Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 441 ggr
Mettan
0

Nu ska Djurskyddet ändras

I SvD idag finns en artikel om att länsstyrelsen ska ta över djurkyddet från kommunerna.

På min blogg

http://www.metrobloggen.se/grasroten

har jag skrivit om detta, så gå in och läs, kommentera och kritisera allt vad ni kan.

Kom ihåg att jag tål kritik och vill inte bara ha medhåll, utan lite mothugg behövs också.

Lena
0

118 miljoner satsas på att förstärka djurskyddet står det. Inte illa!  "Syftet med omorganisationen och pengarna är att komma från den ojämna kvaliteten på djurskyddet som uppstår till följd av att kommunerna prioriterar frågan olika"

Ja det har vi ju många tydliga exempel på att så varit fallet. Tror nog att det kan bli bättre om ansvaret läggs på Länsstyrelsen istället för på kommunerna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Om jag inte kan ge mothugg då? Jag tycker spontant som du att kommunerna inte fixar detta, och att de kämpar med allt från livsmedel till djur. En tanke är in de kunde göra som där jag bor. Där de i år anställde extra folk som tar hand om det administrativa från inspektörerna, samt att de som tar hand om djuren, ska ta hand om djuren och inte gå och kolla temperaturer i butiker.

Att det går äver på länsskyddet känns inte fel heller, med tanke på att varje län har länsveterinärer. Så då kanske vägen blir kortare.

Men så finns det givetvis problem också, men tycker att det känna lovande på 18 miljoner till detta. Hoppas att namninsamligen tas på allvar från dem. För det är med varje id-märkt katt som färre kommer att lida i framtiden. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

hoppas att en del av pengarna hamnar hos det praktiska djurskyddet, t ex hos vi katthem! :)

Mettan
0

Ja,det tycker ju jag också. Har du läst bloggen, gör det annars, så får du se riktigt vad jag menar.

Jag kan tänka mig att behålla djurskyddet hos kommunerna, om de har smådjursinspektörer och skjuter till pengar till djurhemmen, eller helt enkelt bekostar dem. Jag har ju haft detta uppe tidigare om att politikerna är ytterst ansvariga för djuren i en kommun. Då ska de vra det ekonomiskt också!

Sedan ska länsstyrelsen vara aktivare med sina kontroller av kommunderna, eftersom de är tillsynsmyndigheter. Vi måste sätta press på dem också!

Hawknestgrove
0

Ja, vad gäller Strömstads kommun och Västra Götalands länsstyrelse, ger jag inte många ruttna lingon för något av dem….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Läste bloggen, det gjorde jag innan jag kommenterade :-). Men hoppas att kommunerna bidrar med pengar till hemmen, men att länsstyrelsen ser till att allt sköts enhetligt och ordentligt. För nu är de helt ute och cyklar i många kommuner. Minus det förslaget jag gav er, som införts på ett ställe. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mettan
0

Ja,gudarna ska veta att de är ute och cyklar ordentligt på många ställen.

Jag vill att kommunerna ska stå för alla kostnader för djurhemmen, men personalen ska komma från de hem, som finns nu, eftersom dessa människor är de som kan djuren bäst. Hemmen ska fungera som de gör nu, men vara finansierade av kommunden. Då tar man vara på den kunskap som finns idag och slipper utbilda och anställa människor, som kanske inte har rätt känsla för djuren.

Alexej
0

Hoppas att det är en steg åt rätt håll!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus