Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 435 ggr
yavannaKementari
0

tvångstgos av skyggisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
har två halv skygga 12-veckors kattungar här hemma nu. De väser när man närmar sig med handen, men håller man kvar så kan de tänka sig att nosa lite. Lille svarten är mer modig och honom har jag klappat lite medans han ätit men hans lilla randiga syster är en lite fegis. Dock leker de runt och med oss utan problem och kan sova brevid en.

Nu till min fråga; har läst någonstans att man kan tvångstgosa skygga kattungar med hjälp av en handduk. Har någon erfarenhet av detta? Funkar det bra? Hur ofta bör man isåfall göra det?

essut
0

Har aldrig hört talas om att tvångsgosa kattungar med en handduk..Förvånad

karins
0

Har hört att det är en bra metod att få skygga kattungar tamare.

evamojje
0

har oxå hört det . Det handlar nog mer om att man vänjer kattungarna vid att bli hanterade och genom att dom blir vana så kommer man oxå kunna gosa.

och när det gäller hur ofta så är det bra att göra allt flera ggr per dag så dom verkligen märker att ni inte e så farliga. Har man för stora mellanrum så kan det bli att det inte har någon effekt alls.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Misan
0

Tvångsgos är jätte bra, det med handduken du har hört är nog att man ska linda in dem i handduken och lägga dem mot bröstet och gå/sitta med dem tills de slappnar av. Att de spottar och fräser ska man inte bry sig så mycket om. Det rådet fick jag när mina kom in.

Två av spottkobrorna jag har hemma fräse nu mest bara för syns skull, det roligaste var när jag hade kelat ganska länge med den ena och han hade lagt upp hela magen, man såg hur han njöt av det, tills han tittade upp och kom på vad han höll på med, då var han ju tvungen att fräsa åt mig igen. Men det var bara att fortsätta kela fast runt huvudet istället så började spinnmotorn gå igång igen.

Den tredje som är lite mer svårflörtad spottar och fräser så att man ryggar tillbaks (tänk att en så liten kan låta så mycket) men bryr man sig inte i henne utan sätter igång och kelar så ser man hur hon myser, dregglar lite, däremot har jag inte fått igång hennes spinnmotor men det kommer.

Så på dem för de kommer inte till dig i första taget.

Lisa

yavannaKementari
0

Tack för alla råd, vill ju så gärna att de ska bli helt tama, det blir ju så mycket lättare att hitta hem till sötnosarna då. Har fått gosa lite med svarten när han sov men när han insåg vad som pågick blev det fräs-fräs :)

yavannaKementari
0

Har nu tvångstgosat med lille svarten. Först var han så spänt, så spänd och infrågnadet var sprattel-sprattle-väs men efter en stund lugnade han ner sig och såg ut att tycka det var rätt mysigt (fast spann gjorde han tyvärr inte).

Alexej
0

De behöver sin tid och blir säkert snart gosigare. Att de sover i eras säng är en bra tecken!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Muta dem också med godsaker som skinka, kyckligm och sådant. Så att de lär sig att från händer kommer bra saker. Samt lek med dem, gärna mycket så att de blir lite trötta = enklare att gosa med. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Misan
0

#6 spinnandet kommer om några dagar inte första gången. Allt är ju fortfarande jätte läskigt. Samma sak när jag kommer hem från jobbet så tar det tid av tvångsgos innan jag får igång motorn men sedan under kvällens gång så går det mycket fortare för varje gång. Tills nästa dag när man kommer från jobbet så är det samma procedur igen, för de har lika kort minne som de är små verkar det som ibland.

Lisa

brutt
0

Handuken är jättebra att vira in en liten rädd kattunge i. Jag tycker mej ha märkt att om man håller dem som en bäbis så de hör ,känner ens hjärtslag så spinns det. Särskilt om man dessutom försiktigt har gett lite modersmjölksersättning eller majsvälling i en liten spruta.

miranda1
0
yavannaKementari
0

#7 de sover inte i vår säng, men brevid när man sitter vid datorn :) De får inte gå ut i hela lägenheten så ^^

#8 De är tyvärr inte så pigga på att äta ur händera men verkar iaf fatta att det vankas mat när jag kommer o pratar med "matrösten"

#9 Oj, ska det tvångstgosas så ofta? Får väl ta en omgång ikväll också då.

#10 Dock är detta inga bebisar, de är ju 12 veckor men tack för tipset :)

brutt
0

Oj, jag skrev nummer elva,Clas var visserligen 9 veckor och åt inte så mycket av modersmjölksersättningen men han blev väldigt lugn och spann.Om det var av att höra hjärtljud eller av något gott i munnen eller en kombination av båda kanske.

Misan
0

#12, Ja kela och lek med dem så mycket som möjligt, jag vet att man inte har hur mycket tid som helst när man jobbar och har andra katter att ta hand om men ju mer desto fortare går det att få dem tama.

Lisa

martdat
0

Ja handduk och lite "tvångsgos" gjorde susen på den skygge ungen vi tog hand om i somras. han slappnade av mer och mer för var gång,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.