Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 909 ggr
miranda1
0

Någon i Boråstrakten som kan hjälpa denna stackarn

fick ett mail ang. en katt som uppehåller sig vid Grandalens rastplats, ligger på riksväg 40 mellan Göteborg och Borås….. enligt mailaren är katten mager och helt klart övergiven.

Någon här på forumet som bor i närheten och som kan tänka sig kolla läget, eller ännu bättre, ge kissen ett (tillfälligt) hem?

Lena
0

Det var tragiskt värre. Puttar upp och hoppas någon i Boråstrakten ser detta. Tyvärr verkar inte bilden synas.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

huh? jag ser den… lägger in den som bilaga här

Lena
0

Nu gick det bättre! Kopierade in din bild så den även finns i #0. Stackars kissen. Så fin och alldeles utsvulten. Om någon ändå kunde fånga in den till att börja med.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hadrianus
0

Hej!

Jag bor två-tre mil därifrån och åker dit. Jag tar med mig mat och en kattbox. Är katten tam så att man kan ta med den? I så fall  tar jag med den hem tills vidare. Hoppas bara att jag hittar den. Var mer exakt har den hållit till?

vanessa
0

Nu måste jag åter igen stryka en tår från mitt öga. Tack hadrianus för att du kan ställa upp. Hoppas att du snart får veta var och så. Tack. /Vanessa 08-bruden.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Åh, då är det på gång…. Hoppas hon vill komma in i buren!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Vilka fantastika medlemmar vi har här på forumet. Anniii som vill hjälpa Naquita, hadrianus som hjälper Boråskatten, och alla andra som hjälper och ställer upp. Underbart!!!!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karins
0

Håller tummarna! Hoppas det går bra nu!

Pelusa
0

Hyvens hadrianus… hoppas och håller tummen att du hittar missen och att hon får komma in i stugvärmen nu och få vård och tillsyn.

/Pelusa

Lena
0

#4 Toppen Hadriannus jag är dig evigt tacksam! Hoppas kissen visar sig och den går att fånga in.

//Lena

hadrianus
0

Jag PM:ar mitt mobilnummer till dig Miranda om du behöver nå mig!

anniii
0

Stor eloge till alla inblandade! Hoppas att kisen går lätt att fånga!

Jenna-Gun
0

Du är go Hadriannus.

Låt oss följa kissen sedan, om ni får in den.

hadrianus
0

Jag har gjort en första misslyckad expedition till rastplatsen. Ingen katt syntes till och när tyska tursitbussar vällde in gav jag upp. Jag får nog åka dit ikväll istället och sätta mig där med en burk tonfisk. Några andra tips på hur man lockar fram en katt?

siddelina
0

Stackars liten, den är säkert jätterädd. Hoppas att du får tur #14 ikväll när du ska dit!

Alexej
0

Ja, det blr nog bäst när det har lugnat ner sig med alla bilar och turister. Antar katten håller sig i närheten av sopsäckarna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#14 Nej det verkar inte vara rätta läget om Tyska tursitbussar är på ingång. Jättebra att du försöker - skulle nog också tro kvällskvisten har bättre utsikter när det gäller att få kontakt med kissen.

//Lena

hadrianus
0

Även expedition två misslyckades. Jag har suttit vid denna rastplats i ca tre timmar idag utan att se någon katt. När jag åkte i kväll lämnade jag mitt mobilnummer på väggen till ett skjul och uppmanade de som eventuellt ser katten att ringa mig. Jag vill ju veta om den finns där fortfarande. Annars är det ju meningslöst att sitta där och vänta. Vad mer kan jag göra?

Hawknestgrove
0

Inget mer. Hoppas att det lyckas mer nästa gång….

Alexej
0

Vad sorgligt!Ledsen Kanske kontakta personalen, finns det någon gatukök eller nåt. Bra att du lämnade mob.nr. Kanske kontaktar vägverket, som tömmer sopsäckarna? Hur ser det ut där? Vad snällt av dig att sitter där så länge!

miranda1
0

Tack Hadrianus för din insatts! Tror inte man kan göra mer änn att du redan har gjort…. hoppas någon hör av sig till dig om katten!

Tack igen, du är en ängel! OskyldigKyss

/Miranda

vanessa
0

Måste skicka en kram till dig som ställer upp så på denna lilla kisse. Så kram. /Vanessa

hadrianus
0

Tyvärr fanns ingen kiosk. Det fanns bara toaletter och informationstavlor. Det var där jag satte upp mitt mobilnummer. Rastplatsen är jättestor och ligger i ett skogsparti en liten bit från motorvägen. I förmiddags pratade jag med en tjej som städade toaletterna. Hon visste ingenting och var dessutom vikarie. Vi får väl se om någon ringer mig. I så fall åker jag dit igen.

Alexej
0

Tack!

Lena
0

#23 Du har gjort allt man kan göra i denna situation. Katten kan ju ha flyttat på sig eller blivit omhändertagen av någon annan. Tack för att du engagerade dig för denna kisse.

//Lena

hadrianus
0

Har fått ett mobilsvar på telefonen att katten synts till vid rastplatsen ikväll. Den finns alltså kvar. Men hur ska jag kunna locka fram den när jag kommer dit? Jag kan ju inte vara där så ofta. Det är ca tre mil dit, jag jobbar och har familj. Imorgon kan jag heller inte åka för min man har bilen… Blä!

marieborg
0

Skulle nog vara bäst att ställa en fälla och ladda med mat.

Hoppas katten kan räddas! Du har gjort ett toppenjobb hadrianus!!

Alexej
0

Var inte Bella- Maria från Borås, iaf. David. Har mailat honom!

hadrianus
0

Ja, tänk om man kunde få tag på en fälla. Jag skulle kunna hjälpa till och vakta den, men jag behöver nog hjälp i så fall. Jag förstår ju också att även om jag kommer dit och katten är framme är det inte alls säkert att den är så tam att jag kan lyfta in den i en box. Jag vet ju hur det kan gå till här hemma när katterna ska in boxarna, och de är ju ändå jättetama…

Alexej
0

Ta med dig arbetshanskar. Jag mailade till David, hoppas han har tid och kan hjälpa dig! Nån kattmat, tex tunfisk är också bra!

miranda1
0

Hör med din kommun, dom brukar ha fällor man får låna. Det är också i deras intresse att katten blir omhändertagen så det borde nog gå.

David
0

Självklart kan jag hjälpa till så gott det går. Någon fälla har jag tyvärr inte, och Borås Stad har så vitt jag vet inte några fällor heller, utan brukar (brukade) höra av sig till Djurens Vänner och be ordförande att ställa ut fälla. Är därför lite smått skeptisk till att blanda in kommunen, eftersom DV nu har tillstånd och jag vill absolut inte att ärendet hamnar där.

Ska höra mig för om jag kan få tag på en fälla på någon annan väg, isåfall ställer jag gärna dit den och kontrollerar den ett par gånger per dag.

Miranda, vet du om det är en skyggis eller om det är en tamkatt som nyligen (?) blivit utslängd? Tycker katten är skrämmande lik en Blocket-katt som var på annons för någon månad sedan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Alexej
0

Tack David! Skönt att du kom in!

miranda1
0

Anmälaren skrev att katten inte var rädd för dom, så man kan utgå ifrån att den är tam.

Kul att du hjälper till David! Här det förresten hänt nåt ang. DV i Borås? Kanske dags att vi begär dom sista handlingarna hos kommunen och kollar hur dom (inte) har följat verksamheten?

/Miranda

Lena
0

#32 Vad bra att även du David.E kan hjälpa till! Hemskt om det är blocket katten som blivit dumpad!

Fortsätter att hoppas och håller tummarna för kissen ifråga.

