grannen tar ej hand om sin katt...
i moitt hus har en ung tjej flyttat in. hon bor på bottenplan och har en katt, som JÄMT är ute, och vill in. jag har sett katten ute vid alla möjliga tidpunkter, och har för mig själv tänkt om han aldrig får vara inne.
pratade med min vän som bor i huset bredvid, hon berättade att många runt i kring frågat henne samma sak som jag tänkt. alltså är det inte bara jag som reagerat. vi pratade om att skriva en lapp och lägga i brevlådan, men vad skriver man? jag vill ju inte att det ska vara alltför elakt heller, så att hon kanske blir förbannad och inget går in, och kattstackarn får fortsätta vara ute. utan på ett vänligt men bestämt sätt be henne sköta sin katt bättre. jag tror inte att hon gör det av illvilja, utan av ren okunskap.

ja..det bästa är nog att utgå från den vänliga tonen..slår mej tanken om du kanske skulle bjuda in henne på fika..prata lite först om ditten o datten..och om hur ni trivs i området..bla.bla..bla..o sen komma in på ämnet katter..berätta hur mycket du älskar de här djuren..att du är aktiv på fokussajter osv…via den vägen kanske det går att komma till sak på ett naturligt sätt..och skulle det iallafall visa sig att det inte funkar med silkehandskar är det kanske dags att fundera på att göra något annat..men jag hoppas att det kan lösa sig inom den "vänliga ramen"…
ja, jag tror också att det är bättre med den vänliga vägen. vem vet, det kanske inte är så illa som det verkar? en god vän till mig har en katt som ALLTID vill ut och när hon sedan vill in så skriker hon så hjärtskärande så man tror att hon ska dö. han har haft flera grannar som pratat med honom, men egentligen har ju inte katten varit vanskött eller inte fått komma in - han kommer inte bara snabbt nog för kattens smak ;)
jag har ju ingen aning om hur det är i det här fallet, men en mjuk approach till att börja med är nog klokt :) jag försöker utgå från att folk inte vill något illa och att de inte är så dumma som de verkar, vare sig jag har rätt eller inte så ger det mycket bättre förutsättningar för att få fram min åsikt än när jag redan bestämt mig för att det är illa…
Som ni skriver så klokt är den vänliga tonen alltid mera fruktsam, även om man ibland kan ha svårt att hålla den. Den största boven för katterna är trots allt okunskap hos kattägaren. Det är ju alltid värt ett försök i alla fall. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lyssnar inte ägaren så kontakta kommunens djurskyddsinspektör. Notera gärna när du ser katten ute, temperatur, om den vill in. Be dina grannar göra samma sak. Ju mer vettigt underlag inspektören får, desto enklare är det för dem att lösa det hela. Så de går först och pratar med kattens ägare, och säger att katten måste få vara inne, få mat, skydd och sådant som står i lagen.
Vad det gäller vad du ska skriva, så vet jag inte riktigt. Mer än att det blir kyligare ute, vad lagen säger kanske. Men om du fikar med henne eller liknande så lyssna gärna på om hon har problem med kissen. Det kan hända att den jamar mcyket och stör henne, fråga då om kissen är kastrerad. Kanske den kissar inne på fel ställen - fråga om den är kastrerad. Ge råd och så. Vill du veta mer råd så kan du alltid fråga oss här. Lycka till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag hoppas att det löser sig och att tjejen får sig en tankeställare.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Enig med Vanessa här. det är faktiskt ett bott att vansköta sitt djur
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....