Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 1302 ggr
findusfelix
1

Mio från Hornbach, HJÄLP!

Vi har öppnat vårt hem för 3 killar från Hornbach i Malmö, många minns kanske den kolinin? Vi skulle ha 1 grabb då vår ena hane hemma hastigt hade fått somna in pga av cancer. Dock blev det 3 st då de andra hemmen drog sig ur under tiden som transporten från Malmö till Borås genomfördes, inte kunde vi låta två stycken åka tillbaka för en osäker framtid? 

Nåväl killarna trivs bra och har anpassat sig otroligt fint, alla utan lilla Mio. Han är kelig och pratig och går att klappa men bara på sina egna vilkor. Han lever gott här på landet och har det nog ganska lyxigt.-)

Dock har han och den ena av våra andra killar varit i slagsmål med varandra en hel del och vi kan inte säga vem som startar det hela…..nu har det lugnat sig något men han , Mio, har bestämt sig för att börja pinka inne, det är i dagsläget mattor och vår soffa…….ett par tusenlappar har gått åt då vi har bytt mattor allterftersom och vi har provat allt möjligt! Det kan gå månader då det är lugnt och sedan så hittar vi en pöl….Att det inte är Nicko är jag övertygad om och inte heller svarta Nemo…..de är ute mycket och går dessutom oftast ut direkt när de har vaknat! Så frågan är nu, vad tror ni, finns det något hem som kan tänka sig att ta in lilla Mio från Hornbach? Någon som kan förstå hans bakgrund och ge honom en ärlig chans? Jag tror helt enkelt att det är för många killar här! Kanske mår han bäst med 1 kattkompis? I min värld avlivar man inte en fullt frisk katt bara för att han kissar inne men nu håller det inte längre och jag tror det bästa är att han får byta miljö för att bryta beteendet, här hemma har han liksom redan markerat soffan som sin och vi kan inte stänga till! (Öppen planslösning) 

Hjälp!

Ge av dig själv det du vill ha av andra!

Katthemsmatten
3

TS, är samtliga kastrerade? Har ni varit hos veterinär med Mio? Det kan vara så att han är sjuk och de andra ger sig på honom. Kissandet kan iofs bero på sjukdom i urinvägar/ledare men kan också vara ett uttryck för stress.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
5

#0 Å visst minns jag dessa grabbar. Jag hämtade dem i Malmö och levererade dessa godingar. Härligt att få höra hur det utvecklat sig. Ja, kanske inte så roligt för lille Mio då förstås 😕.

Visst var de väl kastrerade och klara har jag för mig. Det var ju ett bra gäng där i Malmö som hade hand om infångningen av Hornbachkatterna.

Tyvärr har jag ingen lösning jag heller för Mio. Frågan är om något i hans omgivning har förändrats? Har ni varit och kollat upp honom hos veterinären? Som #1 skriver så kan ju det vara något galet med urinvägar/njurar/diabetes eller något.

Min Rasmus drog i gång ett förfärligt kissande i höstas och började dricka kolossala mängder. Han sov också mycket. Han har diabetes och får insulin nu. Mår jättebra igen.

Men har du märkt något annat på Mio? Något mer fysiskt?

När ni kollat allting hos veterinär och kommer fram till att allt är i sin ordning rent fysiskt så rekommenderar jag att ni söker er till facebook och annonserar ut den fina killen i så fall. Som sagt kanske en kattkompis som är yngre och eller en hona kanske passar Mio bättre. Någon där han inte behöver slåss och hävda sig vilket han uppenbarligen inte trivs med.

Lycka till!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
1

Kolla denna länk med länk till ett par uttömmande artiklar i ämnet när katten inte är rumsren. 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

findusfelix
0

Hej igen,

Ja Mio är kastrerad och han är precis som vanligt. Vi har nu efter många om och men placerat ut vår andra kille Felix, antagligen var det han som jäklades och han har fått bli mer innekatt hos en fantastisk tjej. Vi märkte av att det blev lugnare och så plötsligt var det en ny pöl i soffan. Igår morse när jag kom ner så sov dock Mio i soffan så frågan är om det blir mer kissande där nu….inte brukar de kissa där de sover?

Vi har även ställt in en kattlåda i deras rum och den sköter han ypperligt. Har märkt att kisseriet ALLTID sker nattetid. 

En annan sak som vi har lagt märke till är att Mio inte gärna går ut lika mycket som tidigare, det är ju kallt och ruggigt så kanske vill han vara inne på vintern och ute vår/sommar? Då bör det inte vara några problem längre med kattlåda inne och all möjlighet att gå ut när han själv önskar.-)

I övrigt är mio en glad och pigg liten kille som gärna pratar med matte och husse och allvarligt så tror jag INTE att de här killarna är delbara…..de sover i HÖG och äter och jagar tillsammans.-)) 

Vi ger det ett par dagar till och annars får det bli veterinären som får ta sig en kik…..hur nu det ska gå till.-)!

Tack för er input iaf!

Ge av dig själv det du vill ha av andra!

Katthemsmatten
1

Att Mio (om det nu är han) kissar nattetid samt att det är i soffan, där jag gissar att ni sitter en del, kan vara tecken på otrygghet. Att lägga sin doft ovanpå er doft skapar en känsla av närhet. Ni finns inte tillgängliga för honom då och då gör han vad han kan för att känna trygghet. Och det händer att katter kissar där de sover. Har haft det problemet med en av mina tidigare hanar. Han kissade i min säng, där även han brukade sova, om han av någon anledning kände sig störd. Det kunde vara en så enkel sak som att det var en annan katt i den låda han hade tänkt gå på. Jag hade givetvis fler, men han hade också en del fixa idéer……..

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
1

be vetten kolla så han inte har problem med urinvägar av något slag. det bör vara det första innan ni överväger omplacering. lycka till.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.