Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4278 ggr
CassandraL
1

Tagit bort tänder, vägrar medicin

Jag har haft min katt i 1 år och innan dess tror jag hon har levt ute hela sitt liv, runt 6 år. 
Jag tog hem en veterinär som sövde henne för att vaccinera, klippa klorna och undersöka henne för en vecka sen. Eftersom hennes tänder var hemska så bokades tid till en veterinär för att fixa dom. I onsdags åkte vi in och det visade sig att hon hade allvarlig forl. Så 6 tänder togs ut och nu har hon 4 kvar.

Problemet är att det inte går speciellt bra just nu..
Metacamen får jag i henne varje kväll, men antibiotikan vägrar hon äta. Igår fick jag i henne nästan hela hennes dos genom att sätta det på tassen men hon blir bara mer och mer rädd för mig. Nu kan jag knappt vara i närheten utan att hon går iväg längre.
Kan lägga till att hon hade kvar ett "plåster" runt frambenet när hon kom hem och i ett försök att få av det så lyfte jag upp henne men det slutade med en katt som kämpade för livet och plåstret sitter fortfarande kvar. Det verkar inte sitta så hårt och hon använder tassen som vanligt så jag bestämde mig för att hon får ta av det själv och så försöker jag fokusera på att få i henne medicin.

Jag har försökt blanda i antibiotikan i allt möjligt jag kan komma på men inget går. Det enda som funkat är att lägga det på hennes tass. Dom gångerna jag lyckats har det tagit minst 2 timmar/gång. Men nu vill hon verkligen inte gå nära mig.

Veterinären sa att metacamen är den viktigaste så får hon bara i sig det så är det bra. Måste hålla koll så hon inte börjar lukta ruttet i munnen. Men jag vill gärna hon ska få i sig antibiotikan med.

Någon som har tips på hur jag ska göra?

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

kattassen
0

#0 Är det antibiotika i pastaform eller tabletter?

Om det är pasta är det svårt då man måste antingen spruta direkt in i munnen och det brukar dessutom vara ganska mycket som skall in. Tabletter är nästan enklare för de kan man krossa och blanda i ett par teskedar mjuk mousse (ex Gourmet Gold mousse). Brukar funka att få de att slicka i sig. Även pastan kan du ju försöka med i små mängder mjuk moussemat.

Annars är det spruta i mungipan - men det kanske är svårt då munnen nu också är lite öm.

Be att få tabletter istället. Finns såna som man doserar i små mängder. Då blir det inte så mycket som måste ner på en gång.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Uppkatten
1

Du skulle kunna försöka med att inte använda din egen hand för att kleta på henne antibiotikan (förutsätter att det är pasta du har fått). Försök istället att använda t ex ett "lekspö". Använd skaftet på lekspöet, sätt antibiotikan långt ut på skaftet och "råka" sedan komma åt katten på lämpligt ställe med lekspöet "av misstag"… Nu vet jag inte om det fungerar med just antibiotika, men jag har gjort på det här sättet för att få i skyggis t ex kattmalt och då har det fungerat bra. Kanske kan vara värt att testa om du inte får några bättre tips här i tråden…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2

Som andra skriver är det faktiskt lättare att ge tabletter istället för flytande eller pasta. Det kan man gömma i olika godbitar och få i dem den vägen. 

Finns det inget annat alternativ kan man med viss möda linda in katten i en stor badhandduk och sedan ge medicinen i mungipan. Det där kan naturligtvis vara en prövning när det är en skyggare katt. 

Har dock märkt att våra katter vant sig vid medicineringen efter några gånger och då blivit lättare att hantera. Vi förstärker alltid med diverse godbitar så att det ska gå lättare. 

När det gäller tandbehandlingar brukar det dock läka bra utan antibiotika om det inte är extremt infekterat. Hur går det med aptiten? Det brukar vara lite jobbigt för katten att äta några dagar efter att tänderna tagits bort. Å andra sidan har de redan haft ont innan och brukar känna lättnad att bli av med de besvärliga tänderna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

CassandraL
0

Hej, tack för svaren.
Det är pasta. Jag har aldrig behövt ge henne nått mer än avmaskning innan så hade ingen aning om att tabletter var lättare än pasta. Veterinären skrev ut pastan så jag antog att det var det bästa…

Jag och en granne försöker få fatt i henne nu för att klippa av bandaget och kleta in medicin på tassarna. 

Hon äter lite men går inte allt att locka fram henne med mat som det gjorde innan. Hon äter just nu bara torrfoder (bättre än inget enligt veterinären) och rökt kalkon pålägg.. Jag bara hoppas att det läker ihop ordentligt ändå och att hon lugnar sig och blir tamare igen snart..

