Världens goaste köttbullar!
Till minnet av Siw, så vill jag ge er hennes recept på världens absolut goaste köttbullar! Man kan göra dem med qornfärs också, då blir de helt vegetariska, då de inte innehåller ägg!
Siws goa köttbullar
60st små eller 30-40 vanliga
1 dl ströbröd
1,5 dl mjölk(kan även ersättas med typ havremjölk)
2 medelstora lökar
500 gr blandfärs
1/2 msk potatismjöl
3/4 msk salt
1 tsk strösocker
1/2tsk vitpeppar
1/2 tsk svartpeppar
(1dl finhackad persilja)
smör/marg att steka i
Låt ströbrödet svälla i mjölken ca 10 min. Skala och finhacka löken, bryn lite grann och låt svalna. Arbeta ihop allt utom matfett till jämn smet, ej för länge.
Stek ca 10 minuter på medelvärme.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack för receptet! har som tradition att jag gör egna köttbullar till varje jul så i år ska jag komma ihåg det här receptet:-)

Jag som inte lagat köttbullar på väldigt länge, men känt mig sugen på att göra det från grunden ska spara detta recept. Tack, Siw. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Oupss… Jag glömde en ingridiens! Men nu är det komplett! Sockret är ack så viktigt!

Tack för receptat, det sk ajag testa fast då med qornfärs:)
Det är inte dumt om man blandar i lite sirap och senap i smeten också. Uj, så hungrig jag blev nu.
Sparat! :)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Lägg in på asters forum:):)
Ja, jag lovar, att de är mums! Liten rolig historia i sammanhanget….JAnne är ganska plump när det gäller beröm för min mat, så när jag gjorde köttbullar förut, så fick jag höra att Siws var mycket godare. Ok, sårad, men när jag fick smak dem, så höll jag med. Godare finns inte. Så då fick jag receptet, gjorde dem exakt som det stod, men NEEEEEJ Siws var godare ändå…..Ok, Då blev det inga köttbullar här. Sen råkade Janne säga att de allra godaste köttbullarna, de gjorde Norma, en bekant till oss. Då blev både Siw och jag sura, så en kväll när Siw stod och gjorde små, små julköttbullar, så gick JAnne förbi och ville sno en i pannan. Då fick han smäll på fingrarna av Siw. "Du kan äta köttbullar hos Norma!" sen blev Janne osams med Normas man, så vi umgås inte längre. Stackars Janne, han fick inga köttbullar någonstans….Men igår så gjorde jag en dubbel sats, så nu har vi 5 köttbullsmiddagar…. Kan bara tala om, att han får inga hembakta bohuslänska "kager" här heller, för Gunvors var mycket godare….
Så han får äta Willys formbröd, hahahaha!
Datorn fick hicka…..
Sophia, klart!

Det receptet måste provas! Stackars Janne..fast han får kanske skylla sig själv ;-)
Ja absolut…. Att berömma andra kvinnors mat är ju nästan lika illa som att berömma andra kvinnors andra färdigheter
. Jag blir jättesårad!Speciellt när jag vet att jag är j***t duktig på att laga mat, fast jag är innerligt tje på det!