Från döende till lycklig katt.
Hejsan!
Jag är ny här och vill berätta lite om mina två katter som vi har hemma nu :)
Den ena heter Bubba och är ca 5 år, hankatt. Kastrerad.
Han kom till oss en sommar och drack av de smuts-såpiga vatten vi tvttade fönsterna med.. han var enormt liten och när han försökte jama hade han knappt någon kraft till att få ut ljud.
Pappa åkte till konsum o handlade torrfoder som vi la i vatten (så de svällde upp).
Han fick sova ute den natten och han rörde sej inte en meter..låg och vaktade matskålen så gott han kunde ifrån de andra kattungarna, antagligen hans syskon(tror att alla blivit utkastade), men de var nästan dubbelt så stora som honom.
Kvällen/natten pratade vi igenom allting vad de innebar att ha katt och sånt viktigt, kom fram till att vi bara måste hjälpa den lille. Så nästa dag så tog vi in honom i huset och gav honom ett namn. Lite senare fick vi åka till veterinären för hjälp o råd och lite sådan. Veterinären berättade hur vi skulle göra för o hjälpa honom, och även att han skulle varit död inom 2 dygn om vi inte gett honom mat.. så sorgligt.. :( tror knappt att ni kan föreställa er hur liten han var..smal o knappt nånting att ta i :(
Men nu mår han jättebra :) Han blir dock ALDRIG så står dom en hankatt i vanliga fall bli, han är lika liten som en honkatt, men han är iaf mätt och lycklig! :D
Vår andra katt, Ninja, är en honkatt som vi hämtade hem för några veckor sedan :) En vit liten tjej som är jättebusig! Hon föddes på en går där de fanns många katter o kattungar som behövde nya hem. Annars skulle dom skjutas..vi kunde inte lämna dom så..så åkte dit ofta denna sommaren och var där o tänkte o tittade på katter. Alla kattungar såg nästan likadana ut, vita med grått mellan öronen :P
Vi kunde bara ta med oss EN hem tyvärr. Om enns de..vi var väldigt osäkra på om Bubba skulle acceptera en till katt i sitt hus.
Tillslut kom kattungen på 12v hem och fick bo avskillt i ett rum i början, träffade bubba när båda hade koppel och under uppsikt så att de inte började slåss. De gick bätte och bättre och redan efter en vecka ligger dom brevid varandra i varsin klätterställning och leker med varandra lite då o då :) Men ibland kan Ninja blir lite väl leksugen så Bubba blir lite arg, men gör ingenting värre än att slår till henne på huvudet *gulligt!*
De var då mina två katter :) Som jag älskar väldigt mycket!
Tyvärr så kan vi inte ta emot fler djur/katter.
Har även en hamster och en häst. Även dom betyder väldigt mycket för mig!
Blir väldigt ledsen över djur som ska behöva leva ute helt hemlösa :( De skär i hjärtat…
Hoppas ni orkat läsa :) Ha en fortsatt trevlig kväll.
Kram / Malin
ps. bilden med bubba - lägg märke till hur liten han är jämnfört med det faktiskt lilla gosedjuret

ÅÅ så söta missar och bra bilder:) Härligt att ni tog hand om katterna!

Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser berättelen om dina missar..det var nog meningen att Bubba skulle hitta till just er..ni räddade ju livet på den fina lilla missen!! Så fint att han sedan fick en kompis som också behövde ett hem…underbart när behövande missar hittar kärleksfulla hem som ert!!

Det är sådana här historier som din som gör en lycklig! Nosgos till lilla Bubba och Ninja!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Vilka söta katter du har och räddat livet på dessa! Min dotter heter också Ninja, fint namn..
Vad händer med Bubbas syskon?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack så mycket alla :)
Alexej: Jag vet tyvärr inte vad som hände med bubbas syskon, vi såg dom springa här i någon vecka men sen sågs dom mindre och mindre. men de var stora och starka, de klarade av att överleva då de kunde fånga små djur o möss som vår bubba inte klarade, han tog någon fluga som flög mitt framför näsan på honom ibland, de levde han på!
Jag hoppas att de andra katterna också mår bra, men just då gick all vår energi på lilla Bubba. Kan ångra mej än idag att vi inte tog hand om de andra oxå..men vi hade helt enkelt inte möjlighet till de just då.. :(

Vilken fin berättelse! Dina katter är jättefina!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

jättesöta kissekatter. :)
Tack så mycket Engla och Navel :)

Välkommen hit, och tack för att du delar med dig av bilder och berättelsen=)
Tack så mycket :) Tror nog jag kommer trivas galant! :D
Jättesöta kissar.
Men var försiktig så de
inte tuggar i sej garnet.
Jenna
Tack :) Jo jag vet, även så att hon inte trasslar in sej o får panik :) Därför tittar jag hela tiden :P
Hon älskar att kasta sej på de o sen ruta iväg med de efter sej o volta in i de o snurra runt så hon blir riktigt fast ;) hahha! :D

Härlig berättelse och söta kisar!
Tack :)
Underbart 
Jätteefin historia. Du har kastrerat dem bägge två, hoppas jag?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#19 hanen är kastrerad sen några år tillbaka, men honan har vi inte steriliserat.. jag vet inte om vi ska göra det. de är väl inte nödvändigt??

