Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 1321 ggr
Smex
0

Emot swebus totaltförbjud

Hej!

Nu har det blivit kännt att swebus-express har totalförbjudit djur ombord på bussen.

Tycker det är fel så jag har gjort en namninsamling. Om du inte heller tycker om det så gå in och skriv på.

http://www.namninsamling.com/Smex

Lena
0

Vad bra! Ska genast skriva på listan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Naquita
0
Smex
0

tack så mycket. Skulle vara jätte bra om alla kan hjälpa mig att putta upp denna tråd så att vi kan få in så mpnga namn som möjligt =)

supermoccine
0

Har skrivit på. Såg dock att det var en del skrivfel i brevet. Antar att det inte går att ändra :/

anebit
0

skrivit på….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

supermoccine
0

Skrev:

"Det skulle kunna finnas ett antal allergiavgångar där man varken får ha djur, äta jordnötter, röka i pausen, ha parfym eller annat som många är allergiska mot eller har problem med pga t.ex. astma. Man kan använda samma bussar för extra allergivänlighet."

Smex
0

#4 ja tack jag märkte det också lite fel. Men har försökte ändra mendet går inte. Så försök att ha överseende på det.Generad

marieborg
0

Jag har skrivit på!

Hennum
0

ja har oxå skrivit på!!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Alexej
0

Jättebra initiativ!!!

Har du lagt ut länken på andra djursajter?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Jättebra initiativ!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Jättebra initiativ!!!

Alexej
0

Oj…Ifokus ställer till det igen!

Mymlan
0

Detta fick jag av en hundägare:

Ett bättre förslag är att anmäla det till diskrimineringsombudsmannen då vi är över 700000 hundägare (och räkna då med alla andra pälsdjur så är vi lätt uppe i över miljonen) så det är en rätt stor grupp som blir felaktigt behandlade pga att vi reser med våra pälsbeklädda familjemedlemmar.

Kan ju vara bra anmäla dit med, eller?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

vargmamman
0

påskriven:)

martdat
0

Har skrivit på!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Mymlan, det låter vettigt!

http://www.do.se/o.o.i.s?id=18

Kan du göra det?

Mymlan
0

#17 Bättre att ngn som är mer duktig på formulera sig i skrift gör det. Har detta tagits upp i aftonbladet?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Sidentass
0

Bra initiativ, mitt namn är präntat där!

Smex
0

håller på att gå ut på andra djursajter och länkar runt. Har tänkt på att prata med media om det hela. Men än så länge så ser det ut som att listan kommer bli väldigt lång. Nästan 200 pers på en dag. Det är riktigt bra =)

Jenna-Gun
0

Har skrivit på  och satt länken på min hemsida

Sessan1
0

Skriver för 3:dje gången att jag har oxå skrivit på

Har även länkat den från min kattsida.

helenaroth
0

Naturligtvis har jag också skrivit på!!

Lena
0

#17 Bra idéer att anmäla till Diskrimineringsombudsmannen och att kontakta Kvällspressen. Nu har det sannerligen gått för långt. Vem vill leva i ett kliniskt rent land? Inte jag i alla fall.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

rulda
0

jag har skrivit på.
Vi måste kunna ta oss från plats till plats. Tänk om vi ska ut och resa och inte kan ta med oss vårat husdjur… Hur gör dom med ledarhundar? Dom måste väll i alla fall få åka med?

vanessa
0

#14 Tycker det är en väldigt bra att anmäla dit. För förutom alla hundar som finns det 1.5 miljoner ägda katter i Sverige. Sedan så är det smådjur som marsvin, kaniner, hamstrar med mera. Prata också med media, för det kommer att svida i skinnet på dem på Swebus. Samt för andra att fundera på det hela.

Jag får stå ut med parfym indränkta personer,  och så vidare. Då det är tillåtet. Så ska man ta hand om en sak, så får man banne mig även kryssa av de andra allergenerna. Och då lär det inte bli någon som åker Swebus :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Smex
0

Ja jag skall se vad jag kan göra med media.

För som sagt detta skall inte ske. Alla skall kunna åka!

Men tack för all stöjd. Kom bara ihåg att putta upp denna tråd så at flera kan skriva på. Och det är jätte bra att länka vidare. Skicka ut mail till alla ni känner kanske? Har skickat mail till alla på min msn =)

Jenna-Gun
0

351 underskrifter nu.

Jenna

vanessa
0

Upp! /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Smex
0

putt

Hawknestgrove
0

Påskrivet o klart!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Puttar upp

Alexej
0

Hej!