Lena
1

#4 Tänder brukar inte vara problem med faktiskt. Det brukar läka. Har  ganska stor erfarenhet av katter med dåliga tänder, där det tagits ut flera tänder samtidigt. Det har aldrig blivit några infektioner i efterhand. Vissa har varit kinkiga att äta ett par dagar efteråt. En katt behövde äta antibiotika, men han hade en besvärlig infektion i bihålorna som det tog dit att diagnostisera. Nu är han helt återställde.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria
2

#4 Jag har en katt med FORL och han fick ta bort 8 tänder när han bara var 5 år och trots antibiotikaprotest så läkte han fint.

Min gamle katt Lorentz fick en böld i munnen och fick ta bort en hörntand. Han fick sys med flera stygn och vi brottades verkligen med antibiotikan trots alla tips och försök så fick han nog i sig bara en bråkdel av medicinen men han läkte fint ändå.

Jag tror som #5 Lena, att du nog kan vara ganska lugn.

/Maria

CassandraL
0

Skönt att höra #5 och #6.
Höll fast och fick av bandaget nu men tror hon lyckades knäcka nån klo i kampen. Detta går inte alls bra alltså, jag kan inte tänka på annat än katten just nu. Ska fortsätta få i henne den antibiotikan jag kan nu både för tänder och klor… 
Inser själv att det inte kommer lyckas speciellt bra så hoppas verkligen att hon också läker ihop fint..

kattassen
3

#7 Kontakta veterinären och hör om du verkligen behöver hålla på med antibiotikan och i värsta fall får ni väl åka dit en gång om dagen i 5 dagar och ge en injektion om det verkligen inte går. Pröva annars att få byta till tablettform ist.

Ingen idé och hålla på med denna kamp - det stressar bara katten vilket gör det hela värre.

CassandraL
0

#8 veterinären sa att metacamen är det viktigaste och att jag kunde hoppa över antibiotikan om det inte gick. Ska hålla koll så hon inte börjar lukta ruttet i munnen bara. Just nu vill hon ju inte vara så nära mig (av förklarliga skäl) så vet inte hur jag ska kunna hålla bra koll på det bara..

Nej jag ger upp det kanske. Hellre en hanterbar katt än att hon får i sig lite av antibiotikan då och då.. För försöka bygga upp förtroendet snabbt

Uppkatten
0

Men visst finns det väl långtidsverkande injektionsantibiotika för katt också…? Kan det vara ett alternativ?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CassandraL
0

#10, i så fall blir jag lite irriterad på att dom inte gav henne det direkt.. Veterinären ska ringa mig på måndag så jag ska hålla koll under helgen så hon inte börjar stinka från munnen

Lena
1

#10 Ja det finns antibiotika i injektionsform som brukar vara i ett par dygn har jag för mig. Om det är livsnödvändigt med sådan behandling är det ett alternativ. 

Metacam är smärtstillande och det brukar man inte behöva ge så länge. De brukar inte vara smärtpåverkade mer än ett - två dygn efter att tänderna tagits ut. 

Om det blir problem med tänderna, infektioner och liknande, brukar men märka det på att de inte vill äta, eller har stora problem att äta. Att de börjar dregla och på andra sätt visar irritation av besvären. Typ går omkring och gnider munnen mot olika saker.

CassandraL
0

#12 3-5 dagar ska jag ge Metacamen. Hon verkar ändå ha lite ont så ger den nog någon dag till. (har fått två gånger än så länge)

Ah vad bra! Då håller jag koll på det också, tack

kattassen
3

Den erfarenhet jag har av injektionsantibiotika är att man ger den varje dag men en kortare tid. Alltså blir dosen högre men mer intensiv.

Antibiotika skall INTE hattas med - en dag hit eller en dag dit. Det är då man sätter igång den resistens som man inte vill uppnå med antibiotika. Antingen ger man varje dag i de dagar man är ordinerad eller så slutar man upp och återgår inte någon dag då och då.

Vi har ibland behövt ge injektionsantibiotika till katter som av olika anledningar inte går att medicinera. Antingen beroende på att de inte är hanterbara eller att de är svåra att få i mat. Det brukar förstås bli dyrare att behöva göra så men det är ju i yttersta nödfall när inget annat funkar.

Lena
0

#14 Det är riktigt och viktigt det du poängterar - att man inte hattar med antibiotikan. Allt eller inget handlar det istället om.

bubbelbruden
3

vi på Chaplins använder alltid pastan då många katter gillar smaken när de väl fått smaka på den en gång och dom få som inte gör det gör man bara så att man värmen en matsked mat i mikron och sen blandar ner pastan har alltid funkat här men vi kanske haft tur med alla våra katter.

brutt
2

Kan ju vara så att det efter ingrepp i munnen är ömt och kanske tom gör ont att äta.Små burkar med tex Purina gold mousse alltså inga bitar i maten medi den smak som katten gillar har du provat det.Royal canin har också mjukmat i små påsar till katter med munproblem.