Jo honan är nödvändigt!!!
Hon kommer snart att löpa. Det är jättejobbigt både för er och för katten!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Varför det? Om hanen endå inte kan göra henne med kattungar? Förklara istället än att skriva en massa utropstecken, allting är inte självklart för alla.
Det är ju naturligt att dom löper..

Jag tänkte på att det blir fler kattungar, om hon råkar rymma och träffa en Okastrerad hane, så är det olyckligt. Det är ju naturligt för en honkatt att löpa, men ansträngande för henne. Och kan vara väldigt jobbigt att lyssna på dag och natt. Hur ofta dom löper är ju olika från katt till katt. Men räkna med en vecka med två veckors mellanrum under vår och sommar.
Det är innekatter båda två. Bubba får vara ute på dagarna om han vill. Ninja är inne nu hela tiden eftersom hon e unge och vet itne om hon ska få vara ute när hon blir äldre heller, de kommer ju sen om något år.. Och hon ska inte steriliseras bara för att de är lite anstängande att löpa. Samma sak som att ta bort mensen på människor. Tycker itne man ska göra de bara för att man får det lite obehagligt..
Man får kortare livslängd dessutom. Sålänge hon är innekatt så är de ju ingen risk att bli med ungar heller.
Du kan inte jämföra kvinnornas mens med katter löpning.
Överallt kan du läsa om innekatter som lyckades rymma. Därför ska man också id-märka innekatter.
Löpandet är plågande för många katter, det handlar inte bara om att vi vill ha ro. Du kommer att märker det när du ser henne löpar utan att få hjälp genom en fertil hankatt. Katten mår inte bra då!!
Kan ju säga att de finns NOLL chans att hon skulle rymma från oss.. ID_märkt ska hon bli, de är bubba redan.
hinner inte skriva mer nu. AFV nu! :)
SUCK!

Det finns alltid en chans att de rymmer. Tro mig jag vet. Har innekatter som jag trodde inte skulle kunna rymma. Ändå var det en som gjorde det.
Exakt…….Snälla PixelMollan, kastrera henne! En okastrerad honkatt kan precis som en hankatt börja markera revir. Och att ta bort könsdriften är bara den allra bästa gåva du kan ge henne.Kan inte tillägga mer, än ovanstående talare här, hon mår inte bra av att löpa! Det där med livslängs som du talar om, är bara larvigt. Min kastrerade honkatt blev 17 år. Vi har säkert fler härinne som har ellerhar haft gamla gummor. Läser du om våra åsikter här inne överhuvudtaget, så är hela gänget härinne korstågsriddare för att kastrera både hon och hankatter. OCh hur hade du tänkt att möta upp det hela, när hon blir större och som du säger, skall få gå ut? Nej, tänk om, snälla du! hon kommer med all säkerhet börja löpa vid ca 6 månaders ålder, eller allra senast till våren. Så du har god tid på dig att samla ihop pengar. Kniper det, så kan jag skicka dig en kata med Ppiller, så att du kan planera in det lite ekonomiskt, vilket inte är det allra enklaste. Jag fick exempelvis ge mina ppiller i några veckor, för att löpet kom lite olägligt för min plånbok. Se oss som vänner här inne, inte fiender!

Kastrerar man honkatten finns ingen risk för Livmodercancer. Och en kastrerad katt lever lika länge som en okastrerad. Om inte längre.
Många bortskänkesannonser gäller just honkatter som har börjat kissar fel, mycket pga av löpande.
Herrgud. vad är detta :S Otrevliga gänget?
Alexej: Har du inget bättre att skriva än att sucka ner mej så skriv INGENTING isåfall.
Karin.s: För du bor ju hemma hos mej och vet hur vårt hus är utformat, hur de ser ut m.m m.m m.m ? ALLA hem är olika, alla ser itne likadana ut och har inte samma rutiner!
Gunilla.H: För det första, ekonomin står stadigt på båda benen så de är inget som har med pengar att göra!
Sa inte att hon SKULLE gå ut när hon va äldre, sa EVENTUELLT!Om hon ska få vara ute nån timme om dagen lös så ska vi självklart kastrera henne. Bara för att just din katt eller några andras katter här inne blev äldre så betyder inte de att alla blir de, risken finns ALLTID att de dör i förtid. De kan ju tom dö på operationsbordet eller efteråt.
Det är en KATTUNGE vi talar om.
Om vi senare om några månader märker att hon tydligen kommer må dåligt så är de ju SJÄLVKLART att vi steriliserar henne!
Även jag vill katternas bästa även om jag har annorlunda åsikter! Kul att man känner sej såå påhoppad för att man inte bokat tid till att steriliserat en kattunge!
Varför känner du dig påhoppat?
Vi har rätt så stor erfarenhet av katter och försöker förmedla den till andra. Ingen kräver att du ska kastrera en kattunge, vi försökte berätta vad som kan händer när hon börjar löpa. Det handlar om din inställning mot kastreringen och att dina katter inte kan rymma. Vi har fått många hjälprop på innekatter som OPLANERADE rymde. Deras ägare trodde också att det inte kunde händer. Och jag har upplevt löpande honor, hur de mådde och hur de började kissar överallt.
Det är ingen som är emot dig, vi försöker bara hjälpa.Och ingen vet eller kan allt. Mycket av det som jag vet idag har jag lärt mig här på hittekatter.
Ja och jag skriver åter igen : om vi ska ha henne ute eller om vi märker att de blir problem när hon börjar löpa så får man ju sterilisera henne.
När man tar bort olika organ från kroppen så är det ALLTID en risk. De är lixom inte helt ofarligt.
Förövrigt har jag haft katter enda sen jag föddes, redan innan min födsel bodde de katter i vårt hus som min mamma och pappa tog bra hand om.
Kastreringen är alltid en risk, men samtidigt är det ett rutiningrepp för alla veterinärer. Det finns ca 2 000 000 katter i Sverige och de flesta är kastrerade.

