Katthemmen tar ett stort samhällsansvar
I Arbetarbladet, finns detta publicerat den 15 september 2007.
------------------------------------------------------------------------
Katter ingen slit-och-släng-vara 
Söndagen 2 september, var jag och hälsade på katterna hos Gästrike katthem i Valbo. De hade öppet hus och många kattvänner var där. Att katthemmet snart blir utan lokaler och att Gävle kommun inte tänker hjälpa till att skaffa ett nytt hem är mycket upprörande. Jag har varit i kontakt med katthemmet i Nyköping och de har med hjälp av sin kommun fått ett hus för sina katter.
Likaså i Södertälje och Eskilstuna har kommunerna hjälpt till. Det har funnits ett politiskt intresse av lösa frågan.
Att katthemmen tar ett stort samhällsansvar har man kunnat läsa i olika insändare tidigare. Att inte representanter för Gävle kommun förstår detta, säger en hel del om deras verklighetsuppfattning.
Ordförande i byggnads- och miljönämnden, Lena Lundgrens uttalande i Arbetarbladet 10 augusti;
"Ska alla skattebetalande Gävlebor ta ansvar som inte enskilda skattebetalare tar? Det kan jag inte riktigt tycka, det är ju ett husdjur. Då kanske det blir fritt fram att överge sina katter".
Det är ett plumpt och dåligt uttalande, tycker jag. Vad hon menar med det vet inte jag, hon kanske inte vet det själv. Undrar vad de kommuner som har tagit sitt ansvar och hjälpt till, tycker om hennes uttalande.
Varför finns det inte ett samarbete mellan katthem, kommun, djurskyddsinspektörer, polis, veterinär, bygg och miljö etcetera, för att hitta en bra lösning, för katternas bästa? Kommunen borde ta ett större ansvar, men det håller ju inte Lena Lundgren med om, trots att hon borde veta att det finns behov av katthem. Jag ser fram emot att Gävle kommuns politiker snarast tänker till och gör en insats för att hitta nytt katthem.
Och jag hoppas att det snart blir lag på att man måste id- märka sina katter, så att vi får bort alla oseriösa kattägare som inte kastrerar sina katter, utan låter honan få kattungar, som de sedan säljer till underpris eller till och med skänker bort. En katt är ingen slit-och-släng-vara. Den är en levande varelse och behöver kärlek.
Yvonne

Det är så sant, det borde vara ett samarbete mellan kommuner, föreningar, veterinärer, inspektörer, poliser med mera. Det är inte så att varenda öre ska komma från kommunen. Men hjälp som lokal med mera. Veterinärerna borde vara villigare att ge rabatter, poliser och inspektörer att ge och få hjälp.
Det denna person inte förstår, är att kommun, polis och stat ska göra allt för att förhindra brott. Men de godkänner uppenbarligen brott mot djurskyddslagen med en axelryckning. Fast det är just här man kan börja påverka människor innan det övergår till brott mot människor. För den som är villig att dumpa ett djur, är risken stor att de är villiga att göra värre saker.
Så vi får alla hoppas att alla som är snälla och har hjärtat på rätt ställe fyller i namninsamlingen på www.djurskyddet.se. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det är så tröttsamt att kummunerna vägra tar sitt ansvar. Katter tillhör vår samhälle, just för att de är husdjur. Jag betalar också skatt till projekt som jag inte har stor nytta av, men så är det i en demokrati att man hjälpa till där det behövs för att alla ska mår bra.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, hoppas vi får rätsida på detta någon gång….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....