Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1262 ggr
HannaAkutgruppen
0

Anna Ekeblads krönika i aftonbladet 20/9

Gjorde mig heligt förbannad. Där skriver hon något som bakåtsträvar för vårat mål, att höja djurens status. Bla att vi svenska konsumerar smådjurs  medecin för 180 miljoner och veterinärvård för över en 1 miljard årligen och att det är ofattbart för henne som alltid sett nackskott och nackning som enda lösning och att djurägare är sjuka i huvudet för att vi spenderar dessa pengar på djur. Sedan skriver hon även att marsvin knappt duger till mössor, att chinchillor endast duger som päls…

Att det är trams att EU ökat
minimikraven för burstorleken för
kaniner osv…Hon köpte en så gammal
hamster som möjligt till sin son så
den skulle dö snart…

Hennes krönikor går att läsa på
Aftonbldets hemsida om man är
plusmedlem.

Men jag vill helst inte att någon ska
bidra aftonbladet med mer pengar om man
nu inte redan är medlem.  

Jag vill uppmana folk att maila ett brev till ansvarig utgivare kalle.jungkvist@aftonbladet.se och säga att detta inte är acceptabelt. Jag skrev:

Hej!
Pga Anna Ekeblads krönika den 20/9 kommer jag inte längre köpa Aftonbladet. Jag vill inte bidra med pengar till en tidning som godkänner och trycker sådant som står i hennes krönika den 20/9. Visst har vi yttrandefrihet i det här landet, men som konsument har man ett val var man lägger sina pengar.

mvh
Hanna

Skrev också ett mail till Anna Ekeblad. 

"Hej Anna!
Din krönika i Tordags gjorde mig uppriktigt ledsen å våra djurs vägnar. Det  som gjorde mig mest upprörd är hur du skriver negativt om hur mycket pengar vi djurägare "bränner" på våra djur. Jag har jobbat dagligen med hemlösa djur i över 4 år och har sett mer lidande än du kan tänka dig. Jag kan vittna om att det spenderas på tok för lite på våra djur i Sverige. Tusentals djur går sjuka utan behandling, dessa djur lider oerhört. Det är olagligt att inte ta djuret till veterinären om det är sjukt och lider.
Om ditt förslag att istället för att spendera dessa pengar på vård är att skjuta ett djur med nackskott eller nacka djuret ska du nog noga läsa vårat lands lagar.

Till exempel, hund katt :
Om det är slag mot huvudet du menar med nackning får det inte ske om djuret är över 8 veckors ålder och det får inte vara större än det kan hållas med en hand. Nackskott får bara ske med vapen tillåtet för jakt kaliber 7,65 eller grövre. Lite om det kortfattat.
Övrigt exempel är att tex häst, får, nötkreatur, get, kanin, ren, hjort osv får inte avlivas genom slag i huvudet överhuvudtaget.

Att skriva en sådan bakåtsträvande oempatisk krönika i ett land där så mycket utsatta djur lider, misshandlas och vanvårdas, det är för mig ofattbart. Det finns människor i detta land som kämpar att höja djurens status, minska deras lidande och öka folks medvetenhet. Det är just sådan trångsynthet och avsaknad av empati som du visar på i din krönika som vi försöker motarbeta. Du har chansen att offentligt gå ut med dina åsikter och tankar, chansen att öka folks medvetenhet men istället väljer du att gå ut med en krönika som krymper folk empati och minimerar djurens status ytterligare. Jag går genom mitt liv, fast besluten att göra något bra, tillföra saker, göra den här unkna planeten till något bättre. Jag önskar att det var något man kunde läsa om i dina krönikor istället för trångsynthet och fåniga provokationer.

Om du behöver se några exempel på vad som sker bakom låsta dörrar i hem där pengar inte läggs på våra djur är du välkommen att se på dessa länkar.

