Stödhem i runt Gbg? Hjälp
Jag har en stödkatt här hemma som heter Maja, hon är hur fin som helst men problemet är att hon är så skygg. Jag kan klappa henne men inte mer. Hon har gett min hund en smäll så jag kan inte ha dom ihop och har nu henne instängd på ett rum. Vi ska snart flytta och jag kan iinte ta med henne till det nya huset eftersom det inte finns ett eget rum hon kan ha där… Snälla finns det någon snäll människa som kan hjälpa mig med henne?????? Ja skickar med mat för ett tag och kan skicka med några saker. Och jag kan köra henne en bit bara vi inte behöver avliva henne eller släppa ut henne….
Vill tilllägga att ja inte har haft så jätte mkt tid för henne heller. Ger man henne bara tid så kommer hon bli jtte go tror ja. men helst inte med hund då…
Du får inte avliva henne eller släppa ut henne, det vore ödesdigert. Sätt gärna in ett foto samt skriv lite mera om henne. Du kan även skriva inne på kattakuten på sks forum om du inte redan gjort det. Hur gamal är hon? Är hon kastrerad? Hur fungerar det med toalådan osv. Går hon bra med andra katter?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
putt
Det har jag gjort. Är verkligen dessperat då ja vill att hon får det bra. Hon är runt 1 år. Hon är inte kastrerad än men KKS ska betala för det. Hon är helt rumsren och hon äter bra. Hon har lite perser i sig så hon har super fina ögon. Skulle vara bra om hon kom till någon som haft en skygg katt innan. Tror hon går bra ihop med andra katter. Men hon behöver en del tid nu i början eftersom hon är så rädd.
Hon tycker att det är mysigt när man sitter inne hos henne. Fast nu har ja ingen tid till det. har såååå mkt annat som måste göras och nu med flytt och allt. De kattungar som kommer vara kvar kan ja ta med utan problem då dom går ihop med alla andra. Så ni får inte tro att ja är hemsk nu eller nåt!!!!!!

Om du har henne genom KKS kan du kanske byta stödkatt med någon annan? På något sätt måste det ju gå att få hjälp nu när det inte fungerar hos dig. Jag antar att du redan har pratat med dem om det.
Det här med "bara vi inte behöver avliva henne eller släppa ut henne…." är ju ett väldigt konstigt uttalande från någon som är medlem här inne. Jag hoppas att du inte menar det!

" bara vi inte behöver avliva henne eller släppa ut henne"
Jag hoppas oxå att du inte menar den här meningen……………. Eftersom vi har tillräckligt med hemlösa katter i Sverige….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Bra att andra skrev det, sånt här passar absolut inte på denna sajten:" bara vi inte behöver avliva henne eller släppa ut henne".
Du är stödhem för KKS, huvudansvaret ligger hos de. Hur skulle du förklara en avlivning eller ett utkastande?
Jag förstår att du har ett problem, fast mina hundar får hela tiden några örfilar från katterna, när de kommer för nära.
Jag känner mig ganska besviken över ditt uttalande och hoppas du har en förklaring.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jesis …… bara vi inte behöver avliva henne eller släppa ut henne. ??? Du får inte avliva eller släppa ut katten, det är ju KKS som äger den.
Att en katt ger en hund en smäll är väll inte så märkvärdigt….det brukar lösa sig, bara du ger det tid.
Hmm, jag kanske är fördomsfull, men om man kan klappa en katt så vill jag inte kalla den för skygg. De "skygga" katter jag kommit i kontakt med har man inte kunnat vara närmare än 3-4 meter.
Fortsätter på banan "fördomsfull", men har du inte nyss tagit hem nya stödhemskatter? I min värld så får man vänta med det tills man har plats, och inte skicka ut en katt eller hota med avlivning av den gamla? Kanske har missförstått det hela, men jag tycker det lät lite som de Blocket-annonser som kritiseras, där en "vuxen" katt ska omplaceras för man fått barn, skaffat hund, skaffat nya kattungar osv.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Har kanske hittat nån som kan ta henne… ska kolla lite mer hur hon verkar hade en som skulle ta henne först men hon ångrade sig när pengarna skulle in!!
Ja ska inte avliva henne….det är kks som får bestämma vad som ska hända men hon som ja har kontakt med tyckte att ja skulle släppa ut henne självklart efter kastrering men hon är ju så rädd att hon inte kommer att komma tillbaka. Det känner ja ju på mig. Det vågar ja inte

om du tänker på tnr är det inte bara att kastrera och släppa ut….den här katten har ju kommit in till ett hem, har bott hos i längre tid, och blev någorlundasocial och skå då inte släppas ut igen tycker jag, det är inte så tnr ska bedrivas….
Och jag håller med David, ska denna kissen nu skapa plats åt en kattunge? :/
Självklart är det inte så…

Det bästa för kissen vore väl ett permanent hem istället för ännu ett stödhem. Är risken för att hon fortsätter att vara otrygg större ifall hon flyttar fler gånger?

