Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 560 ggr
yavannaKementari
0

avmaska utan att veta vikt?

Vi har två missetassar som är max tolv veckor (hittekatter) och de har aldrig blivit avmaskade så det är definitivt dags nu. Dock är de skygga och vill inte alls bli upplyfta (eller klappade) för det mesta. Dessutom har vi ingen personvåg utan bara en hushållsvåg.

Så nu undrar jag, kan man ger avmaskningsmedel utan att veta vikten? När vi var på hälsokoll hos vet:en sa han att axilur (som vi har hemma) går bra men där går man ju efter vikt. Hur skadligt är "överdos"?

supermoccine
0

Såhär står det på FASS:

"Överdosering (Läs mer om överdosering)

Fenbendazol har låg toxicitet."

Så det borde ju inte vara så farligt.

Är de taniga eller normalbygda? Läste att 12-veckorsungar ska väga minst 1 kg. Vägdes de inte hos veterinären? Trodde att man alltid vägde djuren när man var hos veterinären… 

yavannaKementari
0

Vi skulle ha gjort med men det glömdes bort :/ De är mycket taniga och väger defentivit inte ett kilo. Men det känns ju bra att det inte är så giftigt iaf. Dock hittade jag inte inte var det stod om Fenbendazol på sidan.

tussilago
0

undrar samma sak som ts. har haft små jourungar också och höftat till lite men det vore bra att veta lite mer inför kommande ungar!

och ja, det enklaste vore givetvis att väga dem. men det är ju inte alltid de är så hanterbara. de som jag har nu skulle tex INTE gå att väga, varken av mig eller av veterinären…

supermoccine
0

#2 Jag var lat och kopierade bara rakt av det som stod om överdosering från denna sida. Länken som följde med gick till en allmän sida om överdosering. Fenbendazol är den aktiva ingrediensen i Axilur.

supermoccine
0

#3 Man brukar ju väga dem i sin bur och sedan räkna bort buren, så då borde det väl inte vara så knepigt. Bara om man har flera kattungar i samma bur så. Fast är de ungefär lika stora borde man ju kunna dela totalvikten på antalet om det inte är supernoga. Observera att jag mest spekulerar :)

Lena
0

Banthmith är det bästa avmaskningsmedlet till kattungar då det har hög säkerhetsmarginal. Tar spolmask vilket är vad kattungar har, bandmask får de bara om de ätit bytesdjur vilket inte är så troligt i så ung ålder.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tussilago
0

--> 5 o GUD vad smart. haha, tänk att jag inte haft en tanke på det :D man blir så dum ibland…

tussilago
0

o, jag har förresten en till relaterad fråga. hur försiktig ska man vara med exv själva kattlådan? när katterna väl är avmaskade, kan själva kattlådan och kattspaden fortfarande innehålla mask"smitta"? (alltså inte kattsanden förstås, den fattar jag att den ska bort, men måste man även ha en speciell karantänkattlåda om man vill vara på säkra sidan?)

Hawknestgrove
0

JAg gjorde så här, när jag vägde Esther och ebba när de var små. Har en hushållsvåg som är upp till 5 kg… tog till en kartong, som man kunde stoppa ner kissen i. Satte kartong och kisse på vågen. Tarerade först, så att kartongen var lika med noll. Min badrumsvåg är av det gamla slaget, så den dög inte att väga på. de var förvånansvärt lugna i kartongen. #8 tvätta du ur lådan med klorin och även spaden, det räcker med råge.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

yavannaKementari
0

#9 det låter som en bra idé, när vi hade en hittekattsfamilj med kattungar förra hösten satte vi en tallrik och sedan kattungen på. Gick jättebra. Problemet med dessa misseungarna är ju att de inte är direkt hanterbara *fräs fräs* Fast honan börjar mjuka upp sig nu iaf :)

Hawknestgrove
0

Ja, jag lade några kattgodisbitar i kartongen!

yavannaKementari
0

#11 de gillar inte godis så mycket men däremot kokt kycklig, det kanske man ska försöka med. Tack för all hjälp!

Hawknestgrove
0

Ja det funkar nog. Då håller de sig lugna