Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2109 ggr
vargmamman
0

hur mycke vatten dricker katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

egentligen?..har en skål som rymmer ca  1,5 liter vatten och de tömmer de varje dag..+ omjag sätter på kranen till badkaret så dricker isa ur den oxå..

Sidentass
0

Intressant fråga…har många katter och får fylla på skålen en eller ett par gånger om dagen..

vargmamman
0

ja jag vet inte es varför jag undrar men det ploppade bara upp i skallen nyss*S*

vargmamman
0

ja jag vet inte es varför jag undrar men det ploppade bara upp i skallen nyss*S*

Erika91
0

Oj vad mycket de dricker! Önskar att Sverker drack mycket mer. Han har två skålar och dricker bara ibland :/ Det verkar inte sjunka särskilt mycket i skålen heller :/

Oj va stor Isa eller Askungen (vet inte vem det är) har blvit! Hur gamla är de nu?

vargmamman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de är 7 månader snart:)..det va isa (med vita blazer på nosen) som va på bilden:)..

ja jag tycker de dricker mycke..men kanske ej onormalt ändå:)

(kort på askungen då )

Hawknestgrove
0

Sedna jag skaffade min vatenfontän har jag koll på det. Den rymmer tre liter. Den får jag fylla på och rengöra var tredje dag. Arne vet jag dricker mycket, det har han alltid gjort. Men nu ser jag, att flickorna dricker mer också, sedan fontänen. Så snitt 3,33333dl/katt/dag alltså…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vargmamman
0

oj..ok..då dricker mina 2 mer än så,om man räcknar 15dl per dag delat med 2 katter..ja ca 7,5 dl..wow..kanske för mycke då..

vargmamman
0

ok..kanskeinte så mycke men 7 dl tror jag isåfall..häller ju inte precis ändå upp till kanten men nästan:)

martdat
0

Bra fråga, det är lite olika här, mycket beroende på hur varmt det är,, i köket har jag två stora skålar vatten,kan de rymma en liter var kanske? de brukar gå åt typ hälften ca på en dag, men sen har jag ytterliggare en skål i sovrummet eftersom endel av kissarna (fyra) inte vill gå ut i köket när min dotter är hemma, sen dricker Miss mjölk ganska offta,, Mini dricker gjärna ur kran o mitt eget vattenglas på diskbänken,,, ja det var inte lätt att svara på för jag har nog inte en aning…Glad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Ja, här kutar de ut och in oxh svalkar sig i rastgården, som ligger i norrläge.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

#5 Stora har de iaf blivit :)
Okej, jag ska försöka att komma ihåg skillnaden! :)

Åh men vad händer om de inte dricker tillräckligt? Kan det ha nått med vattnets kallhet att göra? Vattnet blir inte så kallt där vi bor.. men vi lägger i is på kvällen. Och så byter vi tre gånger till kallare, men det blir aldrig redigt kallt förrutom med mycket is i! Tycker ni att vi ska lägga i is efter varje gång vi byter så att det blir ganska kallt?

Alexej
0

Puttar upp

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SofiaJ
0

Tycker att 7 dl om dan per katt låter väldigt mycket. Enligt veterinärer så brukar det knappt märkas när katter dricker, men min lilla tjeje dricvker mycket och då r det bara kanske 3 dl som går åt. men eftersom hon har mycket päls som hon doppar tycker inte veterinären att det r nått att oroa sig för eftersom hon har bra vikt. men det kan vara ett tecken på dåliga njurar så det kan vara värt att rådgöra med en veterinär för säkerhetsskull.

vargmamman
0

verkar som det bara är när det är varmt hemma..idag harde tömt bara hälften ungefär..kanske är så att de dricker mer är det är varmt..

vargmamman
0

eller maten?..kanske är för salt..får ringa fråga veterinären

Lena
0

Hur mycket katter dricker varierar beroende på vilket foder de äter. Katter som äter torrfoder dricker mera än katter som får blötfoder eller kombinationer av båda. Det är desutom viktigt att de dricker mycket om de får torrfoder annars finns det risk för urinsten/grus.

Vädret spelar in och sedan finns det individuella variationer mellan katterna. Vattenskålarnas placering spelar också in liksom hur många man har. För att stimulera katter att dricka mycket (har jag lärt mig av Vanessa) är det bra att ha flera skålar som står utplacerade på de ställen där katterna vistas. Vattenskålar bredvid matskålen eller toan brukar inte vara lika poppis som de som står på andra ställen.

Det finns vissa sjukdomar som kan ge ökad törst. Njursvikt och diabetes ger båda det symtomet. Men då blir det även kraftigt ökad urinmängd, samt avmagring. Dessa sjukdomar är inte vanliga på yngre katter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vargmamman
0

min vattenskål står  i adra äda av köket:)..alltså inte brevid maten..de magrar inte tvätom,de börjar bli rundare:)..och så ofta går de inte på lådan,men visst när de väl gör det så skiter och pikar de mycke..

de är pigga och äter bra..det är bara det att de äter helst bara torrfoder..viss sort av min egen mat och mjaus blötmat går oxå bra men detfår de bara ibland..:)

Lena
0

#17 Nej att dina kissar skulle vara sjuka det behöver du inte vara rädd för. Det verkar ju pigga och friska som nötkärnor. Om jag inte minns fel innehåller Mjau torrfoder mycket salt, det stod med i den undersökning som gjordes av SVT tidigare under året. Det gör att de dricker mycket. I längden är det dock inte bra om fodret är för salt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Som sagt, väldigt mycket är baserat på vilket foder som de äter. Den allmänna beräkningen på katters mängd dagligtvatten är ca 2 dl.

Men glöm inte att vatten också dunstar automatiskt i rummet. Och det är mer än ett par droppar. Vill ni veta exakt hur mycket så får ni vända er till någon kunnig person inom fysik. För det är definitivt inte jag :-). Gömmer skolbetygen bakom ryggen.

Så rådet att ställa vatten på annat ställe för katter som dricker mindre är ett bra tips. Då katter/rovdjur i det verkliga livet inte äter och dricker på samma ställe. Av både praktiska och hygieniska skäl. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

karins
0

Mina katter dricker mer av vattenskålen som står på balkongbordet och den som står innanför balkong dörren, än de som står i köket, nära maten.

SofiaJ
0

Väldigt bra info från flera av er.. och jag håller med er andra, är dina katter friska i övrigt och bara blir tjockare=) .. så har du nog inget att oroa dej för..  Själv placerar jag också ut vattenskålar där Doris trivs bäst med att dricka och det är inte på golvet.. Så hon har en skål på skrivbordet och en vid matskålen och en på matbordet.. bortskämd jag vet.. men som tur var så tigger hon inte människomat så det går bra….