Tyvärr PixelMollan hur mycket det än värmer i hjärtat det du har gjort för dina små skyddslingar så kan jag bara hålla med ovanstående talare. Försök och få din hona kastrerad, det är så mycket lättare allting med en lugn och harmonisk hona som inte löper och löper risk att drabbas av livmodercancer etc. Min hona som är 6 år är hur mysig och go som helst. Jag har henne naturligtvis inne och går bara ut i löplina i trädgården. Men allting kan hända, vid några gånger har hon lyckats prångla sig ut genom ett "nästan" stängt fönster och varit ute några timmar på natten. Har dess bättre genast kommit in på morgonen men gud vet vad som kunde ha hänt om hon varit i löp under rymningstillfället. Nu fann hon ingen anledning till att vara ute ensam och mörkrädd utan kilade snabbt in, annat hade det varit om hon känt lukten av en fertil hane.
Visst blir det tal om en operation, men man måste också inse att det är ett rutin-ingrepp för en veterinär. Det utförs massor av kastreringar dagligen i landet och för en frisk liten katt-hona finns det inte anledning till större oro anser jag.
Ta inte detta som kritik utan tänk till lite och gör inte bara som föräldrarna gjort. Jag tror säkert att din familj har haft mycket god hand med sina katter under alla år, men hur man tänkte för 20 år sedan går faktiskt lite stick i stäv med försöken man nu gör för att höja kattens status.
Lycka till med dina sötisar!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ÅTER IGEN: Om de blir problem så ska vi ju självklart sterilisera. De är väl endå vårt val??
Kattassen: Jag litar på mina föräldrar blind. De kanske inte ni gör/gjorde. De tänker inte som för 20 år sen, som du verkar påstå att mina föräldrar gör :S ? Min mamma är MYCKET mån om ALLA mina djur och alla vi någonsin haft.
Jag har lixom förstått nu att ni alla tycker det är fel att vi inte kastrerar vår kattunge förrens vi VET om de blir problem eller inte.
Så fler behöver ju inte tala om de för mig heller.
SÅ ÄNNU ÅTER IGEN: De är en kattunge!

Varför vi skriver som vi gör är inget påhopp på dig PixelMollan. Vi har bara sett baksidan av många hemlösa plågade katter därute som aldrig blev kastrerade eller älskade. och det finns så många av dom som behöver ett hem, Ja det är överfullt på katthemmen. Så vi är måna om vad som är bäst för katten, och så det inte blir fler katter, som behöver nya hem i sin tur. Det finns alltid någon som blir över. Så länge det finns katter därute i kylan nu till vintern, kommer vi att förespråka kastrering.
Snälla, vi har inte sagt att du ska kastrera en kattunge. Men att göra det vid ca 8 månaders ålder är att rekommendera. Och just ekonomin brukar faktiskt vara den värsta stötestenen, det är därför jag tar det ur den aspekten. Att kastrera en honkatt kostar ca 1000 kr. Vi är inte otrvliga, i alla fall kan inte jag se något illvilligt i min kommentar. Men du verkar ta åt dig för minsta lilla. Det verkar, som om din lilla tjej är 13 veckor om vi går efter din hustoria. Så det är ju inte aktuellt förrän till våren. Vad vi inte gillar, är när vi får en massa förfrågningar vad man ska göra med alla "hoppsan"kullar…..
Jag förstår vad ni tänker om hemlösa katter, tänker likadant själv. Annars kan man ju lixom skrota denna sidan, om ni förstår hur jag menar.
Men precis som gunilla säger så är de ju LÅNG tid kvar. Och som jag svarade hnne, pengar är inget problem. Tusen kr tjänar jag ihop på en dag mer eller mindre. "Problemet" är att jag inte tycker vi ska kastrera henne förrens hon är könsmogen och visar att hon inte mår bra.
För övrigt har jag haft en väldigt dålig dag, så de är därför som mitt humör inte är på topp, ni får ursäkta mej.

Ja alla kan vi ha en dålig dag, som sagt är hon är fortfarande en kattunge. och vi är inte ovänner med dig PixelMollan!