//Lena

hadrianus
0

Tredje gången gillt! Idag har min telefon gått varm om katten. Det finns många fantastiska människor som bryr sig. Den sista som ringde låste in katten på en toalett och skrev skyltar på engelska, tyska och svenska att ingen skulle släppa ut katten eftersom hämtning var på väg. På min lunch stack jag till rastplatsen och hämtade den. Det gick verkligen att bara lyfta in den i boxen. Det är en tamkatt som bara spinner och "stångas". Hur söt som helst! En man var på rastplatsen och passade katten tills jag kom. Nu sitter den på min inglasade veranda. Den får inte träffa mina andra katter. Jag misstänker så smått att den är dräktig. Jag har faktiskt fått en veterinärstid ikväll redan. Jag vill ha den undersökt genast. Är den dräktig och inte långt gången tror jag att det blir "abort". Den är hård på magen (kan kanske även vara mask), men har dessutom små spenar. För övrigt är den så mager så att kotorna sticker ut. Det är en liten katt, troligen född i våras. Helst vill jag behålla katten själv. Min man kommer inte att hålla med. Han tycker att vi har redan fem och blablabla…Vi får väl se vad han säger när han kommer hem från jobbet. Han vet att jag har varit ute på kattjakt och tyckte att det var OK så länge jag inte släpade hem fler katter… Att då komma med en dräktig hona är väl ingen jättehit.

JosephineF
0

HURRA! Gud vilka rådiga människor som låser in katten på toaletten! Sååå smart gjort!!

hadrianus
0

En fråga (som blev två): Om jag kelar med flickkatten och den bär på någon smitta, blir jag då smittbärare till mina egna katter. Eller om den vistas i ett särskilt rum, blir själva rummet smittbärare om katten inte är frisk?

Alexej
0

Hadrianus, du är fantastiskt!!!

Vad skönt att katten är inne, var rädd att den blir påkörd annars. Kan du pma mig ditt kontonummer, så vill jag bidra till veterinären. Finns väl knappast något bra katthem i Borås. Tyvärr Åke (DV Borås) den katten fick du inte i dina händer!

Skulle gärna vilja se några kort.

Och jätteskönt att höra att andra människor hjälpte till så mycket!

Alexej
0

Risk för någon smitta finns alltid men brukar inte vara så stor. Om dina katter är vaccinerade finns ingen risk. Tror inte att katten har varit ute så länge om den är så kelig.

David
0

Oj, här gick det undan, grattis och tusen tack Hadrianus :)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Alexej
0

Hadrianus, tigrusspray är alltid bra att ha mot loppor osv. Du kan spraya katten och hela rummet med det!

miranda1
0

Hadrianus, skicka mig din postadress så skickar jag dig en tub Stronghold mot mask, öronskabb och annat ohyra :) att börja med.

Du kan även ansöka om rabatt för kastrering hos oss: http://www.goteborgskatthjalp.com/kastreringskampanj.html

Det är väll det minsta vi kan hjälpa till med!

En annan idee är kanske, om folk vill hjälpa till ekonomiskt, att dom sätter in pengar på vår föreningskonto och öronmärker pengarna med "boråskatten hittekatter.ifokus" e.d.

Tack så jättemycket för din insats!

marieborg
0

Wow va underbart att läsa att det fortfarande finns folk som bryr sig!!!

Massor av kramar och rosor till dig Hadrianus!! Du är en Oskyldig

Lena
0

Yippe vad bra att kissen är infångad nu. Vilket kanonjobb du utfört Hadrianus! Även toppen att ni redan ikväll fått tid hos veterinären.

//Lena

Alexej
0

Miranda, jättebra idé!

Just nu är det lite ljusare på pengarsidan för oss alla och hadrianus behöver inte själv stå för alla kostnader.

Göteborgs katthjälpen har kontonummer :

postgiro: 37 62 03 - 6 ifall någon mer vill hjälpa!Glad

JosephineF
0

Jag personligen har en usel ekonomimånad framför mig, men jag får komma igen nästa månad och hoppas att många kan avvara en slant för hadrianus kisse!

hadrianus
0

Tack! Vad ni är snälla. Den lilla flickan ligger och sover i boxen. Hon är nog lite medtagen. Det måste vara en katt som dumpats på rastplatsen efter sommaren. Hur kan folk göra så? Hon är ju underbar. Vad skulle det blivit av henne när hösten kom.

