. Här hemma har han också fått det, men blev för bortskämd här hemma så han äter det inte längre :P
Men som sagt de klarade det så då borde andra katter också göra det :)

Lena
0

Tror majsvälling ska vara skonsamt för katt-magarna. Det finns ju ett speciellt recept som kallas Andersons välling eller något liknande. Det brukar man ta till som övergång när kattungarna ska vänjas vid vanligt foder. Har dock ingen personlig erfarenhet av det.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

En lite dum fråga, men fnns det inte  modersmjölksersättning för djur? Och hur är det med den vanliga modersmjölksersättningen, som man ger till vanliga bebisar?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Pelusa
0

Modersmjölkersättning för kattbebbar av olika märken finns att köpa på apoteket. Rekommenderar KMR tex.

/Pelusa

Hawknestgrove
0

Ja,Pelusa, det måste väl egentligen vara bättre än majsvälling?

Naquita
0

Majsvälling kan aldrig små kattungar överleva utav, utan riktigt små kattungar ska ha riktig modermjölkersättning.(bästa är KMR ) inte ens anderssons välling är bra för småttingar, har haft flera kattungar som nästan dött av den blandningen för de fick inte i sig allt de behövde, MEN morotspure och majsvälling är bra när man får in både äldre ungar och vuxna som inte är vana vid "riktig" mat, det är skonsamt för magen första tiden.

Erika91
0

#5, 6 Jag vet inte.. de gav iaf majsvälling till dem. Meen det förstås, de vart ju ganska stora då och inte jättesmå.. några veckor..så att de kunde äta iaf

Hawknestgrove
0

Men hur funkar modersmjölskerättning för människor? JAg vet att det inte är samma sak, men ponera, att man hittar små bebbar en helg eller en kväll. Då är det helt enkelt enklare att få tag i vanlig på en jourbutik än ett apotek som är stängt….