Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattberättelser
Läst 2389 ggr
DesireEsmeralda
13

Film på fd skyggis!

Vill bara visa en liten film på min fd skyggis esmeralda. Hon är väldigt svår att fota och filma, då hon alltid vill vara så nära mig som möjligt. Men det tog lång tid att komma dit. När jag fick henne var hon en sk "vildkatt" (eller "förvildad" som vi väljer att kalla det, då det inte finns vildkatter i Sverige -förutom lodjur. Katter är alltid tamkatter som vi människor valt att ta bättre, eller tyvärr ofta sämre, hand om). Det är alltid värt att hjälpa dessa små varelser till ett bättre liv oavsett vad många säger. Jag har tom hört från en veterinär att det kanske vore bättre att min älskade tjej hade fått fortsätta vara "vild"' än att "tvinga" henne in i ett tryggt hem. Som hon sade: "alla katter går inte att göra tama och ibland är det bättre att bara låta de vara". Esmeralda mådde då väldigt bra hos mig, hon var bara inte handtam. Jag var helt ok med det, så länge hon visade att hon var trygg, glad och nöjd. Hon var visst tam! Hon hade bara lite mer integritet än andra och ville inte att någon tog i henne. Jag jobbade hårt med både henne och hennes syster. Min andra katt (som kommer från samma ställe) blev relativt snabbt gosig. Jag lät de vara de individer som de var och respekterade det. (Nja, skulle man fråga henne, kanske hon inte håller helt med om det men man måste ju försöka…;)). Efter ca 2,5 år vågade hon äntligen stryka sig mot min hand. Och efter det har hon aldrig slutat. Om hon fick välja, så skulle vi nog gosa dygnet runt. Iaf när hon inte får mat eller lek. Hon är fortfarande inte jätteglad när vi har besök, mår riktigt dåligt när vi måste åka till veterinären och är sjukt svår att få i mediciner som hon behöver. Men vem vet. Om några år till kanske även det fungerar bra. :) Stor kram till er alla som finns där för våra djur som inte har någon annan än oss som kan stå upp för de! PS. Citatet från vet är inte exakt. Ps2. Esme gillar inte när jag fotar och filmar men ni får se lite iaf. ;)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

DesireEsmeralda
0

Lyckas inte lägga upp filmen. Den säger: unknown error

Denna kommentar har tagits bort.
carlas
5

TS, underbar text om din Esmeralda! - även utan film ;) Ser fram emot den också. Du har så rätt TS: Det är alltid värt att hjälpa dessa små varelser till ett bättre liv oavsett vad många säger. Stor kram till Dig, och till alla andra hjälpare här, från oss och våra hittisar❤️

DesireEsmeralda
3

VildaVittra: :) jag vet men var bara ett sätt att (lite plumpt kanske) förklara att våra katter inte är vildkatter. Tack ändå! :)

VildaVittra
0

#4 Fast det är de ju, de tillhör ju arten vildkatt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesireEsmeralda
5

Carlas: tack! Krama om dina hittekissar från mig! VildaVittra: hm. Ok. Känns inte som att det var det viktigaste som jag ville få fram i min text. Men tack för informationen.

Lena
7

#2 Tack för lektionen! 😉Menar du med ditt inlägg att vi ska kalla våra tamkatter för vildkatter eller vad är din tanke? Jag vet ju att du gärna gör det själv. 

Nu är det inte så där kristallklart det där med tamkattens ursprung som du skriver. Det har varit mycket dividerande som den saken under årens lopp.  Tidigare har tamkatt kategoriserats som en underart till vildkatt, med taxonet Felis silvestris catus, men idag räknas den som den egna arten Felis catus, härstammande från falbkatten. ( Wilson & Reeder, red (2005). ”Felis catus” (på engelska). Mammal Species of the World. Baltimore: Johns Hopkins University Press.ISBN 0-8018-8221-4) 

Ett fynd i Kina 2013 har gjort att dess historia nu håller på att skrivas om. Se denna artikel! 

Sedan Vilda Vittra är det ju faktiskt så att alla tamdjur en gång i tiden (för flera tusen år sedan precis som tamkatten) härstamma från vilda djurarter. För den skulle går vi ju inte och talar om hästar som vildhästar, hundar som varg eller kor som uroxar.  

