Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 1057 ggr
David
0

Sagan om Djurens Vänner Borås fortsätter...

http://www.borastidning.se/edrum.jsp?article=273453

Ingen moral alls i föreningen. 120.000 kronor för att ta hand om fyra vuxna, kastrerade, vaccinerade katter. Jadu…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Faxlin
0

haha, förlåt att jag skrattar. Men det är oerhört tragiskt åt två håll. Hde det inte varit just djurens vänner i borås så hade jag ansett sonen girig och tyken. Men nu vill jag inte att djurens vänner ska ha dem heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

martdat
0

Hoppas bara inte katterna kommer i kläm, det var ju ändå dem som mannen tänkte på..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

miranda1
0

Var har katterna tagit vägen David? Är det inte intressant för domaren att veta, att DV förmodlingen inte ens har kostnader för dessa katter pga att dom är antingen omplacerad eller död….

johnnys girl
0

Tyvärr tror jag inte att sonen får tillbaks några pengar. Verkar som om advokaten tar en riktig rövare här. Innan man dör har man  ändå rätt att göra vad man vill med sina pengar utan att eventuella  blivande arvingar kan ha några synpunkter på det.

Tråkigt bara att mannen hade dåligt omdöme när han valde DV i Borås. Hoppas verkligen att de övriga organisationerna som fick gåvor från mannen är seriösa.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

miranda1
0

och varför får vi aldrig nåt arv e.d. ?   ;)

Lena
0

Det blir nog svårt att få rätsida på den här transaktionen. Kan som ni andra inte låta bli att undra hur det gått för den avlidnes katter?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Sitter nog i en en bur hos Åke i skjulet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bella-Maria
0

De är säkert hos husse nu…

Alexej
0

DV Skara skulle också får ett milljonsarv efter ett f.d. medlem. Men då var pengarna redan borta, nån halvsyster. Mannen fick iaf en stor krans från DV.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

tror vi byter namn till djurens vänner, tydligen får man då en massa pengar….

supermoccine
0

Vilken sorglig situation. Att han valde DV Borås av alla ställen :( Och att sonen verkade vara så sniken att han säkert gjort likadant om det var ett bra katthem.

En gammal dam som min pappas partner känner har fixat något liknande för sina katter. Hon har räknat hur mycket pengar som kan tänkas gå åt och den äldre katten skulle få 20 000 och den yngre 50 000 eller något sådant. Dock har hon inte fixat vem som ska ta hand om katterna, vilket jag tycker är av högsta vikt. Vore ju hemskt om någon sniken släkting tog katterna för att sedan ta livet av dem och behålla pengarna för sig själva.

Alexej
0

Jag blir framförallt sur när jag läser hur mycket DV har investerad i aktier. Hjälp för katter behövs NU och på aktier skulle jag bara litar om jag har tillräklig för att klara en börskrasch.

Lena
0

#12 Aktieaffärer är väl knappast vad katthem ska lägga sina pengar på kan man tycka. Verkar ju minst sagt suspekt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Det enda jag vill veta är om katterna lever. Om de är omplacerade, om det är lyckliga. För det skulle inte förvåna mig om de är döda, eller lever som sagt i en liten bur hos ordförande.

För om de inte lever, så kommer inte gåvan att gälla. Annars har sonen svårt att få rätt. Tycker att det är lite synd att sonen bråkar om pengarna. För uppenbarligen tyckte inte pappan att han var värd det, medan han älskade djur och sina katter. För i vanliga fall så borde familjen vilja ta hand om katterna efter någon i familjen som går bort. Men inte här.

Sorgligt att DV Borås fick pengarna. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

supermoccine
0

Om det på något vis går att få reda på hur det gått för katterna är säkert tidningen intresserad av att göra en uppföljning..

miranda1
0

Kanske David kan få reda på det?

Bella-Maria
0

Det kan bli svårt att ta reda på var katterna finns, men sonen kanske skulle känna igen dem.

miranda1
0

var katterna id-märkta?

Alexej
0

DV Borås hade ju bra rykte innan!

David
0

Tre av katterna har jag faktiskt träffat för något halvår sedan. De bor på samma ställe hos ett par med skogstomt så de får vara ute- och inne så som de vill. De tre katterna har det bra, men paret har inte fått en krona ifrån DV. Den fjärde katten har jag aldrig träffat men det påstods att han "valde" att flytta därifrån och att han bor i ett stall några mil bort. Det är osäkert.

Hur som helst, pengarna som den avlidna mannen ville skulle gå till katterna har inte gått till katterna. Inte en krona fick paret för att de tog hand om katterna. Pengarna skulle också gå till kvalitetsfoder, veterinärvård och allt annat som katterna skulle behöva i resten av sitt liv. Vet allafall att de tre katter som jag träffat får mycket mat, men inte är det Hills eller Royal Canin direkt, men men…

Tror att tidningen försökt nå dem, men de ville absolut inte prata "katt". Med största sannorliket är de "förbjudna" att göra det av ordf.

Gällande aktier och liknande, DV Borås hade i allafall innan jag avgick bundit större delen av den "kassakista" som fanns i aktier och fonder. Endast runt 100.000 kronor fanns i likvida medel. Resten var bundet på X antal år och skulle kosta rätt mycket att lösa ut tidigare.

// David

miranda1
0

De tre katterna har det bra, men paret har inte fått en krona ifrån DV.

