Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1304 ggr
Malou77
0

Katter i nöd i närheten av Malmö!!

Rädda Katten har fått in ett samtal från en förening i Oxie. Dessa har problem med katter i sitt område. De tycker att det kryllar av dem, och de har rätt.  Vi har varit där och kollat, även hjälpt 4 st katter till ett bra liv. Men det finns fler, honor, hanar och källingar!

Just nu har vi inga stödhem inne, så vi har svårt att ta in fler, men denna förening vill nu skjuta katterna! Jag skriver detta för att försöka få hjälp, är det någon i närheten av Oxie/malmö som kan hjälpa till och vara stödhem. Eller kanske vet ngn som kan ? Känner sådan panik nu, många av dem är mer tama än andra och borde få chans till ett bra liv.

Mvh Malin, Föreningen Rädda Katten!!

Alexej
0

Samarbetar ni med KKS?

Försök att hitta en vettig journalist på tidningen och be om hjälp där. Jag har fått in några bra reportager här i tidningen genom att tjata fram mig till en ansvarig reporter. Vi måste komma ut mer till allmänheten framförallr för att hitta fler intresserade jourhem!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Malou77
0

Det var en bra idé.. det kan man iof göra! Ska hem och kolla runt, måste hjälpa dessa små.

Du har inga bra nummer neråt Malmö, Skåne med omnejd ?

Mettan
0

Du måste påpeka för föreningen att de måste ha tillstånd för att skjuta katter och det får de sannerligen inte hur som helst.

Bifogar en fil i pdf-format med lagtexten till djurskyddslagen. Om du vill ha mera i den stilen, så maila till mej bara på mettan@comhem.se, så skickar jag lite mer info till dej.

Folk MÅSTE lära sig att det inte är tillåtet att skjuta djur hur som helst. Jag tänker fortfarande på Helsingborg och de förvildade katterna vid Hallbergs trappor. Kommunen ville skjuta beståndet, men det ansågs att de inte var hemlösa, eftersom det kom folk dit och matade dem. Men tala om för föreningen i Oxie att de kan ge sig på politikerna, för det är politikerna som har det yttersta ansvaret för samtliga djur i kommunen. Så egentligen är det Malmö Kommun, som ska se till att katterna blir omhändertagna, så i slutändan borde det väl vara kommunen som driver djurhemmen med personal som de betalar. Nu har du chansen att få en hel stadsdel att ropa på bättre ordning i detta, så ta den chansen. Med hjälp av en tidning kan du få igång en ordentlig debatt, som förhoppningsvis kan leda till en vettig lösning i framtiden.

Efterlys hjälp till just de här katterna i tidningen och ge dej inte, förrän de hjälper till. Expressen/Kvp är ju just nu på hugget när det gäller djurplågeri och djurskydd, så de hänger nog på.

Men kontakta INTE Djurens Vänner, vad du än gör, för de går tydligen inte alls att lita på. De borde byta namn till Djurens Ovänner istället.

Gå gärna in på forumet på www.katt.nu, som är Spinn. De är bättre när det gäller hittekatter än SKS, åtminstone i mitt tycke.

Malmö Djursjukhus drivs väl av kommunen. De har väl tips på djurhem eller så? Försöka duger. Djurskyddet finns ju också. De kan väl ställa upp med ideer och hjälp, tycker jag. Alla sätt är bra, utom de dåliga. FlörtStora rubriker brukar ge mycket engagemang, så det är bara att vara envis som 3 åsnor, så går det nog.

gulliver
0

Skulle inte rekommendera Djursjukhuset i Malmö avseende hemlösa katter. Läs gärna anslaget med polisens logga som sitter på deras ytterdörr. Det handlar just om hemlösa katter, bl a så står det att hemlösa kattungar som lämnas in där avlivas direkt.

Alexej
0

Jag har bara gått till den tidningen här och sagt att jag vill prata med nån ansvarig redaktör! Och jag fick faktiskt en artikel varje gång jag bad om det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Malou77
0

Tur att jag har semester nu i 2 dagar, känns som att detta kommer ta tid!! Men det är det värt!

Blir så arg att de är så handlingsförlamade, de tar inte tag i problemet utan låter dem svälta och sedan skjuta dem. Inte klokt, rasande arg! Detta är i ett tätbebyggt område, radhus, så jag kan aldrig tro att de får godkännande att skjuta dem. Springer barn runt varje hörn..

Ikväll ska vi skriva ihopa ngt till tidningarna, får jag inte respons så ringer jag dem. Tack för tipsen, ska gå den vägen. Ska även ringa Malmö stad, de borde ju även se sitt ansvar i detta!!

Lena
0

#6 Grejjen är att även om de skulle få tillstånd att skjuta av katter kommer det inte lösa problemet i alla fall. Avskjutning kostar mycket pengar då dessa jägare inte arbetar ideellt. Även om de försöker kommer de inte att få bort alla katter från kolonin. De som blir kvar får bättre levnadsförhållanden då de inte behöver slåss om brödfödan med så många andra katter. Det kommer att förbättra förutsättningarna för deras reproduktion = inom ett år är det lika mycket katter som det var innan avskjutningen. Vad föreningen har att välja på är inhumana metoder som kostar mycket pengar och som ändå inte ger bestående resultat eller att välja de mer humana metoderna där man jobbar mer på djupet. Tänker då på TNR-metoden i kombinationer med jourhem och kasteringskampanjer för de katter som är ägda av någon. 

De som bor i Oxie är antagligen medskyldiga till problematiken. Skulle misstänka att det finns folk som matar de hemlösa katterna. En annan fråga är varifrån katterna kommer från början? Det kanske tom är ett verk av oansvarig kattägare som bor i området som är källan till problemet.

Massmedia är kanon precis som #1 skriver, inget är effektivare än en bra artikel i pressen. Försök även att sätta er in i TNR och jobba för att något sådant projekt kommer igång.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Malou77
0

Tack för alla tips och råd. Vi har nu pratat med föreningen, pkt ut och träffat dem, och de lovade att vi skulle få ta den tiden vi behövde för att hitta hem. Får hoppas de håller detta nu, de har svikit oss en gång. Men .. vi är fortfarande i behöv av stödhem, så vet ni någon så…  =)

anniii
0

Försök att sätta upp rivlappar i området och runt Malmö med omnejd att stödhem behövs. Stå på er för att få tidningarna att skriva om det. Folk brukar vilja hjälpa till samt ge pengar om de får läsa om det i tidningen! Hoppas att ni får hjälp både praktiskt och ekonomiskt. Uppdatera gärna här vad som händer!

Malou77
0

Vi sätter upp lappar, det har vi gjort hela tiden och det var så vi fick vår kattgala. Men vi ger inte upp, detta måste redas upp.