Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 3838 ggr
tussilago
0

ålder på kattungar?

förvånas hela tiden av att folk kan bedöma ålder på kattungar… nu har vi tex två hittekattungar hemma som bedöms vara 11 respektive 17 veckor, och i mina ögon ser de ut som ungefär samma. det måste ju vara så att jag tittar på fel saker, bedömer storlek istället för svanslängd, eller vad vet jag…

ni som begriper er på det här med att åldersbestämma kattungar, vad gör ni bedömningen utifrån?

Naquita
0

jag kollar på beteende, utveckling och utseende. inte storleken bara. utseende är INTe lika med storlek. Har tänder kommit? hur går dom? hoppar de? klättrar de? fäster de blicken? går de i låda? springer de snabbt? Är kropen kattungelik, är bäbishullet kvar, bäbispälsen borta? är kattungen "avlång" som den ofta blir runt 4-5 månader innan tonåren lr e den yngre? kattungar kan vara så oliak storleksmässigt men har man haft 40-50 kattungar som jag t.ex lär man sig till slut ungefär åldersbedöma en kattunge bara av att titta på den o hur den beter sig:)

tussilago
0

ja, jag får väl helt enkelt ha tålamod ;)

hur menar du med bebispälsen? är det det lite mer ulliga du tänker på då?

är det någon som har någon bra site där sådan här utveckling beskrivs mer i detalj (eller för all del har ork och tid att skriva ner ännu mer drag)? vore så roligt att förstå lite mer…

tussilago
0

oj, glömde i all min iver om att få reda på mer bort att tacka för den info jag faktiskt fick :D så tack så långt, jag vill ju bara ha äääääännu mer :D

Hawknestgrove
0

Sen har vi väl, om inte jag har fel, ögonfärgen att gå efter? de börjar väl skifta färg vid ca 8 veckorsålder, eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tussilago
0

åhå. brukar de vara blåögda innan dess?

Hawknestgrove
1

Ja, rätta mig om jag har fel! alla små kattbebbar har ju blåögon och de brukar skifta färg vad jag sett vid ungefär 8 veckors ålder

karins
0

Du har rätt Gunilla kattungar har blå till blågrå från det att de öppnat ögonen till…..har jag glömt är väl som du skriver ca 8 veckor.

Hawknestgrove
0

Sen vid ca 4 månaders ålder då börjar de byta tänder

karins
0

Ja jag har märkt det….Mozart och My hade behövt en bitring, dom ligger och tuggar snören och njuter…..aaa så gott,.. och så går de av….stumpar av mussvansar överallt!!!

tussilago
0

haha, vad jag har missat, hade inte ens koll på att de byter tänder… tappar de "mjölktänderna" eller?

jag har noterat att den som jag tror är den äldre har smalare ansikte, eller liksom… mer markerade ansiktsdrag… är det bara mänskligt, eller ändrar även katter till att få mer markerade ansiktsdrag när de blir äldre?

Hawknestgrove
0

Ja, de tappar tänder, först går väl de små mannagrynen i underkäken, de mellan huggtänderna….