Tack för ditt brev till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO).

DO:s ansvarsområde är att motverka diskriminering som har samband med etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning (se gärna DO:s hemsida www.do.se).

Den fråga som du tar upp faller utanför DO:s uppdrag och DO kan därför inte hjälpa dig.

Med vänliga hälsningar,

Pilar Barrera

Registrator

Ombudsmannen mot etnisk diskriminering

(DO)

Från: Alexandra Gerhardt [mailto:landfreak59@hotmail.com]
Skickat: den 29 augusti 2007 08:13
Till: DO
Ämne: Anmälan

Härmed anmälar jag SWE-bussen för att de införde djurförbud mot djur.
Det finns 1,5 milljoner ägda katter i landet, 700 000 hundägare plus alla som äger kanin, marsvin, hamster eller iller.
Många av de är beroende av bussen, framförallt yngre personer som inte har tillgång till bil. Hithills var det tillåten att har ett djur med sig i bakre del av bussen, men sedan 27 augusti har SWEbussen slutad med det pga allergier.
Men allergiframkallande ämne sitter inte bara på djuren utan också i djurägarens kläder, ska de duscha nu innan de gå på bussen? Vad är med alla som använder för mycket parfym tex eller är rökare? Nej, SWEbussen borde satsa på allergivänliga platser i framdelen på bussen, så att alla djurägare, rökare, parfymälskare kan sitta bak.Ska skickar kopior till alla stora kvällstidningar!
Hälsningar Alexandra Gerhardt

Smex
0

putt

David
0

Ja, tyvärr är det rätt att DO:s arbetsuppgifter inte gäller annat är etnisk diskriminering. Vet faktiskt ingenstans dit du kan anmäla detta. Hade du varit handikappad och inte kommit med bussen med din rullstol så har du ju handikappombudsmannen osv.

I ett av alla inlägg som försvann igår kom jag med några förklaringar till Swebus Express beslut.

Swebus Express AB kör bara långfärdsbussar i egen regi i Sverige. På dessa bussar har det från och med den 27 augusti införts pälsdjursförbud för att även allergiker ska kunna ta bussen. Resonemanget har gått i att som pälsdjursägare har man val att ta med eller lämna kvar sitt djur, medan allergikern alltid har med sig sin allergi. Swebus Express har aviserat denna nya regel på sin hemsida med stora banners, i resevillkoren, i tidtabellerna, på försäljningsställerna och på skyltar i bussen. Många som reser med Swebus Express åker långt och de allergena ämnena hinner sprida sig till hela bussen under färd, även om djurägaren sitter längst bak.

Swebus Express är systerföretag till Swebus AB, som genomför kollektivtrafik i tätort och på landsbygd åt länstrafikhuvudmännen i Sverige. På dessa bussar får man som vanligt ta med sig sin katt, så därför kan man ta sig till veterinär, bekanta i närområdet osv. Det går också, fast det är krångligt, att åka över länsgränserna med denna typ av bussar. Det är också fortfarande tillåtet att ta med djur på tåget för längre resor.

Joakim Palmkvist är VD för Swebus Express, och han nås på Joakim.Palmkvist@swebusexpress.se

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Lena
0

#35 Tycker ändå att det är för snävt att ha dessa begränsningar. Man tar i för hårt helt enkelt. Frågan är vad de förlorar flest resenärer på, detta totalstopp för djur eller att låta det var som tidigare. Och som någon skriver kan man ju ha särskilda turer sm det är djurförbud på och andra inte. Det kommer ändå inte att gå att ha ett kliniskt rent samhälle. Dessutom har det visat sig att ett sådant samhälle ökar risken att bli allergisk.

Nu är det snart 500 namn på listan.

//Lena

supermoccine
0

#35 Jag tycker det är rimligare då att ha vissa allergibussar där man varken får ha djur, parfym, röka i pausen, äta jordnötter etc. Varken allergiker eller djurägare ska behöva stå utanför. Ska skriva till Swebus om det.

martdat
0

Ja Sverige måsste slå nått rekord på alergier. tror att det har att göra med hysteri att bekämpa alla bakterier.

Alexej
0

Jag bjöd in en tjej här från kolhydrater som blev av med sin kattallergi genom att ändra sina matvanor. Idag har hon 2 katter och snart 4. Hon lovade att skriva en artikel om det kanske nästa vecka!Glad

David
0

#35 & #36: Eftersom bussarna inte har fasta turer utan en buss som idag går Göteborg - Stockholm klockan 10.00 kan i morgon gå Stockholm - Gävle kl 16.00 osv. Idag klarar Swebus Express inte av att säkerhetsställa att vissa bussar är allergibussar. Swebus Express har också platsgaranti, om en buss blir full skickas det direkt ut en till buss, och säg då att den buss som blev full var på en allergifri tid, och extrabussen tidigare hade använts till "djuravgången". Hade det funnits 50 extrabussar till som var uppdelat på varje platskontor så hade det kanske fungerat, men då hade istället biljetterna blivit så mycket dyrare eftersom någon måste finansiera dessa extrabussar.

Jag personligen tycker inte detta är hela världen, jag som djurägare kan fortfarande åka buss inom mitt eget län, och ska jag ut på längre turer kan jag välja att ta tåget istället. Det finns tyvärr så mycket annat som jag tycker är viktigare att reagera över.

// David

Smex
0

Är fortfarande fundersam hur dom har då tänkt sig med synskadade och deras arbetande hundar. Då måste dom ju göra rent bussarna jämt. Tycker då att dom kan försöka med detta istället. Tror att dom kommer förlora så mycke kunder.

Sen tycker jag också att det är väldigt dåligt av dom att dom inte har infomera detta på bättre sätt. Dom har bara skrivit en liten text på sin hemsida om detta. Dom kunde då hellre gå ut med det på bättre sätt. Tror knappast att djurägare som kommer dit och skall åka med sitt djur får pengarna tillbaka bara för att dom inte får följa med.

David
0

#41 Just gällande informationen så kan jag svara. De kör en jättebanner högst upp på deras hemsida om att bussarna är allergianpassade. Det finns stora skyltar vid alla försäljningsställen, det är tryckt i de nya tidtabellerna, och det kommer att finnas fönsterskyltar i alla bussar.

Något jag tycker skulle vara oerhört intressant att veta är hur ofta alla som klagar egentligen åker långfärdsbuss med sitt husdjur? Rent personligt, som jag sagt tidigare, tycker jag att detta är en storm i ett vattenglas. På några dagar fylls namninsamlingslistan på med hundratals namn, protesterar man bara för protesterandets skull? Jag drar paraleller till den namninsamling som Miranda startade gällande en idiot som slår- och skjuter ihjäl mängdvis med katter, den insamlingen låg uppe i 2½ vecka och fick drygt 500 namn. Är det alltså allvarligare att man inte kan ta med sig husdjuret på bussen än att någon massmördar katter?

Det finns ju alternativ, man kan fortfarande åka buss inom sitt eget län, alltså bör man kunna åka till veterinär osv. Måste man åka längre sträckor är det fortfarande tillåtet att ta med sig husdjuret på tåget. Tåget är ju också bättre om man ska resa långt med sitt hurdjur, eftersom man har en "djurkupé där man faktiskt har utrymme att ta ut katten ur sin bur periodvis. Detta kan man inte göra på en fullsatt buss.

Innan Swebus Express tog detta beslut så genomfördes noggranna kontroller om hur ofta någon med husdjur reste, och det blev inga stora siffror. Hade varje buss varit smockfull med husdjursägare som hade med sig sina djur hade detta beslut aldrig tagits.

// David

martdat
0

Men eftersom det sker så sällan att djur åker med så är det ju ännu löjligare att införa förbud. det finns så mycket alergier i vårt samhälle så ska man införa förbud mot alla så har vi inget fungerande samhälle kvar, tänk på elalergikerna, vi kanske ska sluta att ha el oxå o övergå till fotogenlambor och stearinljus,,, fasst då är det nog nån som är alergisk mot det med.. är lite trött på Sverige som ska ha massa förbud på allt möjligt överallt, tack o amen.

Faxlin
0

#42: Saken är den att många som fraktar omplaceringar och hittedjur tar bussen, varför? Därför att det kostar så fasligt mycket att resa med dem på tåget.

Så detta berör många. Speceillet många utan stora plånböcker.

Sedan kan jag inte förstå att den andra öistan inte drog så många då den är lika viktig men i ett annat aspekt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
0

#42 Jag tycker inte det här är en storm i ett vattenglas även om det finns andra ämnen som är ändå allvarligare. Jag tycker det är obota dumt att Swebus inför det här djurförbudet för att bussarna ska vara allergifria. Hur gör de med röklukt, parfymdofter och andra allergena ämnen?. Hur gör det med alla oss djurägare som har allergenet i våra kläder, väskor och skor?  Det är principen jag avskyr, den här hysterin som råder runt allergier i Sverige. I Nederländerna som är världens mest tätbefolkade land förekom inte den här begränsningen över huvud taget. Där var djuren välkomna nästan överallt och det var mindre problem med allerigier där än här.