Akutgruppens Simba
Akutgruppens Frasse
Djurhjälps artikel om perserkatterna
Expressen artikel om vanvårdshemmet
Bilder från vanvårsdhem i somras
Sista länken är från ett tillslag i somras. Katterna hade levt på makaroner och ätit på de självdöda katterna för att överleva. Där hade de aldrig spenderats pengar på för veterinärer eller liknande.

Skickar även detta brev till ansvarig utgivare för Aftonbladet.

mvh
Hanna"

modellflickan
0

Men herregud vilken skata!! Är hon verkligen så dum eller spelar hon hjärndöd?

Seriöst detta var bland det dummaste jag läst på länge. Idioti på hög nivå. Varför får en enfaldig människa som hon överhuvudtaget skriva krönikor på aftonbladet? Skamligt.

Alexej
0

Det är sorgligt hur vissa krönikorskrivare måste gå till lägsta nivå för att fiska efter läsare. Hoppas hon skyfflar sin egen grav! Jag ska också skriver till aftonbladet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Att det inte finns någon sorts nivå alls längre på dessa krönikörer är anmärkningsvärt. Fattar inte att dylikt trams publiceras? En massa individer med taskig potträning som nu ska ta ut sina agressioner genom att provocera läsarna av tabloidpressen.

Bra svar Hanna! Även en bra idé att vi är flera som hör av oss till ansvait utgivare. Någon dj''la nivån ska det väl ändå vara i en tidning, även om det nu är kvällspress.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Det är tragiskt att hon känner så. Det måste vara jobbigt att ha en så stor okunskap om djur samt en så kall attityd.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

brutt
0

Oerhört upprörande som Nazipropaganda fast mot djur.Fundersam

essut
0

Har skrivit till Kalle.. Få se om han svarar mig.

gubben
0

§4 Som alla trångsynta, oempatiska och ignoranta människor så lider hon nog inte av det själv eftersom hon faktiskt inte begriper bättre än så. Min uppfattning är stenhård. Kan man inte känna empati med ett djur så kan man heller inte känna empati med människor. Något som ofta kännetecknar sociopater.

Jenna-Gun
0

Jag är mållös

Inta alla hästar hemma där inte

Jenna

modellflickan
0

Skatan vet ju uppenbarligen inte vad hon skriver om. Ett mail av mej är skickad.

#7 Helt korrekt.

leoochelvismatte
0

nu blev jag faktiskt rädd-får hon vara lös ute?

Skall sätta mig och mejla. Som någon här ovan har skrivit om empati-jag kan bara hålla med…

Simson
0

Jag mailade också…eftersom jag inte ville svära så blev mailet kort men kärnfullt: SKÄMS

Fanns det någon mailadress till krönikören också??

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

martdat
0

vi lägger massa pengar på skit av alla de slag i detta land, varför är hon så upprörd över detta med djur ? hon kan ju välja att inte skaffa några djur! det är ju iallfall inte hon som blir lidande för vi djurägare betalar ur egna plånböcker, vilken människa, stackars hamster, han lär inte få veterinärvård om det skulle behövas….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sidentass
0

Men vad i hela fridens namn…hur kan man vara så känslokall och hjärtlös..säger som #7 kan man inte känna empati med djur kan man nog heller inte göra det med människor…iallafall inte på ett äkta sätt….så less o trött man blir, usch:-(

HannaAkutgruppen
0

Mailadress till krönikören:

anna.ekelund@aftonbladet.se eller anna.ekelund@ekelundmedia.se

Simson
0

mailat dit också med samma utförliga kommentar: SKÄMS!

Alexej
0

Hoppas hon vet varför!Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Detta är så sorgligt och upprörande att jag inte ens kan formulera mig nu. Men så har vi yttrandefrihet. Som betalning av denna vansinniga krönika hoppas jag att vi får yttra oss på deras sida, anser jag. Ingen av oss skulle ha problem att skriva en krönika.

När jag lugnat ner mig, så ska jag maila dem också. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Simson
0

Med detta enda ord "skäms" till krönikören fick jag ett mail om min "härskarteknik"!!! Förvånad

Någon mer som fått någon reaktion/mail från någon av dem???

modellflickan
0

Jag har mailat skatan men inte fått svar än.

