Håller ni med Helena?
Helena säger till SVT att det inte kan ingå i polisens verksamhet att ta hand om djur som far illa. Läs mer här.
Tyvärr kan jag inte höra intervjun eftersom ljudet har försvunnit från min dator. Däremot anser jag att det vore konstigt om polisen inte gjorde något. Vad säger ni?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

I och med att jag inte kan höra intervjun vet jag inte om hon har någon idé i vems verksamhet det ska ingå. Någon som kan lyssna av intervjun?

Jag hörde den, när jag klickade på extern spelare och dåfick jag upp WMP. Den hemtade något som kallade codec och sedan kunde jag höra henne, men det var inte mycket hon hann säga precis.
Ska kolla den andra länken också

Jag har skickat ett mail till henne med följande innehåll
--------------------------------------------------------------
Jag har hört intervjun som Smålandsnytt har gjort med dej ang. polisens hämtning av 70 katter. Du vill alltså inte att detta ska tillhöra polisens uppgifter.
Vem vill du då ska ta hand om allt med djurplågeri.? Det är än så länge polisens uppgift, men den sköts faktiskt väldigt dåligt.
Varför inte lägga ett förslag om speciella Djurpoliser och med en central budget, som inte belastar de olika polisdistrikten? Då kan det kanske fungera bättre och dessa poliser blir utbildade på hela djurrättslagstiftningen.
Lägg inget ansvar på kommuner eller liknande, för det fungerar inte ens nu, fast politikerna i en kommun har det övergripande ansvaret för samtliga djur i kommunen.
Vet du hur alla djurhem drivs? Inte är det kommunalt i alla fall, det kan jag garantera. Nej det är frivilliga organisationer som gör detta och med folk som sliter för fullt, utan att få en krona i ersättning.
Låt kommunerna stå för kostnaderna för djurhem och anställ den personal, som redan idag lägger ner hela sin själ i detta jobb. Anställ också veterinär, som kan undersöka djuren istället för att behöva anlita utomstående veterinärer.
Hade vi sedan ett antal poliser i varje län, som uteslutande fick ägna sig åt djur och djurplågeri, skulle det kanske fungera, vilket det definitivt inte gör idag.
Jag skulle kunna ge dig många exempel på hur dålig kunskapen om djurens rätt och lagstifningen om djurägarna skyldigheter är inom polisen idag.
Jag rekommenderar dig att titta på Djurpolisen på Animal Planet och även på TV4:s serie Hitta hem, som sänds just nu mån - torsdag kl. 19.30.
Då kanske du skulle kunna förstå djurens utsatta situation, vilket jag inte tror att du gör just nu.
Landskrona den 8 oktober 2007
Vänliga hälsningar 
Mettan Baltze,
som väntar ett svar på mettan@comhem.se

bra initiativ!
#4 Bra skrivet Mettan!
Ja det är den eviga frågan; vem ska ta hand om det? Tyvärr har djurskyddsfrågorna sopats under matten länge nog i vårt land trots att vi skryter om att ha världens bästa djurskyddslag. Det är möjligt att lagen är bra, men som tandlös papperprodukt fyller den ingen funktion och är därför inte mycket att vara stolt över heller. Nu när hemlösa katter blivit landets största djurskyddsproblem duger det inte längre att låtsas som det regnar och skjuta problemen ifrån sig. Alla andra lagbrott hamnar ju på polisen bord, varför ska brott mot djurskyddslagen vara något undantag?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag hörde interjuven och det var enbart prat om att polisen inte ska hålla på med detta för det är inte deras uppgift.
Men han framförde inga som helst lösningar på vilka som skulle göra det.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Ett mkt bra svar Mettan! Hoppas att hon tar åt sig av ditt brev. Vi får hoppas att hon svarar dig också!
#7 Så typiskt med det där "inte mitt bord" snacket. Borde vara förbjudet som politiker att säga så utan att presentera några alternativa lösningar.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men tjejen gör ju egentligen bort sig, kan man säga…

Visst gör hon bort sig! Det är därför jag blev lite spetsig i mitt mail till henne. Men jag tycker verkligen att hon kan titta på Hitta hem och även på Djurpolisen. Det ska väl i så fall tillhöra hennes arbetsuppgifter, om hon nu ska lägga sig i detta. Om hon inte svara får hon ett nytt mail, och jordbruksminsitern kan få ett, för det är väl i alla fall hans bord eller hur?
Jag blir bara så ARG, när de slänger ur sig en massa utan att ha tänkt sig för. Det är precis som om de inte kan ta ansvar för vad de säger. Eller rättare sagt: De struntar i vad de säger, så länge de får yttra sig i media.

Hojta till när och om du får svar!
jättebra skrivet Mettan, som sagt, ska bli kul att se OM det kommer något svar
applåd till dig Mettan
Håller med, jättebra skrivet!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....