Precis som Åsa skriver har bussarna varit en viktig länk när det varit aktuellt att transportera hittkatter.

Jag kan inte svara på varför den andra namninsamlingen du nämner inte fick mer än 500 namn? Skrev själv på även den listan då jag tycker det var ett mycket angeläget ämne. En förklaring kan vara att Swebus gäller alla grupper av djurägare medan det andra ärendet främst engagerade folk som på olika sätt är insatta i situationen runt hittekatter. Det kan även bero på inom vilka forum namninsamligen sprids. Hur som haver finns det ingen anledning att ställa den ena namninsamligen mot den andra.

//Lena

David
0

Så länge jag kan minnas har det varit totalförbjudet att röka ombord på bussar (även i länstrafik), det är förbjudet att äta kul/lösglass, förbjudet att äta korv med bröd. Samhället idag består av en himla massa förbud för att "alla" ska kunna resa med, och med "alla" menar jag även de som har allvarliga allergier. Som djurägare, rökare, korvnarkoman får man försöka anpassa sig.

Gjorde en snabb jämförelse på pris den 12 september mellan Göteborg C och Stockholm C. Tog inte hänsyn till att vissa avgångar med tåget är billigare än andra.

Resenären består av 1 st vuxen. Med Swebus Express åker man 9,40 ifrån Göteborg och är framme 17,00 i Stockholm. Resan kostar 374,00 resp 158,00 (med mindre avbokningsbarhet). Om samma resenär istället väljer tåget avgår det 10,02 ifrån Göteborg och är framme i Stockholm kl 14,53. Den resan kostar 514,00 resp 357,00. Båda resorna är utan byten.

Visst är det lite dyrare att ta tåget, det visar ju denna "undersökning". Men restiden på tåget är också några timmar kortare, vilket jag tror att katten skulle föredra. Framförallt om det är en halv-skyggis som inte är van att transporteras i bur. Ombord på tåget i djurkupén finns det också mer resurser att pyssla om katten än ombord på en oftast fullsatt buss.

Jag har själv sett statistiken som Swebus Express förare samlar in vid varje tur, och det är inte något överdrivet resande med djur, däremot har Astma- och Allergiförbundet tillsammans med De Handikpappades Riksförbund uppvaktat Swebus Express väldigt.

Det som skulle vara intressant att se är en lista på hur ofta alla som skrivit på namninsamlingen verkligen åter långfärdsbuss med sina djur. Jag är lite orolig att det utvecklas till att man måste protestera mot allt, även om man själv egentligen inte är berörd.

Jag är partisk i detta fall då jag har en far som vd på en länstrafikhuvudman (de som ansvarar för kollektivtrafik inom ett län) och jag själv har haft flera uppdrag åt Concordia Bus som är ägare till Swebus Express AB. Men hade jag sett att det var många resenärer med djur som rapporterats in bland statistiken hade jag naturligtvis tyckt att det nya förbudet var galet.

// David

supermoccine
0

#46 David, du brukar skriva vettiga grejer. Varför drar du in glass och korv i diskussionen? Där handlar det ju bara om att de riskerar att kladda ner sätena.

Jag förstår att detta är av lönsamhetsskäl då allergiska åker buss oftare än folk tar med sina djur på bussen, men det är ju inte rimligt att det i så fall bara ska gälla djur och inte jordnötter som vissa är dödligt allergiska mot eller parfymer som även besvärar mig om än jag troligtvis inte är allergisk, men känslig för dofter. Rökning är naturligtvis inte tillåten på bussarna. Andrahandsrök är ju skadligt för alla, inte bara allergiker. Men det är fortfarande tillåtet att röka i pausen och komma in i bussen igen, vilket kan vara jobbigt för allergiker/astmatiker (och luktkänsliga som jag). Ibland röker folk till och med i kön!

Angående tåg finns de inte alltid att ta. Många stationer har stängts ner numera. Däribland den i Sollefteå som är staden närmast familjens sommarstuga. Dit går bara Ybuss som också har djurförbud, men inte förbud mot andra allergener. Vi vill gärna kunna ta med Paprika upp till Ed nästa sommar, men vi får väl fogligt anpassa oss till pappan med bil eller stanna hemma :/ Kattvakt så länge känns inte aktuellt.

Faxlin
0

#46:
Citerar:

Så länge jag kan minnas har det varit totalförbjudet att röka ombord på bussar (även i länstrafik), det är förbjudet att äta kul/lösglass, förbjudet att äta korv med bröd. Samhället idag består av en himla massa förbud för att "alla" ska kunna resa med, och med "alla" menar jag även de som har allvarliga allergier. Som djurägare, rökare, korvnarkoman får man försöka anpassa sig.

Om du nu har far som är högtuppsatt så får han också få på pälsen i det här fallet.
Saken är den att du blandar in glass och korv och sådant är bara idiotiskt. Det förbudet kom sig av att chaffisarna var evinnerligt less på de sviniga bussarna då folk spillde.
Att städa är ingen chaffis dröm, jag lovar. Att de sedan inte vill ha med sådant som stör deras rutt är också rätt förståligt.

Men att jämnställa glass och korv med husdjur och allergier över lag det tyder på att man inte är påläst. Så om astma och allergiförbundet varit inblandat så kanske man ska dra lite i den tråden med. Se hur många resenärer de får när de tvingar kärringar som duschat i parfym att kliva av bussen i stället för att jag och andra allergiker måste gå av och andas in våran spray och i vissa fall resa akut till sjukhuset för att inte dö av andnöd.
Det går att leva vid sidan av varandra. Det har fungerat tills nu så vad är skillnaden? Jo bussbolaget är rädd för att astma och allergiförbundet ska sätta hårt åt. Men de glömde nog att vi djurägare är några fler. Det har talats om att få med sig sverak och skk i detta. Får se vad swebuss gör emot 600.000 hundägare.

Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Jag brukar åka t o r till Oslo för att hämta och lämna chinchillor i och med att jag föder upp dessa. Dessa resor gör jag ganska ofta. För att jämföra med tåget då. En resa från Göteborg till Oslo tar knappt två timmar med Swebus, en resa med SJ tar 5 1/2 timma. Jag kan inte tycka att det är ok att mina djur ska sitta instängda i transportburar så länge. För att då inte prata om hur mycket dyrare det blir.

Just nu sitter det två tjejer i Oslo och väntar på att få hem några chinchillor och jag väntar på att få hem fyra stycken. Jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att lösa det så att vissa avgångar är djurtillåtna.

Dessutom vet jag att när det gäller omplaceringsverksamhet inom olika djur-raser så används bussar flitigt just beroende på att det är så mycket billigare än tåget. De verksamheterna har oftast inte så mycket pengar extra att lägga ut på resa.

David
0

#47 & 48 = Om alla dessa 600.000 hundägare verkligen åkte buss så kan jag nästan garantera att detta förbud aldrig hade kommit ens på tal. Det är en mycket liten skara som tar med sig husdjur på Swebus Express långfärdsbussar, och det handlar då om sällanresenärer. Ska då personer med allergi, som kanske använder bussen för att dagligen pendla till sitt arbete inte ha rätt att göra det? I denna trafik handlar det alltid om att i slutänden göra bussen tillgänglig för de som verkligen nyttjar bussen eftersom bolaget finansierar trafiken enbart på biljettintäkter till skillnad mot länstrafik där kommunerna och landstingen är med och finansierar stora delar av trafiken.

Läste igenom namninsamlingen, och många som skrivit på bor inte ens i närheten av områden där Swebus Express trafikerar, måste därför undra om man bara protesterar för protesterandets skull.

Måste åter poängtera att det är helt tillåtet att ta med husdjur i bussar som går i länstrafik (tätort och landsort) samt det är tillåtet att ta med husdjur på tåget. För att t ex komma till Sollefteå kan man t ex ta tåget ifrån Stockholm C till Härnösand, därefter länstrafikbuss till Sollefteå. Resan tar då i snitt 5-7 timmar beroende på när man åker. (är dock lite osäker på var du bor, tog bara Stockholm som ett exempel). Det är med andra ord helt möjligt att som körkorts-/billös ta med sig sina husdjur över hela Sverige, trots att Swebus Express gjort som andra långfärdsbussföretag att förbjuda pälsdjur.

Gällande rökning - på tågen är det förbjudet att gå ut på perrongen för att röka när tåget stannar - det är rökförbud på samtliga stationsområden i Sverige. Detta är kanske något som även kommer att omfatta långfärdsbusstrafiken.

// David

Alexej
0

Det spelar ingen roll hur ofta en djurägare använder swebussen, det handlar om principen och att det är faktiskt så att många som jobbar med hemlösa har inte råd att betala dyra tågbiljetter. Sedan är som redan påpekad tillgängligheten ofta bättre med bussen. Jag brukade alltid ta bussen till Stockholm och inte en enda gång tåget. Bussen går från Skara, men det finns inga tåg här. Sedan kör jag hellre längre än att betala mer (fattig pensionär).

Och jag är trött på allergidebatten, varannan som ringer till katthemmet är numera allergisk. Jag svarar alltid att vi inte tar in allergikatter. Punkt slut. Min bästa kompis är allergiker, han tar medicin innan han besöker mig. Nu handlar det om bussar, men snart blir folk vräkta för att grannen är allergisk. Eller man får inget jobb för att man har katter hemma. Det gäller att sätta stopp för allergidebatten!!

Smex
0

Det är bra att alla skriver vad dom tycker och tänker.

Men det är inte bara omplaceringsdjur som fåråka buss. Det är också otroligt många studenter som åker swebuss.express två gånger om veckan. Jag tillhörde en av dom som åkte med swebus-express väldigt mycket. Nu har jag fått sluta helt istället.

David
0

#51 = Självklart håller jag med dig om att allergidebatten i hela Sverige har gått alldeles för långt. Vet inte hur många människor som "gömmer sig" bakom allergier, varesig de har det eller ej. Det jag reagerar över är att Swebus Express AB verkar få klä skott för hela allergidebatten i Sverige. Ska man påverka tycker jag absolut man ska börja med politikerna. Swebus Express har bara gjort som sina kollegor Säfflebussen, Y-buss osv.

Något annat jag reflekterade över är hur många omplaceringsdjur som egentligen verkar vara "pendlande". Själv har jag två katter som absolut hatar att bli placerade i transportbur och ut i bilen, även om det bara gäller till veterinären 1 mil bort. Ska man verkligen transportera djur land och rike? Framförallt om det gäller halvskyggisar, där tror jag att katten lider något vanvettigt att bli transporterad många timmar utan uppehåll. Men den debatten är något helt annat…

// David

Bella-Maria
0

Tror inte att folk protesterar för protesterandets skull. Man gör det för att hjälpa andra djurägare och man vet ju aldrig när man själv behöver åka med sina djur. Dessutom kan andra bussbolag ta efter. Snart kan det vara djurförbud i alla andra bussar också, om ingen reagerar nu.

David
0

Som jag sa i en annan tråd om just detta ämne, om detta förbud kommer även i länstrafiken (bussar som kör i stads- eller landsbygdstrafik) kommer jag personligen att skjutsa runt alla som blir drabbade! Så säker är jag på min sak att förbudet inte kommer att bli aktuellt i den kommun- och landstingssubventionerade trafiken. Glad

Kanske också är på sin plats att bara berätta att jag absolut inte har något "agg" emot dem som tycker annorlunda i denna fråga, bara det att jag har en enormt stark åsikt om just detta…

// David

Alexej
0

Cool

Smex
0

#55 Självklart får du tycka och tänka som du vill. Bara för att över 600 personer tycker att detta är fånigt av swebus så bettyder inte att du också måste tycka det.

Hoppas bara att inte länstrafiken också kommer följa denna "trend".

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Smex
0

jag puttar

UlrikaD
0

putt

Lena
0

645 namnunderskrifter så här långt.

//Lena

Alexej
0

Puttar upp.

David
0

Puttar ni upp min älsklingsdebatt? Flört

Såg ju också något jag inte svarat på #57, som jag lovat tidigare, om länstrafiken kommer att införa ett djurförbud inom de närmaste 20 åren kommer jag personligen att skjutsa alla som drabbats dit de ska…

// David

Faxlin
0

#64: Det kan bli jobbigt för dig det. mååånga städer att täcka för dig.

Audiatur et altera pars

David
0

#65, är så pass säker på min sak om att pälsdjur inte kommer bli förbjudet i bussar som trafikerar tätort- och landsbygd inom ett län så jag törs faktiskt lova det, får väl klona mig annars och börja köra dygnet runt Glad

// David

Alexej
0

Jag fick ett mail från GP som vill ta upp det, men jag skickade vidare till Smex, då kan hon berätta lite  om det.

Alexej
0

Lena
0

Bra att GP skrivit om det i alla fall.

//Lena