Precis vad jag menar, hoppas domaren har den information också…

David
0

#21 = Jag kan sätta mitt huvud på att varken advokaten eller domaren känner till att paret inte fått en enda krona. Tvärt om faktiskt, drar mig till minnes att de pratade om att den ena katten en gång hade fastnat med halsbandet och skavt sig under tassen och ville ta den till veterinär, men ordförande sa nej till det. Tror de tog katten till veterinär ändå, men fick betala det själva.

// David

miranda1
0

VA??? Men…. man kan väll kontakta polisen eller vad vet jag… dom måste få reda på det!!! Suck… : /

supermoccine
0

#22 David, kan inte du höra av dig till domaren och tidningen med den informationen?

vanessa
0

David, du får kontakta dem och berätta. Sedan finns det något som gör att ägarna inte kan säga nej till att berätta hur det är. Snälla, gör det. För katternas skull. /Vanessa

anniii
0

Vilken sniken son alltså! Vare sig det är Djurens Vänner eller inte så kan man ju inte kräva tillbaka gåvor! Ville mannen skänka pengarna ska väl inte sonen omyndigförklara sin bortgångna far. Det är väldigt respektlöst!

Alexej
0

Vi vet ju inget om bakgrunden!

David
0

Tidningarna har försökt nå detta par, men de vill inte kommentera någonting.

// David

vanessa
0

Det är snarare rätten som ska nå dem. Inte tidningen, för jag förstår att de inte vill öppna sig för dem. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Ja, ett tilägg kunde ha gjorts, där DV förpliktigade sig att exempelvis var tredje månad visa upp katterna hos veterinär och att inte alla pengarna betalades ut i förskott.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Denna kommentar har tagits bort.
David
0

#30 - Javisst, nu istället har inte en enda krona gått till katterna eller katternas vård/mat. Så då tycker jag att föreningen brutit det avtal de ingått med den avlidna, m.a.o. bör pengarna gå till sonen eller den allmänna arvsfonden.

Jag vet ju vilket fjäskande det var för denna man ifrån föreningens ordförande efter att han "fått dödsdomen", etik och moral saknar denna person helt!

// David

anniii
0

#32, jo det är klart. Vid närmre eftertanke kanske de lurade den stackars mannen. :(  Hoppas att alla katterna har det bra idag iallafall…

David
0

#33 = Tre av katterna vet jag har det bra, trots att nya husse och matte själva får bekosta mat och veterinärvård osv. Den fjärde har jag aldrig träffat…

// David

David
0

"Drygt hälften av summan till en ny soffa, ett nytt golv och en spis…"

http://www.borastidning.se/edrum.jsp?article=273513

// David

martdat
0

å jises, ny soffa, spis , golv,,,, det skiter väll katterna i ,, tror inte för en sekund att de lyckats ta sig bakom spisen o gnagt av en sladd,,, knappast….. är detta sant så förstår man varför paret inte vill uttala sig i tidningen…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Det börjar blir varmt under Åkes fötter…Cool

miranda1
0

även under parets fötter tycker jag….

När man har katter eller andra husdjur finns det risk att dom gör "skada" på ett eller annat sätt. Tror inte att det var meningen att pengarna skulle gå till nytt golv och soffa för att kattarna har kraffsat på dom…. det är ju vad katter gjör…. det ingår i kattägandeskapet…

och 20 000 kronor saknas tydligen, får jag gissa en gång vart det har tagit vägen? Skrattande

Alexej
0

En stor glass?Flört

David
0

Jag känner/kände detta par (de vågade inte umgås mer med mig efter att jag öppet ställt mig mot ordförande). Hur som helst, de har inte fått en enda krona, de har varken bytt spis, golv eller soffa. Tvärt om, detta par "älskar" att leva med gamla saker, när de köpte en soffa förra året så köpte de den på en second-handbutik för några hundralappar. Mannen i huset är också väldigt praktiskt och gör det mesta själv.

Däremot har kassören i föreningen bytt hela köket samt köpt en ny soffa förra året. Kassören har inte någon av dessa katter! Jag tror precis som jag trott om allt annat gällande denna förening att ordförande och kassören delar på pengarna.

Det bästa vore om någon tänkte ett steg längre och begärde in originalkvitton på dessa inköp.

// David

Erika91
0

Synd att mannen valde djurens vänner i Borås… ett annat seriösare katthem skulle ha mer glädje till det än vad djurens vänner i borås skulle ha då kassören skaffa nytt golv och ny soffa. Det är skam så de gör.

David
0

#41 = Nu måste vi ju tänka på den stackars kassörskan, vad skulle hon gjort utan nytt kök? Flört

Nä, hela den här historien är obehaglig, jag vet ju vilket fjäskande det var för den här stackars mannen direkt han berättat om sin dödliga sjukdom. Hade det funnits något alternativ här i närheten hade säkert pengarna och katterna gått dit. Huset, som var värt runt 7-9 hundra tusen kronor skänkte han till Djurens Rätt.

// David

Erika91
0

Men mannen borde ju inte veta något om djurens vänner i Boårs "svarta baksida".. för han verkar ju vara en djurvän och om han visste detta så skulle han nog aldrig ha skänkt pengarana dit.

Jag fattar inte att de får fortsätta så, djurens vänner… att ingen stoppar det och varför går det "katthemmet" under djurens vänner? För djurens vänner (som jag har fattat) är ju annars bra och jobbar inte på nått sånt sätt som de i borås…

Alexej
0

Det är nog tyvärr 50/50.

Hoppas att arvstvisten kommer till domstolen och Åke får visa upp några kvitto…Cool