en katt till med hosta!!!
1. det här är hopplöst, nu har Bertil oxå börjat hosta på samma sätt som Jansson gjorde innan. vi har maskat av dem allihopa i två omgångar (axilur eller vad det heter) med lite mellanrum. så de borde inte ha mask! så jag börjar oroa mej för att det är något annat. det här är första dagarna jag är här hos pappa på 6 veckor så jag vet inte alls hur de mått innan, och pappa hör inte om de hostar. Jansson är borta för tillfället. (men ja kan berätta att Bertils sår på halsen läkte aldeles utmärkt efter veterinärbesöket)
men åter till problemet. Nu har en katt till börjat hosta och det borde inte vara mask. vad kan det vara?
2. det är ett problem till. gamla Missan är så mager, det är Lukas oxå, dom är ungefär 12 år. Det borde inte vara mask där heller för de har ju oxå avmaskats. Och de får mjaus burkmat som de kan äta trots dåliga tänder. vad kan det då bero på? och vad kan vi göra?
tack för råd.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Förutom inälvsparasiter kan hosta bero på virus eller bakterier, bronkit, allergi (och att katten satt något i halsen, men det kan vi nog utesluta när fler än en hostar). Ett veterinärutlåtande är nog på sin plats.
Jag håller med #1 och jag skulle absolut kolla de kissar som hostar hos veterinären. Hosta skall man ta på allvar och inte vänta för länge och det är ju mycket bättre att få besked.
Håller tummar och tassar för att det går bra med kissarna.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

På din fråga nummer 2, kan det beror på att katterna har fel på njurarna. Har man njurproblem så går katterna ner i vikt..Dax att kolla upp katterna tror jag..

hur gammal är han

Hennum skrev i #0 att de är runt 12 år. Att de magrar kan vara allt från sjukdom till ålderdom. Bäst att låta veterinären kolla upp det hela. Speciellt eftersom de hostar. Det är ett varningstecken. Så ta dem till veterinären, så håller vi tummarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Min ena katt hade också sån där hosta och när jag tog honom till veterinären så visade det sig att det var mask. Axilur som vi avmaskat med rår tydligen inte på denna sorts mask och det slutar med att masken sprider sig till lungorna och luftrören och orsakar denna hosta, han fick penicillin och en receptbelagt maskmedicin att droppa i nacken och nu är han bra igen =) Att masken inte drabbade de andra katterna vi har berodde enligt veterinären på att dom hade bättre imunförsvar. Men hostan kan som de säger ovan också vara astma, allergi eller annat. Håller med övriga, gå till veterinären och lycka till!

det är katter som är runt 4-5 år som hostar. och katter som (vilket jag kom fram till idag) är 14 år som är magra. Har 5 katter. varav en av dom som är 5 år typ är helt frisk.
jo. Okej, jo, det finns väl några masksorter iofs som inte dom vanliga maskmedlen funkar mot. har använt två. men dom är väl så ovanliga?
vore det inte konstigt om två helt olika katter har astma, först den ena, och sen den andra… då verkar det troligare med nån sjukdom tycker jag.
tack så jättemycket för alla svar! jag ska kontakta veterinär så snabbt som möjligt.
har funderat mer över den magra katten sen jag skrev senast. har kommit fram till att jag nog ska fundera noga över om jag kanske ska låta henne somna in. hon är gammal, vill helst bara dricka mjölk så hon får inte i sej vad hon ska och hon är mager, vilket hon var även innan hon började med att till största delen leva på mjölk. men det är så svårt, för det känns samtidigt inte som att hon är trött på livet, men det kanske hon är, och att det bara är jag som inte vill inse att det kanske vore bäst.
ska prata med veterinär om det med. problemet är… pengar. vi har noll pengar över. men det går alltid att skrapa ihop så det räcker. det måste ju gå :)
tack än en gång.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan