Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettertnrskygga-katter
Läst 2815 ggr
Lena
1

Slottskogskolonin - en kattkolonis hemvist

Tänkte jag skulle visa er några bilder från Slottskogskolonin i Göteborg. Det är platsen för en av de första TNR-projekten i Sverige, som kommer att starta under i hösten i regi av Göteborgs Katthjälp.

Jag besökte platsen i onsdags. Dock visade sig ingen av de förvildade katterna så här mitt på ljusa dagen. Såg däremot ett anslag med rivlappar om TNR som Göteborgs Katthjälp hade satt upp. Flera lappar vara bortrivna så det verkar finnas intresse för att delta.

Först en passande grind:

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Sedan kommer lite olika vyer från koloniområdet. Det räknas som en riktig liten idyll och kolonistugorna säljs för upp mot 1 miljon.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Mera:

Lena
0

Lite till:

Lena
0

Man kan ju förstå att de hemlösa katterna tycker att det här är ett bra område.

Lena
0

Det kommer även att bli en trevlig plats för volontärer att jobba på! :)

miranda1
0

Men den grinden är ju passande, den har jag inte sett! :)

Allt ser så välskött ut, nästan otänkbart att det varje höst mördades ett 20 tal katter.

Lena
0

#6 Jag tänkte detsamma när jag gick omkring där i onsdags. Svårt att tänka sig att sådant sker där… Grinden passar som symbol för TNR-projektet!

//Lena

maggan47
0

men hur blir det för koloniägarna, som finns där, grönt ljus för katterna? och volontärer förstås som måste sköta matningen,  Maggan47

Alexej
0

Jag är inte alls insatt i det hela, hur är historien bakom? Vadå 20 katter blev mördade? Av vem? Vad säger koloniägare om projektet? Ska de hjälpa till? Hur många katter finns där?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Naquita
0

Jag är inte heller insatt men mkt intresserad:) Åh.vad kjag hade velat bo i närheten nu. tänk om jag sklle kunna få hyresvärdarna att godkänna ett tnr-projekt för min koloni oxå,det är min allra högsta dröm just nu..(nåja iaf en av dom)

Igåpr kväll vågade sig en avd e bruntabbyvita IN i lägenheten och äta maten- när jag satt 2 meter bort..blev jag lycklig eller?

Lena
0

Slottskogskolonin har varit en hemvist för hemlösa katter i många år. Varje år samlar kolonistugeägarna ihop ett belopp som de sedan hyr en jägare för. Denne kommer till platsen och skjuter av så många katter som pengarna räcker till. Det brukar röra sig om 20 katter per år som blir skjutna. Avskjutningen har som alltid ingen större effekt. Nästa år är det lika många katter som det var året innan.

Nu har styrelsen fattat beslut att anta Göteborgs Katthjälps anbud att istället satsa på TNR. Skottpengarna går nu till att bekosta TNR-metoden, plus att Göteborgs Katthjälp fått bidrag från Djurskyddet Sverige. Nu värvar Göteborgs Katthjälp Volontärer som kan hjälpa till. De behöver hjälp med att fånga in katter, jourhem, byggning av katthus samt volontärer som matar katterna.

//Lena

Hawknestgrove
0

Som du vet, Miranda, så har jag lovat dig, att en dag i månaden, så tillåter revisorn(plånboken) att jag tar mig en tur till GBG. Så jag ställer upp, bara inte en fredag eller lördag. Fredagar tillbringar jag så mycket tid jag kan med min cancersjuka väninna och lördagar är dagar som jag helt ägnar städning och familj

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

Det är så bra att ett TNR arbete har startats upp!
Hoppas att fler platser med kolonier kommer att göra detsamma!

johnnys girl
0

Det påminner väldigt mycket om koloniområdet i Kärrtorp där vi fångade in 29 katter förra året. När alla katterna var därifrån samlade kolonisterna in en slant som de satte in på Katthemmets konto. Betydligt mer sympatiskt än att skramla till en jägare.

Önskar er verkligen lycka till .Håller alla mina tummar och tår för projektet.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

Ja det är viktigt att vi kommer igång med goda exempel vad gäller TNR-metoden. Så nu hoppas vi här nere i Göteborg att allt går som det ska på alla håll och kanter.

Jag jobbar föresten i det här området av Göteborg. Ca 5-10 minuters prommenadväg från kolonin har jag mitt kontor.

//Lena