Äntligen har mansväldet  i  huset rubbats. Innan var det bara killar: man, tre söner och fem kastrerade hankattter. Min man vet nu förresten att hon finns här. Han låtsas just nu som ingenting. Han måste väl vänja sig vid tanken. Jag vill ju som sagt vad helst att hon ska stanna hos oss. Det som oroar mig mer än min man är egentligen de fem hankatternas reaktion. Kattrelationer är ju komplicerade och svåra att förutsäga. Går allt bra kan man väl lika väl ha sex katter som fem. Vi har ett stort hus med en kattgård, som jag "tvingade" min stackars man att bygga i våras. Han är hårt prövad, men det finns väl värre saker än att ha en "kattmissbrukare" till fru.

Hawknestgrove
0

Grattis till dig1 Och ta och kastrera henne så fort du kan! det går, som många av oss vet, väldigt bra i ett ganska sent skede det med.

leoochelvismatte
0

vad glad jag blir när jag hör att hon är inne:-)

Alexej
0

Då är det verkligen dags att en tjej kommer in i huset! Honorna är annorlunda än tjocka, lata kastrater…Gissa att hon kommer att charma alla manliga familjemedlemmar hos dig!Glad

Men du får kolla upp med polisen och genom annonser om hon är efterlyst!

Efvis
0

Kanonbra jobbat!…

Stor eloge till alla för schysst teamwork!

Hälsningar Efvalena

Lena
0

#48 Hankatterna brukar piggna till och bli väldigt alerta när det kommer en kattdam i familjen. Det kan bli lite strul med rangordningen innan hon är kastrerad. Okastrerade honor särskilt om de är dräktiga står nämligen högt i rang. När Saga kom till oss hade vi tre äldre hankatter. Den yngsta hankatten hade uppenbara problem med att Saga som var yngre än honom tog över. Men det rättade till sig senare när ungarna var födda och kastreringen gjord. (Dräktig hittekatt).

//Lena

hadrianus
0

Nu har vi varit hos vetrinären. Hon var inte dräktig. Skönt!Däremot hade hon fött barn för ett tag sedan, troligtvis i våras. Därav spenarna. Vetrinären uppskattade hennes ålder till ett år. Hon var inte chippad eller tatuerad. Han tyckte hon såg frisk ut i övrigt, förutom att hon är så mager. Naturligtvis ska jag kolla om hon är efterlyst. Hur gör man enklast det? Hon har ju absolut bott hos någon tidigare. Det borde förresten vara lag på id-märkning av katter! Jag kastrerade och vaccinerade henne. Hittar jag ägaren får de säga vad de vill om kastreringen. Hon har fått namnet Livia. Alla våra katter har ju namn från gamla romare och Livia får bli symboliskt för att hon räddades till livet och faktiskt även har gett liv till kattungar en gång.

Hawknestgrove
0

Åh, så underbart1 från osäkerhet till säkerhet i dubbel bemärkelse!!!!!

Alexej
0

Jättefint namn!

maggan47
0

vilket underbart rådigt ingripande, och Livia är verkligen ett passande namn, Maggan47Kyss vill också gärna se bild på lilltjejen

alexis
0

Vilken underbar insats du gjort Hadrianus! Har du inga bilder som du kan visa upp här på forumet? Hon såg ut att vara jätte fin!

Lena
0

#54 Vad bra att du kastrerade och vaccinerade henne! Ring polisen och anmäl att du hittat henne. Mer ska man inte behöva göra rent juridiskt. Sedan kan man natruligtvis sätta upp lappar och sätta in annonser i tidningen, ringa katthem osv.

Det verkar ju dock misstänkt likt en dumpning eftersom hon fanns på rastplatsen.

//Lena

Pelusa
0

Bra jobbat, Hadrianus! Gillar oxå missens namn, Livia!
Jättesnyggt!

miranda1
0

Puttar upp för ekonomisk hjälp till  Livia!

En (1) forummedlem har satt in 150 kronor redan!

Göteborgs Katthjälp har kontonummer: PG 37 62 03 - 6, öronmärk pengarna med "bidrag Livia"

/Miranda

Hawknestgrove
0

Ok, då betalr jag mina räkningar och tar en slant där med till Livia!

hadrianus
0

Tack alla snälla människor. Lillflickan är hur gosig som helst. Så snart jag förstått hur man lägger in bilder, ska ni få se henne.

Hawknestgrove
0

miranda, en hundring från mig kom farande. märkt till Liviafrån gunilla

Misan
0

Det är helt underbart att du har tagit hand om henne. Jag vet att jag har läst åtminstone två efterlysningar där katterna hade smitit vid en rastplats men hittar inte dem och kommer inte ihåg vart det var, så det behöver inte vara en dumpning.

Nu är jag lite jobbig men kan hon ha fött ungar runt rastplatsen, kan de finnas kvar där?

Du har gjort en jätte insats som tog hand om henne, många rosor från mej också

Lisa

miranda1
0

vet vilka katter du menar Misan. En av dom är tillbaka den andra är fortfaranda borta men det är inte Livia….

/Miranda

Misan
0

Vad synd, älskar lyckliga slut. Även om denna är ett lyckligt slut så kanske du förstår vad jag menar.

Lisa

Alexej
0

Så långt har jag aldrig tänkt, att det kan finnas ungar där.Ledsen

Vad tror ni andra, Hadrianus?

miranda1
0

Hon hade fött barn för ett tag sedan, troligtvis i våras. Ingen har sett några kattungar vid hennes sida eller i området….

Lena
0

#65 Men om man förlorar sin katt på en rastplats borde man då inte ligga i lite mer och sätta upp lappar där etc.? Om det hade hänt mig hade jag inte fått en lugn stund förrän jag visste vad som hänt kissen ifråga.

//Lena

Misan
0

#70 problemet är ju att folk ger upp för lätt och tror att deras katt har dött. Vet inte hur många jag har pratat med som tror att deras katt har gått bort redan efter några veckor om de inte har sett katten. Har den då försvunnit vid en rastplats så är ju riskerna ganska höga att den blir påkörd vilket folk genast tror om den inte syns till på några dagar. Att innekatter många gånger ligger och trycker i någon/några dagar innan den vågar visa sig vet inte alla.

vi som håller på med hittekatter vet hur lång tid en katt kan gå i svält och kyla innan den ger upp, men vanliga "svensson" ser inte sånt.

miranda1
0

katten var ju inte kastrerad, inte id-märkt, ingen halsband. Tyder i alla fall på en oseriös ägare, och dom kan jag inte bry mig så mycket om ärligt talat….

Alexej
0

Tycker också att då hade ägaren kunna sätta upp en lapp på rastplatsen och kollar om den finns kvar

vanessa
0

Huffar och puffar upp, då gamla trådar tar de nya trådarnas plats för tillfället. /Vanessa

Alexej
0

Puttar upp

hadrianus
0

Enligt veterinären var det ganske länge sen hon födde ungar, kanske i våras. Han trodde inte heller att hon hade varit ute så jättelänge. Hon hade för bra tänder för det tyckte han. Antagligen är hon dumpad eller har hon kommit på avvägar för kanske några veckor sen. Därför tror jag inte att hennes ungar finns på rastplatsen. Det måste vara en katt som bott hos någon, eftersom hon är så kelen. Kanske att hon varit innekatt, för hon verkar inte ha några problem med att bo i ett enda rum. Jag hör inte ett ljud därifrån. Hon är otroligt lugn. Men så fort jag öppnar dörren startar "motorn". Likaså när hon äter är motorn igång.

Alexej
0

Glad

Lena
0

#72 Nej och sedan även haft en kull ungar också. Verkar inte ha varit så värst beställt måste jag säga. Deet viktigaste är nu att kissen Livia kommit sig till ro efter den tråkiga tiden på rastplatsen.  

