Hittat en katt, nu då?!
På väg till spårvagnen så kom det fram en jätteliten, jättesmal katt till oss. Verkade ganska van vid människor men hon kan inte vara mer än ett par månader gammal. Hon ser också väldigt smal ut, insjunkna sidor bland annat. Hon är också omärkt och utan halsband. Vi kunde plocka upp henne och bestämde oss att ta hem henne. Vi ser inga tecken på sjukdom så som blinkhinnor som syns, rinniga ögon eller dålig päls. Nått mer som kan kollas? Men hon är som sagt väldigt smal. Vi funderar på om hon kan vara en sommarkatt. Så vad göra nu?
Vi har satt upp lappar i området och ringt polisen. Finns det något mer katthem i göteborgsområdet än göteborgs katthjälp?
Vi har två egna katter hemma, vad ska vi tänka på angående smittorisk osv? Lillan är nu instängd i badrummet, vi funderar på att flytta henne till gästrummet eftersom det är mer utrymme för henne där + att det är lättare för oss att vara med henne.Våra tjer är vaccinerade för kattpest och kattsnuva.
Vi är tacksamma för alla råd vi kan få!
Hej, vad snällt att ni tog med er katten!!!
Är era katter vaccinerade finns inga stora risker med någon smitta. Kollar öronen pga av kvalster. Ni har redan katter då vet ni också mycket själv. Tyvärr finns det en massa hemlösa katter/kattungar, så att alla katthem är överfulla. Om det finns en möjlighet att behålla katten lite tills den är pigg och tam då vore det bäst. Katten måste vaccineras, ni kan få en del av kostnader tillbaka när ni säljer henne.
Viktigt är bra mat nu så att hon kan äta upp sig!
Berätta gärna hur det går!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

är så glad att ni förbarmat er över missen..tänk vad som kunnat hända om han fortsatt att tassa ensam där ute…ser gärna fram emot framtida rapporter om hur det går..ser att ni fått tips av landfreak här ovan..att kolla öronen är en fördel..skabb smittar med en väldig fart om dom har det..
Om hon är jättehungrig, vilket jag misstänker, så är blötmat bra i början, så hon inte "proppar" i sig torrfoder.
Vad ni än gör, kontakta INTE Djurens Vänner i Göteborg eller Borås = dödsdom för katten.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Öronen ser bra ut, men om ingen har hört av sig innan måndag ska vi åka till veterinären och kolla om allt är som det ska.
Blötmat har hon fått. Hon åt väldigt hungrigt när hon kom hit, sen har hon mest legat och vilat. Gosat lite med oss.
#3: Nej, hu! Djurens vänner har vi hört mycket dåligt om.
Visa gärna upp lite bilder, vi älskar kattbilder!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, bilder vill vi ha 
// David
Bilder finns på
http://www.flickr.com/photos/bjornjson/sets/72157601908602894/
Hon är jättesöt, liknar en av våra stora katter.
Oj, hon är verkligen skrämmande mager. Stackars katt, bra att hon valde er! Men söt är hon!
Ja, nu jämför jag visserligen med våra tjockisar till katter, men så smal som hon är kan inte vara normalt. Hon börjar tröttna på att vara i badrummet nu, stackaren.
Tror inte att det är någon risk att släppa ut henne.

Så mager stackarn! lilla söta kise!
Jag tror inte heller att det är någon risk att släppa ut henne tillsammans med de övriga. Det kan bli lite fräsande i början, men det brukar snabbt gå över.
Vad jag kan se på bilderna så verkar hon ha helt rena öron. Skabb brukar synas rätt tydligt.
// David
Finns det inga andra sjukdomar som man inte kan se då? Hon smet ut en liten sväng, då var det bar ahon som fräste, de andra verkade helt paffa :)
Tror inte det finns nån risk. Om hur ser frisk och pigg ut som du skriver är hon nog bara utsvulten på både mat och kärlek. På katthemmet har man katter i karatän 2 veckor efter vaccineringen, men hemma är det svårt. Jag har också fått hemlösa direkt till mig och det gick bra. Skulle jag få en katt som ser misstänkt sjuk ut, då skulle jag också se till att skaffa en sort karantän (badrummet). Men försök att få en snabb tid hos veterinären.
Hon är ju bara skinn och ben, stackars lilla misse.
Ge henne nu i början något mycket näringsrikt som t ex Hills a/d, ofta men i små portioner, om hennes mage tål det.
Viktigt är att dina missar är vaccinerade. Den lilla bör oxå en egen toalåda. Lyft på hennes svans och kolla om det ser rent ut. Ser det grynigt ut så måste hon kanske avmaskas innan hon träffar dina missar.
/Pelusa

att djur kan känna på sej var man ska lägga in sin stöt…. bra att hon hittade dej!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Länken fungerade inte för mig. Kom bara till andra foton på bröllop men ingen katt i sikte. (Blir ju så nyfiken).
Jättefint gjort av er att ta hand om kissen! Klokt att göra ett veterinärbesök om ingen ägare hör av sig. Alltid bra att ha en ordentlig veterinärundersökning att utgå ifrån.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lena, likadant för mig……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....