Märta skjuten i ögat

Men herregud, vad kallt, elakt, och inte minst fruktansvärt!!! Hur 17 kan man med att göra något sådant, blir förbannad och tårögd om vartannat! Stackars misse, och att bli skjuten på nära håll innebär ju att ung*** har stått bara någon/några meter därifrån och iskallt tryckt av! MORR!
Jag saknar ord och en spypåse……Hoppas de har vett att inte släppa ut den lilla mera……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

usch,, här på våran gård springer barn i tioårsåldern runt med hobex pistol. det e ju plastkulor men kan skada nog..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
jag skulle nog skjuta pojkarna på samma sätt, fast i knäna. j***a ungar. solweig

Men åh nu blir jag förbannad igen!! Måste tygla mitt humör men f-n!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! J-vla störda skitungar!!!!!!! De borde straffas ordentligt!!! Har olika alternativ! Tvi o spott!
Varför låter föräldrarna till dessa skitungar springa omkring med luftgevärer?! Det är väl ändå ingen leksak!!!!!!!!!!
Ja, de där plastkulorna är nog inte så ofarliga som man tror….På nära håll så kan de säkert ställa till skador på mjukdelar. Tänk ungar, som kanske skjuter varandra i ögat….Skall väl till, att en unge blir allvarligt skadad innan de gör något….
Och polisen tror att det rör sig om ett "pojksträck". Nog får man skilja på våld och småbus allt. Såklart att förövarna ska få ett kännbart straff - men som vanligt, kattens låga status påverkar även rättsväsendet.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#7 Ja precis, detta går ju inte kalla för pojkstreck. De som gjort detta är knappast friska. Det lär inte heller sluta här. Ganska korkad kommentar av polismannen måste jag säga.
#8, Frågan är vad som blir nästa steg för dessa yngligar. Skjuta mot människor? Rycka väskor från gamla tanter? Skjuta ihjäl katter? Man måste markera att sådant här beteende inte tolereras. Vore trevligt att träffa dessa grabbar i en mörk gränd någonstans…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Dessutom så är väl förövarna inte straffmyndiga. Lagen om luftgevär är tandlös. det heter 18 år, men vaddå? Är ungarna under 15, så blir det inget förutom kanske ett litet trevligt småsnack med soc.

#9 Precis, man måste markera tydligt att det inte accepteras.
#10 Ja dessa svenska lagar…suck….

Förädrarna måste börja ta sitt ansvar för sina barn. och inte lasta över allt på samhället. Sen finns det ju föräldrar som lär ut fel saker till barnen, som är katthatare t ex. och då blir ju barnen detsamma.

Men ohhhhh så otäckt, så vidrigt!!!! Hoppas att föräldrarna nu tar itu med detta på allvar!! Usch..armaste lilla missen..så jag lider med Märta-gumman..

§12 Ja den unge (flicka i 6-7 årsåldern) som avsiktligt försökte köra på Helge med sin cykel förra sommaren trots att tre vuxna sa åt henne visade sig vara barnbarnsbarn (jäpp det stämmer och "gamlingarna" är runt 65) till den idiot som för några år sedan sprang runt på vår gård, bra packad, iförd badbyxor, och vrålade och skrek om våra katter och t.o.m var uppe hos mig och en granne och ringde på dörren för att fortsätta att bråka. Han skällde bl.a på mina grannar för att "de minsann inte skulle ha någon katt för de var ju jämt borta" ??? Det var dem jag brukade vara kattvakt åt när de skulle bort. Sen gapade han om kattjävlar som skiter i sandlådan m.m men det roliga var att den enda katt på den här gården som skiter i sandlådan som rutin är hans egen grannes katt, de andra går inte ut på den sidan öht. Så när jag fick veta att dessa två var släkt så förstår jag ju hur det kan komma sig att en unge i den åldern kan vara så infernaliskt elak mot djur.
Beträffande artikeln så verkade det ju som att katten fick vara inne enbart p.g.a att den såg för dåligt just nu så de har nog planerat att forsätta släppa ut den ensam vad jag förstod.

Stackars Märta, vad ont det måste ha gjort. Precis samma sak hände med Musse, min dotters katt. Efter att ha flyttat till landet började han få gå ut… men friheten blev kort. Han kom inrusande med ett trasigt öga som tyvärr fick opereras bort. Han är en stoooor katt Musse, men otroligt snäll. Tur är nog att vi inte vet vem som åsamkade Musse detta lidande för det skulle nog ha satt oss bakom både lås och bom!
Polisanmälan är självklart gjord, men det konstiga är att ingen vet något och ingen har sett något. Efter detta tordes inte Musse gå ut och gömde sig hemma varför Musse nu har flyttat till till oss och bor här som innekatt och har fått flera nya kompisar vilket han trivs med.

Det finns inga ord för hur elakt och dumt och idiotiskt det är! Ush! Tvi Fy!!
Stackars lilla Märta!
Jag hoppas innerligt att de lärt sig nått så att Märta får vara inne. Hon bör ju vara rädd nu för höga ljud. :/ Jag förstår inte hur någon kan vara så grym att plåga ett djur :/
Och ungarna bör och ska lära sig lite folkvett!
#14 herregud!

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, finner inga lämpliga ord för detta illdåd!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Det är så ledsamt. Varför ska oskyldiga djur bli lidande?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
http://boras.expressen.se/Nyheter/1.835324/katten-marta-skots-i-ogat
Här står det också om Märta, hon får nog gå ut igen så fort hon ser bättre. Och vad händer nästa gång. Hon kanske inte kommer hem mer?

#19 Men varför ska dom släppa ut henne igen?! Vill dom att stackaren ska bli av med det andra ögat med??? Att folk aldrig lär sig. Suck!

§20 Troligen för att de tror att katter måste vara utomhus själva för att må bra. Myten att katter inte tål att vara inomhus är långlivad i det här landet även bland folk som älskar sina katter. De förstår inte bättre helt enkelt.

pojksträck…. jaha….. trodde det hette djurplågeri…..

Fruktansvärt. Själv hade vi en gång en kisse som var skygg och hade ungar. Hon blev skjuten med ett luftgevär insåg veterinären och katthemsansvarig när fästingar plockades från henne.
Jag skickar snart ett mail till reportern så han kan berätta för matten som är lärinna om REDE-projektet. Det kan vara passande när något så hemskt hänt.
De ord man vill säga finns inte ens uppfunna ännu. Men denna person kommer inte att bli en bra person att ha i samhället. Kvinnor, äldre, svaga - se upp. Personen kommer att växa och bli värre. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jaha nu var det dax igen, åter ett bevis på fri uppfostran, nej en klapp i arslet om de inte hör o gör som föräldrarna säger. För det kan väl i rimmliga fall inte finnas föräldrar som till låter att ungarna skadar djuren i omgivningen. Jag kommer säkert att få på pälsen för mina komentarer här, men jag står för varenda ord jag skrivit. För ett tag sedan, var det några ungar som fått tag på ett luftvapen o låg sköt på bilar o cyklister i vår närhet. Men de råka att sikta på fel person, en gammal jägare från tätorten. Han beslagtog geväret, o sa till dem att deras föräldrar får hämta det, men det har gått ett halvår o inga föräldrar syns till. Men det har blivit lugnare i tätorten inget skutande på äldre o bilar längre. NORE jägare

Det jag inte förstår är hur föräldrar kan låta sina ungar springa omkring med luftgevärer??? Vad är det för föräldrar? Vet dom vad upfostran och ansvar är? Ja de har sannerligen misslyckats med uppfostran! De måste ha en och annan skruv lösa själva med.
Och detta är som sagt inget pojkstreck. En ond och beräknande gärning är vad det är. Djurplågeri i allra högsta grad. Den/de som gjort detta är sjuka störda individer. Och det kommer fortsätta till grövre brott. De måste stoppas tidigt helt enkelt…
Ja Nore, dessutom, så är det väl 18-årsgräns på alla luftgevär? Så inte undra på att ungarnas föräldrar håller sig undan och inte kräver tillbaka sina luftgevär…. De är väl rädda om sitt skinn…

Puttar upp här med

#24 Påminner om mitt förra jobb på ett område där det messt fanns "fri uppfostran" ungar överallt men inte en förälder i sikte, Vi beslagtog knivar från 8 åringar! hände inte ofta för de gömde dem väl för oss men när det hände så sa vi att era föräldrar får komma och hämta dem om ni ska ha tillbaka de,. behöver jag tillägga att inga föräldrar dök upp…

Måste tillägga här att aga verkligen inte är ett bra sätt att komma åt sådana här problem. Det skadar barnen på alla sätt. Vet inte vad ni menar med "fri uppfostran", men om ni menar ingen uppfostran alls förstår jag, men om ni menar en icke-strikt, icke-våldsam uppfostran med respekt för de individer barnen är och med mycket kärlek förstår jag verkligen inte. Det är vad som fostrar de stabilaste och mer etiskt medvetna barnen. Barn som är säkra i sig själva. Ett barn som blir slaget eller får "en klapp i arslet" som Nore säger lär sig att man kan vara våldsam mot de som är svagare och det är inte ovanligt att det är just dessa som ger sig på djur, mobbar eller på annat sätt ger sig på de svagare. Och de är sårade och bär på mycket negativa känslor som någonstans kommer ut. Kanske genom att skjuta på en katt. De kan ju knappast ge sig på den verkliga förövaren dvs dess förälder.

med fri uppfostran menar åtmindstonde jag på ett ironiskt sätt att föräldrarna inte uppfostrar sina barn alls utan låter barnen uppfostra sig själva.
Ja, det är synt att de två begrepp har blivit så synonyma.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

§29 För det första så har ingen ens nämnt ordet aga här och för det andra så måste jag säga att när jag växte upp så kunde man få en örfil om man gjort något dumt och bara vetskapen om det avhöll många från att göra dumheter. Dagens löjliga uppfostran som tycks gå ut på att tillfredsställa barnets lustbehov med omedelbar verkan får en förödande verkan på den kommande generationen och jag är övertygad om att de kommer att få mycket mer problem med sociala kontakter etc än vi har haft som är uppväxta innan agan förbjöds. Jag hörde nyligen om föräldrar som sitter och chattar på nätet under ämnet "vad gööööör man när barnet vill äta glassen i affären innan man betalt den". Detta satt alltså vuxna människor och diskuterade som om det vore ett verkligt problem!!!! Inte undra på att ungar gör som de vill när vuxna är så rädda för att säga åt ungarna någonting. Så om lille Gustav 14 vill ha ett luftgevär så klart att han ska få det och självklart tror de aningslösa föräldrarna på att han bara ska skjuta prick på burkar. Inte får man misstänka sina barn för något i dag inte.
Ja just nu retar jag upp mig på ohängda slynglar efter att ha varit ute och gått i skogen med mina katter och hittade ett ställe här bakom på berget där det ligger fullt med cigarettpaket, ölburkar och sönderslagna flaskor över hela berget.

#32 Nej, ingen nämnde ordet "aga" innan jag gjorde det. Däremot nämndes "en klapp i arslet" och du nämner nu örfilar. Detta är aga. Aga fostrar otrygga barn och otrygga barn kan bli farliga. Man kan fostra barn på ett sunt och icke-våldsamt sätt utan att ge dem allt vad de pekar på. Det finns många exempel på det. jag är ett av dem. Det är såklart svårt med barnuppfostran, jag är själv inte där än, men det finns andra, bättre, vägar att gå än att ta till våld.

§33 Du påstår alltså att alla generationer innan de senaste är otrygga människor? Som jag då och mina jämnåriga? Jag skulle nog vilja påstå motsatsen faktiskt. Aldrig tidigare har vi haft så många unga människor förtidspensionerade p.g.a psykisk ohälsa som nu, aldrig tidigare har vi haft så mycket ungdomsvåld som nu. Självklart ska man inte behöva slå ett barn för att uppfostra det men dagens generation föräldrar säger ju inte ens åt ungarna när de gör något fel och jag är helt övertygad om att när dessa söndercurlade ungar senare i livet ställs inför problem och konflikter och inga föräldrar är där för att ta hand om problemen åt dem så kommer de att flippra ur, antingen genom att få psykiska problem eller också genom att bli våldsamma.
Nore och gubben, vi är ungefär samma generation. HAr i mitt liv fått stryk, rejält, två gånger. HAr inte tagit skada av det. Ena gången var, när jag spottade ut pytt i panna på golvet, andra gången när jag trots förmaning lekte Tarzan i gardinerna och de föll i golvet med buller och brak(med kornisch, ni vet, som man hade förr)Vi talar inte om att klappa på för sk*t och ingenting och inte heller om vettlös misshandel. Det är i mitt tycker skillnad på i lagen förbjuden aga och en smäll i rumpan på ungar som är stora nog att begripa, vad som är fel och inte fel. Fri uppfostran… Kalla det frihet från uppfostran. Vilket är en himmelsvid skillnad. att lära en unge att ta konsekvenserna för vad den gör kan inte vara fel.Ok, örfilar är farliga, huvudet är känsligt, så jag skulle aldrig slå mot huvudet. Sedan så finns det saker som man får i sig, utan hot, tex empati och djurvänlighet. OM du har rätt föräldrar, vill det säga. Så jag håller med er gubben och Nore.