Hon blir nog tamare om hon får vara med er andra, blir nog lite motsatt effekt om hon sitter själv i ett rum.. tycker oxå det är lite lustigt uttalande från ett stödhem att hota att avliva och kassta ut,,, låt henne vara med er andra så blir hon nog tryggare och tamare, hunden har nog redan lärt sig att kissen inte vill kela med den.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Om det är en KKS-katt är det viktigt att du tar upp problemen med dem, för som sagt de äger ju katten. Då går det inte att avliva eller släppa ut henne. Vilket man naturligtvis aldrig ska göra med de katter man har. Hoppas det löser sig på bästa sätt. Hon är en jättefin kisse!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, Sophia, det är en sak du måste låta KKS bestämma. ÄRhon inte kastrerad ännu? Detvar ju tvåmånader sedan vi hämtadehenne i GBG? Hur har det gått med en andra kismamman GOsan? Hittat hem åt henne?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ursäkta mig Sofia, men det där ville jag inte behöva läsa.
Avliva eller släppa ut Maja?? Du visste att du tog in en skygg katt och du är ett stödhem. Då varken avlivar man eller släpper ut katten. Och släppa ut??? Det finns ingen djurvän som skulle ens komma på tanken. Jag hade högre tankar om dig.
Lena O kks.
Och dessutom om du verkligen trodde att jag menade att du skulle kastrera henne och släppa ut henne vind för våg så har du totalt missuppfattat min tanke. Jag menade att hon kanske lugnar sig om hon får gå ut. Men då givetvis inte där ni bor nu utan efter flytt eftersom hon annars kan bli helt förvirrad. Jag kommer troligtvis inte svara här mer utan du kan kontakta mig personligen. Jag är normalt inte på forum och varken läser eller skriver pga tidsbrist och att det ofta spårar ur.
Lena O kks
Sofia, hur går det med katten?
Sedan är det nog bra om du kan förklara lite här för oss. Du menar säkert väll och du tar hand om många katter. Vore tråkigt om det finns outreda misstankar!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det har gått jätte bra har hittat en tjej som vill ge permanent hem till henne:) hon var van vid skygga katter och har tagit emot från katthem innan. Så nu ska Maja få ett tryggt och lugnt hem. Så det känns jätte skönt.
Det finns ingen förklaring till det ja skrev. Jag borde ABSOLUT inte ha skrivit så. Men det har varit så mycket för mig vi har ganska jobbiga problem i min familj just nu och min mormor ligger på sjukhus oc kommer snart inte finnas mer. Och upp i allt ska vi flytta så… ja det är ingen ursäkt men all stress har fått mig att göra och säga saker ja vanligtvis inte skulle säga!!! Jag ville bara att någon skulle ta sig an Maja…
Någon bra männsika skulle ta sig an Maja… innan vi måste flytta
Okay, bra att du hittade ett bra hem till Maja och det känns bra att du förklarade dig! Sköt om dig!
Det känns jätte skönt… Maja e verkligen värd ett bra och tryggt hem!
HAr MAja flyttat ännu? Hur har det gått med lilla Gosan? Till er alla andra, så har jag pratat privat med Sophia och förstår hennes situation och varför hon i desperation skrev som hon gjorde. Vill ni veta mer, så får ni fråga henne privat. HAr även tipsat henne om, att kanske lägga en förklaring här inne på OT. Så från m in sida så fallar ingen skugga över Sophia i alla fall inte i detta fallet. Ordar inte mer om det, vill Sophia förklara så får hon göra det själv. JAg nämner inget till någon.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#24 Bra att det ordnar sig för Maja! :) Även bra att du förklarat dig. Tyckte inte det stämde riktigt med hur du brukar jobba och tänka. Men stress kan göra att vi uttrycker oss felaktigt. Hoppas allt ordnar sig till det bästa med allt som är jobbigt nu.
//Lena
Nej hon har inte flyttat ännu ska till vet med henne först. Gosan har flyttat till ett par i Gbg. Så alla har fått det jätte bra:)
Stress är egentligen ingen orsak till att skriva sånt! Usch va ja skäms har inte ens sovit. Det är verkligen inte sån jag är så det får ni inte tro!! Jag vill inte gå in på detaljer här om min familj hoppas ni förstår…
Sopia, saken är glömmt! Okay? Fel gör alla och du har bett om ursäkt.
Från mig har du all stöd!
Tack Alexandra!!:)