Simson
0

Nu 20 minuter senare har jag fått svar på mitt nya mail…

anebit
0

Ja, nu får man  bli förb***d  igen  P.G.A.  en människa som inte vet ett skvatt av hur verkligheten ser ut…………..  Skrikandes

Jättebra svar Hanna!  Har också mejlat………………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

HannaAkutgruppen
0

det här var hennes svar på mitt mail

"Hanna, 

Tack för ditt mejl. Om du har följt mig som kolumnist vet du att jag tar mig an högt som lågt, djupt som ytligt. Denna gång blev det en kolumn om min bakåtsträvande syn på sällskapsdjur. Jag fascineras av det faktum att något som var otänkbart för bara någon generation sedan (som att ta sin hamster till veterinären till exempel) idag har blivit en miljardindustri. 

Det finns två saker jag ryggar inför: 

1. Att människor skaffar husdjur som de sedan inte tar hand om ordentligt. 

2. Att man lägger så mycket tid, pengar och energi på djur när det finns människor som far illa. Konstig prioritering i mina ögon. Samtidigt har jag en förhoppning om att om en civilisation är vänlig mot djur så kommer det kanske även att spilla på andra människor. Om det skulle visa sig vara så, tar jag tillbaka punkt två. 

Och ja, den här gången retades jag lite med mina läsare. De som följer och "känner" mig vet att jag kan kan ha en drastisk humor, men att mitt hjärta är varmt och klappar för både människor och djur (i den ordningen). Självfallet har jag respekt för ditt arbete, men jag anser ändå att mycket av ditt jobb skulle slippa existera om man hade en sundare inställning till sällskapsdjur (obs! Inte nödvändigtvis min!) och var mer restriktiv med att hålla dem i fångenskap. 

Tack för länkarna, jag ska ta mig an dem och vem vet, kanske föder de en ny, klokare och mer djuplodande kolumn i ämnet i framtiden. 

Tack än en gång för att du skrev till mig.

Ha det gott, och lycka till med ditt arbete! 

/Anna Ekelund

PS. Hamstern Liz är för övrigt en riktig sötnos nu när jag har vant mig. Men hon håller mig sömnlös, som du märker…"

Skrikandes

modellflickan
0

Hmmmmmmmmmm…..Knepig typ det där

Alexej
0

Att folk inte fattar hur mycket makt de har genom sina krönikor. Det är inga sandlådalekar…Skrikandes

Det finns så många okritiska människor som bara tar över vad de läser i tidningen!

Milka
0

1. Att människor skaffar husdjur som de sedan inte tar hand om ordentligt.
2. Att man lägger så mycket tid, pengar och energi på djur när det finns människor som far illa.

Inser hon inte att det kostar att ta hand om djur? :S

HannaAkutgruppen
0

Det jag undrar är att om hon tycker det är bättre att skita i att spendera pengar sina djur så det blir djurrättsärende av det ist. då kostar det ju skattebetalarna pengar ist (jag har absolut inget emot att skattepengarna går till sånt men jag kan tänka mig att hon har det)

miranda1
0

så hon ryggar för att folk skaffar djur som de sen inte tar hand om men man får inte heller lägga pengar på dom…. jaha…

Genom att jag bryr mig om djur = vegetariskt, tar jag samtidigt hand om människor som far illa. Dom stackars barn i Afrikda skulle ha haft tillräckligt att äta om alla skulle vara vegetarian/vegan.

Kokt i bajs e hon!

HannaAkutgruppen
0

Hon tycker ju att det är djurplågari med innekatt också tydligen…

Från krönikan… 

"En katt är ingen Einstein men tillräckligt smart för att förstå att den utsätts för djurplågeri, vilket all smådjurshållning i en lägenhet i stan innebär."

modellflickan
0

Ja IQ-badboll typ. Miljöskadad kanske?

Det är djurplågeri att släppa ut en katt om man bor i stan med bilar och avgaser samt alla dessa katthatare. DET är djurplågeri.

miranda1
0

Kunde inte låta bli skicka henne en liten hälsning:

Vill gärna bemöta din ogenomtänkta krönika i aftonbladet 20/9 och svaret några upprörda läsare fick av dig.  

Så du ryggar för att folk skaffar djur som de sen inte tar hand om men man får inte heller lägga pengar på dom…. jaha…  

Man kan faktiskt också bryr sig om djur och människor samtidigt. Genom att jag bryr mig om djur och äter vegetariskt, tar jag samtidigt hand om människor som far illa. Dom stackars barn i Afrika skulle ha haft tillräckligt att äta om alla skulle vara vegetarian/vegan. Men den länken lägger du nog inte.  

Som någon har sagt: Universum och dumheten skiljer sig åt på det viset att universum kanske har en yttre gräns - något som dumheten med all säkerhet saknar. Förvånad

Mvh,
Miranda

vanessa
0

Suckar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Simson
0

Om man måste följa en krönikör genom alla krönikor är de väl inne på fel uttryckssätt? En krönika skall väl vara fristående? Då borde väl en blogg passa bättre?

marieborg
0

Jag läste oxå krönikan förra torsdagen och blev förbannad!!

Hon skriver oxå "Hundar luktar ruttet och ska vakta får och bajsa i skogen. Det är under min värdighet att plocka upp och känna konsistensen av deras illaluktande högar."

Lite senare i artikeln skriver hon "Men att frivilligt, iförd svart plastpåse som en handske, känna varm hundbajs genom en tunn hinna plast-så lågt sjuknker jag aldrig. Varje gång jag ser folk i denna förnedrande situation blir jag förlägen å deras vägnar. Sedan skrattar jag rått inombords och njuter av min hundlöshet." 

Jag blir helt stum över allt hon skriver….

#32 Håller med helt!

Hawknestgrove
0

HAr någon möjligtvis en länk till artikeln?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evamojje
0

är det ingen som har texten till krönikan skulle vilja blogga om den vansinniga kvinna *L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

HannaAkutgruppen
0

Det går bara att se den om man är aftonbladet plusmedlem vilket kostar pengar.. men man vill ju inte bidra en tidning som trycker henne..

marieborg
0

Jag har rivit ut hela artikel och har den hemma. Om någon vill kan jag skriva ned hela i kväll och lägga ut den.

Är det ngn som i så fall vet om det är tillåtet att göra så???

Simson
0

Kan du inte ta och scanna in artikeln/krönikan och maila om vi pm'ar dig våra mailadresser…?

marieborg
0

#38 Har ingen scannerLedsen

Simson
0

#39 Vad synd! Tänkte du kunde slippa massa extraarbete…med att skriva av allt menar jag…

Alexej
0

Tror inte att den kvinnan är värd allt arbete med att skriva av allt. Viktigare är att protestera mot henne redaktionen, de borde hitta någon bättre.

Simson
0

Hade krönikan inte publicerats i en papperstidning så hade jag trott att det var ett troll…som vi haft här inne…

Hawknestgrove
0

Torsdagen den 20:e alltså, hoppas jag inte eldat upp den, för då kan jag scanna!

Hawknestgrove
0

Haha, ibland har man tur! Här ska scannas!

Simson
0

Heja Gunilla!!! Glad

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer här som bifogad fil(JÄTTESTOR!)

Alexej
0

Stackars son!Ledsen

anebit
0

Jaaaa, jag säger också STACKARS, stackars son………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

marieborg
0

#46 Tack Gunilla…slapp jag skriva Glad

Hawknestgrove
0

Hihi, MArieborg, det var så lite så….

Simson
0

Jag slog av datorn när jag såg du lagt in krönikan, Gunilla. =) Tänkte jag inte skulle kunna sova annars. Vet inte om hjärtat tål att läsa den idag heller… jag känner mig lite feg… =)

Hawknestgrove
0

Men var det ite en stor nypa ironi i artikeln? hoppas jag…….