Vildkatten  (Felis silvestris) är i sin tur en art i familjen kattdjur vilket även Lodjur är. Så där finns den gemensamma utgångspunkten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
5

#1 En fin berättelse om du kisse! När det gäller filmen är den antagligen i fel format. Det kan vara lite knivigt att få in just filmer.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MilliesMatte
8

Vildkatten (Felis silvestris) är en art i familjen kattdjur. Den förekommer i stora delar av Europa, västra Asien och Afrika och är inte samma art som tamkatten (Felis catus), inte ens om tamkatten är förvildad! Det är vi människor som sett till att dessa tamkatter blivit förvildade,genom att inte kastrera dom,genom att dumpa/överge dom.Att skriva vildkatter om våra husdjur är bara ett ännu tecken på okunskap,inte ens värt att diskutera vidare om!

majvi
4

Man kan kalla Savannakatter och Bengaler för vildkatter då de är nära släkt med vildkatter. Mycket närmare släkt än vad våra förvildade katter är.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

VildaVittra
0

#7 Att få folk att sluta kalla lodjur för det helt felaktiga vildkatt. Jag har sett det ett otal gånger på just iFokus kattsajter.

#9 Du borde läsa vidare, den domesticerade vildkatten, dvs tamkatten härstammar från falbkatten. Så vad är en falbkatt? Jo, detta: "Falbkatten eller Afrikansk vildkatt (Felis silvestris lybica) är en underart till vildkatten i familjen kattdjur,"

Det var tydligen inte jag som led av okunskap. 😎

#10 Du kan kalla alla dom för domesticerade vildkatter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
6

#11 Vilt kattdjur är naturligtvis en mer korrekt benämning om vi talar om lodjur. 

När det gäller tamkattens ursprung så tvistar de lärde om hur det förhåller sig med den saken. Det vi vet är att det har funnit tamkatter i över 5000 år (enligt fynd i Kina år 2013). Kan till och med ha funnits så långt tillbaka som för 9000 år sedan (fynd på Cypern). Ingen vet idag hur dessa tamkatter kommit till Kina. 

Vad kallar du hundar? Domesticerade vargar?

DesireEsmeralda
13

VildVittra: känner du på riktigt att det är det viktigaste att ta upp i min tråd? Lodjur är, oavsett vad de kallas, vilda djur som klarar sig utmärkt just ute i det vilda. Våra huskatter är tamkatter som absolut inte är gjorda för att klara sig själv. Speciellt inte i vårt kalla klimat. Anser nog att det är viktigare att höja tamkatternas status (bl.a. genom att inte kalla de vildkatter), än att kämpa för att lodjur inte kallas för detsamma!

DesireEsmeralda
11

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är filmen.

Lena
5

#14 Fin film! Tack för att du visar den! :) Bra att du lyckades länka in filmen i tråden.

När det gäller lokatter vs vildkatters ursprung håller jag med dig om att den diskussionen inte ska fortsätta i denna tråd. Det ämnet får istället flytta till en egen tråd. (Syndade själv med att sälla mig till sidodiskussionen).

Lena
2

Du som vill fortsätta att diskutera tamkattens ursprung hänvisas till denna tråd!

DesireEsmeralda
10

Tack! Jag har inga problem med att ni svarade. Hade även jag gjort. Mitt problem är att jag skriver en text om vilka framgångar skyggisar kan göra med vänlighet och tålamod. Även efter många år. Och att då lyfta fram om lodjuren är vildkatter eller inte som enda kommentar, tycker jag är märkligt. Denna sida heter hittekatter och det är deras rättigheter vi alla här kämpar för.

Lena
6

#17 Exakt! Håller helt med dig! 🌺

majvi
9

Nu "vet" vi att alla katter är vildkatter förutom då lodjuret så nu kan vi ägna oss åt att diskutera våra hittekatters framsteg.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

DesireEsmeralda
7

:)

carlas
7

Nu "vet" vi att alla katter är vildkatter förutom då lodjuret så nu kan vi ägna oss åt att diskutera våra hittekatters framsteg (citat fr #19) 😃

Fin film på Esmeralda the Black Cat. Tack för den! Vänlighet och tålamod gör under. Gäller såväl katter som människor. Keep it up!

MewTwo
5

Skönt att se ännu en liten svart ädelsten som hittat SIN speciella människa! Underbart!

Lena
3

#22 Ja det är något visst med dessa svarta pantrar! :)