Tycker personligen att det är betydligt lättare med antibiotika i tablettform många av de tabletterna kan ju dessutom delas eller tom krossas och blandas i lite riktigt mjuk mat eller  tom ge blandningen i en liten spruta finns på apoteket eller typ Metacamsprutan) i mungipan långsamt och försiktigt. Man måste då se till att katten verkligen hinner svälja och inte riskerar att sätta i halsen. Någon slags riktig mjuk mat kan nog inte katten motså i längden.När man lägger  antibiotikapastan på tassen så finns  risken att de tappar, skakar av en hel del.

bubbelbruden
2

Värma maten gör man ju bara för att det ska lukta lite mer och därför vara med lockande.

brutt
1

18. Ja det är ett bra knep som jag också provat vid några tillfällen.

Lena
0

Fördelen med tabletterna är att medicinen blir mer koncentrerad till sin form. Har aldrig haft pasta till mina katter. Flytande eller tabletter har det varit. Däremot ger man ju avmaskning som pasta ibland och det är lite kletigt.

Josefa
1

Om det är Vetrimoxin du har fått utskrivet så be veterinären att hen skriver ut Amimox istället. det har samma verksamma ämne. Flytande medicin som katten ska ha ½-1 ml av, beroende på hur stor katten är. Mycket enklare att ge och smakar inte så illa. Mycket billigare dessutom.

kattassen
1

#21 Och även Amimox kan man spruta på en liten mängd mousse-mat så slinker det ner lättare om munnen inte får röras.

Hade själv min store katt i vintras som fick bortopererad en stor kindtand och en käk-knöl som sågades bort. Fick inte komma nära munnen på honom med någon munspruta. Men mousse-tricket funkade bra och Amimox i flytande form. Han fick ju även kraftigt smärtstillande i uppdragna sprutor som jag tömde med Metacamen i liten mängd mousse.

CassandraL
2

Vetrimoxin var det jag hade fått. Har provar allt känns det som just nu. Nej nu har hon inte fått det på två dagar, det gick verkligen inte igår så har slutat helt.#14 bra att du sa det! Jag hade inte ens tänkt på det men nu har jag slutat ge henne.

Tänkte avvakta och hoppas på att det läker ändå nu. Än så länge verkar det bra.
Det blev lite kaos igår efter att vi tog tag i henne, hon började blöda och det verkade komma från munnen (kom 2 droppar) men när chocken väl lagt sig så blev hon piggare än tidigare och åt även mer.. Det har hållit i sig idag så hon är mer aktiv och äter en del.
Tyvärr vägrar hon blötmat för det mesta, jag har provar flera märken både innan och efter operationen. Men enligt veterinären så skulle jag ge henne torrfoder då för hon behöver näring för att läka ihop… Så jag försöker med blötmat men hon får lite torrfoder också.

metacamen äter hon tack och lov om hon får det i en bit skinka. Men Vetrimoxin känner hon lukten av på långa vägar, och jag förstår henne. Det luktar inte alls gott.

Lena
0

#23 Det ska säkert gå bra. Tror inte du behöver ge metacam längre heller. Smärtan ger med sig ganska snabbt och metacam kan ge biverkningar så det är dumt att ge det längre än nödvändigt. Värsta smärtan har de dygnet efter ingreppet.

Lena
0

Hur mår din kisse idag?

CassandraL
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon verkar mycket bättre. Hon får ingen medicin längre och verkar piggare. Hon luktar inte heller i munnen så jag hoppas att hon läker som hon ska. Hon har lite svårt att tvätta sig med stygn i munnen (helt normalt) så jag klappar henne med en blötad handduk för att hjälpa till lite. Hon verkar även ha kommit igång bättre med att äta så jo jag tror detta kommer gå bra nu :D

Lena
1

#26 Det låter ju som att det går åt rätt håll tycker jag. Just det där att de kommer igång med ätandet brukar vara ett gott tecken. Samt att hon verkar pigg i största allmänhet.

Lena
0

Hur mår kissen nu?

CassandraL
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går så bra så :D
Hon verkar vara sig själv igen. Klarade dessutom av en flytt väldigt bra vilket förvånade mig (jag har flyttat och hon flytta med). Hon är mer lekfull än någonsin nu och är i samma rum som jag för det mesta

Lena
2

Det var goda nyheter att höra! På bilden ser man att det är full fart. Det där med tänder brukar läka bra och sällan bli några problem.

CassandraL
2

#30 ja jag är så glad! Och tar för all hjälp och stöd här. Jag hade verkligen panik innan

Lena
2

#31 Bra om vi kan hjälpa varandra i sådan här situationer. 🙂