#76 Hon är nog jätteglad att få vara inomhus i värmen nu ska du se. Hittekatter kan vara oerhört tacksamma mot sin/sina välgörare.

//Lena

hadrianus
0

Jag ska nu försöka lägga in bilder på lilla Livia. Hon var inte lättfotograferad eftersom hon ville in i kameralinsen hela tiden. Tills slut fick jag i alla fall några bilder.

hadrianus
0

En bild till!

Lena
0

#80 En sak är säker, det är frågan om en riktig liten skönhet! Puss på lilla nosen! Så skönt att veta att hon är i trygga händer nu.

//Lena

miranda1
0

ååååh vad skönt att se bilder på hur hon har det nu! Blir glad! Skrattande

Engla
0

Vilken härlig och lycklig berättelse! Och hon är verkligen jättefin, ser ut att vara lite busig också…Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

modellflickan
0

Hon är hur vacker som helst! Och du Hadrianus är underbar! Vi är många som tycker det!

hadrianus
0

Här kommer ytterligare en bild. Denna gång tagen genom en glasruta. Går man in till henne vill hon kela och då är det omöjligt att fotografera. En av mina andra katter har upptäckt en glipa mellan glasrutan och lakanet som hänger över dörren. Han står där ibland på två ben och försöker få en skymt av henne. Han tycker säkert att hon är söt!

JosephineF
0

Men oj, vilken vacker katt!

Lena
0

#85 Helt underbar! Vilken kisse! Blir så glad att se hur bra hon har det jämfört med första bilden tagen på rastplatsen! jag är dig evigt tacksam för att du hjälpt Livia.

//Lena

karins
0

Vilken go katt Livia är! #85 Det ser ut som hon ler :)

anebit
0

En sån vacker katt måste du ju bara behålla, hon är ju helt bedårande.   Måste ju vara åtminstone lite balans mellan han och honkön. Glad

En ros till dig för att du åkte dit och fick hem henne från den starkt trafikerade vägen…….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

hadrianus
0

Jag ville bara rapportera att allt är bra med lilla Livia. Det morras inte och fräses knappt alls här längre. En vecka bodde hon ensam på verandan. Sedan öppnade jag dörren dit, men hon bodde kvar ändå. Kom någon annan katt in dit fräste och morrade hon, så de backade ut igen. Att en så liten varelse kan burra upp sig, lägga öronen bakåt, stirra, morra och se så hotfull ut. Efter några dagar med öppen dörr började hon långsamt utforska huset. Hon vågade gå några meter längre varje dag. Mötte hon någon annan katt morrade hon och fräste. De andra katterna är så coola. De bara tittade på henne och gick sin väg när hon morrade. De senaste dagarna har jag sett henne nosa på de andra utan att fräsa. Kanske är hon ovan vid andra katter. Hon springer nu runt i huset med svansen rakt upp och verkar inte rädd för kattkompisarna. Hon har också börjat ställa krav. Helst ska det vara burkmat, som en av mina andra katter också äter. Antagligen har hon fått burkmat där hon bodde förut. Min man börjar också att acceptera henne. Han var ju absolut emot en katt till. Det känns som att det var meningen att jag skulle hitta lillflickan vid motorvägen. Hon är en snäll katt. Min man skrattar lite åt henne nu när hon kommer flygande och kallar henne "Eländet". Men jag vet att han har börjat tycka om henne. Hur skulle han kunna tycka något annat när hon hoppar upp i hans knä och spinner? Ännu så länge har hon inte varit till besvär. Hon är en riktigt duktig liten katt.

Alexej
0

Härligt att läsa, katthonor brukar har sin speciella charm!Glad

Lena
0

#90 Tack för rapporten! Vi behöver dessa solskenshistorier så innerligt väl. För varje katt det går bra för får vi glädja oss tusenfallt! :)

//Lena

Hawknestgrove
0

Kul att höra rapport! Lilla söta paddan!

Simson
0

Nu har jag också satt in en peng t Livia…äntligen fungerade banken på nätet igen!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

modellflickan
0

Tack för uppdateringen! :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.