Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 877 ggr
ilovekimhaha
0

färg på kattungar

om man har en svart ( bytte lite vit i ansiktet ) vad är vanligast att den får för färg på kattungarna då ( om man tänker att båda mamman & pappan är sådan ) & om man har en ljusgrå, lite spräcklig vad kan den få för färg på kattungarna då?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Proktologi
5

det beror helt på genetiken och vad katten har för grund, du kan kolla det via prov till USA har jag för mig!

vissa katter kan vara vita men bära på maskat, förstår du? Helt oförutsägbart med huskatter kan jag tro. 

jag hoppas du inte tänker avla dock .

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Lena
6

Vi  har haft mycket tjafs i Kattgruppen på Facebook. Folk där pratar mycket om sina huskatter som t.ex. 50% Perser, 25% Maine Coon och 25% Ragdoll etc. Gemene man verkar tro att det blir exakt så mycket raskatt som de antar att föräldrarna har i sig. Det går inte heller att diskutera frågan på ett sansat sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Hoppas på svar från mera kunniga på området genetik!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
3

Är inte kunnig på genetik, men vet att om man inte gör alla de tester som seriösa uppfödare gör på blivande kattföräldrar, så finns risk att ungarna ärver anlag för olika sjukdomar och defekter.

Om du tänker skaffa katt och om färgen är så viktig för dig så tycker jag att du ska gå till ett katthem och välja ut en katt med den färg du vill ha. De katterna är veterinärbesiktade. Då gör du samtidigt en god gärning!

sweety92
1

tex färgen röd är kromosombunden, knuten till x-kromosomen. så eftersom hanen bara har en x-kromosom så kan de bara ha anlag för rött/cream eller inte rött (svart, blått etc). medan honor som har 2 x-kromosomer kan ha anlag för rött och icke-rött samtidigt = sköldpaddsfärgat

vad gäller mönster är de vanligaste tigré o tabby, där tigré är dominant över tabby :) 

vad gäller vita fläckar så kan harlekin vitfläckskatter även bli blåögda och oddeyed. 

det finns bara 2 pigment : rött och svart. rött ger rött eller cream medan svart ger svart, blått, choklad, light chocolate, lila och fawn. 

så skulle gissa att svarta m vitt får liknande ungar :)

Katthemsmatten
5

Hoppas frågan var ställd rent akademiskt och inte i syfte att gissa vad huskattungarna får för färg. Avla inte på din huskatt, det finns redan minst 100.000 hemlösa huskatter i landet. Ge dem en fristad istället för att skapa ännu fler huskatter.

Medarbetare Hittekatter iFokus